Θερμοκοιτίδα σύγχρονου πολιτισμού το «Ακροπόλ Παλλάς»

Ενδιαφέρουσες είναι οι προθέσεις του Υπουργού Πολιτισμού για το ιστορικό ξενοδοχείο της Πατησίων (και όχι μόνο γι’ αυτό), όπως μας ενημέρωσε ο ίδιος σε συνέντευξη Τύπου εφ’ όλης της ύλης -με αναφορές στην Ειδομένη, το Εθνικό θέατρο, την πολιτισμική αναγέννηση που συντελείται στη χώρα αλλά ακόμη και το Games of Thrones.

Θερμοκοιτίδα σύγχρονου πολιτισμού το «Ακροπόλ Παλλάς»

Πολλά και διαφορετικά σχέδια για την αξιοποίηση του –κάποτε- εμβληματικού ξενοδοχείου Ακροπόλ Παλλάς έχουν ακουστεί κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης του. Ο Υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς αποφάνθηκε όμως σήμερα το πρωί με βεβαιότητα πως ο χώρος αυτός θα λειτουργήσει σαν «θερμοκοιτίδα σύγχρονου πολιτισμού». Μεγάλο, δηλαδή, μέρος του κτιρίου θα διατεθεί άνευ ενοικίου σε νεανικές ομάδες θεάτρου, χορού, μουσικής και digital art, ούτως ώστε εκεί να γίνονται οι πρόβες και οι προετοιμασίες τους, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί και μια επιπλέον αίθουσα για την παρουσίαση, εν είδει δοκιμής, των τελικών πρότζεκτ και παραστάσεών τους στο κοινό. Κι όλα αυτά, επειδή, όπως ο ίδιος μας είπε, παρακολουθεί πώς «το ελληνικό θέατρο -και όχι μόνο αυτό, αλλά και η σύγχρονη μουσική και ο χορός- βρίσκονται σε ένα είδος πολιτισμικής αναγέννησης». Τα έξοδα του Ακροπόλ Παλλάς θα καλύπτονται από το κράτος, την περιφέρεια και άλλους φορείς, ενώ το roof garden με την πανοραμική θέα, κατόπιν διαγωνισμού, θα στεγάσει μια καφετέρια/εστιατόριο «με αυτόνομη οικονομική υπόσταση». Η ανακαίνιση του κτιρίου δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί αλλά οι πρώτοι δύο όροφοι βρίσκονται σε τελικό στάδιο.

Πολλά ακόμη ακούσαμε στη σημερινή συνέντευξη Τύπου: Συμβούλιο Τεχνών, αποτελούμενο από πρόσωπα με απήχηση, ακόμη και διεθνή, και αντιπροσωπευτικά των φορέων και των τάσεων του σύγχρονου πολιτισμού, κατά τα πρότυπα των ευρωπαϊκών Arts Council, θα ορίζει τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Πολιτισμού φορέων. Μια σειρά από ΕΣΠΑ αναμένεται να ενισχύσει την αναβάθμιση της υπάρχουσας και της νεοφυούς επιχειρηματικότητας αλλά και καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις με νέα τεχνολογικά μέσα. Θερινό Φεστιβάλ Γυμνού Λόγου, δηλαδή παραστάσεις νέων ηθοποιών χωρίς τεχνικά μέσα, θα διεξάγεται το σούρουπο στα αρχαία θέατρα της χώρας, σε μια προσπάθεια σύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με το σύγχρονο πολιτισμό. Αγγλικούς υπότιτλους ενδέχεται να αποκτήσουν κάποια από τα κλειστά θέατρα της χώρας ούτως ώστε η γλώσσα να μην αποτελεί αποτρεπτικό λόγο για έναν ξένο στο να παρακολουθήσει μια ελληνική παράσταση.

Θερμοκοιτίδα σύγχρονου πολιτισμού το «Ακροπόλ Παλλάς» - εικόνα 1
Γιαν Φαμπρ, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ

Στις 29 Μαρτίου θα δοθεί η συνέντευξη Τύπου για το Ελληνικό Φεστιβάλ –τότε θα μάθουμε, από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή Γιαν Φαμπρ, όσα θα συμβούν αυτό το καλοκαίρι στην Αθήνα και την Επίδαυρο.

«Ήσυχο θεσμό» παραδέχτηκε πως θεωρούσε το Εθνικό θέατρο ο υπουργός και σχεδόν ενοχλημένος φάνηκε με τις εντάσεις και τις διαφωνίες που έχουν προκύψει μεταξύ καλλιτεχνικής διεύθυνσης και διοικητικού συμβουλίου. «Σήμερα ή αύριο θα ανακοινωθούν οι αντικαταστάτες των παραιτηθέντων μελών του διοικητικού συμβουλίου» μας διαβεβαίωσε, αποφεύγοντας ωστόσο να απαντήσει στο αν θα παραταθούν ή όχι οι θητείες του καλλιτεχνικού διευθυντή Στάθη Λιβαθινού και του αναπληρωτή διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή –οι θητείες τους λήγουν στις 15 Μαίου.

