«Περιηγητικά»: Θεατρικός φόρος τιμής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο 1821

Στη σειρά πρωτότυπων μουσικοθεατρικών έργων πρωταγωνιστούν οι Αγλαΐα Παππά και Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή.

«Περιηγητικά»: Θεατρικός φόρος τιμής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο 1821

Η Εθνική Λυρική Σκηνή μέσα από τον κύκλο «Η Επανάσταση με τα μάτια των άλλων» αποτίει φόρο τιμής στους φιλέλληνες από την Ευρώπη και την Αμερική που συμπαραστάθηκαν και πολέμησαν στο πλευρό των εξεγερμένων Ελλήνων του 1821 με μια σειρά μουσικοθεατρικών αφηγήσεων, με τίτλο «Περιηγητικά»: «Εις δόξαν», «Εις θάνατον», «Εις διχασμόν», σε κείμενο και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Χατζή.

«Περιηγητικά»: Θεατρικός φόρος τιμής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο 1821 - εικόνα 1
Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, «Εις θάνατον» © Γ. Δομένικος

Με ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο σκηνοθέτης βασίζεται σε ιστορικό υλικό και τεχνικές του θεάτρου-ντοκουμέντο και δημιουργεί τρία έργα που βασίζονται σε πραγματικά βιογραφικά στοιχεία, με έντονη, ωστόσο, την παρουσία της μυθοπλασίας. Τα «Περιηγητικά», που θα πραγματοποιηθούν σε τρεις εξωθεατρικούς χώρους της Αθήνας με αξιοσημείωτο ιστορικό παρελθόν, επικεντρώνονται σε τρεις συνομοταξίες εθελοντών, τους στρατιωτικούς, τους γιατρούς και τους διπλωμάτες, οι οποίοι με τη στάση και τη δράση τους έπαιξαν σπουδαίο ρόλο κατά τη διάρκεια αλλά και τη μεταβατική περίοδο μετά την Επανάσταση. Προσπάθειες που αποτέλεσαν μέρος του σημαδιακού για την έναρξη του 19ου αιώνα κινήματος του φιλελληνισμού και εν τέλει την αίσια έκβαση του αγώνα και τη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

«Περιηγητικά»: Θεατρικός φόρος τιμής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο 1821 - εικόνα 2
Αγλαΐα Παππά, Αντιγόνη Καράλη, Νίκος Μέλλος, Χρήστος Ντούλας, «Εις διχασμόν» © Γ. Δομένικος

Οι τρεις παραστάσεις

«Εις δόξαν»
Στις 6 Ιουλίου (7.30 μ.μ.) στο προαύλιο του Νομισματικού Μουσείου η Αγλαΐα Παππά ενδύεται το δυστοπικό αφήγημα ενός Γάλλου φιλέλληνα στρατιωτικού πάνω στον πόλεμο, τον «εφιάλτη της ανθρώπινης μοίρας». Η σημερινή στέγη του Νομισματικού Μουσείου, το Ιλίου Μέλαθρον, έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, υπήρξε κατοικία του ανασκαφέα της Τροίας Ερρίκου Σλήμαν.

«Εις θάνατον»
Στις 8 Ιουλίου (7.30 μ.μ.) η Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου έρχεται αντιμέτωπη με το δίλημμα ενός Αμερικανού φιλέλληνα γιατρού ανάμεσα στο λειτουργημα του και το ένστικτο της ανθρώπινης επιβίωσης στον Κήπο του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, ζωντανού συμβόλου της μετάβασης από την πολυπολιτισμική οθωμανική διοίκηση στη νεωτερικότητα του ελληνικού εθνικού κράτους, διαμέσου του νεοκλασικισμού και των οριενταλιστικών φαντασιώσεων.

«Εις διχασμόν»
Οι Αγλαΐα Παππά, Αντιγόνη Καράλη, Νίκος Μέλλος, Χρήστος Ντούλας βλέπουν μέσα από τα μάτια Γάλλων φιλελλήνων διπλωματών, οι οποίοι στέκονται άπραγοι μπροστά στον ανθρώπινο πόνο και σε έναν κόσμο που ζητά απεγνωσμένα βοήθεια στις 13 Ιουλίου (7.30 μ.μ.) στο προαύλιο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου. Η σημερινή στέγη του μουσείου υπήρξε το Μέγαρο της εμβληματικής φιλελληνίδας Δουκίσσης της Πλακεντίας (Villa Ilissia), έργου του αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη.

Το μουσικό υπόβαθρο των «Περιηγητικών»

«Περιηγητικά»: Θεατρικός φόρος τιμής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο 1821 - εικόνα 3
Το μουσικό σύνολο Sibílima © Γ. Δομένικος

Το ιστορικό υλικό και οι τεχνικές του θεάτρου-ντοκουμέντου ενώνονται με τη σκηνική μουσική του Μπετόβεν (και της πιανιστικής μεταγραφής του Φραντς Λιστ) για το έργο «Ερείπια των Αθηνών», έτσι ώστε να υποστηρίξουν μια πολυπρόσωπη αφήγηση που επιχειρεί να ρίξει φως τόσο τη δημόσια όσο και την ανθρώπινη όψη της φιλελληνικής συνεισφοράς στο εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα.

Στην πρωτότυπη μουσική του σύνθεση για τα τρία έργα, ο Γιώργος Ταμιωλάκης βασίστηκε σε δημοτικά τραγούδια, διατηρώντας το ελληνικό στοιχείο αλλά και σε κλασικά έργα, ίδιας ή παλαιότερης χρονολογίας με τις εξιστορήσεις των χαρακτήρων. Αναφορικά με τη σύνθεση του κάθε έργου χωριστά, στην αφήγηση «Εις δόξαν» τα κομμάτια που χρησιμοποιήθηκαν είναι ο «Χορός του Ζαλόγγου» και το «Lacrimosa» από το «Ρέκβιεμ» του Β.Α. Μότσαρτ. Στο «Εις θάνατον», το κοινό θα ακούσει αποσπάσματα της «Σονάτας για βιόλα αρ. 1» του Αντόνιο Μπαρτολομέο Μπρούνι, καθώς και τη μουσική του τραγουδιού «Ξένος εδώ, ξένος εκεί», «πειραγμένη» από κλασικές συνθετικές συνήθειες της εποχής. Τέλος, στην τρίτη κατά σειρά αφήγηση, «Εις διχασμόν», θα συναντηθούν η μουσική του τραγουδιού «Κοράσιν ετραγούδαγε» με την εισαγωγή του έργου «Το χιόνι» («La neige») του Ντανιέλ Ομπέρ.
Η μουσική ερμηνεύεται ζωντανά από το μουσικό σύνολο Sibílima: Χρήστος Καλκάνης (κλαρινέτο), Λευτέρης Ανδριώτης (κρητική λύρα), Στέλιος Παπαναστάσης (βιόλα), Γιώργος Ταμιωλάκης (βιολοντσέλο).

i Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου μέσω ticketservices.gr | www.nationalopera.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Περιηγητικά

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 45 '

Η Εθνική Λυρική Σκηνή αποτίει φόρο τιμής στους φιλέλληνες από την Ευρώπη και την Αμερική που συμπαραστάθηκαν και πολέμησαν στο πλευρό των εξεγερμένων Ελλήνων του 1821, με τρεις μουσικές αφηγήσεις βασισμένες στο θέατρο-ντοκουμέντο: «Εις δόξαν» (με την Αγλ. Παππά, 6/7 Νομισματικό Μουσείο), «Εις θάνατον » (με την Ρ. Βασιλακοπούλου, 8/7 Μουσείο Πόλεως Αθηνών), «Εις διχασμόν» (Αγλ. Παππά, Αντ. Καράλη, Ν. Μέλλος, Χρ. Ντούλας, 13/7 Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber