Η Μαρία Καβογιάννη επιστρέφει στο θεατρικό της σπίτι

Το εμβληματικό έργο του Παύλου Μάτεσι «Προς Ελευσίνα» κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Τέχνης, είκοσι χρόνια μετά την τελευταία του παρουσίαση στην Ελλάδα. Και η Μαρία Καβογιάννη ανεβαίνει, τριάντα ένα χρόνια μετά την αποφοίτησή της από τη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, στη σκηνή της Φρυνίχου, για να αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η Μαρία Καβογιάννη επιστρέφει στο θεατρικό της σπίτι

Το εμβληματικό έργο του Παύλου Μάτεσι «Προς Ελευσίνα» κάνει πρεμιέρα στις 20/11 στο Θέατρο Τέχνης, είκοσι χρόνια μετά την τελευταία του παρουσίαση στην Ελλάδα. Και η Μαρία Καβογιάννη ανεβαίνει, τριάντα ένα χρόνια μετά την αποφοίτησή της από τη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, στη σκηνή της Φρυνίχου, για να αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η Μαρία Καβογιάννη επιστρέφει στο θεατρικό της σπίτι - εικόνα 1

Μπορεί η φλόγα της υποκριτικής να υπήρχε μέσα της από τα παιδικά της χρόνια, από τότε που η γιαγιά της, μια ξεχωριστή δασκάλα, έγραφε θέατρο και της διάβαζε την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», όμως η Μαρία Καβογιάννη δεν αποφάσισε στα 18 της να γίνει ηθοποιός. Πήρε­ πρώτα πτυχίο από την ΑΣΟΕΕ, στη συνέχεια από την Παιδαγωγική, εργάστηκε ως δασκάλα και μερικά χρόνια αργότερα μια εσωτερική ανάγκη την οδήγησε στη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Μαζί με τους Καίτη Κωνσταντίνου, Κλέωνα Γρηγοριάδη, Υρώ Μανέ, Πέτρο Φιλιππίδη, Ζώγια Σεβαστιανού ήταν η τελευταία τάξη με δάσκαλο τον Καρόλου Κουν, η τάξη του 1986. Η ίδια είχε την τύχη από σπουδάστρια στη σχολή να επιλεγεί από τον σπουδαίο δάσκαλο για να συμμετάσχει στο χορό της τραγωδίας που ανέβαζε τότε στην Επίδαυρο και με κάθε ευκαιρία δηλώνει πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε αυτό στη θεατρική της υπόσταση και στη μετέπειτα εξέλιξή της.

Η Μαρία Καβογιάννη επιστρέφει στο θεατρικό της σπίτι - εικόνα 2

Η Μαρία Καβογιάννη έχει καθιερωθεί στη συνείδηση κυρίως του τηλεοπτικού κοινού ως μια σπουδαία κωμική ηθοποιός μετά τη σαρωτική επιτυχία που γνώρισαν σειρές όπως το «Ντόλτσε Βίτα» (1995) και τα «Εγκλήματα» (1998), οι οποίες συνεχίζουν να προβάλλονται για τρίτη δεκαετία. Στα χρόνια της σχολής όμως οι δάσκαλοί της επέλεγαν για εκείνη δραματικούς ρόλους. «Δεν έκανα ποτέ κωμωδία στη σχολή», έχει δηλώσει η ίδια.

Και με έναν δραματικό ρόλο, τριάντα ένα χρόνια μετά την αποφοίτησή της, ανεβαίνει στη σκηνή του Τέχνης, του θεάτρου που τη γαλούχησε καλλιτεχνικά, πρωταγωνιστώντας στο έργο «Προς Ελευσίνα» του Παύλου Μάτεσι, με τη σκηνοθέτιδα της νεότερης γενιάς Ηλέκτρα Ελληνικιώτη να αναλαμβάνει το ανέβασμά του και με σπουδαστές του Θεάτρου Τέχνης να συμμετέχουν στην παράσταση.

Το έργο του πολυβραβευμένου συγγραφέα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1995 στο BITEF, το Διεθνές Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Θεάτρου στο Βελιγράδι, και στο Θέατρο Ατελιέ-212 (επίσης στο Βελιγράδι), σε σκηνοθεσία Μπρανισλάβ Λέτσιτς. Στην Ελλάδα ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο το 1995, ωστόσο λίγες ημέρες μετά την πρεμιέρα του αποκηρύχτηκε από τον συγγραφέα. Τελευταία φορά παρουσιάστηκε το 1997 στο Ανοιχτό Θέατρο σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη. Γραμμένο το 1992, το θεατρικό­ είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Φόκνερ «Καθώς ψυχορραγώ», με τη διαφορά όμως ότι το έργο του Μάτεσι τελειώνει με την πλήρη αποθέωση της ζωής. Όταν η Μητέρα πεθαίνει, η Οικογένειά της αναλαμβάνει να τη γυρίσει στην Πατρίδα της. Στο μυητικό ταξίδι τους η Μητέρα θα τους συνοδεύει από ψηλά. Στο έργο του Μάτεσι η κάθοδος στον Άδη συμβολίζει την ανάληψη στο φως και τη γνώση.

Περισσότερες πληροφορίες

Προς Ελευσίνα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Έργο της ώριμης περιόδου του Έλληνα θεατρικού συγγραφέα και μεταφραστή, ξεδιπλώνει το ταξίδι μιας οικογένειας που αναλαμβάνει να επιστρέψει τη νεκρή μητέρα στην πατρίδα της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".