Αφιέρωμα στον Χάινερ Μύλλερ στο Εθνικό θέατρο

Η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου και ο θεωρητικός του θεάτρου Hans-Thies Lehmann, με αφορμή τα 20 χρόνια από τον θάνατο του Heiner Müller, παρουσιάζουν ένα αφιέρωμα στον μεγάλο ποιητή και δραματουργό.

Αφιέρωμα στον Χάινερ Μύλλερ στο Εθνικό θέατρο

«Ήμουν ο Άμλετ. Στεκόμουνα στην ακτή και μιλούσα στα κύματα που πάφλαζαν ΜΠΛΑΜΠΛΑ, με την πλάτη στραμμένη στα ερείπια της Ευρώπης»: Ο Χάινερ Μύλλερ (Heiner Müller, 1929-1995), με την «Μηχανή Άμλετ» (1977), κρυπτογράφησε σε μια ολότελα νέα ποιητική το αδιέξοδο του ευρωπαϊκού πολιτισμού και με το σύνολο του θεατρικού έργου του προκάλεσε μια κοσμογονία στη σύγχρονη δραματουργία.

Με ένα αφιέρωμα στον κορυφαίο αυτόν ανατολικογερμανό ποιητή και συγγραφέα εγκαινιάζεται την Τετάρτη, 2/12 ο νέος θεσμός της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού θεάτρου, το Open Stage (Ανοιχτή Σκηνή). Με αφορμή τα είκοσι χρόνια από το θάνατο του Χάινερ Μύλλερ, θα μιλήσουν δύο ειδικοί επί του θέματος: η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου και ο θεωρητικός του θεάτρου Hans-Thies Lehmann. Αποσπάσματα από τα έργα του θα παρουσιαστούν από τους ηθοποιούς Θανάση Δόβρη, Στάθη Κόκκορη και Ελίνα Ρίζου (σκηνοθετική επιμέλεια: Ανέστης Αζάς).

Η επιμέλεια του αφιερώματος είναι της Ελένης Βαροπούλου και η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό με δελτία προτεραιότητας (έναρξη: 8 μ.μ.). Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου στεγάζεται στην ανακαινισμένη Σκηνή Κατίνα Παξινού, Πανεπιστημίου 48, 210 3305074, 210 3301881.

Διαβάστε εδώ ένα παλιότερο κείμενο της Ιλειάνας Δημάδη για τον Χάινερ Μύλλερ:

Θεατρικός συγγραφέας, ποιητής, διανοητής, σκηνοθέτης. Η προσωπική ζωή του Χάινερ Μύλλερ καθρεφτίζει με δραματικό τρόπο την τροχιά της χώρας του από το αιματηρό τέλος του β΄ παγκοσμίου πολέμου σε εκείνα της σοσιαλιστικής ανοικοδόμησης μέχρι και την εποχή του «σημείου μηδέν» της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, αποσπώντας τον τίτλο του συγγραφέα του Τέλους της Ιστορίας. Γεννήθηκε στο Έππεντορφ της Σαξονίας, ο σοσιαλδημοκράτης πατέρας του συλλήφθηκε από τους Ναζί και ο ίδιος στρατολογήθηκε με τη βία τις τελευταίες εβδομάδες του πολέμου. Η ζωή και το έργο του σημαδεύτηκαν από την αυτοκτονία της πρώτης συζύγου του με γκάζι στην κουζίνα του σπιτιού τους το 1966. Έζησε τη διεθνή αναγνώριση του έργου του, αλλά και την έντονη πολεμική της ΛΔΓ για τον «ιστορικό πεσιμισμό» του, με συνέπεια πολλαπλές απαγορεύσεις ανεβάσματος των θεατρικών του έργων στη χώρα του, ενώ αργότερα κατηγορήθηκε μέχρι και για συνεργασία με τη Στάζι. Διετέλεσε διευθυντής του Μπερλίνερ Ανσάμπλ και της Akademie der Kuenste του Βερολίνου. Τα πιο γνωστά θεατρικά του έργα είναι: «ΤΣΙΜΕΝΤΟ» (1972), «ΜΗΧΑΝΗ ΑΜΛΕΤ»(1977), «ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ» (1980), «ΡΗΜΑΓΜΕΝΗ ΟΧΘΗ/ ΜΗΔΕΙΑΣ ΥΛΙΚΟ/ ΤΟΠΙΟ ΜΕ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ» (1983) «ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΙΚΟΝΑΣ» (1984).

Συνεργάστηκε με σημαντικούς καλλιτέχνες (Ρόμπερτ Ουίλσον, Γιάννη Κουνέλλη) και τιμήθηκε με πολυάριθμα βραβεία. Στα θεατρικά έργα του Μύλλερ δεν θα βρούμε ούτε διαλόγους με την παραδοσιακή έννοια, ούτε σαφείς σκηνικές οδηγίες, ούτε κάποια –έστω, υποτυπώδη- πλοκή, ούτε καν χαρακτήρες^ παρά μόνο ένα μοντάζ/μπρικολάζ πολύσημων εικόνων και φωνών, αναμνήσεων και σχολίων, μια μεταγραφή κλασικών μοτίβων και μια τοποθέτηση ολότελα νέων και άγνωστων μέχρι τότε μορφών στο πλέγμα μιας ύψιστης μετα-δραματικότητας και διακειμενικότητας. Δεν είναι τυχαίο που το μεγαλύτερο μέρος της δραματουργίας του πρόκειται για μια μεταγραφή κλασικών αρχαίων ελληνικών και σαιξπηρικών μύθων, αποδομημένων και επανασυντιθεμένων, μέσω ενός ευφυούς μηχανισμού «ανακύκλωσης».

Ως ιδρυτής μιας νέας δραματουργίας, από-ενοχοποιημένης από τις συμβάσεις του παρελθόντος σχετικά με το τι είναι κείμενο/παράσταση/ χαρακτήρας/ ενότητα χώρου και χρόνου/ πλοκή/ φόρμα, ο Μύλλερ ενέταξε και ανέπτυξε στα γραπτά του τις αναζητήσεις της νεοτερικής συνείδησης και του μεταμοντέρνου, εκφράζοντας παράλληλα με τρόπο παραδειγματικό, διαλεκτικό και διαβολικά ευφυή την πολιτική, κοινωνική και πολιτιστική τραγωδία των καιρών του. Μια τοπογραφία μνήμης συνιστά η δραματουργία του, ένα «εργοστάσιο μοτίβων και εικόνων» (σύμφωνα με έκφραση του ίδιου), που εμφορείται από τη μελαγχολία και τον κυνισμό, την οργή και την απελπισία του συγγραφέα. Η απελπισία όμως του Μύλλερ δεν πρέπει να νοηθεί σαν ένας παθητικός θρήνος για την κατάρρευση των (σοσιαλιστικών και όχι μόνο) ουτοπιών αλλά σαν μια εξεγερμένη φωνή που εγκαλεί σε μια συνειδητοποιημένη «ζωή δίχως ελπίδα αλλά και δίχως απελπισία».

Αρχικά τον αποκάλεσαν «Μπέκετ της ανατολικής Γερμανίας» και «σημαντικότερο διάδοχο του Μπρεχτ». Σύντομα όμως αποδείχθηκε ότι ο Ανατολικογερμανός Χάινερ Μύλλερ υπήρξε μια αυτόνομη, μοναδική και απαστράπτουσα περίπτωση της δραματουργίας του 20ου αιώνα, «ένας συγγραφέας στο ύψος των φοβερών και σημαντικών εμπειριών του σύγχρονου ανθρώπου», όπως επισημαίνει η θεατρολόγος και μεταφράστρια των έργων του στα ελληνικά, Ελένη Βαροπούλου. Η ίδια αναφέρεται στο από κοινού ανέβασμα του σαιξπηρικού «Άμλετ» και της «Μηχανής Άμλετ» ως «μια παράσταση-σχόλιο στη βία των κρατούντων, τον αιμάτινο βούρκο των ιδεολογιών, τα ερείπια των μεγάλων πολέμων και ως ένα γερμανικό ρέκβιεμ για το αυταρχικό κράτος, τις πολιτικές συνομωσίες, τους εξανδραποδισμούς και τις γενοκτονίες».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
11/10/2025

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.