Μαθαίνοντας για το σύγχρονο θέατρο στο Ίδρυμα Νιάρχος

Στο Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού-Ίδρυμα Νιάρχος, πριν λίγες εβδομάδες, δύο σημαντικοί Βρετανοί θεατρολόγοι αντάλλαξαν τις απόψεις τους για το θέατρο στον 21ο αιώνα. Η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη, η οποία συντόνιζε τη συζήτηση, μας μεταφέρει το πνεύμα των ομιλιών.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Μαθαίνοντας για το σύγχρονο θέατρο στο Ίδρυμα Νιάρχος

Ο Alan Read και ο Joe Kelleher ήρθαν στο Κέντρο Επισκεπτών του ΚΠΙΣΝ για μια ομιλία γύρω από το θέατρο, η οποία αποτέλεσε κομμάτι του προγράμματος του Κέντρου Επισκεπτών για το φθινόπωρο 2015. Ο πρώτος μας μίλησε μέσω skype. Ο δεύτερος ταξίδεψε για να είναι εδώ. Οι αρετές των δύο ομιλητών είναι πολλές και διαφορετικές. Ο Read μοιάζει σα να πηδάει από το ένα θέμα στο άλλο. Κάνει τολμηρές συνδέσεις μεταξύ πολύ διαφορετικών μεταξύ τους πραγμάτων, αντλεί από τη φιλοσοφία, την ιστορία και την ανθρωπολογία με τέτοιο τρόπο και στόχο που συνήθως στο τέλος μιας ομιλίας η σκέψη του ακροατή του έχει προχωρήσει κάπου πιο μακριά από εκεί που ξεκίνησε: σε ένα άλλο πεδίο το οποίο γεννά καινούρια ερωτήματα. Ο Kelleher περιγράφει εικόνες και παραστάσεις με μια γλώσσα που θυμίζει ποίηση ή θεατρική συγγραφή. Μιλά έντονα, παθιασμένα, συνδέει πράγματα μεταξύ τους υπόγεια. Ενδιαφέρεται για τις λεπτομέρειες. Για τα πράγματα εκείνα που δεν τα βλέπεις με μια πρώτη ματιά, αλλά που προϋποθέτουν μια φοβερά ασκημένη προσοχή. Σαν το πεδίο ενδιαφέροντός του να είναι το περιθώριο της προσοχής των άλλων. Όχι ότι η προσοχή των άλλων είναι κάτι που μπορεί να ορίσει κανείς.

Η πρώτη φορά που άκουσα τον Alan Read (Καθηγητής Θεατρολογίας στο King's College, London) να μιλάει δημόσια ήταν το 2007, ενώ τον Joe Kelleher (Καθηγητής Θεατρολογίας και Δραματικής Τέχνης στο Roehampton University London) το 2008. Έκτοτε τους παρακολούθησα πολλές φορές να μιλούν, χωριστά ή πλάι-πλάι, σε συνέδρια στην Κροατία, στην Αγγλία, στην Ολλανδία. Οι ομιλίες τους αποτελούν μια ακόμη απόδειξη πως οι θεωρητικοί είναι οι ίδιοι δημιουργοί, πως θεωρία και πράξη δεν είναι σε πόλεμο και πως την ομιλία ενός σημαντικού θεωρητικού την επαληθεύει η πράξη. Η πράξη μέσα σ’ αυτήν.

Μαθαίνοντας για το σύγχρονο θέατρο στο Ίδρυμα Νιάρχος - εικόνα 1
O Alan Read

Στα πλαίσια αυτά, στις 12 Νοεμβρίου, στο Κέντρο Επισκεπτών, ο Read διάβασε ένα απόσπασμα από μια έρευνα που σιγά-σιγά αποτέλεσε κομμάτι του πιο πρόσφατου βιβλίου του με τίτλο Theatre in the Expanded Field: Seven Approaches to Performance, Bloomsbury 2013. Στο απόσπασμα αυτό, που ονομάζεται «η εποχή της κεραμικής», o επιστήμονας του θεάτρου και της performance αναφέρεται στην ανακάλυψη του κεραμικού πλακιδίου/πλακακιού. Το πλακάκι απ’ τη μια μεριά είναι συμπαγές και από την άλλη μεριά είναι πορώδες. Η πορώδης επιφάνειά του επιτρέπει στον έξω κόσμο, με την υγρασία και τον αέρα και το φως του, να το επηρεάσει. Να αλληλεπιδράσει μαζί του. Ωστόσο θα υπάρχει πάντοτε κάτι που θα σταματά την πλήρη αλληλεπίδραση με τον έξω κόσμο. Αυτό είναι η άλλη, η συμπαγής μεριά του πλακακιού. Το πλακάκι αυτό το παρομοιάζει με το θέατρο. Σαν αυτό, οι συμβάσεις στο θέατρο – όπως για παράδειγμα η σκοτεινή και η φωτισμένη πλευρά του – επιτρέπουν μεν τη μονομερή επικοινωνία, αλλά περιορίζουν την πλήρη διάδραση. Αυτό τον περιορισμό της διάδρασης στο θέατρο ο Read δεν τον θεωρεί τροχοπέδη αλλά προστασία. Αυτή την ανθρώπινη, όπως λέει, αντίσταση του θεάτρου στη διάδραση ο Read καλεί τους επιστήμονες της performance να τη δουν, να την εξετάσουν και να την εκτιμήσουν.

Μαθαίνοντας για το σύγχρονο θέατρο στο Ίδρυμα Νιάρχος - εικόνα 2
O Joe Kelleher

Ο Kelleher διάβασε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του The Illuminated Theatre: Studies on the Suffering of Images, Routledge 2015, στο οποίο, ανάμεσα σε άλλους καλλιτέχνες, αναφέρεται και στους γνωστούς στο ελληνικό κοινό Romeo Castellucci και Alvis Hermanis. Παραθέτω μεταφρασμένο στα ελληνικά ένα μικρό απόσπασμα από την ανάλυση της παράστασης The Sound of Silence, Ο Ήχος της Σιωπής, σε σκηνοθεσία Alvis Hermanis: «Η σκηνή διαδραματίζεται στη δεκαετία του εξήντα, μια εποχή που ανήκει σε μια μακρινή εποχή, την οποία οι άνθρωποι επί σκηνής μπορούν μόνο να φανταστούν πως θυμούνται. Μια εποχή ουτοπιών ίσως, φτιαγμένη από τις υποσχέσεις του παρελθόντος. Μια εποχή η οποία δε θα μπορούσε να ξανασυμβεί. Θα μπορούσε μόνο να συμβεί ξανά μέσα στο θέατρο. Μόνο που στο θέατρο κάτι όντως συμβαίνει, πάντα, και αυτό το κάτι μοιάζει να θέλει να συνεχίζεται, όπως στη σκηνή όπου ολόκληρο το καστ των νέων ηθοποιών κρατάει ένα φτερό συνεχώς στον αέρα με τη συλλογική τους αναπνοή ενώ η μουσική που ακούγεται μετράει την επιτυχία τους: σταματά κάθε φορά που το φτερό αγγίζει το έδαφος ή ακουμπά πάνω σε κάποιο σώμα.»

Ευχαριστώ τους ανθρώπους που παρευρέθηκαν και το Κέντρο Επισκεπτών που αγκάλιασε την πρωτοβουλία αυτή να μιλήσουν μαζί στο ελληνικό κοινό με αφορμή τα δυο καινούρια τους βιβλία, τα οποία συνομιλούν μέσα από την τόλμη και την πρακτικότητά τους, ο Alan Read και ο Joe Kelleher.

Μαθαίνοντας για το σύγχρονο θέατρο στο Ίδρυμα Νιάρχος - εικόνα 3

Η Ιόλη Ανδρεάδη είναι σκηνοθέτις και Visiting Research Fellow, King’s College London. Αυτήν την περίοδο, η παράστασή της «Οικογένεια Τσέντσι» παίζεται στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Πνεύμονες" : Last call για το βραβευμένο έργο

Στις 27 & 28/12 προλαβαίνετε να δείτε τους "Πνεύμονες" στο Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα, ένα έξυπνο και αστείο δράμα, μια ιστορία παράξενης, σκληρά αληθινής και συνηθισμένης αγάπης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/12/2025

Theatre pick | Όταν το ελληνικό θέατρο γίνεται αιχμηρό: η "Έντα" του Παλούμπη και του Τσιοτσιόπουλου

Το "Έντα" των Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και Γιώργου Παλούμπη φέρνει στη σκηνή ένα ωμό, πολιτικό, σημερινό έργο, συνεχίζοντας τη δυναμική των ελληνικών in-yer-face κειμένων που μιλούν ανοιχτά για εξουσία, ηθική και το μέλλον αυτής της χώρας. Πρωταγωνιστεί μια δυναμική ομάδα ηθοποιών.

Γιατί τα αγόρια δυσκολεύονται να βρουν τη θέση τους σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία;

Στο νέο του έργο, "Δύο ή τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτόν", που ανεβαίνει στο Θέατρο Προσκήνιο, ο Αζάς στρέφει το βλέμμα του στην κρίση της ανδρικής ταυτότητας — ένα θέμα όλο και πιο παρόν στη δημόσια και ιδιωτική μας ζωή.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 22-28 Δεκεμβρίου και αξίζουν.

"Η σκιά της μύγας" σε ένα καφενείο, σε μια πόλη που αλλάζει

Ένα μονόπρακτο για δύο ηθοποιούς "Η σκιά της μύγας" της Βαλεντίνας Παπαδημητράκη, τρυφερό, σκληρό και συγκινητικό ξεκινά νέο κύκλο παραστάσεων, αυτή τη φορά στο Ρεκτιφιέ.

Ετοιμαστείτε για Ρεβεγιόν Πρωτοχρονιάς στο Τρένο στο Ρουφ

Αν είστε φιλότεχνος μπορείτε να καλωσορίστε τη νέα χρονιά με γεύσεις και θέαμα! Το Τρένο στο Ρουφ σας προσκαλεί σε ένα μοναδικό Πρωτοχρονιάτικο Ρεβεγιόν με ειδικό μενού, ζωντανή μουσική και καλλιτεχνικές εκπλήξεις.

"Locandiera" σε σκηνοθεσία Κακλέα και μουσική Παπαδημητρίου

Στο Θέατρο Τέχνης θα δούμε τη "Locandiera" του Γκολντόνι. Μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Κακλέα, μετατρέπεται σε μια τολμηρή επαναδιαπραγμάτευση που φέρνει το παρελθόν αντιμέτωπο με το παρόν.