Δυνατό το ξεκίνημα της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού με την "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε"

Χαρά, λύπη, θυμό, ελπίδα…όλα όσα νιώσαμε στην περιπατητική παράσταση «Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε» της Μπρικένα Γκίστο, ωραίο δείγμα παράστασης-ντοκουμέντο, που αναψηλαφεί πληγές της πόλης με τον πιο αναπάντεχο τρόπο.

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε

Ένας άνθρωπος χωρίς μνήμη γίνεται δέσμιος μιας πλασματικής ύπαρξης και χάνοντας το χρόνο είναι ανήμπορος να αντιληφθεί τον δικό του σύνδεσμο με τον έξω κόσμο. Το χρόνο και τη μνήμη συγχωνεύει η "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε" της Μπρικένα Γκίστο, μια περιπατητική παράσταση που "χτίστηκε" στο κέντρο της Αθήνας, με άξονα τις δολοφονίες νέων ανθρώπων στον δημόσιο χώρο: Παύλος Φύσσας, Ζακ Κωστόπουλος ή Zackie Oh, Μιχάλης Μυρογιάννης, Μιχάλης Καλτεζάς, Σωτήρης Πέτρουλας, Ιάκωβος Κουμής, Σταματίνα Κανελλοπούλου, Αλέξης Γρηγορόπουλος. Ακολουθώντας μια προδιαγεγραμμένη διαδρομή από το Rex της Πανεπιστημίου έως την οδό Τζαβέλλα στα Εξάρχεια με "οδηγούς" έξι ηθοποιούς την Ερατώ Καραθανάση, τον Τάσο Ροδοβίτη τον Αλέξανδρο Γιαγκούση, τον Γκαλ Α. Ρομπίσα, τον Γιάννη Σαμψαλάκης και την Αφροδίτη Σόβολου ανοίγουν σελίδες από το "βιβλίο" της πόλης. Ακούγοντας τους ηθοποιούς να αναρωτιούνται γι’ αυτούς που έχουν δώσει τα ονόματά τους στους δρόμους και να μιλούν για γεγονότα που έχουν συμβεί στην πόλη σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα, και τραυμάτισαν το κοινωνικό σώμα, συνειδητοποιείς πως ο άνθρωπος, ως ατομικό και κοινωνικό ον, συνειδητά και ασυνείδητα, μέσα από τη ζωή και το λόγο του, μπορεί να γίνει "παραγωγός" και "φορέας" της συλλογικής μνήμης. Ραγίζει η καρδιά ακούγοντας το χρονικό της δολοφονίας αυτών των ανθρώπων, παγώνει το βλέμμα διαβάζοντας τα συνθήματα που είναι γραμμένα στους τοίχους για τη βία, την τρομοκρατία, την εκμετάλλευση, την αδικία, την ανισότητα, την καταστολή... 
 

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε

Είναι εξαιρετική η ιδέα της Μπρικένα Γκίστο! Η χειροποίητη παράσταση της δεν είναι ένα μνημόσυνο, είναι ένα κάλεσμα, σ' αυτήν τη σκληρή εποχή, σε επαγρύπνηση απέναντι σε κάθε είδους επιθέσεις. Δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητο τον θεατή η διάθεση με την οποία αναψηλαφεί ένα αιματηρό παρελθόν για να στείλει μήνυμα αισιοδοξίας μπολιασμένο από την πεποίθηση για αλλαγή! Η "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε" είναι "θέατρο ντοκουμέντο" ή, όπως λένε ακριβέστερα οι Άγγλοι, "θέατρο γεγονότων" όπου η συγκίνηση, το γέλιο, ακόμα και ο θυμός αναμετριέται με τη σύγχρονη Ιστορία του τόπου μας και σίγουρα δυναμιτίζει την επανέναρξη της Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου.

Διαβάστε Επίσης

Απροσδόκητο το φινάλε της παράσταση σηματοδοτήθηκε από τη διαμαρτυρία τούρκων πολιτικών προσφύγων υπέρ της απελευθέρωσης των συντρόφων τους. Στη "Στάση" Αλέξης Γρηγορόπουλος, σ’ ένα άνοιγμα της οδού Τζαβέλλα λίγο πιο πάνω από το σημείο που δολοφονήθηκε το 15χρονο αγόρι, μια ομάδα ανδρών και γυναικών εμφανίστηκε στο μπαλκόνι του πρώτου ορόφου μιας πολυκατοικίας και ανοίγοντας ένα πανό άρχισαν να φωνάζουν αυτό που με ένα τρόπο διακηρύττει και η παράσταση... "κάτω ο φασισμός". 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Περιπατητική παράσταση που ιχνηλατεί τοπόσημα συλλογικής μνήμης στο κέντρο της πόλης, με κεντρικό θέμα τις δολοφονίες στον δημόσιο χώρο με θύματα νέους και νέες που οραματίζονταν έναν πιο δίκαιο κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
11/10/2025

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.