Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Οδυσσέας © Nicky Economou

Το θέατρο Μικρό Γκλόρια υποδέχεται το φθινόπωρο την παράσταση "Οδυσσέας" (τα μπλε σου μάτια και ο πατέρας της θάλασσας του φανταστικού) σε σκηνοθεσία Λύσανδρου Σπετσιέρη και κείμενο του ίδιου και της Ραφαέλας Μαρτίνεζ. Στο έργο, που κάνει πρεμιέρα στις 4 Οκτωβρίου, κεντρικός ήρωας είναι ο κύριος Φώτης (Τάσος Παλαντζίδης). Εκείνος, οδηγημένος μέσω από τη νόσο Αλτσχάιμερ από την οποία πάσχει σε έναν ιδιότυπο απολογισμό της ζωής, δημιουργεί ένα σύμπαν μέσα στο οποίο αντιμετωπίζει, επανεξετάζει, σβήνει και ξαναγράφει την προσωπική του διαδρομή. Όντας αμνήμων και κλεισμένος στο διαμέρισμά του, βουτάει θαρραλέα στα βαθιά ταραγμένα νερά ενός φαντασιακού αγώνα επιβίωσης. Συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι είναι οι δύο άνθρωποι που απαρτίζουν τον κόσμο του (Νικόλ Δημητρακοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου).

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Το έργο παρουσιάζει στιγμές από την καθημερινότητα του Φώτη καθώς απομακρύνεται όλο και πιο πολύ από την κοινή λογική, πηγαινοέρχεται μεταξύ χρονικών περιόδων, μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, αφού η γραμμή που χωρίζει αυτά τα σχεδόν κβαντικά σύμπαντα δύσκολα είναι πια διακριτή. Παρακολουθεί επίσης την σχέση γιου και πατέρα, ως μία σχέση αντιστροφής της ισχύος.

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Η διαδρομή του Οδυσσέα στο έργο υμνεί την επιθυμία του ανθρώπου να κρατηθεί στη ζωή – και ως ζωή ορίζει την ποιητική σκέψη, τη συνεχή λειτουργία του πνεύματος μέσω της φαντασίας. Ενώ η νόσος του Αλτσχάιμερ σβήνει με ταχύ ρυθμό κάθε πληροφορία που χαρακτηρίζει μία προσωπικότητα έως ότου δεν αφήσει κανένα ίχνος μνήμης, ο Οδυσσέας βυθίζεται σε αυτό το σκοτάδι και αναδημιουργεί μνήμες και πληροφορίες για να μην καταλήξει ως Κανένας στον πάτο του πνευματικού βυθού του.

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Ο ομηρικός Οδυσσέας και το Αλτσχάιμερ

 

"Το Αλτσχάιμερ είναι γλώσσα, μιαν άλλη γλώσσα, κι η γλώσσα είναι Νέκυια, μιαν άλλη Νέκυια, κι ο Οδυσσέας είναι αυτός που επέστρεψε από κει, απ’ τη Νέκυια της γλώσσας, που επέστρεψε άλλος. Η γλώσσα είναι μια νόσος, που εγκαταλείπει αμήχανο το υποκείμενο της στην ακρότατη θέση της. Κι ο ήρωας της παράστασης, πάσχων από Αλτσχάιμερ, είναι καθηλωμένος σ’ αυτήν ακριβώς την εκστατική θέση της γλώσσας, παραδομένος στο εκφυλιστικό της παράσιτο που τη διασύρει.

Όπως ο Οδυσσέας που θαλασσοδέρνεται στα κύματα της επιστροφής που, έτσι κι ο Φώτης / Οδυσσέας της παράστασης ξεβράζεται αλύπητα μια στις αχαρτογράφητες ακτές ενός απόκρημνου φαντασιακού, και μια στις όχθες ενός αδιάθετου πραγματικού, σε θαμπές μνήμες που δεν παραδίνονται. Τα κύματα αυτής της περιδίνησης θα ’ναι αλύπητα, κύματα που θα τον απομειώνουν συνεχώς, θα τον εκμηδενίζουν, θα τον διαγράφουν ως μια απόλυτη διαθεσιμότητα, το πιο ανίσχυρο ίχνος ενός απολεσμένου εαυτού, κυριολεκτικά έναν άλλον. Η θεατρική σκηνή, το κοίλο αυτής της σκηνής, γίνεται εδώ και το προνομιούχο πεδίο αυτών των αδύνατων αντηχήσεων, ένα πεδίο που εγείρει έναν αδύνατο λόγο, αυτή την εκπεφρασμένη σιωπή του.

Ο Φώτης / Οδυσσέας μέσα σ’ αυτή την αδυναμία του γίνεται κι ένας μοναδικός μάρτυρας, ο μάρτυρας μιας αλήθειας, μιας αλήθειας του ανθρωπίνου. Όλα τα πρόσωπα κι όλες οι σχέσεις του βρίσκονται σε μια διαταραχή, ανακτούν ένα άλλο νόημα, μιαν άλλη προοπτική, αυτή την προοπτική του θανάτου. Σ’ αυτή την ακρώρεια που δοκιμάζονται όλα, και πάλιν σ’ αυτή που όλα διασώζονται".

Αποστόλης Αρτινός/Συγγραφέας και Επιμελητής εκθέσεων σύγχρονης τέχνης

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Οι συντελεστές

Τα σκηνικά και τα βίντεο επιμελήθηκε ο Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, τα κοστούμια σχεδίασε η Κωνσταντίνα Κρίγκου, ενώ τη μουσική συνέθεσε ο Αλέξανδρος Δημητρόπουλος.

*Οι φωτογραφίες της παράστασης είναι από τις πρώτες πρόβες του θιάσου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μικρό Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Πετριχώρα" του Χάρη Θώμου: Όταν ο θρύλος γίνεται βίωμα

Ο Χάρης Θώμου, δημιουργός της "Πετριχώρας", μας καλεί να δούμε το θέατρο ως γέφυρα- εκεί όπου συναντιούνται οι εποχές, οι άνθρωποι και οι πιο μύχιες όψεις του εαυτού μας. Μια παράσταση που γίνεται τελετουργία μνήμης και κάθαρσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/10/2025

"IRЯINA": Η ηρωίδα του Τσέχοφ αλλιώς, στο Τέχνης

Το Υπόγειο θα φιλοξενήσει το πρωτότυπο έργο με τις τρεις εκδοχές της Ιρίνας από τις "Τρεις αδερφές", σε σύλληψη-σκηνοθεσία Γιώτας Αργυροπούλου.

Τι είδαμε τελικά στο "Παρελθόν" του Ζιλιέν Γκοσλέν;

Μια συναρπαστική σκηνική σύνθεση ή ένα φλύαρο εγχείρημα; Είδαμε την εναρκτήρια παράσταση της σεζόν στη Στέγη Ωνάση και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Ο "Άνθρωπος του Θεού" δοκίμασε την πίστη μας

Παρακολουθήσαμε την παράσταση "Άνθρωπος του Θεού" του Ανδρέα Κεντζού, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γεωργαλά, που επιστρέφει για 2η χρονιά στο Θέατρο 104 για περιορισμένες παραστάσεις, και φέρνει επί σκηνής τη σύγκρουση πίστης, αμφιβολίας, λύτρωσης και εκδίκησης.

"Cleansed": Δείτε νέες φωτογραφίες και τρέιλερ για την πολυαναμενόμενη παράσταση του Δημήτρη Καραντζά

Το έργο-σταθμός της Σάρα Κέιν έρχεται με ένα δυνατό καστ στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" κι εμείς ρίχνουμε νέα ματιά στον κόσμο του.

"Βότκα μολότοφ"... και ο Τσέχοφ ανατινάζεται στα γέλια

Η εκρηκτική κωμωδία "Βότκα μολότοφ" επιστρέφει για τρίτη χρονιά, από 25 Οκτωβρίου στο Θέατρο Φιλίπ. Μετά τα συνεχή sold out, η παράσταση σε παραγωγή της εταιρείας Μέθεξις υπόσχεται ξανά γέλιο, σάτιρα και τρυφερότητα.

'Prima Facie': Όταν η Λένα Παπαληγούρα συναντά τις ηρωίδες της, η σκηνή σείεται

Η Λένα Παπαληγούρα ηθοποιός που παίζει με εσωτερική ένταση και ιδιαίτερη ευαισθησία. Δείτε την στο "Prima Facie", που επιστρέφει για 2η χρονιά.