«Κωμικό μυστήριο» στη σκηνή του Άνεσις

To «Mistero Buffo», το έργο που χάρισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Ντάριο Φο ανεβάζει ο Νικορέστης Χανιωτάκης.

«Κωμικό μυστήριο» στη σκηνή του Άνεσις

Από το 1968 που πρωτοπαρουσιάστηκε το «Mistero Buffo», έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 30 γλώσσες και παίχτηκε σε δεκάδες σκηνές του κόσμου. Εμείς θα το δούμε από τον σκηνοθέτη Νικορέστη Χανιωτάκη και πρωταγωνιστές τους Jerome Kaluta, Ελίνα Μάλαμα, Δαυίδ Μαλτέζε, Αρετή Πασχάλη, Μαρία Πετεβή και Νίκο Πουρσανίδη. Ο τίτλος στα ιταλικά σημαίνει «Κωμικό Μυστήριο» και με τη λέξη «Mυστήριο» εννοείται το ιερό δρώμενο, το θρησκευτικό ιερό δράμα του, καθολικού κυρίως, μεσαίωνα. Ολόκληρη η δουλειά του Φο, ως συγγραφέα, σκηνοθέτη και ηθοποιού, είναι βαθιά ποτισμένη από την ιταλική λαϊκή παράδοση, την κομέντια ντελ άρτε, αλλά και από τα στοιχεία του πλανόδιου μεσαιωνικού θεάτρου.

«Κωμικό μυστήριο» στη σκηνή του Άνεσις - εικόνα 1

Στο έργο, ο Φο διακωμωδεί τα μεσαιωνικά θρησκευτικά δράματα με τον τρόπο των γελωτοποιών και των πλανόδιων μπουφόνων. Ήρωες του έργου είναι οι απλοί άνθρωποι που αγωνίζονται να κατανοήσουν τα όρια της ανθρώπινης τραγικωμικής υπόστασής τους. Στην πρώτη σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη στο θέατρο Άνεσις, όπου έχει την καλλιτεχνική διεύθυνση μαζί με τον Γεράσιμο Σκαφίδα, το «Mistero Buffo» θα παιχτεί με τον τρόπο που επιθυμεί ο ίδιος ο συγγραφέας, χωρίς σκηνικά, ιδιαίτερα κοστούμια και περίτεχνους φωτισμούς, καθώς «οι έξι ηθοποιοί, ντυμένοι με δικά τους παλιόρουχα, μάς εισάγουν με σαφήνεια, καθαρότητα και χιούμορ στην ιστορία των λειτουργικών δραμάτων του Μεσαίωνα». Μάλιστα, κάθε παράσταση θα περιλαμβάνει διαφορετικές σκηνές, καθώς ο αριθμός των σκηνών είναι τόσο μεγάλος που δεν μπορούν να παρουσιαστούν σε μία μόνο παράσταση. Η πρεμιέρα έχει ορισθεί για τις 20 Δεκεμβρίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

Στην εξοχή

Με μια φαινομενικά απλή υπόθεση, το έργο του Βρετανού συγγραφέα διατυπώνει υπαινικτικές αλήθειες για τη μοναξιά, τη βία και την εξουσία των σχέσεων, και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου φέρνει στην επιφάνεια τη δυναμική του, παρά την αμφιλεγόμενη κινησιολογική επιλογή της σκηνοθεσίας. | Powered by Uber

"Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" από τον Αντώνη Καλομοιράκη

Η ευρέως γνωστή από τον κινηματογράφο κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου "Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" κάνει πρεμιέρα στην Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου - Καλαμπόκη.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ξανασυναντά το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" – και γίνεται sold out πριν καν αρχίσει

Ξεκίνησε η προπώληση για το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ, και τα εισιτήρια εξαφανίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ. Απολύτως αναμενόμενο καθώς αυτή η παράσταση που έχει την υπογραφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου είναι μια συνάντηση τιτάνων της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας.