«Οmma»: Ο Γιόζεφ Νατζ μας παρασέρνει σε ένα αρχέγονο ταξίδι

Βουτάμε στο μαγευτικό σύμπαν του σπουδαίου χορογράφου με αφορμή την τελευταία του δουλειά, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο των Αισχυλείων.

«Οmma»: Ο Γιόζεφ Νατζ μας παρασέρνει σε ένα αρχέγονο ταξίδι

Eδώ και τριάντα πέντε χρόνια, ο χορογράφος με καταγωγή από την επαρχία της Βοϊβοντίνας της πρώην Γιουγκοσλαβίας, στη σημερινή Σερβία, μαγεύει τους θεατές ανά τον κόσμο με τα χορογραφικά του θεάματα. Εδώ τον έχουμε απολαύσει στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας και στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, όταν παρουσίασε την παράσταση «Cherry-Brandy», βασισμένη σε κείμενα του Τσέχοφ. Η λογοτεχνία και το θέατρο (ο Κάφκα, ο Μπίχνερ κ.ά.) συχνά έχουν εμπνεύσει παραστάσεις του Νατζ, παρ’ όλα αυτά, η δουλειά του εντάσσεται στο χώρο του σύγχρονου χορού, καθώς του επιτρέπει μια σύμμειξη μέσων και τεχνοτροπιών με σκοπό την ελεύθερη πτήση στον μαγικό κόσμο των εικόνων, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος χαρακτηριστικά.

«Οmma»: Ο Γιόζεφ Νατζ μας παρασέρνει σε ένα αρχέγονο ταξίδι - εικόνα 1
© Andrey Avramchuk

Οι σπουδές του ξεκίνησαν από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης (μουσική και ιστορία της τέχνης), για να συνεχίσουν στο Παρίσι με υποκριτική, κινησιολογία, μιμική (δίπλα στον μεγάλο Μαρσέλ Μαρσό) και μοντέρνο χορό, ενώ παράλληλα πήρε μαθήματα πολεμικών τεχνών (τάι-τσι και μπούτο), γι’ αυτό και στις δουλειές του ενσωματώνει όλα τα παραπάνω εκφραστικά εργαλεία. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 δημιούργησε τη δική του ομάδα και έκτοτε καθιερώθηκε ως πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού, ενώ παράλληλα ασχολείται με τις εικαστικές και γλυπτικές εγκαταστάσεις και τη φωτογραφία.

Το ποιητικό και παθιασμένο βλέμμα του, η διαρκής αναζήτηση για νέες φόρμες και η ευρωπαϊκή Ιστορία έχουν τροφοδοτήσει το καλλιτεχνικό του μονοπάτι, όμως ο Νατζ είναι ένας καλλιτέχνης χωρίς σύνορα. Εξάλλου, η δουλειά που θα δούμε στην Ελευσίνα είναι ένα έργο με επιρροές από ποικίλους πολιτισμούς, καθώς δανείζεται τον τίτλο του από την (αρχαιο)ελληνική λέξη «όμμα» και ανεβάζει στη σκηνή οχτώ χορευτές από την Αφρική (Σενεγάλη, Κονγκό, Μάλι, Ακτή Ελεφαντοστού, κ.α.), που, ενώ λειτουργούν ως ενιαίο σώμα, φέρει ο καθένας τη δική του σωματική γλώσσα, τον δικό του χορό, το δικό του δημιουργικό background.

To «OMMA» που ερμηνεύει τη λέξη ως την ικανότητα θέασης πέρα από το βιολογικό βλέμμα, ως συνθήκη μιας βαθύτερης ενδοσκόπησης του εαυτού, χειροκροτήθηκε το καλοκαίρι στην Μπιενάλε της Βενετίας και την Μπιενάλε Χορού της Λιόν και χαρακτηρίστηκε ως ένα «ταξίδι αυτογνωσίας τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού», που επιχειρεί να αποδείξει την υπόθεση πως ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα, και, άρα, η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber