"Όλη Ελλάδα ένας πολιτισμός": Όλα όσα θα δούμε την εβδομάδα 12-15 Σεπτεμβρίου

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Διά πυρός

Ο θεσμός του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός" συνεχίζει με εκδηλώσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και σημαντικά τοπόσημα πόλεων σε όλη την επικράτεια με ελεύθερή είσοδο για το κοινό. Να θυμίσουμε πως η φετινή χρονιά είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Μικρασιατικής Καταστροφής, αλλά και στη δυναμική την οποία έδωσαν οι πρόσφυγες ερχόμενοι από τις εστίες τους στην Ελλάδα. 

Το πρόγραμμα την εβδομάδα 12-15 Σεπτεμβρίου

"Σκοτεινή πλευρά της μνήμης / Η προκυμαία"
13 Σεπτεμβρίου • Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας, Αρέθουσα Μια μουσική παράσταση πολυμέσων για το συλλογικό τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής και για τη διττή υπόσταση της ρίζας μας. Δομείται πάνω σε μαρτυρίες ανωνύμων πρωταγωνιστών του ιστορικού χρόνου, που στην παράσταση εκφέρονται από ένα αθέατο πρόσωπο. 

Συντελεστές
Σχεδιασμός, επιλογή, διαμόρφωσή και συρραφή μαρτυριών, σενάριο και πρωτότυπα κείμενα, επιλογή κειμένων, σύνθεση πρωτότυπης μουσικής, ζωντανή εκτέλεση και midi κιθάρα, σύστημα ζωντανής διαμόρφωσης οπτικών και ηχητικών τόπων: Γιώργος Μουλουδάκης.
Δημιουργία βίντεο, (δύο διαφορετικά κινούμενα σε παράλληλους χρόνους), ηχητικός σχεδιασμός, προετοιμασμένες και ζωντανές διαμορφώσεις οπτικού σεναρίου, υπεύθυνος προβολών: Βασίλης Κουντούρης.

"Ικεσία – Από την Προσφυγιά στην Προσφυγή"
13 & 14 Σεπτεμβρίου • Ιδαίο Άντρο, Ανώγεια Κρήτης
Ο Ικέτης και η τελετουργία της Ικεσίας αποτελούσαν άγραφους νόμους με θεία προέλευση και προστάτη τους τον βασιλιά των θεών Δία, τον θεϊκό εκείνο πρόσφυγα που ως βρέφος διασώθηκε μετά την προσφυγή της μάνας του Ρέας στο ιερότατο των κρητικών σπηλαίων Ιδαίο Άντρο. Σε αυτόν τον εμβληματικό χώρο, στην καρδιά του Ψηλορείτη, μέσα από μια καλλιτεχνική και επιστημονική σύμπραξη, μπαίνει ένας ιδιαίτερος στόχος, να προσεγγιστεί η διαχρονική έννοια της Ικεσίας ως προσφυγιάς και προσφυγής με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Στα 1.550 μέτρα υψόμετρο θα επιχειρηθεί ένας συμβολικός θεματικός κύκλος από την προκυμαία της Σμύρνης στους πρόποδες του Ξένιου Δία, που θα περιλαμβάνει δύο θεματικές εισηγήσεις, ένα θεατρικό απόσπασμα από την τραγωδία Ικέτιδες του Αισχύλου, τον μουσικοθεατρικό αυτοσχεδιασμό ΠροσφυΓαία Project και τη μουσική παράσταση του συγκροτήματος του Κρητικού καλλιτέχνη Βασίλη Σκουλά.

Συντελεστές 
* Α΄ Μέρος – Θεματικές εισηγήσεις, ομιλητές
"Τα πρώτα χρόνια των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής στην Κρήτη, οι συνθήκες διαμόρφωσης μιας νέας καθημερινότητας στη νέα πατρίδα": Ελένη Ψαραδάκη Διδάκτωρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης.
"Ικέτες Ασύλου – Η πολιτισμική διαχρονικότητα της προσφυγιάς από την προκυμαία της Σμύρνης στους πρόποδες του Ξένιου Δία": Γιώργης Α. Καλομοίρης Υποψήφιος Διδάκτωρ Πολιτιστικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Πολιτικών Πολιτισμικής Δημοκρατίας

* Β΄ Μέρος – Θεατρικό 
Μουσικοθεατρικός και χορευτικός αυτοσχεδιασμός ΠροσφυΓαία Project. Ηθοποιός, περφόρμερ: Μαρία Αθητάκη. Ηθοποιός (ο λόγος του βασιλιά Πελασγού από την τραγωδία Ικέτιδες του Αισχύλου): Μάρκος Γέττος. Μουσικός, μαντολίνο: Βασίλης Δραμουντάνης
Γ΄ Μέρος – Μουσική παράσταση
Μουσικό δρώμενο με τον Βασίλη Σκουλά και το συγκρότημά του.

