Ελένη Δαφνή "Κρατάς μυστικό"; | Η ηθοποιός και σκηνοθέτης για την παράσταση που μαθαίνει στα παιδιά ότι το σώμα μας μάς ανήκει

Η νέα ηθοποιός και σκηνοθέτης που μεγάλωσε και εξελίχθηκε μαζί με το Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα, διαγράφοντας παράλληλα τη δική της διαδρομή, μιλά στο “α” για την παράσταση που έχουν αγκαλιάσει οι νεαροί θεατές που προσεγγίζει με ευαισθησία και αυθεντικότητα το θέμα της παιδικής κακοποίησης, αλλά και για τα επόμενα σχέδιά της.

Ελένη Δαφνή Συνέντευξη Joey Leo©

Μιλήσαμε σε μία συνέντευξη εφ όλης της ύλης με την ηθοποιό και σκηνοθέτη της νέας γενιάς Ελένη Δαφνή, η οποία μας εκμυστηρεύτηκε πόσο αγαπά την οικογενειακή θαλπωρή που βιώνει στο Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα. Έναν θεατρικό χώρο με τον οποίο έχει μεγαλώσει και εξελιχθεί παράλληλα μαζί - δημιούργημα του Νίκου Δαφνή που τυχαίνει να είναι και ο πατέρας της. Μαζί με την ομάδα τους προχωράνε από κοινού αλλά και ανεξάρτητα το καλλιτεχνικό τους έργο, και όπως μάς είπε η ίδια οραματίζεται το μέλλον της εκεί με νέες προκλήσεις, συνεργασίες και την ευκαιρία να δημιουργήσει όλο και περισσότερες θεατρικές εμπειρίες με ουσία. Η ίδια έχει μαθητεύσει δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους όπως οι Θωμάς Μοσχόπουλος, Λυδία Κονιόρδου, Δημήτρης 'Ήμελλος κ.ά., ενώ επιμένει να παραμένει πάντα στο πόστο της μαθητείας, αποφεύγοντας έτσι ναρκισσισμούς και εγωισμούς. Φέτος σκηνοθετεί για δεύτερη συνεχή χρονιά την παράσταση "Κρατάς μυστικό;" που απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους, η οποία ξεκίνησε ως ένα διαδικτυακό κόμικ (διαθέσιμο για όλους στο kratasmystiko.gr), και προσεγγίζει το θέμα της παιδικής κακοποίησης με τρυφερότητα και ενσυναίσθηση, εξηγώντας στα παιδιά, αλλά και τους γονείς και δασκάλους τι σημαίνει ένα μυστικό, που δείχνουμε εμπιστοσύνη, τι νιώθουμε όταν κάτι δεν μας αρέσει και πώς αντιδράμε. Όλα αυτά μέσα από την ιστορία του μικρού Νικόλα, που υποδύεται ο Θράσος Σταθόπουλος. Παράλληλα, θα μοιραστεί τη σκηνή του Θεάτρου Κάτω από τη Γέφυρα με τον Βασίλη Ζώη στους "Πνεύμονες” του Ντάνκαν Μακ Μίλαν, ένα έξυπνο γλυκόπικρο έργο που αναφέρεται με χιούμορ στη συζήτηση ενός ζευγαριού για τη γονεϊκότητα σε έναν πλανήτη που καταρρέει, σε σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου (από 24/3).

Το digital comic "Κρατάς μυστικό;" ήταν το πρώτο βήμα για την ενασχόλησή σας με το θέμα της παιδικής κακοποίησης; Πώς προέκυψε η ανάγκη να μιλήσετε γι’ αυτό και ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε στη μεταφορά ενός τόσο δύσκολου θέματος στη σκηνή;

Η αλήθεια είναι ότι πολλά συνετέλεσαν ώστε να γραφτεί το digital comic "Κρατάς μυστικό;”. Το πρώτο πράγμα ήταν οι μαρτυρίες κακοποίησης στα social media, αλλά και στο κοντινό μου περιβάλλον την περίοδο του #MeToo. Ύστερα ήταν η ανάγκη μου ως μητέρα ενός τρίχρονου τότε αγοριού να του παρέχω προστασία κι ασφάλεια. Άρχισα, λοιπόν, να ενημερώνομαι περισσότερο για το θέμα. Έμπαινα σε προγράμματα του Υπουργείου, διάβαζα άρθρα ψυχολογίας και παρακολουθούσα σχετικά βίντεο. Κατάλαβα ότι η ενημέρωση και η συζήτηση με τον γιο μου με ηρεμούσαν. Τότε ήταν που το Υπουργείο Πολιτισμού έβγαλε μια προκήρυξη για τον ψηφιακό πολιτισμό κι εγώ αποφάσισα σε συνεργασία με τους Steve Stivaktis και Harry Saxon να προτείνω την ιδέα μου. Έτσι κάπως δημιουργήθηκε το 2022 το κόμικ το οποίο ήταν και είναι ακόμα διαθέσιμο και δωρεάν για όλους κι όλες. Η θεατρική μεταφορά για εμένα ήταν η ολοκλήρωση της βαθύτερης επιθυμίας μου. Ήθελα η γνώση να φτάσει παντού! Αν μπορώ να πω ότι κάτι με δυσκόλεψε αυτό σίγουρα ήταν η θεατρική διασκευή. Άλλα πάλι καλά που η φίλη μου Κατερίνα Παπαναστασάτου ήταν εκεί να βοηθήσει κάνοντας μια καταπληκτική μεταφορά που μιλάει απευθείας στην ψυχή των παιδιών!

Ποιες είναι ακριβώς οι ηλικίες που μπορούν να παρακολουθήσουν την παράσταση;

Η αλήθεια είναι ότι αυτό είναι κάτι που μας έχει εκπλήξει θετικά. Η παράσταση φτιάχτηκε για να απευθύνεται σε παιδιά Δημοτικού, από την πρώτη μέχρι την έκτη τάξη. Όμως στην πορεία προστέθηκαν και τα παιδιά του Γυμνασίου.

"Στόχος μας μέσα από την παράσταση "Κρατάς μυστικό;" είναι τα παιδιά να μπορούν να αναγνωρίσουν το συναίσθημά τους ώστε να ξέρουν πότε ένα μυστικό πρέπει να λέγεται και πότε ένα άγγιγμα ή ακόμα και βλέμμα πρέπει να σταματάει".

Ποια ανταπόκριση είδατε να έχουν τα παιδιά και πώς η παράσταση τα βοηθά στο να αισθανθούν ασφάλεια έτσι ώστε να συζητήσουν μετά το τέλος της; Μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο τόσο για τον γονέα και τον δάσκαλο όσο και για το παιδί;

Αυτό που μας έχει πραγματικά εντυπωσιάσει είναι ότι τα παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας, παρακολουθούν την παράστασή μας με απόλυτη προσοχή και συμμετέχουν ενεργά. Ίσως αυτό οφείλεται στον τρόπο που τους απευθυνόμαστε, τόσο εγώ όσο και ο Θράσος Σταθόπουλος (που ερμηνεύει τον Νικόλα). Οι θεατές μας, μικροί και μεγάλοι, αντιλαμβάνονται ότι τους σεβόμαστε, τους φροντίζουμε και τους κατανοούμε. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό παίζει το κείμενο της παράστασης το οποίο επιτρέπει στα παιδιά να ταυτιστούν πλήρως με τον ήρωα. Παράλληλα, η θεατροπαιδαγωγική προσέγγιση της Νατάσας Σφενδυλάκη ενισχύει αυτή τη σύνδεση. Η ειλικρίνεια που διακρίνουν τα παιδιά στις ερμηνείες μας δημιουργεί μια αίσθηση εμπιστοσύνης, κάνοντάς τα να νιώθουν ασφαλή και έτοιμα να αλληλεπιδράσουν. Το ίδιο ισχύει και για το θεατροπαιδαγωγικό παιχνίδι που γίνεται στο τέλος της παράστασης, το οποίο προσαρμόζεται για κάθε ηλικία. Με αυτόν τον τρόπο, η παράσταση λειτουργεί ως ένα πολύτιμο εργαλείο όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, βοηθώντας τους να ανοίξουν έναν ειλικρινή διάλογο μεταξύ τους.

Ελένη Δαφνή

Ποιο μήνυμα θα θέλατε να πάρουν μαζί τους φεύγοντας οι θεατές; 

Στόχος μας είναι τα παιδιά και γιατί όχι και οι "μεγάλοι” να μπορούν να αναγνωρίσουν το συναίσθημά τους ώστε να ξέρουν πότε ένα μυστικό πρέπει να λέγεται και πότε ένα άγγιγμα ή ακόμα και βλέμμα πρέπει να σταματάει. Σύνθημά μας είναι: Το σώμα σου σού ανήκει και σε όποιον δεν το καταλαβαίνει πες ένα δυνατό όχι. Μίλα πάντα για ό,τι σε ενοχλεί μέχρι να σε ακούσουν! 

Έχετε μεγαλώσει μαζί με το Θέατρο Κάτω απ' τη Γέφυρα. Πώς οραματίζεστε το μέλλον σας εκεί;

Η αλήθεια είναι ότι το Θέατρο Κάτω απ' τη Γέφυρα είναι για μένα ένας χώρος με τον οποίο είμαι άρρηκτα συνδεδεμένη. Έχουμε μεγαλώσει κι εξελιχθεί μαζί.  Είναι ένας χώρος που δημιούργησε ο πατέρας μου με πολλή φροντίδα και μεράκι. Όσο για το μέλλον, το οραματίζομαι γεμάτο δημιουργία, νέες προκλήσεις, συνεργασίες και ακόμα περισσότερες ευκαιρίες για να προσφέρουμε ουσιαστικές θεατρικές εμπειρίες. Επίσης, θέλω το θέατρο να συνεχίσει να εκπέμπει αυτή την οικογενειακή θαλπωρή που συνδιαμορφώνουμε όλοι κι όλες μαζί! 

"Τα παιδιά είναι απαιτητικοί θεατές, αντιλαμβάνονται την αλήθεια και συνδέονται με ό,τι είναι γνήσιο. Το θέατρο για παιδιά δεν χρειάζεται "μπεμπεκίσματα”, αλλά έναν ζωντανό, ουσιαστικό διάλογο που να τους δίνει χώρο να σκεφτούν, να νιώσουν και να συμμετέχουν".

Τι έχετε κερδίσει από τη μαθητεία σας πλάι σε δασκάλους όπως ο Νίκος Δαφνής και ο Θωμάς Μοσχόπουλος;

Μου φαίνεται λίγο οξύμωρο να αναφέρομαι στον Νίκο Δαφνή ως δάσκαλο, γιατί είναι ο πατέρας μου και προσπαθώ πάντα να τον κρατώ σε αυτό το ιδιαίτερο βάθρο. Είναι ένας δικός μου άνθρωπος, που θαυμάζω βαθιά για την πορεία του, και σίγουρα έχω μάθει πολλά από εκείνον – για το ήθος, για την "κουζίνα" της δουλειάς μας, και συνεχίζω να μαθαίνω. Ωστόσο, τη λέξη "δάσκαλος" επιθυμώ να την χρησιμοποιώ σε ανθρώπους που δεν με έχουν δει με πάνα (γέλιο)! Στα χρόνια αυτά, που αρχίζουν και αυξάνονται τα άτιμα, επέλεξα να μαθητεύσω δίπλα σε εξαιρετικούς καλλιτέχνες (σαν τον μπαμπά μου), όπως ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ο Αντρέας Μανωλικάκης, η Λυδία Κονιόρδου, ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Δημήτρης Ήμελλος. Όλοι τους με μπόλιασαν με τεχνικές, γνώσεις κι απόψεις που κουβαλάω πάντα στο μυαλό και το σώμα μου. Ξέρεις, έχω μια διαστροφή, επιλέγω να μένω πάντα μαθήτρια στο όποιο πόστο. Η έννοια της μαθητείας με απομακρύνει από τους όποιους ναρκισσισμούς, εγωισμούς κι εσωστρέφειες.

Ελένη Δαφνή Συνέντευξη
Joey Leo©

Ποια είναι η φιλοσοφία σας σε σχέση με το "θέατρο για παιδιά" αλλά και με το θέατρο που θέλετε να κάνετε τώρα και στο μέλλον γενικότερα;

Για μένα, το θέατρο είναι μια μορφή βαθιάς επικοινωνίας. Στην καρδιά κάθε παράστασης βρίσκεται η ιστορία, το αφήγημα που μας συνδέει. Αν ένα έργο ή μια ιδέα με αγγίζει, αν νιώθω ότι έχει κάτι ουσιαστικό να πει, τότε ξέρω ότι αξίζει να γίνει παράσταση. Αυτή η ανάγκη να δημιουργώ κόσμους γύρω από θέματα που με προβληματίζουν ήταν και η αφετηρία για τη δημιουργία της θεατρικής μου ομάδας. Το ίδιο ισχύει και για το θέατρο για παιδιά. Η διαφορά δεν είναι στην ουσία, αλλά στον τρόπο αφήγησης. Τα παιδιά είναι απαιτητικοί θεατές, αντιλαμβάνονται την αλήθεια και συνδέονται με ό,τι είναι γνήσιο. Το θέατρο για παιδιά δεν χρειάζεται "μπεμπεκίσματα”, αλλά έναν ζωντανό, ουσιαστικό διάλογο που να τους δίνει χώρο να σκεφτούν, να νιώσουν και να συμμετέχουν.

Πνεύμονες
Joey Leo

Πείτε μας λίγα λόγια για τα εργαστήρια που πραγματοποιείτε στο Θέατρο Κάτω Απ’ Τη Γέφυρα. Αφορούν όλες τις ηλικίες; Υπάρχουν ανοιχτά τμήματα αυτή τη στιγμή και για ποιες ηλικίες;

Τα εργαστήρια ξεκίνησαν πριν από ένα χρόνο. Εγώ, η Μαρία Τζάνη και ο Χρήστος Χρήστου, θέλοντας να βροντοφωνάξουμε την σημαντικότητα του παιχνιδιού, της ομάδας, της διασύνδεσης, της χρηστικότητας του λάθους και της ενσυναίσθησης κάναμε μια επαναστατική κίνηση, ανοίξαμε ένα θεατρικό εργαστήρι για μικρούς και μεγάλους στο Θέατρο Κάτω απ’ τη γέφυρα! Τα τμήματα μέσα σε ένα χρόνο αυξήθηκαν. Τώρα λειτουργούν παιδικά τμήματα για ηλικίες από 6 έως 18 ετών και τμήματα ενηλίκων από 19 έως 109! Υπάρχουν ακόμα κάποιες θέσεις στα παιδικά τμήματα και στους ενήλικες για όποιον ή όποια θα ήθελε να δοκιμάσει να γνωρίσει λίγο καλύτερα τον/την εαυτό/η του μέσα από το θέατρο.

Πνεύμονες
Joey Leo©

Πείτε μας τι άλλο ετοιμάζετε για φέτος. 

Φέτος τον Μάρτιο θα ανέβει το έργο "Πνεύμονες” του Ντάνκαν Μακ Μίλαν σε σκηνοθεσία της Ειρήνης Λαμπρινοπούλου. Είμαι πολύ χαρούμενη για την συνεργασία και την απολαμβάνω. Με την Ειρήνη γνωριστήκαμε πριν λίγους μήνες και αν κάτι μπορώ να πω ότι με έκανε να την εμπιστευτώ ήταν το καθαρό ή καλύτερα καθάριο βλέμμα της, πέραν των σπουδών και της καλής φήμης που την ακολουθεί! Οι "Πνεύμονες” είναι ένα έργο που πραγματεύεται μια ερωτική σχέση ενός σύγχρονου ζευγαριού με βασικό ερώτημα "τί λες; Κάνουμε ένα μωρό;”. Εγώ θα κάνω την γυναίκα, ο Βασίλης Ζώης τον άντρα. Ο Ζήσης Μεζίλης έχει αναλάβει να γράψει την μουσική της παράστασης και τις φωτογραφίες και την αφίσα θα υπογράψει ο Joey Leo.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κρατάς μυστικό;

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 60 '

Ο Νικόλας, 26 ετών πια, αφηγείται την δική του προσωπική ιστορία. Μαθητής της Τετάρτης δημοτικού και μέλος της παιδικής ορχήστρας (παίζει κιθάρα) γνωρίζει τον κύριο Θοδωρή. Είναι ο οδηγός που τον μεταφέρει από το σχολείο στο σπίτι. Στην αρχή θα τον εμπιστευθεί και οι δυο τους θα γίνουν στενοί φίλοι. Σιγά σιγά όμως η συμπεριφορά του κυρίου Θοδωρή θα μπερδέψει τον Νικόλα. Τα “μυστικά” που θα δημιουργηθούν θα τον οδηγήσουν σταδιακά να χάσει την όρεξη του όχι μόνο για τη μουσική που τόσο αγαπάει αλλά και για την ίδια τη ζωή. Για καλή του τύχη η αλλαγή της συμπεριφοράς του δεν θα μείνει απαρατήρητη. Η δασκάλα μουσικής θα μιλήσει στα παιδιά της ορχήστρας για το σώμα τους, το πόσο σημαντικό είναι να λένε όχι σε ό,τι δεν τους αρέσει και φυσικά στο να ζητούν βοήθεια. Ο Νικόλας παίρνοντας δύναμη από τα λόγια της δασκάλας θα καταφέρει να ξεπεράσει τους φόβους του και να μιλήσει ανοιχτά για αυτό που του συνέβη. Τώρα πια γνωρίζει και μεταφέρει το μήνυμα παντού “το σώμα μας μας ανήκει κι όποιος δεν το καταλαβαίνει του λέμε ένα δυνατό όχι. Μιλάμε πάντα για αυτά που μας ενοχλούν μέχρι να μας ακούσουν”. Βασισμένο στο ομότιτλο digital comic της Ελένης Δαφνή.

Πνεύμονες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Το βραβευμένο ευφυές γλυκόπικρο έργο αναφέρεται με χιούμορ στη συζήτηση ενός ζευγαριού τριαντάρηδων για τη γονεϊκότητα σε έναν πλανήτη που καταρρέει. Φέρνει στο προσκήνιο τις αγωνίες της νέας γενιάς: έρωτας, οικολογική κρίση, υπαρξιακά διλήμματα και μια ερώτηση που τα ανατρέπει όλα - είναι ηθικό να φέρεις ένα παιδί σε αυτόν τον κόσμο; Μεταξύ ανεργίας, κλιματικής αλλαγής και μιας κοινωνίας που αλλάζει ραγδαία, η ανάγκη για προσωπική ευτυχία συγκρούεται με την ευθύνη απέναντι στο μέλλον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Επίδαυρος: Φωτογραφίες από τις πρόβες της "Ηλέκτρας" στη Χώρα της Άνδρου

Μετά το Θέατρο Πορεία, οι αναγνώσεις της "Ηλέκτρας" του Σοφοολή ολοκληρώθηκαν στο σπίτι των Καραγάτση στη Χώρα Άνδρου. Ένα τόπο που συγκινεί πολύ το σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου, ο οποίος καταθέτει την πρώτη σκηνοθεσία του στο αρχαίο δράμα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2025

"Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;" ρωτούν οι Κατερίνα Μπιλάλη και Κωνσταντίνος Κυριακού

Μια παράσταση που έρχεται από το… μέλλον στο θέατρο Μεταξουργείο, βασισμένη στην τριλογία του Ευγένιου Ο’Νιλ "To πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα".

"Το ξύπνημα της άνοιξης In Reverse": Το εμβληματικό έργο του Βέντεκιντ σε σύγχρονη διασκευή

Περισσότερο από έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, το "Ξύπνημα της Άνοιξης" του Φρανκ Βέντεκιντ αποδεικνύεται ανατριχιαστικά επίκαιρο μέσα από τη σύγχρονη διασκευή της Σμαράγδας Μαγδαληνής, που ανεβαίνει με τον τίτλο "In Reverse".

Όσα θα δούμε στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου" τη σεζόν 2025-2026

Μοσχόπουλος, Αυγουστίδης, Μαϊστράλη, Ζερίτης και άλλοι κορυφαίοι δημιουργοί δίνουν ραντεβού στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη" την επόμενη θεατρική σεζόν με ένα ρεπερτόριο που υπόσχεται δυνατές στιγμές.

Το Μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Χορού 2025 από τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ

Για την Παγκόσμια Ημέρα Χορού 2025, που γιορτάζεται 29 Απριλίου, το μήνυμα υπογράφει ένας άνθρωπος που έχει μάθει να ζει μέσα από τη σιωπηλή γλώσσα της κίνησης: ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ. Αναλογιστείτε το μήνυμα του και θυμηθείτε ποιοι άλλοι παγκοσμίως έχουν γράψει για την ημέρα αυτή.

Πάθος, μύθοι και σύγχρονη τέχνη στον κόσμο του "Holy Bitch!"

Πρώτες φωτογραφίες από την ανατρεπτική παράσταση "Holy Bitch!" της Έλλης Παπακωνσταντίνου στο Πορεία.

Παρίσι, κωμωδία και σουρεαλισμός ενώνονται στην "Ταράτσα" του Ζαν-Κλοντ Καριέρ, που σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης στο Σύγχρονο Θέατρο

Ένας ξεχωριστός θίασος πρωταγωνιστεί στην ευφάνταστη γαλλική κωμωδία που φλερτάρει με το παράλογο, με ήρωες γελοίους, ευάλωτους, ακαταμάχητα ζωντανούς, σαν όλους εμάς!