Το grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου κερδίζει τα διεθνή ΜΜΕ

Η πλατφόρμα εξωστρέφειας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, που διεισδύει ολοένα και περισσότερο στις σημαντικότερες σκηνές της Ευρώπης, έδωσε φέτος την αφορμή σε περισσότερους από 60 καλλιτεχνικούς διευθυντές, curators και εκπροσώπους διεθνών φεστιβάλ, θεάτρων και ΜΜΕ από 30 χώρες.

Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia Nasia Stouraiti©

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έστρεψε για δεύτερη χρονιά το ενδιαφέρον κοινού και ειδικών στις σύγχρονες ελληνικές παραστατικές τέχνες της Ελλάδας με την πλατφόρμα grape – Greek Agora of Performance. Φέτος επισκέφθηκαν την πλατφόρμα περισσότεροι από 60 καλλιτεχνικοί διευθυντές, curators και εκπρόσωποι διεθνών φεστιβάλ, θεάτρων και ΜΜΕ από 30 χώρες. Ανάμεσα στους καλεσμένους του grape ήταν και εκπρόσωποι του διεθνούς τύπου οι οποίοι αναφέρθηκαν με ιδιαίτερα εγκωμιαστικά σχόλια στις παραστάσεις της πλατφόρμας.  

Φεστιβάλ Αθηνών Rootless root Σιωπή
Ελίνα Γιουνανλή©
"Σιωπή" των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα, Josef Fruček)

Εκτενή αφιερώματα στα διεθνή ΜΜΕ

"Μια εβδομάδα συγκλονιστικών εικόνων" γράφει η αρθρογράφος Esther Slevogt της έγκριτης γερμανικής διαδικτυακής πύλης για το θέατρο nachtkritik.de και χαρακτηρίζει το grape ως "μια πλατφόρμα που διεισδύει ολοένα και περισσότερο στις σημαντικότερες σκηνές της Ευρώπης". H δημοσιογράφος επίσης υπογραμμίζει ότι "τα κοινωνικά ζητήματα ή η υποβόσκουσα, φλέγουσα οργή των κατώτερων στρωμάτων της κοινωνίας ήταν από τα βασικά θέματα των επιλεγμένων παραγωγών".

H κριτικός Natasha Tripney αναφέρει στην κορυφαία βρετανική εφημερίδα για τις παραστατικές τέχνες The Stage: "Aν και η πλατφόρμα διανύει μόλις το δεύτερο έτος της, η επίδρασή της είναι ήδη αισθητή. Αρκετά από τα έργα του περυσινού προγράμματος έχουν περιοδεύσει διεθνώς ως αποτέλεσμα (της συμμετοχής τους σε αυτήν)". 

H Δημοκρατία του Μπακλαβά
Πηνελόπη Γερασίμου©
"Η Δημοκρατία του Μπακλαβά" του Ανέστη Αζά

Στο άρθρο της με τον εύγλωττο τίτλο "Οι καρποί της αμπέλου", η Natasha Tripney, επίσης συντάκτρια της εβδομαδιαίας ηλεκτρονικής έκδοσης Café Europa, που είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στο ευρωπαϊκό θέατρο, παραθέτει τη συνέντευξη που της παραχώρησε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου στο πλαίσιο του grape 2024.  Μεταξύ άλλων, η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραθέτει τους λόγους για τους οποίους δημιούργησε το grape: "Η Ελλάδα, σε αντίθεση με πολλές ευρωπαϊκές χώρες, δεν έχει σύστημα ρεπερτορίου. Παρόλο που οι παραγωγές είναι πολλές - πέρυσι έγιναν πάνω από 1000 πρεμιέρες - τα περισσότερα έργα έχουν μια σχετικά σύντομη ζωή. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα ελληνικά δεν είναι μια ευρέως ομιλούμενη γλώσσα, σημαίνει ότι ένας πολύ μικρός αριθμός Ελλήνων καλλιτεχνών, οι περισσότεροι από τους οποίους ασχολούνται με τον χορό ή με έργα που έχουν κυρίως κίνηση, έχουν γίνει γνωστοί διεθνώς". 

Θήβα: A global civil war Φεστιβάλ Αθηνών
Κωνσταντίνος Ζήλος©
"Θήβα: A Global Civil War" του Παντελή Φλατσούση

"Το grape αποδίδει καρπούς καθώς επτά από τις παραγωγές του 2023 περιοδεύουν σε άλλες χώρες" γράφει η Nathalie Eckstein στο υψηλού κύρους γερμανικό περιοδικό THEATER DER ZEIT. "Κύριος στόχος της πλατφόρμας είναι να ξαναρχίσει η διεθνής επικοινωνία μεταξύ της τοπικής, πολύ δραστήριας ελληνικής θεατρικής σκηνής και του κόσμου", προσθέτει "αλλά δυστυχώς, κάποια πράγματα χάνονται λόγω του γλωσσικού εμποδίου, το οποίο αποτελεί μια άλλη πτυχή της διεθνούς απομόνωσης, την οποία η Κατερίνα Ευαγγελάτου κάνει ό,τι μπορεί με το grape για να καταπολεμήσει".

Ένα ρίσκο που άξιζε να πάρουμε

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο The Stage η Κατερίνα Ευαγγελάτου, εξέφρασε την έκπληξή της "από το πόσο επιτυχημένη αποδείχθηκε η πλατφόρμα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα" και επεσήμανε ότι "συνήθως, αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες χρειάζονται μεγάλο χρονικό διάστημα για να εδραιωθούν". Συμπληρώνει επίσης πως πίστευε ότι "ο κόσμος θα ήταν πιο διστακτικός, επειδή το ελληνικό θέατρο είναι ακόμη συγκριτικά ελάχιστα γνωστό" και ότι "η ελληνική γλώσσα θα αποτελούσε περιοριστικό παράγοντα". 

"Η δημιουργία της πλατφόρμας", αναφέρει η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The Stage "ήταν ένα ρίσκο από αυτή την άποψη αλλά ήταν ένα ρίσκο που άξιζε να πάρουμε".

Catastrophe grape Φεστιβάλ Αθηνών
Κική Παπαδοπούλου©
"Καταστροφή" του Δημήτρη Μπαμπίλη της ομάδας ΑΠΑΡÄΜΙΛΛΟΝ

Οι καρποί του grape περιλαμβάνουν σημαντικά βραβεία

Στην εντυπωσιακή εκδήλωση που διοργάνωσε το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο Ινστιτούτο Γκαίτε Αθήνας στις 24 Σεπτεμβρίου ανακοινώθηκαν οι τρεις παραγωγές του grape 2024 που εντυπωσίασαν τους θεατές και κέρδισαν τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας - Mastercard. Τα Βραβεία Κοινού απονέμονται από την Εθνική Τράπεζα και την Mastercard, που είναι αποκλειστικοί χορηγοί του grape, και περιλαμβάνουν σημαντικά χρηματικά έπαθλα. Τα βραβεία απονεμήθηκαν ως εξής: πρώτο βραβείο στην θεατρική παράσταση του Ανέστη Αζά "Τα σκυλιά", δεύτερο βραβείο στο "Σφάλμα Σύνδεσης" της Γιολάντας Μαρκοπούλου και της ομάδας Ομάδα Station Athens και τρίτο βραβείο στην παράσταση χορού της Χαράς Κότσαλη "Borborygmi"

Σφάλμα σύνδεσης
Ελίνα Γιουνανλή©
Δεύτερο βραβείο στο "Σφάλμα Σύνδεσης" της Γιολάντας Μαρκοπούλου και της ομάδας Ομάδα Station Athens
Τα σκυλιά Αζάς
Karol Jarek©
Πρώτο βραβείο στην θεατρική παράσταση του Ανέστη Αζά "Τα σκυλιά"

Η μεγάλη προσφορά του grape στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό

Με την πλατφόρμα grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου επιτελείται ένα σπουδαίο έργο για τις σύγχρονες παραστατικές τέχνες. Γράφονται νέα έργα και γεννώνται παραστάσεις θεάτρου και χορού προκειμένου να λάβουν μέρος στο grape και να παρουσιαστούν σε σημαντικά φεστιβάλ και μεγάλες σκηνές του εξωτερικού. Έλληνες  δημιουργοί, καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες κερδίζουν αναγνωρισιμότητα, φήμη και πιστό κοινό σε άλλες χώρες και αποκτούν τη δυνατότητα να ανοιχθούν σε νέες συνεργασίες με ξένους συνεργάτες και φορείς. 
Μέσω του grape, οι ελληνικές παραγωγές Θεάτρου και Χορού αποκτούν τη δική τους θέση στο διεθνές καλλιτεχνικό γίγνεσθαι. H Ελλάδα κατακτά μία σταθερή παρουσία στον παγκόσμιο χάρτη των παραστατικών τεχνών και η πλατφόρμα αναγνωρίζεται ως ένας σημαντικός πολιτιστικός θεσμός με διεθνή ακτινοβολία. 

Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia
Theofilos Tsimas©
"Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia" του Μάριο Μπανούσι

Το 2023, πρώτο χρόνο λειτουργίας της, η πλατφόρμα grape έδωσε "φτερά" σε επτά παραστάσεις που τώρα περιοδεύουν σε θέατρα και φεστιβάλ άλλων χωρών. Πρόκειται για τις παραστάσεις:

"Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia" του Μάριο Μπανούσι, που παρουσιάστηκε στις 20 Μαΐου στο Euroregional Theatre Festival – TESZT στην Τιμισοάρα (Ρουμανία) και στις 20 Αυγούστου στο Theater Spektakel στη Ζυρίχη (Ελβετία). Έπονται παρουσιάσεις στο Αμβούργο και την Αμβέρσα μέσα στο 2025.

"Η Δημοκρατία του Μπακλαβά" του Ανέστη Αζά, που παρουσιάστηκε στις 6 Ιουνίου στο Open The Door Theatre Festival στο Κατοβίτσε και στις 8 Ιουνίου στο JK Opole Theatre στο Οπόλε (Πολωνία).

"Σιωπή" των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα, Josef Fruček), που παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Κύπρου (στις 14 Ιουνίου στη Λεμεσό και στις 15 Ιουνίου στη Λευκωσία). Η παράσταση θα παρουσιαστεί και στο Οπόλε (Πολωνία) τον Δεκέμβριο του 2024.

Σπυριδούλες
@Ελίνα Γιουνανλή
"Σπυριδούλες" της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα της ομάδας 4Frontal

"Καταστροφή" του Δημήτρη Μπαμπίλη της ομάδας ΑΠΑΡÄΜΙΛΛΟΝ, που  παρουσιάστηκε στις 26 Ιουλίου στο Open Air International Theatre Festival – PrizrenFest στο Κόσοβο. 

"Θήβα: A Global Civil War" του Παντελή Φλατσούση, που θα παρουσιαστεί στο Festival delle Colline Torinesi του Τορίνο τον προσεχή Οκτώβριο. Η παράσταση παρουσιάστηκε επίσης και στο Open Air International Theatre Festival – PrizrenFest στο Κόσοβο τον Ιούλιο του 2023.

"Σπυριδούλες" της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα της ομάδας 4Frontal, που παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2024 στο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας στην Κύπρο.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber