«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται;

Ύστερα από ένα χρόνο που έπληξε όσο κανένας άλλος το σύγχρονο θέατρο, η επανεκκίνησή του δεν θα άξιζε να είναι τίποτα λιγότερο από υπερ-θεαματική.

«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται;

Η συγκυρία μοιάζει ιδανική: H μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή που ετοιμάζουν εδώ και μήνες ο Φοίβος Δεληβοριάς και ο Δημήτρης Καραντζάς –στην πρώτη τους επαγγελματική σύμπραξη– είναι μία από τις πρώτες, καινούργιες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού που σπάνε τη μακρά, άνυδρη σεζόν που προηγήθηκε. Αυτή η διά ζώσης συνάντηση θεατών και καλλιτεχνών στις κερκίδες του Βεάκειου, θα γίνει με ένα έργο που τιμάει ένα είδος κατεξοχήν λαϊκό, το οποίο εκπληρώνει την ανάγκη του κοινού για ένα χορταστικό, διασκεδαστικό καλοκαιρινό θέαμα, χωρίς να παραγνωρίζει την ανάγκη να προσφέρει ουσιαστική ψυχαγωγία.

Η ιδέα ξεκίνησε από την πρόταση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Λευτέρη Γιοβανίδη να τιμηθούν τα 200 χρόνια από την έναρξη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας και κατέληξε στη δημιουργία της πρωτότυπης παράστασης «The 1821 - Η επιθεώρηση», που έρχεται να τιμήσει τη λαμπρότερη εκδοχή ενός είδους το οποίο, στο παρελθόν, γνώρισε μεγάλες στιγμές δόξας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η επιθεώρηση δείχνει να προσφέρει την ιδανική φόρμα, ώστε η επαναπροσέγγιση του παρελθόντος και της Ιστορίας να γίνει με βλέμμα διεισδυτικό και ταυτόχρονα ανάλαφρο και χαλαρό, κριτικό και συνάμα κωμικό.

«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται; - εικόνα 1

Τα διακόσια χρόνια ζωής που μετράει το σύγχρονο ελληνικό κράτος, δεν είναι πολλά, σύμφωνα με τον Φοίβο Δεληβοριά, που υπογράφει κάποια από τα κείμενα και, κυρίως, τη μουσική σύνθεση. «Τα φανταστήκαμε σαν δέκα γενιές 20άρηδων, τη μία δίπλα στην άλλη», δήλωσε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε για την παράσταση. Η σκέψη αυτή καθόρισε την οπτική των συντελεστών, οι οποίοι, μελετώντας τα ανέκδοτα κείμενα του Αγώνα, διαπίστωσαν ότι οι εποχές μπορεί να αλλάζουν, όμως οι άνθρωποι στην ουσία τους μένουν ίδιοι. Αυτό ήταν λυτρωτικό, καθώς μπόρεσαν να δουν την Ιστορία απενοχοποιημένα, χωρίς να τους… πλακώσει με το βάρος της, κατά τη χαρακτηριστική δήλωση του Δεληβοριά, ενώ ο Δημήτρης Καραντζάς που αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία του εγχειρήματος τόνισε πως η παράσταση ξανακοιτάζει την Ιστορία όχι απλώς με σατιρικό σκοπό, αλλά φιλοδοξώντας να θέσει μια σειρά ερωτημάτων γύρω από την περιβόητη εθνική ταυτότητα και την οπτική των σύγχρονων Ελλήνων πάνω σε αυτή.

Όλα αυτά βέβαια, καθώς υπηρετούν το επιθεωρησιακό είδος, πρόκειται να δοθούν με τρέλα, χιούμορ, πολλή μουσική και τραγούδια, και μέσα από τα δεκάδες πρωτότυπα νούμερα που έγραψε η επταμελής συγγραφική ομάδα την οποία απαρτίζουν η Λένα Κιτσοπούλου, ο Γιάννης Αστερής, η Γλυκερία Μπασδέκη, ο Κώστας Μανιάτης, ο Κώστας Κωστάκος, η Κέλλυ Παπαδοπούλου και ο Φοίβος Δεληβοριάς. Το στοίχημα είναι δύσκολο όσο και ερεθιστικό. Η σοβαροφάνεια ή, στον αντίποδα, η καρικατούρα μπορεί να βάλουν εμπόδια στο αποτέλεσμα, το οποίο καλείται να είναι όσο σκωπτικό, κριτικό και αναιδές χρειάζεται, χωρίς να ξεπέφτει σε φτήνιες.

«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται; - εικόνα 2

Μια διαδρομή διακοσίων χρόνων, την οποία σημάδεψαν πλήθος σημαντικών αλλά και ιλαρών γεγονότων και ολοκληρώθηκε με ένα έτος πανδημίας, απομόνωσης και κοινωνικών ανακατατάξεων, φαντάζει ανεξάντλητη ως πηγή έμπνευσης και υλικού. Γι’ αυτό, άλλωστε, τα κείμενα δεν εξαντλούνται στην περίοδο του 1821 –αν και θα δούμε επί σκηνής να μας ξανασυστήνονται (μάλλον όπως δεν τις έχουμε ξαναδεί) γνώριμες μορφές της Επανάστασης–, αλλά παραθέτουν πολλές ψηφίδες της ελληνικής –μικρής και μεγάλης– Ιστορίας μέχρι και τις μέρες μας. Η σύντομη γεύση που πήραμε στη συνέντευξη Τύπου, το κρυφοκοίταγμα σε κάποιες από τις σκηνές, μαρτυρά πως στην ορχήστρα του Βεάκειου θα βρουν θέση τα χρόνια του ΠΑΣΟΚ και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004, η Γιάννα και ο Sakis, το κλέος των «αρχαίων ημών προγόνων» δίπλα στους σύγχρονους επικοινωνιολόγους, μαζί με όλους τους άλλους που μπήκαν στο μπλέντερ της καλλιτεχνικής ομάδας και θα μας αποκαλυφθούν την ώρα της πρεμιέρας.

Επί σκηνής, δεκατρείς ηθοποιοί και τέσσερις μουσικοί θα δώσουν τον τόνο. Στο σανίδι θα συναντηθούν ερμηνευτές πολλών γενεών, κρατώντας το νήμα, τη «γερή κλωστή» όπως τη χαρακτήρισε η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, που ενώνει τους εκπροσώπους του ελληνικού θεάτρου. Η ίδια συμμετέχει στο θίασο, μεταφέροντας την εμπειρία της από την Ελεύθερη Σκηνή και τις ένδοξες εποχές της επιθεώρησης, μαζί με τους υπόλοιπους διαλεχτούς συναδέλφους της: Ελένη Κοκκίδου, Νίκο Καραθάνο, Γιώργο Γάλλο, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννη Νιάρρο, Μιχάλη Οικονόμου, Γιάννη Κουκουράκη, Γιάννη Κλίνη, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνο Παπαδόπουλο, Ηλία Μουλά και Ιωάννα Πιατά. Τα σκηνικά δημιούργησαν η Μαρία Πανουργιά και η Μυρτώ Λάμπρου, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, τη χορογραφία η Ζωή Χατζηαντωνίου και τους φωτισμούς ο Αλέκος Αναστασίου. Μετά την πρεμιέρα στις 4 Ιουνίου, η παράσταση θα παίζεται στο Βεάκειο Θέατρο του Πειραιά κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή μέχρι τα τέλη του Ιουλίου.

Περισσότερες πληροφορίες

The 1821 - η επιθεώρηση

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 140 '

Η εθνική ταυτότητα και η σχέση μας με την επανάσταση και την ιστορική συνέχεια τοποθετούνται στο στόχαστρο μιας σύγχρονης επιθεώρησης με ζωντανή 4μελή ορχήστρα και κείμενα των Φ. Δεληβοριά, Λ. Κιτσοπούλου, Γ. Αστερή, Γλ. Μπασδέκη, κ.ά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber