Ο "Οιδίποδας Τύραννος": Σκέψεις του Θανάση Σαράντου για ένα ταξίδι πέρα από σύνορα

Ο Θανάσης Σαράντος μοιράζεται σκέψεις για τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή, μετά από διεθνή πορεία που ένωσε γλώσσες και πολιτισμούς. Το αρχαίο δράμα αποκαλύπτει την κοινή ανθρώπινη αναζήτηση αλήθειας, ταυτότητας και συγκίνησης πέρα από σύνορα.

Οιδίπους Τύραννος Σαράντος © Κωνσταντίνος Λέπουρης

Με τον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή ταξιδέψαμε σε τόπους μακρινούς και απρόσμενους – από τη Μογγολία, όπου για πρώτη φορά παρουσιάστηκε ελληνική τραγωδία στα ελληνικά, έως την Τουρκία, το Κόσοβο και την Αλβανία. Σε κάθε στάση, η συγκίνηση ήταν η ίδια: θεατές διαφορετικών γλωσσών και πολιτισμών που αναγνώριζαν στο πρόσωπο του Οιδίποδα τον ίδιο άνθρωπο, αυτόν που αναζητά την αλήθεια του μέσα από το σκοτάδι. Στη Μογγολία, η Αγγελική Λεμονή τιμήθηκε με το Πρώτο Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας για την Ιοκάστη — μια στιγμή βαθιάς συγκίνησης και επιβεβαίωσης ότι ο Σοφοκλής παραμένει παγκόσμιος. Στην Τουρκία, σε ιστορικές πόλεις όπως η Τραπεζούντα και η Σμύρνη, η εμπειρία απέκτησε σχεδόν ιερό χαρακτήρα: εκεί όπου οι πληγές της Ιστορίας συναντούν τη γλώσσα του θεάτρου, η σιωπή του κοινού είχε την ένταση της πιο δυνατής κραυγής.

Οιδίπους Τύραννος, Σαράντος
Esad Duraki©

Η πορεία μας με τον Οιδίποδα συνεχίστηκε επί 3 χρόνια και στην ελληνική περιφέρεια — σε δύσκολες εποχές που το κοινό διψά για αληθινό θέατρο. Η παρουσία της ομάδας μας εκεί δεν είναι για μένα απλώς μια ηθική υποχρέωση, αλλά μια συνειδητή επιλογή, ακόμη κι όταν αυτό συνεπάγεται με υψηλό οικονομικό ρίσκο. Γιατί πιστεύω πως αυτό το κοινό είναι πιο αθώο και πιο δεκτικό και μπορεί να αγκαλιάσει το αρχαίο δράμα όπως του αξίζει: ως μια ζωντανή, συγκινητική εμπειρία που γεννιέται ακόμα και σε κλειστό χώρο, εκεί όπου η ανάσα του ηθοποιού συναντά την ανάσα του θεατή.

Η διαχρονική, ρέουσα μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη παραμένει ο σταθερός μας οδηγός. Πάνω της χτίσαμε μια δουλειά όπου ο λόγος γεννιέται από το σώμα του ηθοποιού αλλά μαζί με τον λυρισμό του Σοφοκλή. Καθοριστικός συνοδοιπόρος μας υπήρξε ο Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης, με τη μουσική του σύνθεση και τα ηχοτοπία του που δημιούργησε ειδικά για τον Οιδίποδα Τύραννο – ήχοι που δεν περιγράφουν απλώς τη δράση, αλλά αναπνέουν μαζί της, συνομιλούν με την ψυχή του έργου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΡΑΝΤΟΣ

Η συνέχεια αυτής της έρευνας πάνω στο αρχαίο δράμα είναι η "Αντιγόνη" που ανεβαίνει επίσης στο θέατρο Ροές από τις 12 Ιανουαρίου 2026. Γιατί το αρχαίο δράμα, για μένα, δεν είναι απλά  ένα ελληνικό μνημείο. Είναι ένας ζωντανός διάλογος για όλα τα παγκόσμια θέματα αλλά και μια πράξη αντίστασης για την εμπορευματοποίηση του θεάτρου. Είναι η υπαρξιακή μας ανάγκη  να κοιταχτούμε κατάματα και να γνωρίσουμε, μέσα από τον πλούτο του αρχαίου λόγου, τη δική μας προσωπική αλήθεια.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίπους Τύραννος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η κορυφαία τραγωδία της ανθρώπινης ενοχής, στην οποία ο βασιλιάς της Θήβας, Οιδίποδας, τυφλός κι ανήμπορος, «αναζητά» τη λύτρωση του θανάτου και απαντήσεις για την τραγική του μοίρα. Αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Η βραβευμένη παράσταση επιχειρεί να φωτίσει τις αναλογίες του έργου με το σήμερα.

Ροές

Ιάκχου 16

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το ηχηρό MIRfestival 2025 σε ακόμα περισσότερες γειτονιές της Αθήνας

Ανοίγεται πρώτη φορά στο εξωτερικό και ακόμη περισσότερο στο εσωτερικό το διεθνές φεστιβάλ MIRfestival (από 21/11), εκεί όπου γεννιούνται οι νέες μορφές των παραστατικών τεχνών, και αυτό είναι το πρόγραμμά του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/11/2025

Για τη Γιώτα Νέγκα "το θέατρο και το τραγούδι είναι αδελφές τέχνες"

Από τη Μαρίκα Παπαγκίκα ως τον ΛΕΞ, η Γιώτα Νέγκα αναζητά την ίδια αλήθεια. Με αφορμή την παράσταση "Μαρίκα με είπανε, Μαρίκα με βγάλανε" στο Θέατρο Embassy (από 10/11), μιλά για τη συγγένεια θεάτρου και μουσικής, τη γυναικεία δύναμη και τα τραγούδια που τη συγκινούν βαθιά.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα"

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το βραβευμένο έργο της Μπεθ Στηλ "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα", σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μια συγκλονιστική ιστορία αγάπης, οικογένειας και κοινωνικής αδικίας.

Έλενα Μαυρίδου: "Ο Ταρτούφος μιλάει για την ανάγκη να πιστεύουμε σε σωτήρες"

Η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου αναμετριέται με τη σάτιρα του Μολιέρου, δημιουργώντας έναν γοητευτικό, "αλλόκοτο" κόσμο στο θέατρο Αλκυονίς, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ταρτούφου τον Γιάννη Τσορτέκη.

grape 2025: Το Φεστιβάλ Αθηνών απένειμε τα Βραβεία Κοινού

Στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape 2025, το Φεστιβάλ Αθηνών επιβράβευσε τις καλύτερες ελληνικές παραστατικές παραγωγές, αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς Θεάτρου και Χορού με τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας – Mastercard.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.

Early bird προσφορά για "Το ψέμα του μυαλού" στο Σύγχρονο Θέατρο

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί "Το ψέμα του μυαλού" του Σαμ Σέπαρντ, μια παράσταση γεμάτη ένταση, ψυχολογία και αλήθειες που συγκλονίζουν. Οι πρώτες παραστάσεις προσφέρονται σε early bird τιμή έως 20 Νοεμβρίου.