Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο

Ένα σημείωμα για το θεατρικό του ταξίδι με την παράσταση «Στη σκιά του Ομήρου» που παρουσιάζει με τους Δημήτρη Κουρούμπαλη, Ηλία Λογοθέτη, Βλοτίνα Νουλέλη και Ειρήνη Διαλεχτή στον Προϊστορικό Αρχαιολογικό Χώρο Σκάρκου μας γράφει ο δραστήριος σκηνοθέτης.

Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο

Στον τόπο του θανάτου του Ομήρου και μάλιστα σε ένα χώρο όπου πραγματοποιείται για πρώτη φορά θεατρικό δρώμενο, στον Προϊστορικό Αρχαιολογικό Χώρο Σκάρκου στην Ίο, ανεβάζει ο Μάνος Καρατζογιάννης την παράσταση «Στη σκιά του Ομήρου» σε δραματουργική επιμέλεια του ίδιου και του Δημήτρη Κουρούμπαλη και κείμενο της Πένυς Φυλακτάκη. Λίγο πριν την παρουσίασή της στις 28 και 29 Αυγούστου (7 μ.μ.) μας γράφει πως ξεκίνησε αυτό το ιδιαίτερο θεατρικό ταξίδι.

“«Κύριε, κύριε ντιζέρ ήταν ο Όμηρος;» αναρωτιέται, όλο νάζι, η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο «Ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο». Αυτή ήταν η πρώτη φορά που άκουσα, παιδί, τ’ όνομα του. Όχι, πως ήξερα τι θα πει ντιζέρ.
Χρόνια μετά, στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου, έμαθα ότι Όμηρος σημαίνει «ως μη ορών» κι ότι περιόδευε απαγγέλλοντας τα έργα του, «Ιλιάδα» και «Οδύσσεια» στις ελληνικές πόλεις, αποκτώντας μεγάλη φήμη.
Τι κι αν τα «ομηρικά» ερωτήματα είναι πολλά: αν ήταν πραγματικό πρόσωπο ο ίδιος; Πότε έζησε, πώς συνέθεσε ή έγραψε τα έργα του και ποια είναι αυτά;
Ο επικός ποιητής είναι συνυφασμένος στη συνείδησή μας με την ποίηση, την κάθε μορφής έμπνευση, με τη Μούσα. Στην πραγματικότητα, όπως σημειώνει ο Μαρωνίτης, «η Μούσα καλείται να υπαγορεύσει στον επικό ποιητή ό,τι στην πραγματικότητα της υπαγορεύει ο ίδιος. Πρόκειται επομένως για αμοιβαία υπαγόρευση της Μούσας στον ποιητή και του ποιητή στη Μούσα». Αυτήν τη σχέση ερευνά, στην ουσία, και η παράστασή μας «Στη σκιά του Ομήρου». Που αλλού; Στον τόπο του...
Ένας νέος ποιητής αναζητά την έμπνευση, τη Μούσα του, στην Ίο... Εκεί που βρίσκεται ο τάφος του Ομήρου, πάνω από τον όρμο Πλακωτό. Εκεί που ο νέος ποιητής θα γράψει και το τελευταίο του ποίημα… «Η Μούσα δεν πηγαίνει σε όσους προσπερνούν τις πέντες αισθήσεις τους» γράφει η Πένυ Φυλακτάκη η οποία υπογράφει την αρχική μορφή του κειμένου. «Πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μας» παραγγέλνει ο εθνικός μας ποιητής από τον οποίο δανείζεται και τον τίτλο της η παράσταση, ενώ ο Σαίξπηρ αναφέρει, στο «σκωτσέζικο έργο» του, πως δεν υπάρχει «πιο επικίνδυνη ασθένεια από την όραση»… Ναι, αυτό το ξύπνημα των αισθήσεων αναζητάμε μέσα από την παράσταση… Το ξύπνημα των αισθήσεων μας, που το φετινό πολύπαθο ελληνικό καλοκαίρι, ίσως μας φέρει πιο κοντά στην έμπνευση, ίσως μας επαναφέρει στην ίδια τη ζωή…”

Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο - εικόνα 1
© Σπύρος Περδίου

“Συνοδοιπόροι στο ταξίδι του «Ομηρικού νόστου» ο Δημήτρης Κουρούμπαλης, ο Ηλίας Λογοθέτης, η Βλοτίνα Νουλέλη, η Ειρήνη Διαλεχτή και το συγκρότημα Λύραυλος, που δίνει πνοή, με χιούμορ και παιγνιώδη διάθεση, σε αρχαίους ήχους κάνοντας τους στίχους να μοιάζουν νέοι σαν να ακούγονται ξανά στην τελευταία κατοικία του δημιουργού τους. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που πραγματοποιείται θεατρικό δρώμενο στον αρχαιολογικό χώρο Σκάρκου στην Ίο, στο πλαίσιο του προγράμματος του ΥΠΠΟΑ «Όλη η Ελλάδα, ένας Πολιτισμός». Η αδημονία μας μεγάλη και «η σκιά του Ομήρου» βαριά…”

i Πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Αυτές οι θεατρικές παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα από 6 έως 12/11 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
06/11/2025

Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ

Το μεγάλο στοίχημα να αποδοθεί θεατρικά το best seller του "άρχοντα του τρόμου", Στίβεν Κινγκ, κερδίζεται με μια παράσταση που εμπιστεύεται τη δύναμη των θεατρικών μέσων και της υποκριτικής ερμηνείας. | Powered by Uber

Ο Φιάκας

Ο Πάνος Σκουρολιάκος σκηνοθετεί με πληθωρικότητα μια από τις πιο αγαπητές κωμωδίες της ελληνικής θεατρικής ιστορίας, με τον Γιώργο Γαλίτη να πραγματοποιεί μια απολαυστική ερμηνεία-"κέντημα". | Powered by Uber

Φωκάς Ευαγγελινός - Άννα Μάσχα μιλούν για την "Αλεξάνδρεια" στο Παλλάς

Αντίστροφη μέτρηση για την πρεμιέρα της "Αλεξάνδρειας", το όνειρο του Φωκά Ευαγγελινού που έγινε πραγματικότητα μ’ ένα εξαιρετικό καστ 25 ηθοποιών και μουσική της Ευανθίας Ρεμπούτσικα.

Έξι παραστάσεις κοιτούν τη ζωή κατάματα με τον πιο ουσιαστικό τρόπο

Έξι παραστάσεις φωτίζουν με διαφορετικούς τρόπους την ανθρώπινη ύπαρξη, τις κοινωνικές συμβάσεις και την ανάγκη για ελευθερία. Θέατρο που συγκινεί, ταρακουνά και μιλά κατευθείαν στη ζωή.

Η Κατερίνα Διδασκάλου και "Η πόρνη από πάνω": δεκατέσσερα χρόνια το ίδιο ρίγος

"Η πόρνη από πάνω" μετρά δεκατέσσερα χρόνια αλήθειας και συγκίνησης, μέσα στην άνθηση του ελληνικού θεάτρου. Ένα έργο-ορόσημο που εξακολουθεί να συγκλονίζει, με μια πρωταγωνίστρια που δίνει κάθε φορά την ψυχή της. Αν δεν έχετε δει ακόμη την Κατερίνα Διδασκάλου σε αυτόν τον ρόλο, μην τη χάσετε στον Νέο Ακάδημο.

Δείτε φωτογραφίες από τους μεγάλους νικητές των Θεατρικών Βραβείων Κοινού 2025

Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 από το "αθηνόραμα" απονεμήθηκαν για 27η χρονιά την Τρίτη 4 Νοεμβρίου στην αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.