Η Μαίρη Ραζή μιλά για το Θέατρο Πρόβα και μια ζωή αφιερωμένη στο σανίδι

Η Μαίρη Ραζή μάς μιλά για τη δημιουργία του Θεάτρου Πρόβα, τη διδασκαλία, την επιμονή, την πίστη στην ελληνική δραματουργία και το όνειρο μιας σκυτάλης που παραδίδεται με αγάπη και ευθύνη.

Μαίρη Ραζή

Το 1984, μαζί με τον Σωτήρη Τσόγκα και τον Τάσο Δήμα, ιδρύσαμε την Εταιρεία Θεάτρου "Πρόβα". Στόχος μας ήταν να αναδείξουμε τη νεοελληνική δραματουργία. Στη στέγη μας —το θέατρο της οδού Ερμού— στεγάσαμε τα όνειρά μας και το όραμά μας για το θέατρο. Σε αυτή τη φωλιά ανθίσαμε. Δεν ήμασταν σκηνοθέτες, αλλά μόνον ηθοποιοί. Θέλαμε, με την παρουσία μας, να βάλουμε τη δική μας καλλιτεχνική σφραγίδα στον πολιτισμό της Ελλάδας. Τα θεμέλιά μας ήταν γερά και αντέξαμε στον χρόνο. Σημαντικό ρόλο στην πορεία μας έπαιξε η απόφασή μας να γίνουμε ομάδα και να πάρουμε τη δουλειά μας στα χέρια μας — να ορίσουμε εμείς αυτό που είχαμε ανάγκη να κάνουμε.

Στη συνέχεια, το 2001, μαζί με τον σκηνοθέτη και δάσκαλο με πολυετή εμπειρία στην υποκριτική και την αγωγή του λόγου, Σωτήρη Τσόγκα, δημιουργήσαμε τη Δραματική Σχολή "Η Πρόβα". Θέλαμε να μεταδώσουμε τις γνώσεις μας στη νέα γενιά. Η διδασκαλία είναι μία δημιουργική εργασία· μας ενδιέφερε πάντα. Στη διδασκαλία υπάρχει ο πομπός και ο δέκτης. Η σχέση δασκάλου–μαθητή είναι αμφίδρομη. Το θέμα δεν είναι να μάθεις στον σπουδαστή να παίζει έναν ρόλο, αλλά να του διδάξεις την τέχνη της υποκριτικής. Για να γευτεί ένας σπουδαστής τα μυστικά αυτής της τέχνης, νομίζω ότι πρέπει να εγκαταλείψει τον ρόλο που παίζει στη ζωή του, να αποβάλει την προσωπικότητά του και να απελευθερωθεί από τις αναστολές του, ώστε να περάσει σε μια άλλη διάσταση: της απόλυτης ελευθερίας.

Μαίρη Ραζή, Σωτήρης Τσόγκας
Μαίρη Ραζή, Σωτήρης Τσόγκας

Η σχολή μας ξεχωρίζει για πολλούς λόγους από άλλες σχολές. Διαθέτει ένα εξαιρετικό επιτελείο καθηγητών. Εκτός από το πρόγραμμα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, επεκτείνεται και σε άλλα μαθήματα. Δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους να παίξουν στις παραγωγές του Θεάτρου "Πρόβα". Δεν εμπορευματοποιεί τη δραστηριότητά της, και, μακριά από ταμειακές επιταγές, κάθε έτος δέχεται αυστηρά μόνον 15 σπουδαστές. Δεν στοιβάζονται. Έτσι, ο καθηγητής μπορεί να ασχοληθεί ουσιαστικά με τη μοναδικότητα του καθενός. Η διδασκαλία είναι εξατομικευμένη, ποιοτική, σε ένα οικογενειακό περιβάλλον, όπου ο σπουδαστής εισπράττει την εκτίμηση και τον σεβασμό που εκπέμπει το σύνολο του προσωπικού της σχολής.