Ανάμεσα, πάντως, στις άμεσες προθέσεις του Αριστείδη Μπαλτά για τους πολιτιστικούς φορείς εν γένει είναι οι εξής δύο: η διάκριση αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε καλλιτεχνικούς και οικονομικούς/διοικητικούς διευθυντές και νέα διοικητικά συμβούλια που να συνεννοούνται μεταξύ τους.

«Συνέργιες»: αυτή είναι η λέξη-κλειδί για τον υπουργό, ο οποίος σκοπεύει να συγκαλέσει μια μεγάλη ανοιχτή συζήτηση ανάμεσα στους εκπροσώπους των εποπτευόμενων πολιτιστικών φορέων ούτως ώστε να εξετασθούν οι δυνατότητες συνεργασίας, σύνδεσης ή και συστέγασής τους –και όχι, για την ώρα τουλάχιστον, συγχώνευσής τους.

Θερμοκοιτίδα σύγχρονου πολιτισμού το «Ακροπόλ Παλλάς» - εικόνα 2
Ο Υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς

«Στην Ειδομένη παίζεται η τιμή της χώρας»: με αυτήν τη φράση μας καλωσόρισε ο Αριστείδης Μπαλτάς, τονίζοντας πως με τη στάση της κυβέρνησης αλλά και των πολιτών στο προσφυγικό «κρίνεται το διϊστορικό και το νυν ήθος της χώρας και η διάσωση των αρχών της αλληλεγγύης, της δημοκρατίας και της παροχής φιλοξενίας στον ξένο –κι όλα αυτά είναι θέματα πολιτισμού, με τη βαθύτερη και ουσιαστικότερη έννοια του όρου».

Σε ερώτηση σχετικά με τις «εικόνες ντροπής» από την Ειδομένη, ο υπουργός ανταπάντησε «Νομίζω ότι η εικόνα που δίνει η Ειδομένη για την Ελλάδα είναι τιμητική για την Ελλάδα». Κι επειδή η δήλωση αυτή παρερμηνεύθηκε σε χρόνο-ρεκόρ, ο Αριστείδης Μπαλτάς έσπευσε να στείλει γραπτώς όσα είπε στην συνέντευξη Τύπου: «Προσπαθούμε να πείσουμε όσους είναι εγκλωβισμένοι στην Ειδομένη ότι με τα δεδομένα που έχουμε αυτή την στιγμή δεν υπάρχει περίπτωση να ανοίξουν τα σύνορα. Δεν προσπαθούμε να τους εκδιώξουμε, ούτε να τους μαζέψουμε και να τους μαντρώσουμε, προσπαθούμε να τους πείσουμε να πάνε στους καταυλισμούς που με πυρετώδεις ρυθμούς φτιάχνονται στη χώρα.

Η ντροπή της Ειδομένης είναι ντροπή της ανθρωπότητας. Αν θέλετε, γενικά και πολύ πιο ειδικά, είναι ντροπή των χωρών που κλείνουν τα σύνορά τους. Η Ελλάδα δεν έχει τίποτα να ντραπεί σε σχέση με την Ειδομένη. Έχει αντίθετα την τιμή να έχει βοηθήσει στις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες όσο το δυνατό -που δεν είναι καθόλου ικανοποιητικό αυτό το όσο το δυνατόν- ακόμα και έτσι, ακόμα και μέσα στις λάσπες, ακόμα και μέσα στο κρύο να βοηθήσει τους ανθρώπους εκεί, προσπαθώντας να τους πείσει –επαναλαμβάνω- να πάνε στους χώρους φιλοξενίας που χτίζονται με ραγδαίους ρυθμούς κοντά.Για να αντιστρέψουμε λοιπόν το ερώτημα, σας καλώ να διαβάσετε τι έγινε στην Κόνιτσα, σας καλώ να διαβάσετε τι έγινε στη Νέα Καβάλα, πώς υποδέχονται οι κάτοικοι εκεί τους πρόσφυγες και πώς αυτή η υποδοχή σώζει την τιμή της Ελλάδας και, δια της Ελλάδας, την τιμή της ανθρωπότητας.

Είδατε στις ειδήσεις ότι ακόμα και σε πολύ μεγάλης εμβέλειας τηλεοπτικά και κινηματογραφικά δίκτυα ζητούν να βοηθηθεί η Ελλάδα, για να βοηθηθούν οι πρόσφυγες. Αναφέρομαι στο ”Game of thrones”. Εχθές είδατε ένα βιντεάκι. Το ανάποδο συμβαίνει λοιπόν. Η Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, κάνει το παν κυριολεκτικά, μέσα στην κρίση, με όλη αυτή την ένδεια, με όλη αυτή την δυσκολία που έχει, να ξαναβρεί τη δική της αξιοπρέπεια και βρίσκοντάς την να ξαναδώσει και εκείνη αξιοπρέπεια στον κόσμο».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.