Θεατρικοί ρόλοι στα όρια…

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας θυμόμαστε πέντε ρόλους που δοκιμάζουν τα όρια λογικής και παραλόγου.

Θεατρικοί ρόλοι στα όρια…

Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου και στόχο έχει να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη για τα ψυχικά νοσήματα. Οι ψυχικές διαταραχές τα τελευταία χρόνια ταλανίζουν όλο και πιο πολλούς ανθρώπους παγκοσμίως, ενώ στις αναπτυγμένες χώρες η κατάθλιψη κυριαρχεί.

Αυτό, όπως είναι φυσικό, επηρεάζει τους συγγραφείς και τα έργα τους, αλλά και τους καλλιτέχνες, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να παρακολουθούμε στις θεατρικές σκηνές όλο και περισσότερους ήρωες που νοσούν ψυχικά. Η τέχνη όμως είναι, ή θα μπορούσε να είναι, το καλύτερο μέσο ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης του κόσμου.

Με αφορμή τη συγκεκριμένη ημέρα σάς παρουσιάζουμε μερικούς ρόλους που ακροβατούν στα όρια της λογικής και του παραλόγου. Θα αναρωτηθείτε βέβαια αν υπάρχει θεατρικός ήρωας που καταφέρνει να ισορροπεί στα όρια της «κανονικότητας». Μάλλον δύσκολο. Γιατί σε αυτή την περίπτωση ποιο θα ήταν το σκηνικό ενδιαφέρον; Εδώ όμως θα ασχοληθούμε με κάποιους ήρωες που βρίσκονται στα όρια της ψυχοπαθολογίας.

«Κατερίνα»: Παλεύοντας με τη διπολική διαταραχή

Θεατρικοί ρόλοι στα όρια… - εικόνα 1
Λένα Παπαληγούρα

Η Λένα Παπαληγούρα ερμηνεύει την Κατερίνα, τη μητέρα του Αύγουστου Κορτώ από το ομώνυμο βιβλίο, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιώργου Νανούρη. Μια γυναίκα που παλεύει με τους προσωπικούς της δαίμονες, υποφέροντας από διπολική διαταραχή. Στη σκηνή ζωντανεύει όλη η διαδρομή της, ενώ γίνεται focus στα σημεία εκείνα που πάσχει αλλά παράλληλα διεκδικεί και το δικαίωμά της σε μια «φυσιολογική» ζωή. Υπάρχουν φάσεις που παρατά τη φαρμακευτική αγωγή, άλλες που αρνείται να δει το πρόβλημα, ημέρες που είναι πολύ καλά, άλλες που βυθίζεται στα σκοτάδια της. Η παράσταση ξεκινά με τη σκηνή της αυτοκτονίας της. Ο θεατής γνωρίζει εξαρχής ότι η διπολική διαταραχή τη νίκησε, ωστόσο θέλει να ακούσει για τη μάχη που έδωσε. Ο Γιώργος Νανούρης έχτισε μια παράσταση που ξεχειλίζει από αυθεντικό συναίσθημα, έχοντας τον μεγάλο άσο στο μανίκι του, αυτόν της αλήθειας. Ο θεατής ξέρει ότι η Κατερίνα έζησε κάποτε στη Θεσσαλονίκη και ξέρει και τη συνέχειά της, τον γιο της. Η σκηνοθεσία αντιμετωπίζει συχνά τις καταστάσεις με χιούμορ και η Λένα Παπαληγούρα πείθει απόλυτα σε κάθε σκηνή. (Από 9/10, Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου)

«Αύγουστος»: Η χαρά της ψυχανάλυσης

Θεατρικοί ρόλοι στα όρια… - εικόνα 2

Η χαρά του Σίγκμουντ Φρόιντ είναι η οικογένεια που δημιούργησε ο Τρέισι Λετς στο έργο του «Αύγουστος» και σκηνοθέτησε μοναδικά ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Πόσα συμπλέγματα και οιδιπόδεια έχει να μελετήσει ένας ψυχοθεραπευτής; Πόσες προσωπικές ανακαλύψεις έχει να κάνει ο θεατής αν τολμήσει να εμβαθύνει σε όσα παρακολούθησε επί σκηνής; Γενικά θα μπορούσε να υποστηριχτεί ότι και οι τρεις κόρες, τις οποίες ερμηνεύουν εξαιρετικά οι Μαρία Πρωτόπαππα, Βίκυ Βολιώτη και Μαρίνα Ασλάνογλου, έχουν κάποια ψυχική διαταραχή. Αρκεί να παρατηρήσει κάποιος τον τρόπο ζωής τους. Το πιο τρανταχτό όμως παράδειγμα ψυχικής διαταραχής στην οικογένεια είναι η μαμά Βάιολετ, την οποία υποδύεται η Θέμις Μπαζάκα. Καρκινοπαθής και εξαρτημένη από τα ηρεμιστικά, βιώνει απίστευτες συναισθηματικές μεταπτώσεις και βασανίζει ανελέητα τις κόρες της με τη σκληρή της κριτική. Αν και χαμένη στις ουσίες των φαρμάκων, αντιλαμβάνεται όλα όσα συμβαίνουν γύρω της, μόνο και μόνο για να τις πληγώνει.

(Από 4/10, Θέατρο Δημήτρης Χορν)

«Camille Claudel: Mudness»: Η μάχη με τη σχιζοφρένεια

Θεατρικοί ρόλοι στα όρια… - εικόνα 3

Στο έργο του Γιάννη Λασπιά, που είδαμε σε δική του σκηνοθεσία πέρυσι στο Vault και θα παρουσιαστεί φέτος στο Θέατρο Πόλις σε σκηνοθεσία του Πάνου Κούγια με τη Μάνια Παπαδημητρίου και την Αγγελική Καρυστινού, το θέμα της σχιζοφρένειας έρχεται στο προσκήνιο, και μάλιστα σε μια εποχή που οι ταμπέλες στους ανθρώπους έμπαιναν με ακόμα μεγαλύτερη ευκολία. Η σπουδαία γλύπτρια Καμίλ Κλοντέλ εισάγεται σε ψυχιατρική κλινική ως σχιζοφρενής. Εκεί την κουράρει η Κονστάνς Πασκάλ, η πρώτη γυναίκα ψυχίατρος στη Γαλλία. Οι δύο γυναίκες θα συναντηθούν και οι ζωές τους, όπως θα φανεί, μοιάζουν συνυφασμένες από τη μοίρα, τον έρωτα, την τέχνη και την επιστήμη. Στο έργο αποκαλύπτεται η πάλη της ηρωίδας με τη σχιζοφρένεια, καθώς την παρακολουθούμε να ακούει φωνές, να βλέπει φαντάσματα κ.λπ. Παράλληλα ο ρόλος της ψυχιάτρου λειτουργεί σαν καθρέφτης, έτσι η Pascal αυτοαναγνωρίζεται μέσα από την περιπέτεια της υγείας της ασθενούς της. Ένα θεατρικό δίπολο με πολλές σκηνοθετικές προοπτικές εξέλιξης. (Από 3/11, Θέατρο Πόλις)

«Μαντάμ Σουσού»: Οι ιδέες μεγαλείου από τον Μπύθουλα στο Κολωνάκι

Θεατρικοί ρόλοι στα όρια… - εικόνα 4
Κώστας Κόκλας και Δήμητρα Παπαδοπούλου στη «Μαντάμ Σουσού»

Η αξιαγάπητη ηρωίδα του Δημήτρη Ψαθά που ετοιμάζεται να ανέβει στη σκηνή του Παλλάς και θα την υποδυθεί η τρομερή Δήμητρα Παπαδοπούλου διακατέχεται από ιδέες μεγαλείου. Η ίδια η ηθοποιός χαρακτήρισε σε συνέντευξή της στο «α» τη Σουσού ως τραγική ηρωίδα: «Είναι λίγο... τράτζικ ο άντρας σου να μυρίζει ψάρι κι εσύ να θέλεις παρφάμ και αρώματα. Είναι τραγικό να ζεις στον Μπύθουλα με γειτόνισσες που τσακώνονται και ξεμαλλιάζονται και πλένουν σεντόνια, ενώ εσύ δεν γουστάρεις να πλένεις, να ακούς κατινιές... Είναι δραματικό να θέλεις κάτι άλλο και να ζεις κάτι άλλο. Η ψυχή σου να λαχταράει μια άλλη ποιότητα και στην πραγματικότητα να βρίσκεις άλλα. Αυτό από μόνο του δεν είναι τραγικό;» Για να ξεφύγει λοιπόν από όλα αυτά, δημιουργεί έναν μηχανισμό άμυνας και φτιάχνει τον δικό της κόσμο. Τα άτομα αυτά που αναπτύσσουν ιδέες μεγαλείου για να προκαλέσουν τον θαυμασμό των άλλων χωρίς τον οποίο δεν μπορούν να ζήσουν θαυμάζουν και τα ίδια τους εαυτούς τους για τα πολλά τους χαρίσματα, την ομορφιά, την εξυπνάδα, τα ταλέντα τους καθώς και για την επιτυχία και τα επιτεύγματά τους. Αν όμως κάποιο από όλα αυτά δεν σταθεί αντάξιό τους, τότε, όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί,διατρέχουν άμεσο κίνδυνο να οδηγηθούν στην καταστροφή από μια βαριά κατάθλιψη. (Από 11/10, Θέατρο Παλλάς)

«Το ημερολόγιο ενός τρελού»: Ο Βασιλιάς της Ισπανίας μας τα λέει ένα χεράκι

Θεατρικοί ρόλοι στα όρια… - εικόνα 5
Ο Σωτήρης Χατζάκης θα ερμηνεύσει τον Ποπρίστσιν

Το διήγημα του Νικολάι Γκόγκολ γοητεύει πολύ τους Έλληνες καλλιτέχνες, δεν είναι τυχαίο πως μ’ αυτό επιστρέφει στη σκηνή, ως ηθοποιός ο Σωτήρης Χατζάκης έπειτα από 17 χρόνια και αυτοσκηνοθετείται. Ο ρόλος του Ποπρίστσιν υποφέρει από διαταραχές του περιεχομένου της σκέψης με την μορφή παραληρητικών ιδεών μεγαλείου. Ως κύρια παραληρητική ιδέα μέσα στο κείμενο προβάλει η πεποίθηση ότι είναι βασιλιάς της Ισπανίας. Δημήτρης Χορν, Θύμιος Καρακατσάνης, Κώστας Καρράς, Λάκης Λαζόπουλος και ο πρόσφατα χαμένος Στάθης Ψάλτης είναι μόνο μερικοί από τους Έλληνες πρωταγωνιστές που ήρθαν αντιμέτωποι με τον ήρωα που τον κυνηγούν ανελέητα τα φαντάσματα του παρελθόντος και ακροβατεί ανάμεσα στη λογική και την τρέλα.

(Από 30/10, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης )

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορφέα Αυγουστίδη & Ευγενία Σαμαρά, πώς ζωντανεύει ένα αλληγορικό αριστούργημα;

Ο Ορφέας Αυγουστίδης και η Ευγενία Σαμαρά μιλούν για την παράσταση "Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα", το αλληγορικό αριστούργημα του εξπρεσιονιστικού θεάτρου του Γκέοργκ Κάιζερ, σε νέα διασκευή και σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, που ανεβαίνει στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου" – "Μαριάννα Τόλη" στις 19 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
13/12/2025

Γέλιο για μικρούς και μεγάλους: Το Christmas Comedy Club του Γιώργου Χατζηπαύλου

Το "Comedy Club Xmas Special" του Γιώργου Χατζηπαύλου είναι η παράσταση που διασκεδάζει όλη την οικογένεια και έρχεται στην Αίθουσα Γιάννης Μαρίνος του Μεγάρου Μουσικής.

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.