Θεατρικό Βραβείο "Μελίνα Μερκούρη": Η Νάνσυ Σιδέρη αρνείται την υποψηφιότητά της

Με μια επιστολή προς το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη η υποψήφια ηθοποιός εξηγεί τους λόγους γι' αυτή την απόφαση.

Η τρικυμία Ελίνα Γιουνανλή©

Mε μια επιστολή της με τίτλο "Γιατί δεν αποδέχομαι την υποψηφιότητα για το φετινό θεατρικό βραβείο "Μελίνα Μερκούρη", η ηθοποιός Νάνσυ Σιδέρη εξηγεί τους λόγους πίσω από την απόφασή της να αρνηθεί την υποψηφιότητα. Θυμίζουμε πως η ηθοποιός είναι υποψήφια για την ερμηνεία της στις παραστάσεις της σεζόν 2022-23: "Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία του Έκτορα Λυγίζου (ΚΠΊΣΝ), "Τρικυμία" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία του Μάριου Παναγιώτου (Μουσούρη), "Σπιρτόκουτο – The musical" βασισμένο στην ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Νιάρρου (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση). Στην επιστολή της στο "The Press Project", που απευθύνεται προς το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη, αναφέρει: 

"Την Πέμπτη 16 Μαΐου πληροφορήθηκα την υποψηφιότητά μου για τα Βραβεία 'Μελίνα Μερκούρη'. Θα ήθελα να εκφράσω τη βαθιά εκτίμηση που τρέφω για τα μέλη της επιτροπής, για τη συνολική προσφορά τους και για τη διαδρομή τους. Επίσης, εκτιμώ βαθιά πολλούς/ες βραβευμένους/ες ηθοποιούς, όσους υποψήφιους ηθοποιούς έχω παρακολουθήσει, όπως επίσης και πολλές ηθοποιούς που δεν έχουν λάβει κάποια τιμητική διάκριση μέχρι τώρα. Χαίρομαι πραγματικά για τις παραστάσεις για τις οποίες είμαι υποψήφια, επειδή είχα εξαιρετικούς συνεργάτες και δουλέψαμε πολύ δημιουργικά, όμως παράλληλα προβληματίζομαι για το τι εξυπηρετούν τα βραβεία εν γένει. Έχουν άραγε όλοι οι καλλιτέχνες ίσες ευκαιρίες να αναδειχθεί το έργο τους και άρα να διακριθούν; Και τελικά, τι προωθεί η νοοτροπία της ατομικής διάκρισης διαχρονικά; Θα μπορούσε η ενίσχυση των καλλιτεχνών να συμβεί με λιγότερο ανταγωνιστικούς όρους; Φυσικά, υπάρχουν στιγμές που η αξιολόγηση κρίνεται απαραίτητη, αλλά δε χρειάζεται η σύγκριση να είναι διαρκής σε όλα τα πεδία της ανθρώπινης δημιουργίας και σίγουρα, δεν πιστεύω ότι (και) η τέχνη πρέπει να καλλιεργεί συνείδηση ιεραρχίας. Κινούμαστε σε έναν ανταγωνιστικό χώρο, με διακρίσεις και σε περιβάλλοντα που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν υγιή χαρακτηριστικά. Τα εργασιακά μας δικαιώματα έχουν καταπατηθεί εδώ και χρόνια.

Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα λοιπόν, η ατομική τιμητική διάκριση ενδέχεται να αποκτά και αρνητική χροιά. Για μένα, η ηθική ικανοποίηση συνδέεται με την επιτακτική ανάγκη να αναγνωρίσει η Πολιτεία συνολικά τους αγώνες που δίνουμε κάθε μέρα για αξιοπρεπή διαβίωση και εργασιακά δικαιώματα στο χώρο των τεχνών, ενάντια στη συστηματική απαξίωση που βιώνουμε εδώ και πολλά χρόνια, με αποκορύφωμα το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022. Τέλος, θα ήθελα να αναφέρω ότι αντιλαμβάνομαι την τέχνη ως ένα πεδίο ανοιχτό. Σημαντικό κομμάτι της βασίζεται στο χώρο που δημιουργεί, για καθετί διαφορετικό και μη αποδεκτό πολλές φορές από την κοινωνία ως κατώτερο, ανεπαρκές ή περιττό. Αγαπώ το θέατρο και με το παρόν κείμενο δεν θα ήθελα να προσβάλω κανέναν άνθρωπο, ούτε θεωρώ κατακριτέα τη συμμετοχή οποιουδήποτε σε μία απονομή βραβείων, πόσο μάλλον, όταν αυτά συνοδεύονται από ένα σημαντικό χρηματικό ποσό. Προσωπικά όμως, για τους λόγους που προανέφερα, θα επιθυμούσα να μη συμπεριληφθώ στις φετινές υποψηφιότητες. Εύχομαι από καρδιάς καλή επιτυχία σε όλες τις υποψήφιες και τους υποψήφιους ηθοποιούς και ευχαριστώ εκ των προτέρων για την κατανόηση".

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©
"Σπιρτόκουτο - The musical"

Ο θεσμός του Θεατρικού Βραβείου "Μελίνα Μερκούρη" θεσπίστηκε το 2007 με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη και απονέμεται ετησίως για την καλύτερη ερμηνεία νέας γυναίκας ηθοποιού κατά την προηγούμενη θεατρική περίοδο. Στην ηθοποιό μαζί με το χρηματικό έπαθλο περιέρχεται και η καρφίτσα της Μελίνας Μερκούρη την οποία παραδίδει στην επόμενη βραβευθείσα. Μέλη της επιτροπής αποτελούν οι: Δηώ Καγγελάρη, Ματίνα Καλτάκη, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Αμαλία Μουτούση και Ρένη Πιττακή. Η φετινή απονομή θα γίνει  τη Δευτέρα 27 Μαΐου, στις 8 μ.μ., στο Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.