Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Οδυσσέας © Nicky Economou

Το θέατρο Μικρό Γκλόρια υποδέχεται το φθινόπωρο την παράσταση "Οδυσσέας" (τα μπλε σου μάτια και ο πατέρας της θάλασσας του φανταστικού) σε σκηνοθεσία Λύσανδρου Σπετσιέρη και κείμενο του ίδιου και της Ραφαέλας Μαρτίνεζ. Στο έργο, που κάνει πρεμιέρα στις 4 Οκτωβρίου, κεντρικός ήρωας είναι ο κύριος Φώτης (Τάσος Παλαντζίδης). Εκείνος, οδηγημένος μέσω από τη νόσο Αλτσχάιμερ από την οποία πάσχει σε έναν ιδιότυπο απολογισμό της ζωής, δημιουργεί ένα σύμπαν μέσα στο οποίο αντιμετωπίζει, επανεξετάζει, σβήνει και ξαναγράφει την προσωπική του διαδρομή. Όντας αμνήμων και κλεισμένος στο διαμέρισμά του, βουτάει θαρραλέα στα βαθιά ταραγμένα νερά ενός φαντασιακού αγώνα επιβίωσης. Συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι είναι οι δύο άνθρωποι που απαρτίζουν τον κόσμο του (Νικόλ Δημητρακοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου).

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Το έργο παρουσιάζει στιγμές από την καθημερινότητα του Φώτη καθώς απομακρύνεται όλο και πιο πολύ από την κοινή λογική, πηγαινοέρχεται μεταξύ χρονικών περιόδων, μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, αφού η γραμμή που χωρίζει αυτά τα σχεδόν κβαντικά σύμπαντα δύσκολα είναι πια διακριτή. Παρακολουθεί επίσης την σχέση γιου και πατέρα, ως μία σχέση αντιστροφής της ισχύος.

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Η διαδρομή του Οδυσσέα στο έργο υμνεί την επιθυμία του ανθρώπου να κρατηθεί στη ζωή – και ως ζωή ορίζει την ποιητική σκέψη, τη συνεχή λειτουργία του πνεύματος μέσω της φαντασίας. Ενώ η νόσος του Αλτσχάιμερ σβήνει με ταχύ ρυθμό κάθε πληροφορία που χαρακτηρίζει μία προσωπικότητα έως ότου δεν αφήσει κανένα ίχνος μνήμης, ο Οδυσσέας βυθίζεται σε αυτό το σκοτάδι και αναδημιουργεί μνήμες και πληροφορίες για να μην καταλήξει ως Κανένας στον πάτο του πνευματικού βυθού του.

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Ο ομηρικός Οδυσσέας και το Αλτσχάιμερ

 

"Το Αλτσχάιμερ είναι γλώσσα, μιαν άλλη γλώσσα, κι η γλώσσα είναι Νέκυια, μιαν άλλη Νέκυια, κι ο Οδυσσέας είναι αυτός που επέστρεψε από κει, απ’ τη Νέκυια της γλώσσας, που επέστρεψε άλλος. Η γλώσσα είναι μια νόσος, που εγκαταλείπει αμήχανο το υποκείμενο της στην ακρότατη θέση της. Κι ο ήρωας της παράστασης, πάσχων από Αλτσχάιμερ, είναι καθηλωμένος σ’ αυτήν ακριβώς την εκστατική θέση της γλώσσας, παραδομένος στο εκφυλιστικό της παράσιτο που τη διασύρει.

Όπως ο Οδυσσέας που θαλασσοδέρνεται στα κύματα της επιστροφής που, έτσι κι ο Φώτης / Οδυσσέας της παράστασης ξεβράζεται αλύπητα μια στις αχαρτογράφητες ακτές ενός απόκρημνου φαντασιακού, και μια στις όχθες ενός αδιάθετου πραγματικού, σε θαμπές μνήμες που δεν παραδίνονται. Τα κύματα αυτής της περιδίνησης θα ’ναι αλύπητα, κύματα που θα τον απομειώνουν συνεχώς, θα τον εκμηδενίζουν, θα τον διαγράφουν ως μια απόλυτη διαθεσιμότητα, το πιο ανίσχυρο ίχνος ενός απολεσμένου εαυτού, κυριολεκτικά έναν άλλον. Η θεατρική σκηνή, το κοίλο αυτής της σκηνής, γίνεται εδώ και το προνομιούχο πεδίο αυτών των αδύνατων αντηχήσεων, ένα πεδίο που εγείρει έναν αδύνατο λόγο, αυτή την εκπεφρασμένη σιωπή του.

Ο Φώτης / Οδυσσέας μέσα σ’ αυτή την αδυναμία του γίνεται κι ένας μοναδικός μάρτυρας, ο μάρτυρας μιας αλήθειας, μιας αλήθειας του ανθρωπίνου. Όλα τα πρόσωπα κι όλες οι σχέσεις του βρίσκονται σε μια διαταραχή, ανακτούν ένα άλλο νόημα, μιαν άλλη προοπτική, αυτή την προοπτική του θανάτου. Σ’ αυτή την ακρώρεια που δοκιμάζονται όλα, και πάλιν σ’ αυτή που όλα διασώζονται".

Αποστόλης Αρτινός/Συγγραφέας και Επιμελητής εκθέσεων σύγχρονης τέχνης

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Οι συντελεστές

Τα σκηνικά και τα βίντεο επιμελήθηκε ο Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, τα κοστούμια σχεδίασε η Κωνσταντίνα Κρίγκου, ενώ τη μουσική συνέθεσε ο Αλέξανδρος Δημητρόπουλος.

*Οι φωτογραφίες της παράστασης είναι από τις πρώτες πρόβες του θιάσου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μικρό Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/12/2025

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 18 έως 24/12 και ξεχωρίζουν.

8 έργα με την υπογραφή του Θανάση Τριαρίδη

Ο πιο πολυπαιγμένος συγγραφέας της γενιάς του αποδεικνύεται ο Θανάσης Τριαρίδης. Οχτώ έργα του που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα το αποδεικνύουν.

"Kontakthof": Η Μελίνα Κόντη μιλά για τη μαγεία της Πίνα Μπάους στο Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει από 17 Δεκεμβρίου ξανά το εμβληματικό έργο της Πίνα Μπάους, "Kontakthof", σε συνεργασία με το Pina Bausch Foundation, φέρνοντας στη σκηνή τη μοναδική μαγεία της σπουδαίας χορογράφου. Μιλήσαμε με τη Μελίνα Κόντη, μια από τους 23 Έλληνες πρωταγωνιστές/τριες, που μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της πάνω στη σκηνή.