Η νέα γενιά ηθοποιών έχει πολύ καλύτερη εκπαίδευση από τη δική μας. Έχει περισσότερες ευκαιρίες, γιατί υπάρχουν πολλά θέατρα, πολλές τηλεοπτικές σειρές και ταινίες. Έχουν δημιουργηθεί, από νέους ηθοποιούς σε μικρούς χώρους, πειραματικές, ερευνητικές, εναλλακτικές σκηνές — κι από εκεί ξεκινά το μέλλον του θεάτρου.

Τα θεατρικά εργαστήρια, πλέον υπό τη διεύθυνση της Κοραλίας Τσόγκα, αποτελούν μια κοινότητα. Το σύνθημα: έκφραση – απελευθέρωση – μεταμόρφωση. Είναι χώρος συνάντησης, όπου η εκπαίδευση ξεπηδά από το παιχνίδι, τον αυτοσχεδιασμό, το βίωμα· κι εκεί χτίζονται η αυτοπεποίθηση και η ενσυναίσθηση. Από την πρώτη παιδική ηλικία (με συνοδό, στα 2–4 ετών) ως την εφηβεία και τα τμήματα ενηλίκων, ο καθένας βρίσκει τη φωνή του. Το κοινό αναγνωρίζει την αλήθεια — όχι την τελειότητα. Έτσι, εδώ και 25 χρόνια, τα εργαστήρια είναι πράξεις αντίστασης και σημείο αναφοράς στη θεατρική εκπαίδευση.

Σιωπηλές Κραυγές θέατρο πρόβα 2024-25
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΗΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτογραφία από την παράσταση του Πρόβα "Σιωπηλές Κραυγές"

Η παρακαταθήκη που αφήνουμε είναι 45 ελληνικά έργα και 45 από το ξένο, σύγχρονο και κλασικό ρεπερτόριο. Η προώθηση της ελληνικής δραματολογίας είναι υποχρέωσή μας — κι αυτό το οφείλουμε στην αγάπη του κοινού, γιατί η επιχορήγηση από το Υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι πάντα σταθερή.

Το όνειρό μου για τα επόμενα χρόνια είναι να καταφέρω να κλείσω τον πρώτο κύκλο του Θεάτρου "Πρόβα" με 100 παραστάσεις και να παραδώσω τη σκυτάλη σε νέους ανθρώπους, που τόσο πολύ αγαπώ. Το προσωπικό μου στίγμα είναι η αγάπη μου για το θέατρο, η επιμονή μου, το πείσμα, το πάθος και η αφοσίωση στις αρχές μου. "Παίζω" — και αυτό είναι "επάγγελμα". Είναι η χαρά μου, το οξυγόνο μου. Η "δουλειά" μου στο θέατρο δεν με πρόδωσε ποτέ. Βλέπω πάντα μπροστά, με αισιοδοξία. Ο στόχος μου είναι το ποιοτικό αποτέλεσμα. Η διαδικασία της διαδρομής μού δίνει απέραντη χαρά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).

"Ράφτης κυριών" ο Δημήτρης Μακαλιάς σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα

Η απιστία γίνεται το εργαλείο του σπουδαίου Γάλλου κωμωδιογράφου Ζορζ Φεϊντό για να σατιρίσει την υποκρισία και τα μικροαστικά ήθη της κοινωνίας, στην διασημότερη φάρσα του που κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Γκλόρια τη σεζόν 2025-26.

Πρώτες φωτογραφίες από το ανακαινισμένο θέατρο Αλφα- "Ληναίος-Φωτίου"

Η ανακαίνιση του ιστορικού θεάτρου Άλφα- "Ληναίος-Φωτίου" δίνει νέα ζωή στη σκηνή του, ενώ η αγαπημένη παράσταση "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" επιστρέφει για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, συγκινώντας ξανά το κοινό.

"Η μηχανή του Τούρινγκ" επιστρέφει με βραβευμένη ερμηνεία

Η παράσταση που διακρίθηκε στα Βραβεία Κοινού του Αθηνοράματος 2022, κερδίζοντας το 1ο Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Ορφέα Αυγουστίδη και το 3ο Βραβείο Σκηνογραφίας για την Όλγα Μπρούμα επιστρέφει για 30 συλλεκτικές παραστάσεις στην Αθήνα.