"Τι θέλει το θέατρο από τον κόσμο;": Μια συνομιλία ανάμεσα στο/η Sasha Marianna Salzmann και τον Γρηγόρη Λιακόπουλο

Αυτό το ερώτημα θα απασχολήσει τη συζήτηση ανάμεσα στο/η θεατρικό/ή συγγραφέα και μυθιστοριογράφο και τον συγγραφέα του πρόσφατου "Generation lost", οι οποίοι θα μιλήσουν στο Ινστιτούτο Γκέτε της Αθήνας (είσοδος ελεύθερη).

Sasha Marianna Salzmann, Γρηγόρης Λιακόπουλος

"Τι θέλει το θέατρο από τον κόσμο;": Αυτός είναι ο τίτλος της συζήτησης που διοργανώνει στις 5 Ιουνίου (7.30 μ.μ.) το Ινστιτούτο Γκέτε της Αθήνας στον χώρο του, στην Ομήρου 14-16. Ο/H Sasha Marianna Salzmann, θεατρικός/-ή συγγραφέας, μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος πρόκειται να συνομιλήσει με τον δραματουργό, σκηνοθέτη και ηθοποιό Γρηγόρη Λιακόπουλο, συγγραφέα του "Generation lost" που είδαμε πριν λίγο καιρό στην Πειραματική του Εθνικού. Η συζήτηση θα διεξαχθεί στα ελληνικά και τα γερμανικά με ταυτόχρονη μετάφραση. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.

Sasha Marianna Salzmann
© Benedetta Senin
Sasha Marianna Salzmann
Γρηγόρης Λιακόπουλος
Γρηγόρης Λιακόπουλος

"Τι θέλει το θέατρο από τον κόσμο;" Ή: Τι θέλει ο κόσμος από το θέατρο; Ενώ οι δημοσιογράφοι και οι δοκιμιογράφοι πασχίζουν να αποτυπώσουν και να αναλύσουν την τρέχουσα κατάσταση μιας κοινωνίας, η τέχνη δημιουργεί μια εντύπωση του εσωτερικού κόσμου. Στη διαδικασία αυτή, καθοριστικό ρόλο παίζει η επιλογή της οπτικής γωνίας: Ποια σκοπιά δεν έχει αποτελέσει ακόμα αντικείμενο αφήγησης; Ποια ιστορία πρέπει επειγόντως να ειπωθεί; Πώς υιοθετεί κανείς μια οπτική; Και: Ποιες εικόνες βρίσκουν οι αφηγητές και οι αφηγήτριες για το ανείπωτο;

Η δουλειά του Γρηγόρη Λιακόπουλου και του/της Sasha Marianna Salzmann βασίζεται στην αμφισβήτηση των κοινωνιών τους. Στον εκάστοτε χώρο τους –στη δραματουργία και στο κείμενο– διερευνούν ποια μορφή μπορεί να έχει σήμερα το θέατρο ώστε να είναι σημαντικό και ουσιώδες. Το θέατρο είναι η κατεξοχήν πολιτική τέχνη ανάμεσα στις τέχνες: Πάντα μπαίνει κανείς σε μια αγορά, με την αρχαία έννοια, πάντα υπάρχει μια διαπραγμάτευση με τον έξω κόσμο. Χωρίς την πόλη δεν υπάρχει παράσταση. Πώς μπορεί το θέατρο να επιτελέσει την πολιτική λειτουργία του; Πόσο γρήγορα μπορεί να αντιδράσει σε αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο; Το θέατρο είναι και η πιο άμεση ανάμεσα στις τέχνες: Συμβαίνει μόνο σε πραγματικό χρόνο, στο εδώ και στο τώρα. Είναι ένας χώρος καλλιτεχνικής αντιπαράθεσης με το παρόν. Τι μπορεί να κάνει η τέχνη σε ζοφερές εποχές; Ή καλύτερα: Τι οφείλει να κάνει; Για τα ερωτήματα αυτά θα συζητήσουν δυο άνθρωποι του θεάτρου στη βραδιά που τους αφιερώνεται.

 

Sasha Marianna Salzmann

Ο/η Sasha Marianna Salzmann είναι θεατρικός/-ή συγγραφέας, μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος και υπήρξε συνιδρυτής/-τρια του περιοδικού πολιτιστικών και κοινωνικών θεμάτων freitext. Τα θεατρικά έργα του/της Sasha Salzmann έχουν λάβει πολυάριθμα βραβεία και έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 20 γλώσσες. 

Το 2017 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Suhrkamp" το πρώτο του/της μυθιστόρημα με τίτλο Außer sich (Εκτός εαυτού, εκδ. Πατάκη, 2021), το οποίο τιμήθηκε με πολυάριθμες –μεταξύ άλλων, διεθνείς– διακρίσεις και έχει μεταφραστεί σε 16 γλώσσες. 

Το 2023, το δοκίμιο του/της Salzmann "Der große Hunger und das lange Schweigen" ["Η μεγάλη πείνα και η μακρά σιωπή"], με θέμα την ιστορία και το παρόν της Ουκρανίας, ήταν στη βραχεία λίστα για το λογοτεχνικό βραβείο WORTMELDUNGEN. Από το 2023, ο/η Sasha Salzmann είναι μέλος της Ακαδημίας των Επιστημών και της Λογοτεχνίας του Μάιντς. Το 2024 κυκλοφόρησε, επίσης από τον Suhrkamp, η έκδοση "Gleichzeit" ["Ταυτοχρονία"], μια αλληλογραφία ανάμεσα στον Ofer Waldman και τον/τη Sasha Marianna Salzmann, με θέμα τον κόσμο μετά τις 7 Οκτωβρίου του 2023.

Το 2024 ο/η Sasha Salzmann τιμάται με το περίφημο βραβείο Kleist, μια διάκριση που αφορά το σύνολο του λογοτεχνικού έργου. 

Γρηγόρης Λιακόπουλος

Ο Γρηγόρης Λιακόπουλος γεννήθηκε το 1986 στην Αθήνα. Ζει στο Βερολίνο και την Αθήνα. Εργάζεται ως δραματουργός, συγγραφέας, μεταφραστής, σκηνοθέτης και ηθοποιός. Τον ενδιαφέρουν, μεταξύ άλλων, η ενσωμάτωση ιστορικών γεγονότων, προσωπικών βιωμάτων και πτυχών του σύγχρονου διαλόγου σε μυθοπλαστικές καταστάσεις και η αναζήτηση μιας νέας μορφής της τραγωδίας. Το πιο πρόσφατο θεατρικό του έργο, με τίτλο "Generation Lost", ανέβηκε το 2024 στο Εθνικό Θέατρο στην Αθήνα και στο Εθνικό Θέατρο στο Μάνχαϊμ. Έχει μεταφράσει πολλά γερμανόφωνα θεατρικά έργα στα ελληνικά και έχει λάβει υποτροφίες από το Goethe Institut, την Ομοσπονδιακή Καγκελαρία της Αυστρίας, το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου κ.ά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γίνεται 'Μισάνθρωπος' για τα 50 χρόνια του Θεσσαλικού Θεάτρου

Δείτε τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες και το ατμοσφαιρικό βίντεο από την παράσταση - γιορτή για τα 50 χρόνια του ιστορικού Θεσσαλικού Θεάτρου, που θα δούμε στο θέατρο Φιλίπ το 2026.

Τελευταίες παραστάσεις για την συγκλονιστική "Πύλη της Κόλασης" του Γιάννη Καλαβριανού

Last call για την παράσταση που παίζεται δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Έφυγε ο Αλμπέρτο Εσκενάζη – Ο "Κεραυνός" ήταν η τελευταία του παράσταση

Η παράσταση "Κεραυνός" στο Τρένο στο Ρουφ υπήρξε η τελευταία σκηνοθετική και ερμηνευτική κατάθεση του Αλμπέρτο Εσκενάζη, το τελικό του ταξίδι πάνω στη σκηνή. Ο γνωστός ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών.

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.

Θέατρο: Οξύνεται η ένταση μεταξύ Παραγωγών και ΣΕΗ

Απεργιακές κινητοποιήσεις προγραμματίζονται από το ΣΕΗ μέσα στα Χριστούγεννα. Σκληρή απάντηση από την Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου.