Είδαμε «Το ‘άλλο’ σπίτι»

Μια παράσταση με ηθοποιούς με και χωρίς αναπηρία. Και μια παράσταση που ίσως μας κάνει (έστω για λίγο) «άλλους» ανθρώπους.

Είδαμε «Το ‘άλλο’ σπίτι»
Είδαμε «Το ‘άλλο’ σπίτι» - εικόνα 1

«Φεύγοντας, σκεφτόμουν για ώρες τους ανθρώπους που γνώρισα εκεί. Σαν να τους ήξερα από παλιά. Σαν να είναι φίλοι, μακρινοί αγαπημένοι. Ίσως ένα κομμάτι δικό μου, κρυμμένο για πάντα εκεί»: έτσι ένιωσα φεύγοντας από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και την παράσταση της ομάδας «Εν Δυνάμει». Όπως ακριβώς δηλαδή μας έλεγε, κατά τη διάρκεια της παράστασης, πως ένιωσε ένας ηθοποιός ύστερα από την επίσκεψή του σε κάποιο ίδρυμα για άτομα με ειδικές ανάγκες. Κι αποκτούσαν μια επιπλέον βαρύτητα –ίσως ακόμη και δραματικότητα- τα λεγόμενά του, καθώς μιλούσε με φόντο τον υπόλοιπο 22μελή θίασο να αναπαριστά τη σκηνή του ομαδικού λουτρού (με λάστιχο) των τροφίμων ενός τέτοιου ιδρύματος.

Είναι ένα παράξενο θέαμα «Το ‘άλλο’ σπίτι». Θέλγει και, συνάμα, ενοχλεί. Σου ανοίγει το πεδίο και, ταυτόχρονα, σε βαραίνει. Ξέρεις πως σου μιλά για τα αυτονόητα –πρωτίστως, για το ότι το «κανονικό» και το «μη κανονικό» δεν είναι, στην ουσία παρά μια άτιμη εφεύρεση που κληροδοτείται από γενιά σε γενιά και σχετίζεται άμεσα με εκείνο που ο Μισέλ Φουκώ περιγράφει ως «εξουσίες κανονικοποίησης». Η παράσταση της Ελένης Ευθυμίου μιλά για αυτά τα «αυτονόητα». Έχει έναν ρασιοναλισμό η παράστασή της και συνάμα, μια ποιητική οντολογικής υφής, έτσι όπως «περνάει» δύσκολα ζητήματα, όπως ο θάνατος του γονέα ή η εγκατάλειψη από τον γονέα, όπως το σεξ ή ο βιασμός, όπως η βαριά φαρμακευτική αγωγή και η αφόρητη μοναξιά, όπως η ανάγκη για οικογένεια, ασφάλεια και ελευθερία. Έχει μια δημοκρατικότητα, έτσι όπως παρουσιάζει επί σκηνής (άρα και επί ζωής), σε σχέση απόλυτα συμβιωτική, ανθρώπους με και χωρίς αναπηρίες, να κάνουν θέατρο με (και για) τη ψυχή τους (και, μαζί, για τη δική μας).

Όλα συμβαίνουν επί σκηνής μέσω χορικών άψογα τραγουδισμένων, μέσω σκετς, διαλόγων και μονολόγων, φωνών live και φωνών off που αφηγούνται αληθινές (πλην όμως αθέατες για όσους δεν εμπλέκονται άμεσα στον κόσμο της αναπηρίας) ιστορίες και βιντεοπροβολές. Η μουσικότητα της παράστασης είναι υποδειγματική. Η λιτότητά της, επίσης. Μια σειρά από λευκά «κινούμενα» σπετσάτα αρκεί για να ορίσει τη σκηνογραφία –μετακινώντας τα, σκαρφαλώνοντας πάνω τους και μεταβάλλοντας τη χρήση τους, ο θίασος διαρκώς δομεί και αποδομεί το σκηνικό χώρο.

Είδαμε «Το ‘άλλο’ σπίτι» - εικόνα 2

Ο χώρος είναι το ζητούμενο. Το σπίτι. Η γωνιά μας στον κόσμο. Το κατεξοχήν καταφύγιο. Εκείνο που είθισται να απολείπει σε όσους ζουν την ιδρυματική ζωή των ασύλων, των ορφανοτροφείων, των οικοτροφείων κ.λ.π.. Δίχως να εκβιάζει το συναίσθημα, η παράσταση γίνεται κάποτε απλοϊκή (ναι, σπίτι όλων μας είναι η φύση, η χλόη και τα πουλιά) και άστοχα αντιδραστική (όχι, δεν είναι η αναπηρία αποκλειστικά μια εικόνα δυστυχίας). Το βέβαιο, όμως, είναι πως με έκανε να συγκινηθώ από την ίδια τη συνθήκη της όσο κι εκείνη της παρακολούθησής της με ένα κοινό αποτελούμενο από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς κάποιου ειδικού επαγγελματικού σχολείου της Αττικής.

Τους σκεφτόμουν όλη μέρα –ηθοποιούς και θεατές. Κι αναρωτιόμουν: τι μπορώ να κάνω εγώ για όλη αυτή την αθέατη πλην όμως πραγματική πραγματικότητα; Απάντηση εύκολη δεν έχω. Για κάποιους ίσως ισχύει εκείνο που ακούγεται στην παράσταση: «Δεν περιμένουμε κάποια επανάσταση. Παλεύουμε, όμως, ένα μέρος μας να ζει επαναστατικά». Εγώ ένα ξέρω. Αυτό που αφήνει να εννοηθεί και το χορευτικό φινάλε της παράστασης, ότι στο χορό (όπως και στο θέατρο) είμαστε όλοι ίσοι. Αν και εδώ πρέπει να παραδεχτώ πως μια από τις ηθοποιούς με σύνδρομο Down ξέρει να κάνει τέλεια ‘ρόδα’ -εγώ δεν μπόρεσα ποτέ. Εσείς;

Η παράσταση «Το ‘άλλο’ σπίτι» παίζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μέχρι τις 24/1. Ερμηνεύουν οι Κλειώ Αντωνοπούλου, Βάσω Ασίκογλου, Μαρία Δαχλύθρα, Ελευθερία Δρακουλίδου, Μαργαρίτα Καϊναδά, Άννα Καλίντσεβα, Αναστασία Καρυοφύλλη, Ευαγγελίνα Καρυοφύλλη, Μαρία Κολτσίδα, Βαγγέλης Κοσμίδης, Ηλίας Κουγιουμτζής, Γιώτα Κουϊτζόγλου, Νίκος Κυπαρίσσης, Άγγελος Κωνσταντίνου, Λωξάνδρα Λούκας, Δημήτρης Λύρας, Δημήτρης Μέξης, Θάνος Νανάσης, Μιχάλης Ντολόπουλος, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βασίλης Πέτρου, Ζωή Τζήκα, Αλέξανδρος Χάτσιος.

Περισσότερες πληροφορίες

Το άλλο σπίτι

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 110 '

Στο όριο μεταξύ θεάτρου ντοκουμέντου και θεάτρου επινόησης, η δουλειά της ομάδας Εν Δυνάμει, που αποτελείται από άτομα με και χωρίς αναπηρίες, βασίζεται στη συλλογή προσωπικών ιστοριών των μελών της, με θέμα την αναπηρία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
10/10/2025

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.