5 λόγοι για να πάμε φέτος στο MIRfestival

H Χριστιάνα Γαλανοπούλου, ιστορικός τέχνης, ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια του MIRfestival, του διεθνούς φεστιβάλ παραστατικών τεχνών, μας δίνει πέντε αφορμές για να το επισκεφθούμε (σε διαφορετικούς θεατρικούς και μη χώρους, ιδιωτικούς και δημόσιους), κρυφοκοιτάζοντας το μέλλον της σύγχρονης τέχνης. Συμμετέχουν Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες στη φετινή διοργάνωση με τον υπότιτλο «Fond affections: ένας χώρος για την τρυφερότητα».

Χριστιάνα Γαλανοπούλου © Κarol Jarek

#1 Για να δούμε έργα που έχουν φτιαχτεί ειδικά για το MIR και για την πόλη της Αθήνας. Έργα που συνομιλούν με την πραγματικότητα της Αθήνας και ανοίγουν το διάλογο για σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες στη συγκεκριμένη συνθήκη. Έργα που θα μας κάνουν να δούμε με άλλο μάτι την πραγματικότητά μας, που θα φωτίσουν με δημιουργικό τρόπο τους προβληματισμούς μας ή που θα κάνουν την σύνδεση ποιητικής και πολιτικής – γιατί άλλωστε αυτή είναι και η ουσία κάθε πράξης και παρέμβασης. Η τέχνη είναι ένα όπλο στα χέρια των πολιτών που συνήθως το ξεχνάμε. Το πιο σημαντικό πράγμα που κάνει ένα φεστιβάλ είναι η διαμόρφωση μιας "κοινότητας" γύρω του και η δυνατότητα μοιράσματος μέσα σ’ αυτή τη μικρή κοινότητα. Αυτή η μικρή κοινότητα είναι ένα πρώτο κύτταρο πολιτικής συνύπαρξης, που θυμίζει στους πολίτες τον ρόλο τους ως πολιτών. Γι’ αυτό και η φροντίδα του ενός για τον άλλο και όλων μαζί για το σύνολο, μια διάσταση που ενυπάρχει στις δραστηριότητες ενός μικρού και ανεξάρτητου φεστιβάλ, είναι ό,τι πιο σημαντικό μπορεί να προσφέρει στην κοινότητα μια τέτοια διοργάνωση. Μαζί και η συνειδητοποίηση ότι στις συνθήκες που μας εξαγριώνουν, η επαφή μας με την τέχνη μας θυμίζει ότι είμαστε άνθρωποι, ότι φέρουμε τον πολιτισμό μας, ότι είμαστε η παιδεία που μας έχει φωτίσει, και ότι εκεί πρέπει να παραμείνουμε παρά τη βία που υπάρχει διάχυτη γύρω μας.

MIRfestival 2023
© Mélanie Utzmann-North
"Le goût du drame", Léa Dubois

#2 Γιατί φέρνει στο φως τις υπόγειες καλλιτεχνικές δυνάμεις της πόλης και μας εκτινάσσει στο μέλλον των παραστατικών τεχνών. Για να γνωρίσουμε σήμερα τους καλλιτέχνες που θα γίνουν γνωστοί αύριο. Σε μια σπάνια και συγκλονιστική καλλιτεχνική εμπειρία θα μας οδηγήσουν τα έργα της Σοφίας Κουλουκούρη, του Κωνσταντίνου Παπανικολάου, της Θεανώς Μεταξά αλλά και ξένων καλλιτεχνών, όπως οι μοναδικές περφόρμερ Betty Tchomanga και Léa Dubois. Όλοι οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο MIR φτιάχνουν μικρούς κόσμους που περιστρέφονται γύρω από τον κόσμο και αξίζει να τους ανακαλύψουμε.

MIRfestival 2023
Αγγελική Τσουπρά©
"Deadlines", Θεανώ Μεταξά

"Το πιο σημαντικό πράγμα που κάνει ένα φεστιβάλ είναι η διαμόρφωση μιας "κοινότητας" γύρω του και η δυνατότητα μοιράσματος μέσα σ’ αυτή τη μικρή κοινότητα. Αυτή η μικρή κοινότητα είναι ένα πρώτο κύτταρο πολιτικής συνύπαρξης, που θυμίζει στους πολίτες τον ρόλο τους ως πολιτών".

#3 Για να ζήσουμε έντονες και αξέχαστες εμπειρίες. Όλα τα έργα που παρουσιάζουμε είναι εμπειρίες. Αλλά και το "Fond Affections”, το ταξίδι με το λεωφορείο σε τόπους εκτός Κέντρου όπου θα δούμε τις περφόρμανς των stelios.exe, Σπύρου Κουβαρά και Ingri Fiksdal, από τα βουνά της Αττικής μέχρι το παραλιακό μέτωπο, θα είναι μα φοβερή εμπειρία.

#4 Για να ξαναδώσουμε στον δημόσιο χώρο τη διάσταση του χώρου πολιτικού προβληματισμού και συζήτησης που συχνά ξεχνάμε. Τα έργα του MIR στον δημόσιο χώρο φέρνουν σε επαφή το φεστιβάλ με  το ευρύ κοινό, που ίσως δεν έχει τη δυνατότητα να πάει σε φεστιβάλ για πολλούς λόγους. Η παρουσία των έργων εκτός από μια βαθιά αισθητική εμπειρία έχει και το ρόλο της ενεργοποίησης του δημόσιου χώρου ως χώρου συζήτησης και συλλογικής συνύπαρξης. Τα έργα που παρουσιάζουμε στο δημόσιο χώρο είναι των Δέσποινας Σανιδά Κρεζία στη στοά Αριστείδου 6, stelios.exe στη στοά Σοφοκλέους 7-9, Ingri Fiksdal στη γλυπτή προκυμαία του Φλοίσβου στο Παλαιό Φάληρο, stelios.exe και Σπύρος Κουβαράς στην Πάρνηθα, Dash Che στον Αγ. Νικόλαο της Ασκληπιού, Floor Van Leeuwen στους δρόμους γύρω από το Θησείο (σημείο συνάντησης Cantina Social).

Χριστιάνα Γαλανοπούλου
© Κarol Jarek
Χριστιάνα Γαλανοπούλου

#5 Γιατί παρότι προβληματισμένοι, περνάμε καλά! – κι αυτό είναι μέρος όσων υπόσχεται το MIRfestival με τον τίτλο του "ένας χώρος για την τρυφερότητα". Για παράδειγμα ο Κωνσταντίνος Παπανικολάου στην παράστασή του "Η διόρθωση (μέρος Ι)”, μπορεί να συζητά ένα πολύ σημαντικό ερώτημα, σχετικά με το ποιος ορίζει το "υψηλό" και το "λαϊκό" στην αισθητική, και αν πρέπει να αποδεχόμαστε αυτό που μας βάζει μια ετικέτα. Όμως η περφόρμανς είναι φτιαγμένη με τόσο χιούμορ και γλυκύτητα, που όποιος/α τη δει θα περάσει τέλεια και θα του φτιάξει το κέφι. Να μην ξεχνάμε ότι η βαθύτερη απόλαυση της τέχνης, πάντα μας φτιάχνει τη διάθεση πέρα από όσα άλλα μας προσφέρει. Γι’ αυτό και θα χορέψουμε στους δρόμους με τη Floor van Leeuwen και το "Swarm”, γι’ αυτό θα κάνουμε τα πάρτυ μας στην έναρξη και τη λήξη, και γενικά στον δορυφόρο MIR περνάμε καλά!

NATURA MORTA (a dance less)
Στράτος Γιαννατσής©
"Natura Morta (a dance less)", Σπύρος Κουβαράς

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του MIRfestival που συνεχίζεται έως 30/11 και όλους τους χώρους διεξαγωγής των εκδηλώσεων στο www.mirfestival.gr.

Είσοδος ελεύθερη σε όλες τις εκδηλώσεις με δυνατότητα κράτησης θέσεων. Οι περφόρμανς που πραγματοποιούνται σε δημόσιο χώρο δεν έχουν περιορισμό προσέλευσης.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

MIRfestival 2023

  • Φεστιβάλ

Το διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης επιστρέφει με τον υπότιτλο «Fond affections: ένας χώρος για την τρυφερότητα», με δώδεκα έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών του χορού, των εικαστικών, της μουσικής και της περφόρμανς, που τα συνδέουν υπόγειες θεματικές συγγένειες, σε επιμέλεια της ιδρύτριας και καλλιτεχνικής διευθύντριας του φεστιβάλ Χριστιάνας Γαλανοπούλου. Τα βασικά ερωτήματα που τίθενται μέσα από τα έργα κινούνται γύρω από την κλιματική κρίση, τη σχέση μας με τον πλανήτη και την επόμενη μέρα αυτής της πραγματικότητας. Συμμετέχουν οι stelios.exe, Ingri Fiksdal («Diorama»), Betty Tchomanga («Une leçon de ténèbres»), Dash Che (RU/US/FI) («Bear, My love»), Eva Meyer Keller («Death is certain»), Σπύρος Κουβαράς («Natura Morta (a dance less)»), Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία («Down to Under»), Κωνσταντίνος Παπανικολάου («Η διόρθωση»), Θεανώ Μεταξά («Deadlines»), Σοφία Κουλουκούρη («Electric Wrath»), Léa Dubois («Le goût du drame»), Floor Van Leeuwen («Swarm»).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Αλέξανδρος Τσουβέλας προσπαθεί για λίγο ακόμη να μας πείσει πως δεν είναι 'Εξωγήινος'

Τρεις τελευταίες παραστάσεις σε αθηναϊκό έδαφος για την πιο πρόσφατη παράσταση του δημοφιλούς κωμικού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΟΔΥΣΣΕΑς ΤΣΑΚΟς
06/09/2025

"Annie": Αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση στο Παλλάς

Δείτε φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση του πολυβραβευμένου μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ που ανεβάζει για τέταρτη φορά η Θέμις Μαρσέλλου με all star θίασο.

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.