Καθολικά προσβάσιμες "Τρωάδες" του Σαρτρ από την ομάδα ΘΕΑΜΑ

Η επαγγελματική συμπεριληπτική θεατρική ομάδα ΘΕΑΜΑ ανεβάζει το έργο του Ευριπίδη μέσα από τη ματιά του Γάλλου φιλοσόφου και συγγραφέα, αναδεικνύοντας τα γυναικεία δικαιώματα.

Τρωάδες Αντιγόνη Κουράκου©

Τις "Τρωάδες”, την κατεξοχήν τραγωδία του θρήνου για το χαμό ενός ολόκληρου λαού που δίνει παράλληλα ένα ηχηρό μήνυμα για την κοινωνική ταυτότητα της γυναίκας τότε και τώρα επέλεξε να ανεβάσει φέτος το καλοκαίρι η συμπεριληπτική θεατρική ομάδα ΘΕΑΜΑ, το πρώτο επαγγελματικό θέατρο στην Ελλάδα που αποτελείται από ανάπηρους ηθοποιούς στην κύρια σύνθεσή του. Ο θρήνος των γυναικών της λεηλατημένης και νικημένης από τους Έλληνες Τροίας δίνει την αφορμή στην παράσταση που βασίζεται στη διασκευή του Γάλλου φιλοσόφου και συγγραφέα Ζαν Πολ Σαρτρ πάνω στο έργο του Ευριπίδη, να υπερασπιστεί τα γυναικεία δικαιώματα αλλά και τα δικαιώματα κάθε ανθρώπου που κουβαλάει το κοινωνικό στίγμα και βιώνει την απαξίωση. Ο Βασίλης Οικονόμου σκηνοθετεί την παράσταση-προσωπικό στοίχημα από κοινού με την Σοφία Σταυρακάκη, που θα δούμε στο Θέατρο Πέτρας στις 21 Ιουλίου.

Τρωάδες
Αντιγόνη Κουράκου©

Η εκδοχή των "Τρωάδων" του Σαρτρ, που μένει κατά ένα πολύ μεγάλο μέρος πιστή στο κείμενο του Ευριπίδη, γράφτηκε το 1965. Παρουσιάστηκε μετά τον πόλεμο της Αλγερίας, λειτουργώντας ως ένα σχόλιο της ευρωπαϊκής επεκτατικής πολιτικής της πατρίδας του. Τώρα ανεβαίνει σε πανελλήνια πρώτη σε μια αντίστοιχα δύσκολη εποχή για να μιλήσει για τον πόλεμο και την καταπίεση. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης Βασίλης Οικονόμου: "Στο σήμερα, η ομάδα ΘΕΑΜΑ, επιθυμώντας να ανοίξει έναν κοινωνικό διάλογο με τα ζητήματα της εποχής μας, αξιοποιεί από τη ματιά του Σαρτρ τα στοιχεία εκείνα που εστιάζουν στις συνέπειες του πολέμου και την οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης που αυτές επισύρουν, φωτίζοντας τη θέση της γυναίκας μέσα στη συγκεκριμένη συνθήκη. Η απάλειψη των στερεοτύπων και η ασυνέχεια της αναπαραγωγής του στιγματιστικού λόγου δεν θα μπορούσε να βρει άλλο πιο κατάλληλο έδαφος, παρά μονάχα το συγκεκριμένο έργο. Ο λόγος γίνεται πολιτικός ενώπιον των θυμάτων, ενώπιον των θεατών. Ο Χορός παρασέρνει στη δίνη του τα πρόσωπα του έργου και τα ξεγυμνώνει από την όποια ιδιότητα φέρουν. Πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους και οι "μάχιμες" Τρωάδες του Σαρτρ δεν διστάζουν να το κάνουν πράξη”

Τρωάδες
Αντιγόνη Κουράκου©

"Η Εκάβη δεν είναι πια η ώριμη γυναίκα που τελεί φόνους και θα φτάσει στο σημείο να απολέσει την αποφασιστικότητά της. Είναι μια νεότερη και δυναμική ύπαρξη που κρατά στα χέρια της, με ασίγαστο πάθος, τα σκήπτρα της βασίλισσας της Τροίας, δίχως να τα παραδίδει και να υποκύπτει σε κανέναν”, τονίζει η μεταφράστρια του έργου, Ελίνα Νταρακλίτσα. "Ο θάνατος στο θεατρικό κύκνειο άσμα του Σαρτρ απασχολεί πέρα από τους θνητούς και τους θεούς. Η θέση αυτή εκρέει από τις επικρατούσες συνθήκες σε μια Ευρώπη πληγωμένη από την καταστροφική λαίλαπα που άφησαν πίσω τους οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι. Τρία χρόνια μετά τον πόλεμο της Αλγερίας, ο Σαρτρ αποκηρύσσει τον πόλεμο και τα συνυφασμένα με αυτόν συμφέροντα”.

Τρωάδες
Αντιγόνη Κουράκου©

Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί Αναστασία Μακρή, Πάνος Ζουρνατζίδης, Σοφία Σταυρακάκη, Χριστίνα Τούμπα, Μάνος Τριανταφυλλάκης, Έλη Δρίβα, Φιλοθέη Κολιοπούλου, Μιχάλης Ταμπούκας. Συμμετέχει η ερμηνεύτρια της λαϊκής προφορικής παράδοσης, Γιώτα Βέη. Η μουσική είναι του Ηλία Κουρτπαρασίδη, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Θένιας Καρλάφτη και οι φωτισμοί του Αλέξανδρου Πολιτάκη.

Τρωάδες
Αντιγόνη Κουράκου©

Στον Χορό συμμετέχουν οι: Γιώτα Βέη, Αιμιλιανή Αβραάμ, Γιώτα Ευσταθίου, Hannah el haj Omar, Όλγα Νικολαϊδου, Μαρία Δερεμπέ, Βερονίκη Κυριακοπούλου, Έφη Τούμπα.

Τρωάδες
Αντιγόνη Κουράκου©

Υπηρεσίες προσβασιμότητας

Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) για Κ(κ)ωφά και βαρήκοα άτομα: Ανδρονίκη Ξανθοπούλου
Ακουστική Περιγραφή για Τυφλά άτομα και άτομα με μειωμένη όραση: Εμμανουέλα Πατηνιωτάκη
Υπέρτιτλοι στην Ελληνική και Αγγλική Γλώσσα για Κ(κ)ωφά και βαρήκοα άτομα: Εμμανουέλα Πατηνιωτάκη

Προπώληση μέσω viva.gr

Τρωάδες
Αντιγόνη Κουράκου©

Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής εκστρατείας "W.A.N.T." (www.weallneedtheatre.eu) για την προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη στα Θέατρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.