«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» για πρώτη φορά στη Λυρική

Γιατί η πανέμορφη όπερα του Γκουνό «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» αποτελεί μέχρι σήμερα τη δημοφιλέστερη μελοποίηση του σαιξπηρικού δράματος;

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» για πρώτη φορά στη Λυρική

Η πανέμορφη όπερα του Γκουνό «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Εθνική Λυρική Σκηνή και ο Ευτύχης Δ. Χωριατάκης μας εξηγεί γιατί αποτελεί μέχρι σήμερα τη δημοφιλέστερη μελοποίηση του σαιξπηρικού δράματος.

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» για πρώτη φορά στη Λυρική - εικόνα 1

Σχεδόν έναν αιώνα –από το 1920– έχει να παρουσιαστεί στην Αθήνα η όπερα «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαρλ Γκουνό. Με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Γάλλου σπουδαίου συνθέτη, η Λυρική την ανεβάζει για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, ο οποίος κάνει εν προκειμένω το οπερατικό του ντεμπούτο. Η κοσμαγάπητη υπόθεση και η σπάνιας ομορφιάς μουσική χάρισαν στην όπερα μεγάλη επιτυχία ήδη από την πρεμιέρα της το 1867 στο Παρίσι. Έκτοτε το έργο ανεβαίνει σταθερά στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του κόσμου και η απήχησή του παραμένει αμείωτη. Θεωρείται μάλιστα μέχρι σήμερα, μακράν, η δημοφιλέστερη μελοποίηση του πασίγνωστου σαιξπηρικού δράματος.

Οπερατικός Μαστοράκης

Είναι αλήθεια ότι οι λιμπρετίστες του έμειναν πιστοί στο έργο του Σαίξπηρ, από το οποίο συχνά δανείστηκαν αυτούσια κομμάτια. Μόνη εξαίρεση συνιστά το φινάλε: ο Γκουνό ακολουθεί μια νεότερη παραλλαγή του, σύμφωνα με την οποία όταν ξυπνά η Ιουλιέττα (από το βαθύ ύπνο στον οποίο έπεσε έχοντας πιει το φίλτρο), ο Ρωμαίος διατηρεί μέρος των αισθήσεών του, έτσι ώστε να είναι εφικτός ένας τελευταίος διάλογος ανάμεσα στους δύο τραγικούς εραστές της Βερόνας. Στη νέα παραγωγή της ΕΛΣ ο Μαστοράκης εστιάζει στο κεντρικό ζευγάρι και προτείνει, μέσα από μια σύγχρονη και αφαιρετική αισθητική, τη μεταφορά του σαιξπηρικού δράματος στο σήμερα. Τα σκηνικά υπογράφει ο Γερμανός διακεκριμένος σκηνογράφος Γιοχάνες Σιτς. Σε μουσικό επίπεδο, τώρα, το «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» είναι μια πραγματικά συναρπαστική όπερα: ο αισθησιακός λυρισμός της μουσικής, ο μελωδικός της πλούτος, η ευρηματική ενορχήστρωση συνδυάζονται με αρκετές σκηνές πλήθους με εντυπωσιακά χορωδιακά καθώς επίσης και με σκηνές χορού, που προσδίδουν στο έργο λάμψη κι ένα στοιχείο φαντασμαγορίας, εξισορροπώντας τις πολλές οικείες, ιδιωτικές πτυχές του.

Πρωτοκλασάτο ντουέτο στην σκηνή

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» για πρώτη φορά στη Λυρική - εικόνα 2

Το πρωταγωνιστικό ζεύγος μονοπωλεί το ενδιαφέρον από πλευράς τραγουδιού. Τα τέσσερα εκτενή ντουέτα και οι διάσημες άριές τους (από το ανάλαφρο «βαλς» στην «άρια του δηλητηρίου» της Ιουλιέττας και από το εκστατικό τραγούδι του Ρωμαίου στον απαρηγόρητο μονόλογό του πάνω από το μνήμα της αγαπημένης του) καθηλώνουν. Ταυτόχρονα συμβάλλουν καθοριστικά και στη δραματουργική εκτύλιξη της ιστορίας, από την αθώα αρχική συνάντηση των δύο νέων μέχρι το τραγικό τέλος τους.

Εύλογα η επιτυχία του έργου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σκηνική χημεία μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών και την ικανότητά τους να ανταποκριθούν στις απολύτως ειδικές υφολογικές απαιτήσεις –σε αισθητική, κομψότητα κι εκφορά/νοηματοδότηση λόγου– του γαλλικού τραγουδιού. Η Λυρική έχει επενδύσει πολλά σε τραγουδιστές διεθνούς ακτινοβολίας όπως η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου (που ντεμπουτάρει στον ρόλο της Ιουλιέττας!) και ο Ισπανός τενόρος Ισμαέλ Τζόρντι. Υπό την έμπειρη μπαγκέτα του Λουκά Καρυτινού, τη διανομή συμπληρώνουν νεότεροι και καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί.

Περισσότερες πληροφορίες

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα»

  • Όπερα

H όπερα του Σαρλ Γκουνό παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο της φετινής επετείου των 200 ετών από τη γέννηση του συνθέτη. Σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη. Στον ρόλο της Ιουλιέττας η σπουδαία υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Nina Simone – 4 οκτάβες ελευθερίας": Η Idra Kayne συναντά τη θρυλική φωνή

Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια και ηθοποιός ενσαρκώνει τη θρυλική Αμερικανίδα μουσικό, τραγουδίστρια και ακτιβίστρια Νίνα Σιμόν, στη μουσικοθεατρική παράσταση "Nina Simone – 4 οκτάβες ελευθερίας".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
02/11/2025

Η Ναταλία Δραγούμη δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό της έξω από το θέατρο

Με αφορμή τη δεύτερη χρονιά της παράστασης "2:22 – A Ghost Story" στο Αλάμπρα, η Ναταλία Δραγούμη μιλά για την παράσταση, αποκαλύπτει στιγμές από την ζωή της, τις επιλογές που τη διαμόρφωσαν, αλλά και τη βαθιά σύνδεση με την οικογένεια και την καλλιτεχνική της καταγωγή. Μέσα από τις λέξεις της, ξεδιπλώνεται η αγάπη της για το θέατρο, η αφοσίωση στους ρόλους και η ζωντάνια που φέρνει κάθε φορά στη σκηνή.

Πως βιώνεις τον έρωτα "Μέσα στο μυαλό σου;". Ο Dr. Γιώργος Λάγιος απαντά... θεατρικά

Η επιτυχημένη διαδραστική παράσταση "Μέσα στο μυαλό σου – Part 2: Έρωτας και Χάος" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλίκη, συνεχίζοντας το πρωτότυπο ταξίδι της εκεί όπου η ψυχολογία συναντά τη θεατρική πράξη.

Μπορεί το μπαρόκ να γίνει σύγχρονο; Ο Πάρις Μέξης απαντά με τον Ταρτούφο

Ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος Πάρις Μέξης μιλά για την αισθητική του "Ταρτούφου" που σκηνοθετεί η Έλενα Μαυρίδου στο Θέατρο Αλκυονίς- μια παράσταση όπου το μπαρόκ συναντά τη φαντασία, τη γεωμετρία και τη σύγχρονη θεατρική τόλμη.

Για τον Γιάννη Βούρο, η αλήθεια δεν είναι ποτέ απλή αλλά ένα θέατρο συνειδήσεων

Με αφορμή την παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" της Άγκαθα Κρίστι που παίζεται για 3η χρονιά στο Θέατρο "Δημήτρης Χορν", ο Γιάννης Βούρος μιλά για τη δικαιοσύνη, την αλήθεια, τη δύναμη του λόγου και το διαχρονικό θέατρο των ανθρώπινων ρόλων.

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;