
Η "Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της” του Μπέρτολτ Μπρεχτ είναι ένα συγκλονιστικό έργο που συνταράσσει συνειδήσεις περιμένουμε με ανυπομονησία να το δούμε στο Εθνικό Θέατρο. Ο Στάθης Λιβαθινός αναλαμβάνει για πρώτη φορά τη σκηνοθεσία ενός έργου του Μπρεχτ και μάλιστα στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Στον εμβληματικό ομώνυμο ρόλο εμφανίζεται η κορυφαία Ελληνίδα ηθοποιός Μπέτυ Αρβανίτη. Τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης, σε μια νέα εκδοχή –και όχι την κλασική του Πάουλ Ντεσάου–, υπογράφει ο στενός συνεργάτης του σκηνοθέτη, Θοδωρής Αμπαζής. Στον θίασο συμμετέχουν, κατά κύριο λόγο, νέοι χαρισματικοί ηθοποιοί. Πρόκειται για μία μεγάλη, πολυπρόσωπη παραγωγή, με πρεμιέρα στις 4 Δεκεμβρίου.

Το έργο γράφτηκε από τον Μπέρτολτ Μπρεχτ το 1938-1939, σε μια εποχή όπου ο χιτλερισμός κυριαρχούσε στη Γερμανία και ο πόλεμος απειλούσε να καταστρέψει την Ευρώπη. "Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της” βασίζεται στη "Βιογραφία της αρχιαπατεώνισσας και τυχοδιώκτριας Κουράσσε" (1669), μέρος του ογκώδους μυθιστορήματος "Σιμπλίκιος Σιμπλικίσιμος” του Χανς Γιάκοπ Κριστόφελ φον Γκρίμελσχάουζεν. Περιγράφει τον κόσμο της εξαπάτησης και της περιπλάνησης σε καιρούς πολέμου.

Ο Μπρεχτ, θέλοντας να αναδείξει "την κοινωνία ως ικανή να αλλάξει", περιγράφει συμβάντα που εκτυλίσσονται κατά τον Τριακονταετή Πόλεμο, ενώ το έργο λειτουργεί ταυτόχρονα ως κραυγή αγωνίας για τον επερχόμενο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος ξέσπασε μόλις έναν χρόνο αργότερα. Παρά την έντονη αντιπολεμική του διάσταση και το ξεκάθαρο μήνυμα για τα δεινά του καπιταλισμού, το έργο "αποφεύγει το κήρυγμα, γι’ αυτό γίνεται ακόμα πιο δυνατό”, όπως σημείωσε με ενθουσιασμό ο Ρολάν Μπαρτ στην πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι.

Το αντιπολεμικό, παραβολικό αυτό δράμα, γεμάτο ανθρώπινη ευαισθησία και κοινωνικό προβληματισμό, παρακολουθεί τη ζωή της Άννας Φίρλινγκ, γνωστής ως "Μάνα Κουράγιο” στα πεδία των μαχών. Πρόκειται για έναν μπρεχτικό χαρακτήρα γεμάτο αντιφάσεις: είναι μητέρα τριών παιδιών από διαφορετικούς πατέρες και ταυτόχρονα μια δαιμόνια μικρεμπόρισσα που επιβιώνει μέσα από τον πόλεμο. Στα δώδεκα χρόνια που καλύπτει η πλοκή του έργου, η Μάνα Κουράγιο ακολουθεί σταθερά τον στρατό με το κάρο της, πουλώντας αγαθά, ενώ μάταια προσπαθεί να προστατεύσει τα τρία της παιδιά από τη δίνη του πολέμου.

Σύμφωνα με το σημείωμα της παράστασης, η Άννα Φίρλινγκ είναι "μια αδίστακτη γυρολόγος, που πουλά αγαθά στους στρατιώτες. Παράλληλα, προσπαθεί να προστατεύσει τα τρία της παιδιά –τον μεγάλο της γιο Άιλιφ, τον μικρότερο Έμενταλ και τη μουγκή της κόρη Κατρίν– από την καταστροφή του πολέμου. Για τη δαιμόνια αυτή γυναίκα, το κέρδος τίθεται πάντοτε πάνω από την οικογενειακή ευτυχία, κι αυτό το πληρώνει με το υψηλότερο τίμημα: την τραγική απώλεια των ίδιων της των παιδιών και τη θυσία των αξιών που αντιπροσωπεύουν: θάρρος, τιμιότητα, ειλικρίνεια. Σε καιρό πολέμου κάθε έννοια ηθικής και δικαίου καταστρατηγείται. Ή μήπως όχι μόνο τότε;”

Συντελεστές της παράστασης
Παίζουν (αλφαβητικά): Νίκος Αλεξίου, Μπέτυ Αρβανίτη, Αντώνης Γιαννακός, Γιάννης Δενδρινός, Πάνος Καμμένος, Φώτης Κουτρουβίδης, Πάρης Λεόντιος, Άννα Μάγκου, Βασίλης Ντάρμας, Βασίλης Παπαδημητρίου, Άγγελος Παππάς, Αντώνης Παρχαρίδης, Ιάκωβος Παυλόπουλος, Θεοδοσία Σαββάκη, Εύα Σιμάτου, Ιωάννης Σύριος, Χρήστος Σωνάκης, Βασίλης Τσαλίκης, Σταμάτης Φακορέλλης. Τα σκηνικά-κοστούμια είναι της Ελένης Μανωλοπούλου. Την κίνηση επιμελήθηκε ο Άντι Ζούμα. Ο σχεδιασμός βίντεο ανήκει στον Αλέξανδρο Αβρανά και των φωτισμών στον Αλέκο Αναστασίου. Δραματουργική συνεργάτις είναι η Έρι Κύργια. Η μουσική διδασκαλία είναι της Μελίνας Παιονίδου.
Δείτε φωτογραφίες από την παράσταση






Αυτό είναι το τρέιλερ της παράστασης
Περισσότερες πληροφορίες
Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της
Η ιστορία της τυχοδιώκτριας Άννα Φρίλινγκ που εκμεταλλεύεται τον πόλεμο για να επιβιώσει, πουλώντας αγαθά στους στρατιώτες, ενώ μάταια προσπαθεί να προστατεύσει τα τρία παιδιά της. Θέλοντας να παρουσιάσει «την κοινωνία ως ικανή να αλλάξει», ο Μπρεχτ περιγράφει συμβάντα που διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια του Τριακονταετούς Πολέμου στην Ευρώπη, ως μια παραβολική αντιπολεμική κραυγή για τον επερχόμενο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς το έργο γράφτηκε στη Σκανδιναβία το 1938-1939. Στον πρώτο Μπρεχτ της πορείας του Στάθη Λιβαθινού, η μουσική και τα τραγούδια της παράστασης παρουσιάζονται σε μια νέα εκδοχή -και όχι εκείνη του Πάουλ Ντεσάου- με την υπογραφή του Θοδωρή Αμπαζή.