Μια πρώτη γεύση από τη νέα παράσταση που σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας

Ο "Επισκέπτης" του Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ, ένα έργο φιλοσοφικό που έχει να κάνει με την πίστη του ανθρώπου σε αυτό που ονομάζει Θείο, έρχεται στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" με ένα δυνατό θίασο.

Ο επισκέπτης Θωμάς Δασκαλάκης©

Λίγο πριν την πρεμιέρα του "Επισκέπτη" (1/2) του Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ βρεθήκαμε στο θέατρο του Ιδρύματος "Μιχάλης Κακογιάννης" και πήραμε μια γεύση από την παράσταση, ενώ ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας, και οι ηθοποιοί Μάνος Βακούσης, Φώτης Θωμαΐδης, Μαρία Παπαλάμπρου και Δημήτρης Παπαδάτος μίλησαν για το έργο.

Ένα χρόνο μετά τις πολύ επιτυχημένες "Αινιγματικές παραλλαγές", ο Σωτήρης Τσαφούλιας επιστρέφει με τον "Επισκέπτη" του ίδιου συγγραφέα. Ο σκηνοθέτης μάς αποκαλύπτει πως μέσα στο '23 θα υπάρξει και τρίτη φορά που επιλέγει αυτόν τον συγγραφέα, τον οποίο θαυμάζει για το ταλέντο που έχει να καταπιάνεται με βαθιά φιλοσοφικά ζητήματα αλλά να καταφέρνει να τα προσεγγίζει με μια γραφή τόσο απλή αλλά καθόλου απλοϊκή που κάνει προσιτό τον προβληματισμό του σε όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο.

Ο επισκέπτης

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας, μιλώντας για τον "Επισκέπτη", σημείωσε ότι δεν πρόκειται για ένα πολιτικό έργο που αφορά στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την εισβολή των Ναζί αλλά για ένα έργο φιλοσοφικό που έχει να κάνει με την πίστη του ανθρώπου σε αυτό που ονομάζει Θείο. Ο Σμίτ στην προσπάθειά του να συνομιλήσει με το Θεό, ως απόλυτο σύμβολο της πίστης, και ψάχνοντας έναν συνομιλητή για αυτόν, βάζει σε επίπεδο μυθοπλασίας τον Φρόιντ – το μεγαλύτερο υποστηρικτή του αντιθεϊσμού - να συναντηθεί μαζί του.

Ο επισκέπτης

Ο "Επισκέπτης" είναι ένα αλληγορικό έργο. Στο πρόσωπο των Ναζί έχουμε την έκφραση οποιουδήποτε είδους ολοκληρωτισμού ή φασισμού και στο πρόσωπο τον Εβραίων έχουμε όλες τις κατηγορίες – ομάδες ανθρώπων που βάλλονται τα τελευταία χρόνια, ομοφυλόφιλους, Ρομά, γυναίκες κάθε τι δηλαδή που οι άνθρωποι με ολοκληρωτική σκέψη βλέπουν ως αντίπαλο και το δαιμονοποιούν. 

Ο επισκέπτης

Ο Μάνος Βακούσης, που ερμηνεύει τον "Επισκέπτη" του Σμίτ, ανέφερε πως το έργο αυτό μας μιλά για την αμφιβολία: "Κατά βάθος δεν πιστεύουμε σε τίποτα, είμαστε ανελεύθεροι, με τις εμμονές μας σε κοινωνικό και ατομικό επίπεδο". Ο ίδιος περιγράφει τον χαρακτήρα του ως ένα πλάσμα το οποίο λέει ναι στη χαρά της στιγμής, ναι στο παιχνίδι της ζωής, ναι στο σεβασμό και στην αγάπη. Κλείνει λέγοντας πως πρόκειται για "ένα έργο ψυχαγωγικό, ένα έργο θρίλερ για το εσωτερικό τοπίο του ανθρώπου"

Ο επισκέπτης

Δίνοντας τον λόγο στον Φρόιντ της παράστασης, ο Φώτης Θωμαΐδης, εξέφρασε τον θαυμασμό για αυτό το τόσο έντονο σε συναισθήματα και αντιπαραθέσεις, ιδέες και αναζητήσεις έργο και τη συνάντηση του με τον Σωτήρη Τσαφούλια. Το να σε αποκαλούν Φρόιντ, έστω και στην σκηνή δεν είναι και το ποιο εύκολο, όπως είπε. Αυτό ήταν για εκείνον μια πρόκληση που σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη έγινε πραγματικότητα.

Ο επισκέπτης

Ο Δημήτρης Παπαδάτος στο ρόλο του Αξιωματικού μίλησε για την εμπειρία να συμμετέχεις σε ένα έργο με τόση δύναμη. "Εκπροσωπώ το κακό, ό,τι μας φοβίζει και μας τρομάζει. Παρόλα αυτά και ο αξιωματικός είναι ένας άνθρωπος. Καταβάθος το κακό και το μαύρο έχει και κάτι λευκό μέσα του. Μπορεί να αμφιβάλει. Θα το δείτε στην παράσταση".

Ο επισκέπτης

Σε αντίθεση με το ρόλο του Δημήτρη Παπαδάτου, η Μαρία Παπαλάμπρου, ως Άννα Φρόιντ, εκπροσωπεί το "καλό". Πρόκειται για μια γυναίκα που αγωνίζεται γι' αυτά που πιστεύει και είναι έτοιμη να πεθάνει για αυτά. Η ηθοποιός μίλησε για την ξεχωριστή εμπειρία που είχε στην συνεργασία της με τον Σωτήρη Τσαφούλια, "έναν άνθρωπο με πολύ ελεύθερο πνεύμα που το μεταφέρει και στον τρόπο που σκηνοθετεί, αφήνοντας τον ηθοποιό να δημιουργήσει και να εκφραστεί ελευθέρα".

Ο επισκέπτης

Ο "Επισκέπτης" μάς μεταφέρει στη Βιέννη, το 1938. Οι Ναζί έχουν εισβάλει στην Αυστρία και καταδιώκουν τους Εβραίους. Ο Σίγκμουντ Φρόιντ εξακολουθεί να πιστεύει στο μέλλον και αρνείται να φύγει. Αλλά αυτό το απόγευμα του Απριλίου, η Γκεστάπο συλλαμβάνει την κόρη του Άννα και την παίρνει για ανάκριση. Ο Φρόιντ παραμένει μόνος και απελπισμένος, όταν, ξαφνικά, ένας άγνωστος μπαίνει από το παράθυρο. Ποιος είναι; Είναι μια ενσάρκωση της αντίληψής μας για το υποσυνείδητο του Φρόιντ; Ή είναι πράγματι, όπως ισχυρίζεται, ο Θεός αυτοπροσώπως;

Παρακολουθώντας ένα μικρό απόσπασμα από την παράσταση, διακρίνουμε από τα πρώτα λεπτά τους τέσσερις χαρακτήρες, όπως ακριβώς μάς τους περιγράφουν οι ηθοποιοί. Μπορεί το πλαίσιο του έργου να μάς τοποθετεί χρονικά στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, τα ηθικά διλήμματα όμως που έρχεται αντιμέτωπος ο άνθρωπος δεν διαφέρουν από το σήμερα. 
 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).

Για την Kat Valastur, ο χορός είναι μια πράξη ελευθερίας και επαναπροσδιορισμού

Η διεθνώς αναγνωρισμένη Kat Valastur μιλά για το έργο της "Dive into You", τη συμμετοχή της στο 31ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, την πορεία της στο εξωτερικό, τη σχέση σώματος-χώρου και τους καλλιτέχνες που την εμπνέουν.