Τι θα δούμε στο Studio Μαυρομιχάλη τη νέα σεζόν 2023-24

Τρεις επιτυχημένες επαναλήψεις και μια νέα παράσταση θα διαμορφώσουν το ρεπερτόριο του θεάτρου τον θεατρικό χειμώνα που έρχεται.

Ο καθένας πεθαίνει μόνος του

O θεατρικός Οργανισμός Νέος Λόγος για τη χειμερινή περίοδο 2023-2024 θα παρουσιάσει στο Studio Μαυρομιχάλη σε επανάληψη τρεις επιτυχημένες παραστάσεις που το θεατρικό κοινό ξεχώρισε με συνεχόμενα sold out μαζί με μια νέα δουλειά από τον Ιανουάριο του 2024.

"Ο καθένας πεθαίνει μόνος του"

Ο καθένας πεθαίνει μόνος του
© Δάφνη Δίγκα

Μετά από δυο παρατάσεις και συνεχόμενα sold out την περσινή σεζόν, οι παραστάσεις της θεατρικής διασκευής "Ο καθένας πεθαίνει μόνος του" του μυθιστορήματος του Χανς Φάλαντα που έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο Φώτης Μακρής επαναλαμβάνονται για δεύτερη χρονιά από το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου.

Στο έργο του (ελληνικός τίτλος Μόνος στο Βερολίνο) ο Φάλαντα περιγράφει με ρεαλισμό και ειλικρίνεια την καθημερινή ζωή των Γερμανών πολιτών και την αντίσταση που πρόβαλαν στον ναζισμό κάποιοι λίγοι, συνηθισμένοι άνθρωποι.

Ο Ότο Κβάνγκελ είναι ένας εργοδηγός σε εργοστάσιο επίπλων που έχει μετατραπεί σε εργοστάσιο που φτιάχνει φέρετρα. Όταν ο γιος του σκοτώνεται στον πόλεμο, αποφασίζουν, με τη γυναίκα του Άννα, να αντισταθούν με τον δικό τους τρόπο. Ετσι, γράφουν καρτ ποστάλ κατά του Χίτλερ και τα αφήνουν σε κεντρικά σημεία για να αφυπνίσουν τον Γερμανικό λαό.

Με άξονα αυτήν την αληθινή ιστορία που ανακάλυψε ο ίδιος σε φακέλους της Γκεστάπο μετά το τέλος του ναζιστικού καθεστώτος, ο Φάλαντα, δημιουργεί μια τοιχογραφία γεγονότων, προσώπων και εποχής. Μια διεισδυτική αποτύπωση χαρακτήρων, και των κινήτρων, των σκέψεων και της συμπεριφορά τους απέναντι στο καθεστώς. Όλοι τους είναι απλοί, καθημερινοί. Είναι ο τύπος των ανθρώπων που τα προβλήματα της επιβίωσης, η ανεργία, η ανέχεια, ο αγώνας για τον επιούσιο, δεν τους επιτρέπουν ούτε να ονειρευτούν. Κι όταν κάποιος τους δίνει υποσχέσεις και τους μοιράζει ψίχουλα, εκείνοι γραπώνονται από αυτόν. Και ξεχνάνε ότι η εξουσία δε νοιάζεται, δε χαρίζει. Καταβροχθίζει. Την ενέργειά τους, τις σχέσεις τους, τα όνειρά τους, την ίδια τους την ύπαρξη. Μπορεί κάποιος να αντιδράσει; Υπάρχει αντιμετώπιση, διαφυγή, ελευθερία; Υπάρχει χώρος ν΄ αγωνιστείς, να απαιτήσεις, να διεκδικήσεις;

Το "Ο καθένας πεθαίνει μόνος του" δεν είναι ένα έργο για το θάνατο. Είναι ένα έργο για τη ζωή.

Τη μετάφραση αναλαμβάνει η Έφη Ρευματά και σε συνεργασία με τη Στέλλα Κρούσκα και τον Φώτη Μακρή προχωρούν στη δραματουργική επεξεργασία. Η μουσική του Φοίβου Σαμαρτζή ζωντανεύει την παράσταση ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Μάγδας Καλορίτη.

Πρωταγωνιστούν οι Κωνσταντίνος Δημητρακάκης, Βασιλίνα Κατερίνη, Στέλλα Κρούσκα, Φώτης Μακρής, Στέλιος Πετράκης, Έφη Ρευματά, Φοίβος Σαμαρτζής, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Μενέλαος Χαζαράκης.

"Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών"

Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών

Η παράσταση "Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών" που πρωτοανέβηκε τον περασμένο Μάϊο κατόπιν παραγγελίας του Θεατρικού Οργανισμού Νέος Λόγος στον Παντελή Μπουκάλα, θα συνεχιστεί σε ένα δεύτερο κύκλο από την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου με την σκηνοθετική σύμπραξη των Φώτη Μακρή, Στέλλας Κρούσκα και Κλεοπάτρας Τολόγκου στο σκηνικό της Μάγδας Καλορίτη.

Πόσο συνδεδεμένοι είμαστε με την ιστορία μας; Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ από ποια πρόσωπα ή ποια γεγονότα πήραν τα ονόματά τους οι οδοί και οι πλατείες που ζούμε ή εργαζόμαστε ή διασχίζουμε σε καθημερινή βάση; Έχουμε ποτέ επιχειρήσει αυτή τη  σύνδεση με το παρελθόν μας; Με αφετηρία τα παραπάνω ερωτήματα, ο Νέος Λόγος προχωρά στην δημιουργία μιας παράστασης αφιερωμένης στον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, έναν από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής επανάστασης του 1821, από τον οποίον πήρε το όνομά της η οδός Μαυρομιχάλη και κατ’ επέκταση το θέατρό, studio Μαυρομιχάλη.

Διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση, ο οικείος μας Πετρόμπεης παραμένει, αν όχι ένα σημείο αμφιλεγόμενο, πάντως ένα πρόσωπο του Αγώνα ευρύτερα γνωστό όχι μόνο για τη μεγάλη συμβολή του στα επαναστατικά χρόνια αλλά για την εμπλοκή του γιού και του αδελφού του, Γεώργιου και Κωνσταντίνου Μαυρομιχάλη, στη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια στο Ναύπλιο. Γνώριζε άραγε ο Πετρόμπεης τι σχεδίαζαν οι άμεσοι συγγενείς του; Οι ιστοριογραφικές υποθέσεις ποικίλλουν. Διαθέτουμε ωστόσο μιαν απάντηση του ίδιου κατά την οποία αρνείται κατηγορηματικά οποιαδήποτε σχέση.

Στον "Πετρόμπεη" (τον ομώνυμο ρόλο υποδύεται ο Φώτης Μακρής), ο λόγος, οπωσδήποτε μυθοπλαστικός, θεμελιωμένος εντούτοις στα ιστορικά ντοκουμέντα, τα δημοτικά τραγούδια και τις ιστοριογραφικές αναψηλαφήσεις, είναι φαινομενικά διπλός, αλλά κατά βάθος πολλαπλός. Διπλός γιατί ο μονόλογος του Πετρόμπεη διαπλέκεται με τον μονόλογο του Απόστολου Μαυρογένη, έναν γνώριμο των Μαυρομιχαλέων, έναν αυτόπτη και αυτήκοο μάρτυρα των επαναστατικών και μετεπαναστατικών χρόνων εν γένει, και πολλαπλός γιατί παραγράφους από βιβλία που αναδεικνύουν τον Απόστολο Μαυρογένη ως επί μακρόν συνομιλητή του Πετρόμπεη και παραλήπτη των ενθυμημάτων του, αλλά και ως φανατικό συλλογέα και αναγνώστη ιστοριογραφημάτων (ελληνικών και ξένων) και απομνημονευμάτων που αφορούν το 1821, ανακαλεί στη μνήμη του ο Μαυρογένης, και έτσι ο θεατρικός λόγος αποκτά την πολλαπλότητά του.

Συμπερασματικά, ο "Πετρόμπεης" δεν αποτελεί διάβημα ούτε απομυθοποίησης ούτε αποκατάστασης. Είναι η αναψηλάφηση ενός απίστευτου θαύματος, της Επανάστασης, και της βαθιά τραυματικής συνέχειάς της. Η εθνική μας αυτογνωσία είναι ένα αέναο ζητούμενο.

Στη σκηνή συνοδεύει μουσικά ο Νείλος Καραγιάννης.

"Το Κιβώτιο"

Το κιβώτιο

Τον όγδοο χρόνο επιτυχίας ετοιμάζεται να διανύσει ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, το εμβληματικό μυθιστόρημα του Άρη Αλεξάνδρου "Το Κιβώτιο" σε μορφή θεατρικού μονολόγου από 3 Νοεμβρίου σε εναλλαγή, κάθε Παρασκευή, με τον "Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και το φάσμα των φατριών" του Παντελή Μπουκάλα.

Στα τέλη του ελληνικού εμφυλίου πολέμου, μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει μετά από σχετική εντολή του Γενικού Αρχηγείου να μεταφέρει, περνώντας μέσα από εχθρικό έδαφος, ένα κιβώτιο αγνώστου περιεχομένου, με παραλήπτες τη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης. Στη διάρκεια της αποστολής η ομάδα αρχίζει να χάνει τα μέλη της σταδιακά μέχρι που τελικά σώζεται ένας μόνο αντάρτης (ο Φώτης Μακρής ερμηνεύει, σε έναν συγκλονιστικό μονόλογο, τον ταραγμένο αυτόν ήρωα που σταδιακά αμφισβητεί κάθε είδους πεποίθηση), ο οποίος τελικά κατορθώνει να παραδώσει το κιβώτιο. Όταν όμως φτάνει στον προορισμό του, διαπιστώνεται πως είναι άδειο και ο αντάρτης φυλακίζεται από τους άλλους συντρόφους του ως δολιοφθορέας. Σε μια συγκλονιστική προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του, ο ήρωας αρχίζει να συντάσσει αναφορές στον ανακριτή, όπου δεν διστάζει να εξηγεί και να ερμηνεύει, το νόημα της παράδοξης αποστολής τους. Ο συντάκτης των αναφορών δεν γνωρίζει τίποτα για την ταυτότητα του ανακριτή ούτε για τους δεσμώτες του, ούτε αν ο ανακριτής διαβάζει τα όσα του γράφει.

Μια αλληγορία για τον εμφύλιο, μια καταγγελία ενάντια σε κάθε είδους εξουσία, ένα σχόλιο στον δυτικό πολιτισμό.

Το αναγνωρισμένο και πολυταξιδεμένο "Κιβώτιο" (31 ελληνικές πόλεις και στην Πάφο) υπογράφουν σκηνοθετικά ο Φώτης Μακρής και η Κλεοπάτρα Τολόγκου. Σκηνογραφία του Διονύση Μανουσάκη, μουσική του Γιώργου Νινιού.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.