Φιλαρέτη Κομνηνού, Αναστασία Παντούση, τι συνέβη "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι;"

Λίγο πριν την πρεμιέρα τους στο θέατρο «Νέος Ακάδημος», εξερευνούμε μαζί με τις δύο καλλιτέχνιδες τις πτυχές του πιο σκοτεινού αλλά και ποιητικού έργου του Τενεσί Ουίλιαμς, που περιγράφει μεγάλες συγκρούσεις και θίγει θέματα που παραμένουν ταμπού.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι © Πάτροκλος Σκαφίδας

O κλασικός του αμερικανικού θεάτρου Τενεσί Ουίλιαμς φαίνεται ότι παραμένει ακόμη επίκαιρος, χάρη σε ένα έργο του επηρεασμένο από τα πρώτα του βήματα στην ψυχανάλυση. Έτσι μας πληροφόρησε η Φιλαρέτη Κομνηνού, που υποδύεται τον ρόλο της κυρίας Βάιολετ Βέναμπλ στο "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι", απέναντι στην Αναστασία Παντούση που αναλαμβάνει το ρόλο της ανιψιάς της, Κάθριν, με το καστ να συμπληρώνεται από τους Λίλλυ Μελεμέ (που σκηνοθετεί), Δημήτρη Τσίκλη και Πάρη Λεόντιο (Νέος Ακάδημος, από 16/10).

Τι είναι, όμως, αυτό που βρίσκουν γοητευτικό οι δύο ηθοποιοί στο κείμενο του Ουίλιαμς; Η Φιλαρέτη Κομνηνού δηλώνει πως έχει παρακολουθήσει όλα τα ανεβάσματά του, ενώ χαρακτηρίζει "λατρεμένο και όχι απλώς αγαπημένο της" το συγγραφέα. Αυτό που μαγεύει, από την άλλη, την Αναστασία Παντούση είναι ότι, παρόλο που μιλάμε για ένα σε μεγάλο βαθμό αυτοβιογραφικό έργο του 1957, το "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι" παραμένει σύγχρονο, συνδυάζοντας ποιητικότητα και ρεαλισμό.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι
© Πάτροκλος Σκαφίδας
Η Φιλαρέτη Κομνηνού ως κυρία Βέναμπλ

Βάιολετ εναντίον Κάθριν

Στο εξωτερικό υπάρχουν κινήματα που εξετάζουν ανατρεπτικά το φύλο κι εδώ μιλάμε ακόμη για αποδοχή της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας; -Φιλαρέτη Κομνηνού

Αν και οι δύο καλλιτέχνιδες θα μας μιλήσουν στη συνέχεια με τα καλύτερα λόγια για τη συνεργασία τους, επί σκηνής τα πράγματα είναι διαφορετικά. Κι αυτό επειδή οι χαρακτήρες που ερμηνεύουν εμπλέκονται σε μια σκοτεινή σύγκρουση: Η Κάθριν προσπαθεί να εξηγήσει στην κυρία Βέναμπλ την αλήθεια σχετικά με την ταυτότητα και το θάνατό του γιου της, όμως εκείνη αρνείται να την πιστέψει, μεθοδεύοντας τη λοβοτομή της. "Η Βέναμπλ είναι ένας πολυσύνθετος χαρακτήρας που κάνει ένα ψυχολογικό "σλάλομ” κατά τη διάρκεια του έργου. Όσο ζούσε ο γιος της, τον λάτρευε σε σημείο νοσηρότητας, δεν ήταν απλώς η γνώριμή μας υπερπροστατευτική μάνα. Αφού πέθανε, εκείνη προσπαθούσε να διαφυλάξει με κάθε κόστος το ζωτικό της ψεύδος και της ήταν αδύνατο να δεχτεί όσα της έλεγε η Κάθριν – πράγμα που την κάνει και συγκινητική πέρα από αδίστακτη", σχολιάζει η Φιλαρέτη Κομνηνού, με την Αναστασία Παντούση να λέει για την Κάθριν: "Αυτό που μου αρέσει σε αυτήν είναι ότι έχει το σθένος να υπερασπίζεται την αλήθεια της, παρά το φόβο τού τι θα της συμβεί, παρά τη χειραγώγηση και την απομόνωσή της στη μοναξιά του ψυχιατρείου όπου την έκλεισαν επειδή θεωρούσαν τρελά όσα έλεγε για το γιο της Βέναμπλ. Παράλληλα, ωστόσο, έχει την ευαισθησία να συμπονέσει μια μητέρα που θρηνεί".

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι
© Πάτροκλος Σκαφίδας
Η Αναστασία Παντούση ως Κάθριν

Δύο θέματα ταμπού

Η αλήθεια βρίσκεται πίσω από τις κλειδαρότρυπες, εκεί όπου δεν χρειάζεται να δείξουμε "πόσο προοδευτικοί είμαστε".
-Αναστασία Παντούση

Νευροχειρουργοί, λοβοτομές, ψυχιατρεία, αλλά και μια μητέρα που αυτό που αρνείται πεισματικά να παραδεχτεί για το γιο της είναι η ομοφυλοφιλία του: το "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι" φαίνεται να θίγει δύο θέματα που απασχολούν πολύ τη σύγχρονη εποχή, δηλαδή την ψυχική υγεία και τα ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα. Η επί σκηνής Κάθριν παρατηρεί ότι ως κοινωνία έχουμε απενοχοποιήσει σε έναν βαθμό την προσφυγή στην ψυχολογία (όχι όμως και στην ψυχιατρική), αν και πολλές φορές δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή στη βαρύτητα ασθενειών που έχουν "κανονικοποιηθεί" στη δημόσια σφαίρα, όπως η κατάθλιψη. Ο στιγματισμός, βέβαια, συνεχίζει να υπάρχει, σύμφωνα με την Αναστασία Παντούση: "Δεν είναι εύκολο ακόμα για τα άτομα που πάσχουν από κάποιο ψυχικό νόσημα να το μοιραστούν με τους άλλους, ούτε να πάρουν την απόφαση να ζητήσουν τη βοήθεια ειδικού". Η Φιλαρέτη Κομνηνού συμφωνεί, υπογραμμίζοντας το ρόλο των σόσιαλ μίντια στην αφύπνιση της ελληνικής κοινωνίας, η οποία "από τη φύση της είναι συντηρητική και αποδέχεται τις αλλαγές με καθυστέρηση σε σχέση με τις εξελίξεις σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, στο εξωτερικό υπάρχουν κινήματα που εξετάζουν ανατρεπτικά το φύλο κι εδώ μιλάμε ακόμη για αποδοχή της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας". Μιλώντας για το ζήτημα αυτό, οι δύο καλλιτέχνιδες βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος: Έχει υπάρξει πρόοδος, όμως "ας μην γελιόμαστε", μας υπενθυμίζει η Φιλαρέτη Κομνηνού, "τα στερεότυπα του παρελθόντος δεν φεύγουν έτσι εύκολα", με τη συμπρωταγωνίστριά της να προσθέτει: "Η αλήθεια βρίσκεται στους στενούς κοινωνικούς μας κύκλους, πίσω από τις κλειδαρότρυπες, εκεί όπου δεν χρειάζεται να δείξουμε "πόσο προοδευτικοί είμαστε".

"Εσείς, του θεάτρου ή της τηλεόρασης;"

Διαβάστε Επίσης

Καθώς οι δύο ηθοποιοί έχουν ασχοληθεί και με τους δύο χώρους με επιτυχία, δεν θα μπορούσαμε να μη ρωτήσουμε αν τελικά υπάρχει διάκριση ανάμεσα σε "θεατρικούς" και "τηλεοπτικούς" ηθοποιούς. "Τα όρια αυτά δεν υφίστανται πια: πολλοί καλοί ηθοποιοί που έκαναν κυρίως θέατρο συμμετέχουν πια σε τηλεοπτικές παραγωγές και το ανάποδο", παρατηρεί η Φ. Κομνηνού, αν και η Αν. Παντούση παραδέχεται ότι λόγω της τηλεοπτικής της παρουσίας έχει δεχτεί προκαταλήψεις όσον αφορά τη συμμετοχή της σε θεατρικές δουλειές. Για το "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι", ωστόσο, αποκαλύπτει ότι είχε προταθεί και από την ίδια την Κομνηνού, πράγμα που είναι τεράστια τιμή αλλά και τεράστια ευθύνη, όπως παραδέχεται. Μιλώντας για τη συνεργασία τους, η Φιλαρέτη Κομνηνού αναφέρει ότι η επαφή με τη νέα γενιά είναι κάτι που την ανανεώνει υποκριτικά, ειδικά όταν βλέπει ηθοποιούς να παθιάζονται και να μην είναι υπερβολικά σίγουροι για τον εαυτό τους, και η Αναστασία Παντούση εκτιμά πολύ τη δοτικότητα της συμπρωταγωνίστριάς της, από την πείρα της οποίας μαθαίνει πολλά, ακόμα και μόνο παρατηρώντας την.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η πλούσια και αυταρχική κυρία Βέναμπλ λάτρευε παθολογικά τον ποιητή γιο της Σεμπάστιαν και κάθε καλοκαίρι ταξίδευε μαζί του. Το περσινό καλοκαίρι, όταν για πρώτη φορά δεν τον συνόδεψε εκείνη, αλλά η νεαρή ξαδέρφη του Κάθριν, έμελλε να είναι το τελευταίο του, καθώς πέθανε κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Όταν η Κάθριν αφηγείται την πραγματικότητα γύρω από τον θάνατό του, η κυρία Βέναμπλ δεν την πιστεύει και προσπαθεί να πείσει τον νευροχειρουργό Τζον Κούκροβιτς να της κάνει λοβοτομή. Ο γιατρός προσπαθεί να κατανοήσει τη θέση της Κάθριν, η οποία θα τον εμπιστευτεί, όσο εκείνος βυθίζεται στον σκιερό κόσμο της οικογένειας.

Νέος Ακάδημος

Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.