Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο

Ένα σημείωμα για το θεατρικό του ταξίδι με την παράσταση «Στη σκιά του Ομήρου» που παρουσιάζει με τους Δημήτρη Κουρούμπαλη, Ηλία Λογοθέτη, Βλοτίνα Νουλέλη και Ειρήνη Διαλεχτή στον Προϊστορικό Αρχαιολογικό Χώρο Σκάρκου μας γράφει ο δραστήριος σκηνοθέτης.

Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο

Στον τόπο του θανάτου του Ομήρου και μάλιστα σε ένα χώρο όπου πραγματοποιείται για πρώτη φορά θεατρικό δρώμενο, στον Προϊστορικό Αρχαιολογικό Χώρο Σκάρκου στην Ίο, ανεβάζει ο Μάνος Καρατζογιάννης την παράσταση «Στη σκιά του Ομήρου» σε δραματουργική επιμέλεια του ίδιου και του Δημήτρη Κουρούμπαλη και κείμενο της Πένυς Φυλακτάκη. Λίγο πριν την παρουσίασή της στις 28 και 29 Αυγούστου (7 μ.μ.) μας γράφει πως ξεκίνησε αυτό το ιδιαίτερο θεατρικό ταξίδι.

“«Κύριε, κύριε ντιζέρ ήταν ο Όμηρος;» αναρωτιέται, όλο νάζι, η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο «Ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο». Αυτή ήταν η πρώτη φορά που άκουσα, παιδί, τ’ όνομα του. Όχι, πως ήξερα τι θα πει ντιζέρ.
Χρόνια μετά, στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου, έμαθα ότι Όμηρος σημαίνει «ως μη ορών» κι ότι περιόδευε απαγγέλλοντας τα έργα του, «Ιλιάδα» και «Οδύσσεια» στις ελληνικές πόλεις, αποκτώντας μεγάλη φήμη.
Τι κι αν τα «ομηρικά» ερωτήματα είναι πολλά: αν ήταν πραγματικό πρόσωπο ο ίδιος; Πότε έζησε, πώς συνέθεσε ή έγραψε τα έργα του και ποια είναι αυτά;
Ο επικός ποιητής είναι συνυφασμένος στη συνείδησή μας με την ποίηση, την κάθε μορφής έμπνευση, με τη Μούσα. Στην πραγματικότητα, όπως σημειώνει ο Μαρωνίτης, «η Μούσα καλείται να υπαγορεύσει στον επικό ποιητή ό,τι στην πραγματικότητα της υπαγορεύει ο ίδιος. Πρόκειται επομένως για αμοιβαία υπαγόρευση της Μούσας στον ποιητή και του ποιητή στη Μούσα». Αυτήν τη σχέση ερευνά, στην ουσία, και η παράστασή μας «Στη σκιά του Ομήρου». Που αλλού; Στον τόπο του...
Ένας νέος ποιητής αναζητά την έμπνευση, τη Μούσα του, στην Ίο... Εκεί που βρίσκεται ο τάφος του Ομήρου, πάνω από τον όρμο Πλακωτό. Εκεί που ο νέος ποιητής θα γράψει και το τελευταίο του ποίημα… «Η Μούσα δεν πηγαίνει σε όσους προσπερνούν τις πέντες αισθήσεις τους» γράφει η Πένυ Φυλακτάκη η οποία υπογράφει την αρχική μορφή του κειμένου. «Πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μας» παραγγέλνει ο εθνικός μας ποιητής από τον οποίο δανείζεται και τον τίτλο της η παράσταση, ενώ ο Σαίξπηρ αναφέρει, στο «σκωτσέζικο έργο» του, πως δεν υπάρχει «πιο επικίνδυνη ασθένεια από την όραση»… Ναι, αυτό το ξύπνημα των αισθήσεων αναζητάμε μέσα από την παράσταση… Το ξύπνημα των αισθήσεων μας, που το φετινό πολύπαθο ελληνικό καλοκαίρι, ίσως μας φέρει πιο κοντά στην έμπνευση, ίσως μας επαναφέρει στην ίδια τη ζωή…”

Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο - εικόνα 1
© Σπύρος Περδίου

“Συνοδοιπόροι στο ταξίδι του «Ομηρικού νόστου» ο Δημήτρης Κουρούμπαλης, ο Ηλίας Λογοθέτης, η Βλοτίνα Νουλέλη, η Ειρήνη Διαλεχτή και το συγκρότημα Λύραυλος, που δίνει πνοή, με χιούμορ και παιγνιώδη διάθεση, σε αρχαίους ήχους κάνοντας τους στίχους να μοιάζουν νέοι σαν να ακούγονται ξανά στην τελευταία κατοικία του δημιουργού τους. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που πραγματοποιείται θεατρικό δρώμενο στον αρχαιολογικό χώρο Σκάρκου στην Ίο, στο πλαίσιο του προγράμματος του ΥΠΠΟΑ «Όλη η Ελλάδα, ένας Πολιτισμός». Η αδημονία μας μεγάλη και «η σκιά του Ομήρου» βαριά…”

i Πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ο αγαπητικός της Βοσκοπούλας"-Συνεχίζονται οι αναγνώσεις ενόψει της πρεμιέρας

Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι αναγνώσεις για το νέο μιούζικαλ "Ο Αγαπητικός της Βοσκοπούλας", των Θοδωρή Οικονόμου και Γιάννη Καλαβριανού, που κάνει πρεμιέρα τον Φεβρουάριο στο Θέατρο Ακροπόλ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Τα μπαλέτα των γιορτών: Οι παραστάσεις χορού που αξίζει να δείτε

Τελευταία ευκαιρία για να κλείσετε θέση στα θεαματικά μπαλέτα που κάνουν παραμυθέια τα Χριστούγεννα 2025.

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γίνεται 'Μισάνθρωπος' για τα 50 χρόνια του Θεσσαλικού Θεάτρου

Δείτε τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες και το ατμοσφαιρικό βίντεο από την παράσταση - γιορτή για τα 50 χρόνια του ιστορικού Θεσσαλικού Θεάτρου, που θα δούμε στο θέατρο Φιλίπ το 2026.

Τελευταίες παραστάσεις για την συγκλονιστική "Πύλη της Κόλασης" του Γιάννη Καλαβριανού

Last call για την παράσταση που παίζεται δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Έφυγε ο Αλμπέρτο Εσκενάζη – Ο "Κεραυνός" ήταν η τελευταία του παράσταση

Η παράσταση "Κεραυνός" στο Τρένο στο Ρουφ υπήρξε η τελευταία σκηνοθετική και ερμηνευτική κατάθεση του Αλμπέρτο Εσκενάζη, το τελικό του ταξίδι πάνω στη σκηνή. Ο γνωστός ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών.