"Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία": Ο θεατρικός μονόλογος του Τάκη Χρυσικάκου επιστρέφει στο θέατρο Τόπος Αλλού

Η θεατρική-μουσική παράσταση ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

"Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία", η παράσταση που σκηνοθετεί και ερμηνεύει ο Τάκης Χρυσικάκος, και που παρουσιάστηκε πέρσυ στο θέατρο Τόπος Αλλού και γνώρισε μεγάλη επιτυχία, θα επαναληφθεί από την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Λίγα λόγια για το έργο 

Δυο στην κυριολεξία Άγιοι της Ελληνικής μουσικής παράδοσης συνεχίζουν στο θεατρικό σανίδι του Τόπος Αλλού να ξυπνούν μουσικές μνήμες αλλά και ιστορικές μια που αυτοί οι δύο σηματοδοτούν σημαίνουσες στιγμές της Ελληνικής ιστορίας, την οποία και βίωσαν κυριολεκτικά στο πετσί τους αλλά και την τραγούδησαν. Είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης και ο Μιχάλης Γενίτσαρης. Το κείμενο προέκυψε μετά από βαθύτατη ιστορική-μουσικολογική έρευνα, του έγκυρου καθηγητή εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρου Λιάβα, που εγγυάται και τη μουσική επιμέλεια.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Η θεατρική-μουσική παράσταση ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Αφετηρία αποτελούν οι δραματοποιημένες αφηγήσεις δύο από τους κορυφαίους ρεμπέτες, του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου. Μέσα από τις μνήμες, τις διηγήσεις και τα τραγούδια τους, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα του Μάρκου, για να καταλήξουμε στον Πειραιά της εποχής του Μεσοπολέμου, όπου η σμυρναίικη σχολή παραχωρεί τη θέση της στο πειραιώτικο ρεμπέτικο.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Σε μιαν εποχή κρίσιμη και μεταβατική για την Ελλάδα, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή τους στον κόσμο της "πιάτσας" και τη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη, με την ιδιαίτερη ιδεολογία, τις αξίες και τα σύμβολά της. Κύριο μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και σύμβολο ταυτότητας αυτού του κόσμου αποτελούν το τραγούδι, η μουσική και ο χορός, μέσα από τα οποία γίνεται και η αντίστοιχη "μύηση" του θεατή στο ύφος και το ήθος του κλασικού Ρεμπέτικου.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Στον θεατρικό μονόλογο ξεδιπλώνονται ανάγλυφα η ξεχωριστή θέση και ο ρόλος των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία, η λογοκρισία και οι εκτοπισμοί από τη δικτατορία του Μεταξά, ο ρόλος της δισκογραφίας, η διαφοροποίηση στην επιτέλεση του ρεμπέτικου μετά τον Πόλεμο με την αστικοποίηση και το πέρασμα στους επώνυμους δεξιοτέχνες-σταρ του τραγουδιού.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον "τελετουργικό" χαρακτήρα της επιτέλεσης του Ρεμπέτικου, με τη δομή της παράστασης και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου να υποβάλλουν την ατμόσφαιρα μιας "λαϊκής Λειτουργίας", όπου "ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)".

Προπώληση εισιτηρίων μέσω more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Τα κατά Μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από τις διηγήσεις και τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα και καταλήγουμε στον Πειραιά του Μεσοπολέμου. Σε μιαν εποχή μεταβατική για την Ελλάδα, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή στη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη. Στον μονόλογο ξεδιπλώνονται η ξεχωριστή θέση των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία και η λογοκρισία από τη δικτατορία Μεταξά. Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον «τελετουργικό» χαρακτήρα της επιτέλεσης του ρεμπέτικου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Ένα κάποιο κενό"

Η Βαλέρια Δημητριάδου επιστρέφει με το "Ένα κάποιο κενό", επτά ιστορίες επτά ανθρώπων που αναζητούν νόημα, σύνδεση και φωνή στη ζωή τους, αποκαλύπτοντας το αόρατο κενό πίσω από την καθημερινότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/10/2025

"Τζόνι Μπλε": Ο Γιωργής Τσουρής επιστρέφει με μια μαύρη κωμωδία για άντρες… και γυναίκες

Ένα "αντρικό" πάρτι σε υπόγειο ξεφεύγει επικίνδυνα — και κάπως έτσι αρχίζει το πιο απρόσμενα αστείο θρίλερ της χρονιάς. Ο Γιωργής Τσουρής υπογράφει το "Τζόνι Μπλε", μια μαύρη κωμωδία για τη φιλία, τη γονεϊκότητα και τα λάθη που κληρονομούμε.

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Η Κατερίνα Διδασκάλου ανάμεσα στην "Κλυταιμνήστρα" και την "Πόρνη από πάνω"

Δύο ηρωίδες που γεννήθηκαν από διαφορετικούς κόσμους συναντιούνται στη φωνή της Κατερίνας Διδασκάλου. Με ωριμότητα, τρυφερότητα και αλήθεια, η ηθοποιός φωτίζει τη γυναικεία ψυχή, τη δύναμη και τη σιωπή που αντέχει τα πάντα.

O Βασίλης Μπισμπίκης και 10 ακυκλοφόρητες φωτογραφίες από το "Άνθρωποι και Ποντίκια"

Μέσα στη σκόνη, στη φτώχεια και στα όνειρα των ανθρώπων, το Cartel Τεχνηχώρος ξαναστήνει την παράσταση που σημάδεψε μια εποχή. Δέκα ακυκλοφόρητες φωτογραφίες αποκαλύπτουν το πάθος πίσω από το "Άνθρωποι και ποντίκια".

90+ θεατρικές επαναλήψεις για τον Οκτώβριο

Το πρώτο εικοσαήμερο του Οκτωβρίου κάνουν ή έκαναν πρεμιέρα περισσότερες από ενενήντα θεατρικές παραστάσεις που επιστρέφουν στη σκηνή (έως 22/10).

"Family secrets" στο θέατρο Αλκμήνη για δεύτερη χρονιά

Αλέξανδρος Λιακόπουλος και Γιώργης Κοντοπόδης μάς σύστησαν την ιταλική μαύρη κωμωδία του Ενρίκο Λούτμαν για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την επιλογή, και από 17/10 επιστρέφει.