"Ίβαλα ίβαλα, ω, πάμε γιαλό γιαλό"
14 & 15 Σεπτεμβρίου • Κάστρο Ζακύνθου
Μια ομάδα ηθοποιών, ένας σύγχρονος "χορός", επιχειρεί να (ανα)συνθέσει μια καταιγιστική και εν τω άμα τελετουργική μουσικοθεατρική παράσταση / αφήγηση για τη Σμύρνη, το διαμάντι της Ανατολής. Πώς αφανίζεται μια πολύβουη πολυπολιτισμική πόλη από την έξαρση των εθνικισμών, τα ιμπεριαλιστικά συμφέροντα, την καλλιέργεια των παθών, την αμετροέπεια, τον κοντόφθαλμο  μικροκομματισμό και τον πανταχού παρόντα διχασμό. Πάνω σε  ένα κείμενο  πρωτότυπης γραφής που συντίθεται από μετάπλαση/κολλάζ αφηγήσεων,  θραύσματα της μικρασιατικής ιστορίας ,ντοκουμέντα, δημιουργείται  μια παράσταση μεικτού ύφους, όπου το τραγικό εμπλέκεται με το  χιούμορ, την σάτιρα, τον Καραγκιόζη,  την χορική απαγγελία.

Συντελεστές
Δραματολογία,  Κείμενο, Σκηνοθεσία: Μαρία- Λουίζα Παπαδοπούλου
Σύμβουλος Ιστορίας: Μιχάλης Βάρλας
Σύνθεση ήχων: Δημήτρης Ιατρόπουλος
Ερμηνεύουν: Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος,  Οδύσσεια Μπουγά, Μαρία Λουίζα Παπαδοπούλου, Ελένη Μακρή, Τάσος Ροδοβίτης, Μαρία Σαμαρά
 

 "Ωκεανός"
14 & 15 Σεπτεμβρίου • Μόλος Πλάκας & Σπιναλόγκα
Μια παράσταση που αποπειράται να αναδείξει την αιφνίδια και βίαιη διαδικασία η οποία μετατρέπει τον Μικρασιάτη Πρόσφυγα σε λοιμογόνο παράγοντα επικίνδυνο για το κοινωνικό σύνολο. Η παράσταση πραγματεύεται πολύπλευρα το ιστορικό αυτό φαινόμενο, με γνώμονα σύγχρονες επιστημονικές θεωρήσεις: τις εξουσιαστικές δομές που το γεννούν, τις κοινωνικές και πολιτικές συνιστώσες του, αλλά και τις έννοιες νοσηρότητα / κανονικότητα, "εξυγίανση", κατώφλι, μετάβαση, περιθωριοποίηση ως τόπο καταγραφής ιστορικών / κοινωνικών συνδηλώσεων, μεταξύ άλλων… Το δραματουργικό υλικό συντίθεται από πραγματικές μαρτυρίες αλλά και κείμενα πρωτότυπα μυθοπλαστικού χαρακτήρα. Η σκηνοθεσία αξιοποιεί το φυσικό τοπίο της περιοχής και ακολουθεί το σύντομο διάπλου των λεπρών από την Πλάκα εν πλω και στο νησί της Σπιναλόγκα.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σαχίνης
Ιδέα, κείμενα, δραματουργία: Εύη Προύσαλη
Έρευνα: Θεόφιλος Διαμαντής
Εικαστική εγκατάσταση, σκηνικά: Αλέξανδρος Κακλαμάνος
Μουσική σύνθεση, μουσικός, περφόρμερ: Θάνος Κοσμίδης Ερμηνεύουν: Συμεών Τσακίρης, Δήμητρα Μητροπούλου, Ζωή Δημητρίου, Θάνος Κοσμίδης, Ειρήνη Αλεξίου, Εύη Προύσαλη, Κατερίνα Πρωτονοταρίου, Έλλη Σαχίνη 
*Για τους θεατές απαιτείται άνετη αμφίεση και παπούτσια, καθώς θα χρειαστεί επιβίβαση σε καραβάκι αλλά και περίπατος στο νησί της Σπιναλόγκα. 

PROKYMAIA

"Διά πυρός…"
14 & 15 Σεπτεμβρίου • Φορτέτζα, Ρέθυμνο
Τα κοινά στοιχεία που συνθέτουν τον πυρήνα του έργου είναι η σχέση ανάμεσα στην αναπηρία και την προσφυγιά, μέσα από τις επίκαιρες διαστάσεις των φαινομένων, αναφορικά με την καταπίεση που βιώνουν, το πεδίο δράσης που τους δίνουν οι κοινωνίες και την ενσωμάτωσή τους στον κοινωνικό ιστό.

Συντελεστές
Σύλληψη, χορογραφία: Γιώργος Χρηστάκης
Σκηνοθεσία – Δραματουργία : Τζένη Αρσένη
Μουσική σύνθεση, εκτέλεση: Κώστας Λειβαδάς
Τραγούδι: Ελένη Τσαλιγοπούλου
Αφήγηση: Ανάστασης Κολοβός, Σωτήρης Ταχτσόγλου
Χορεύουν: Φαίη Μάλαμα, Κλητώ Τσίγκρη, Ελένη Κόντζιλα, Μαρία-Ζωή Τερζοπούλου, Ιόλη Σπηλιοπούλου, Γιάννης Χαλδαίος, Αλέκος Μπλάτζε, Γιώργος Χρηστάκης.

"Catch (19)22"
14 & 15 Σεπτεμβρίου • Αύλειος χώρος Βασιλικών Τάφων Αιγών
Παραστάσεις / Δράσεις για παιδιά και εφήβους
Εξερευνά τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από το παράλογο του πολέμου και δεν διστάζει να τη φέρει αντιμέτωπη με τη μακεδονική ακμή και παρακμή. Εκεί, πάνω από τους τάφους των μεγάλων βασιλιάδων. Όπου μεγαλείο και θάνατος είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. H site-specific performance Catch (19)22 έρχεται στον αρχαιολογικό χώρο των Βασιλικών Τάφων Αιγών, μετά από συλλογή προφορικών και γραπτών μαρτυριών για τη ζωή στη Μικρά Ασία και με την καλλιτεχνική συμβολή μαθητών του 1ου Γυμνασίου Βέροιας.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Δραματουργική Επεξεργασία – Συντονισμός Καλλιτεχνικών εργαστηρίων: Αθηνά Χατζηαθανασίου
Κείμενα – Δραματουργική Επεξεργασία: Σοφία Γουργουλιάννη
Κίνηση: Αφροδίτη Γεωργιάδου
Σκηνικά-Κοστούμια: Ευγενία Βησσαρίου
Performers: Ευγενία Βησσαρίου, Γιάννης Ζέρβας, Άντα Κουγιά, Παναγιώτα Χαϊδεμένου, Αθηνά Χατζηαθανασίου.
Συμμετέχουν στις δράσεις: Μαθητές του 1ου Γυμνασίου Βέροιας (Φιλίππειο), Μέλη ερασιτεχνικών θιάσων της περιοχής.

"Με το παιχνίδι στις γειτονιές της Μικρασίας"
14 & 15 Σεπτεμβρίου • Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών
Βιωματικό δρώμενο για παιδιά, με στοιχεία δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ και αφηγηματικής παράστασης, με πρωτότυπη μουσική και κεντρικό άξονα τα παιχνίδια στις γειτονιές της Μικρασίας, τα οποία "αφηγούνται" με τον δικό τους τρόπο την καθημερινότητα των κοινωνιών πριν από την Καταστροφή του 1922. Με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα και ανακατασκευασμένα παλιά παιχνίδια θα παρουσιαστούν ιστορίες ενσωμάτωσης και αναβίωσης σε νέο τόπο καθώς και οι τρόποι με τους οποίους κάποτε εκφραζόταν η ευρηματικότητα, η χάρη και η φαντασία του λαού μας. 

Συντελεστές
Ιδέα, καλλιτεχνική διεύθυνση : Γιάννα Δεληγιάννη
Έρευνα, κείμενο, αφήγηση:  Δρ Ευαγγελία Παπαδοπούλου
Σύνθεση, ζωντανή μουσική: Γιώργος Κασαβέτης 
Ζωντανή μουσική: Χάρης Παπανικολάου 

Είσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες και προκρατήσεις εδώ

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με μυστήριο: Τρεις παραστάσεις που κρατούν την αγωνία ζωντανή

Θέλετε να συνδυάσετε τα Χριστούγεννα με σασπένς και θέατρο; Υπάρχουν τρεις παραστάσεις γεμάτες μυστήριο και ανατροπές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/12/2025

Έπαθες αντι-Christmas; Βρήκαμε τις παραστάσεις που θα δεις

Αυτές είναι οι προτάσεις μας για παραστάσεις που απομακρύνονται από τη γιορτινή αισθητική. Αντί για στολισμένα χαμόγελα και θαλπωρή, αναδεικνύουν την ένταση, τις αντιφάσεις και την ανθρώπινη αλήθεια πίσω από την επιφάνεια των Χριστουγέννων.

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber