«Το τάβλι» ξεκινά να παίζεται στη «Μουριά»

Ο Κόλλιας και ο Φώντας συνεχίζουν να παίζουν «Τάβλι» και μας ξανά συστήνονται με αφορμή τη συνέχιση των παραστάσεων σε νέο θεατρικό στέκι στα Εξάρχεια.

«Το τάβλι» ξεκινά να παίζεται στη «Μουριά»

Την ανθρωπογεωγραφία του σημερινού Έλληνα της μετα-καπιταλιστικής χαμέρπειας, της τσαλαπατημένης μαγκιάς και της ξοφλημένης κουτοπονηριάς αποτυπώνει ο Δημήτρης Κεχαϊδης στο «Τάβλι», έργο του 1972, που όμως φαίνεται τόσο σημερινό. Τι σκέφτονται άραγε οι δυο ήρωες του έργου, ο Φώντας και ο Κόλλιας; Ο Ντίνος Ποντικόπουλος και ο Θοδωρής Σκυφτούλης μας μιλούν εξ ονόματος των δυο ηρώων που ερμηνεύουν στην μπεκτικής ατμόσφαιρας παράσταση που σκηνοθέτησε η Δανάη Σπηλιώτη. Η παράσταση αφού παίχτηκε σε καφενεία της περιφέρειας και ολοκλήρωσε ένα κύκλο παραστάσεων στο Καφενείο Εξαρχειώτης, εδώ, στην Αθήνα, συνεχίζει από τη Δευτέρα 13/1 τις παραστάσεις στο καφενείο «Η Μουριά».

Θοδωρής Σκυφτούλης-Κόλλιας

«Το τάβλι» ξεκινά να παίζεται στη «Μουριά» - εικόνα 1
Θοδωρής Σκυφτούλης

“Είμαι ο Κόλλιας και προσπαθώ εδώ και χρόνια να γράψω ένα βιβλίο για την Κατοχή. Πουλάω λαχεία αλλά κάνω και πολλές βόλτες στην Αθήνα. Θα με βρείτε στο αεροδρόμιο να υποδέχομαι τον Καραμανλή, θα με βρείτε στην ιστορική συγκέντρωση στην πλατεία Συντάγματος να αποθεώνω τον Αντρέα. Κυκλοφορούσα στη Σοφοκλέους πριν κλείσει και μεταφερθεί αλλού το χρηματιστήριο. Θα με βρείτε στα γραφεία επιδοτήσεων για κάτι σχέδια που σκεφτόμασταν με τον γαμπρό μου, τον Φώντα.”
Είναι άνθρωποι αναγνωρίσιμοι μέσα στην κοινωνία. Οι χαρακτήρες τους περικλείουν όλο το φάσμα των ανθρώπινων αδυναμιών. Φανερώνεται η σκοτεινή πλευρά τους, είναι διαλυμένοι αλλά φλέγονται να κάνουν μπίζνα. Αποκαλύπτεται η ζωώδης διαστάση του ατόμου απέναντι στην ίδια την ζωή και αν μη τι άλλο αυτό είναι γοητευτικό. Το έργο διαπερνά όλη την πορεία του Νεοέλληνα έως σήμερα. Το "Τάβλι" σίγουρα δεν το αντιμετωπίσαμε ως μια ηθογραφία δύο κακομοίρηδων, που παλεύουν να ζήσουν. Αυτοί οι τύποι από το πρώτο δευτερόλεπτο έχουν αρπάξει φωτιά και τίποτα δεν τους σταματά. Θεωρώ ότι το "Τάβλι" δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ελαφριά κωμωδιούλα δύο καταφερτζηδων. Είναι μια βαθιά και σκοτεινή ενδοσκόπηση του θηρίου που κρύβει ο άνθρωπος. Γελάς με αυτούς όχι από συμπάθεια και συμπόνια, γελάς για τις ακραίες θέσεις και σκέψεις που έχουν, για τις συμπεριφορές τους που είναι αναγνωρίσιμες και τρομάζουν. Είναι ένα ντοκιμαντέρ για τον Νεόφτωχο Νεοέλληνα, που μου θυμιζει πολύ την ταινία «Αυτή η νύχτα μένει» του Παναγιωτόπουλου. Είναι μια διαδρομή στον πυρήνα της κοινωνίας μας.

Ντίνος Ποντικόπουλος-Φώντας

«Το τάβλι» ξεκινά να παίζεται στη «Μουριά» - εικόνα 2
Ντίνος Ποντικόπουλος

“Γεια σας! Είμαι ο Φώντας κι έχω ένα όνειρο, να γίνω μέγας. Μέγας επιχειρηματίας. Να φτιάξω όνομα στην κοινωνία. Είχα πολλές ιδέες, να εκτρέφουμε γουρούνια, να πουλάμε σωλήνες, αλλά δεν είχαμε τη... συρμαγιά να γίνει η δουλειά. Αλλά τώρα, έχουμε τον Συμεωνίδη, θα τον κάνει η Καλλιοπίτσα τελατίνη. Αρκεί να δώσει το πράσινο φως ο Κόλλιας. Κι όλα θα γίνουν αλλιώτικα. Θα την πιάσουμε την καλή, σας λέω. Το πουλί πετάει μια φορά. Σήκωσες το όπλο και το πυροβόλησες. Δεν το πυροβόλησες; Μια ζωή φτωχός! Ψωριάρης! Και να σας πω! Να’ ρθείτε στη Μουριά να μας καμαρώσετε. Θα’ χει μέσα την κουζίνα να δουλεύει, θα σπάει τον πάγο, να’ ρθει ο κόσμος να πιει τσίπουρο, να γελάσει. Θα πάει να βάλει στο κουτί να γεμίσει απάνου, να βαρέσει απ’ έξω τους τουρίστες. Δε θα’ χετε καμία υπόνοια. Θα’ ναι όλα κομπλέ. Κακακακακα... το χρήμα”.
Τα γοητευτικά στοιχεία του Φώντα είναι η ασταμάτητη ανάγκη του για περιπέτεια, η ευρηματικότητά του και η δύναμή του να ονειρεύεται και να εμπνέει. Υπάρχουν βέβαια και οι σκοτεινές πλευρές ενός καταπιεσμένου ανθρώπου, που μπορεί πολύ εύκολα να γίνει ο ίδιος καταπιεστής. Πολλά από αυτά τα στοιχεία των ρόλων υπήρξαν στοιχεία του Νεοέλληνα μικροαστού που διαμόρφωσε τη σημερινή Ελλάδα.

Φωτό. Δανάη Δάσκα

Περισσότερες πληροφορίες

Το τάβλι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Το αριστούργημα του Δημήτρη Κεχαΐδη αποκτά site specific χαρακτήρα σε αυτήν τη γλαφυρή απεικόνιση των παθογενειών της ελληνικής κοινωνίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber