«Μιράντα»: Σαίξπηρ της Δικτατορίας μέσω Λιθουανίας

Μάθετε όλα όσα πρέπει να ξέρετε πριν δείτε τον Λαέρτη Μαλκότση και την Ιωάννα Παππά στην παράσταση του Όσκαρας Κορσουνόβας, εμπνευσμένη τόσο από τον Σαίξπηρ όσο και από την εμπειρία των απολυταρχικών καθεστώτων.

«Μιράντα»: Σαίξπηρ της Δικτατορίας μέσω Λιθουανίας

Εκτός από τη «Μεγάλη χίμαιρα», μια ακόμη παράσταση θα παίζεται από τις 25/11 στο θέατρο Πορεία: η «Μιράντα» του Όσκαρας Κορσουνόβας. Μάθετε όλα όσα πρέπει να ξέρετε πριν δείτε τον Λαέρτη Μαλκότση και την Ιωάννα Παππά σε μια παράσταση εμπνευσμένη τόσο από τον Σαίξπηρ όσο και από την εμπειρία των απολυταρχικών καθεστώτων.

«Μιράντα»: Σαίξπηρ της Δικτατορίας μέσω Λιθουανίας - εικόνα 1

Έχει ανεβάσει το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» μέσα σε δύο αντίπαλες κουζίνες, με τους σαιξπηρικούς ήρωες να αλευρώνονται μέχρι θανάτου. Όταν, πάλι, σκηνοθέτησε τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή στην Πάτρα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2006, ο Χορός αποτελείτο από Μίκυ Μάους. Όταν ήρθε η ώρα του «Άμλετ», οι ηθοποιοί βρίσκονταν αντιμέτωποι με τα είδωλά τους σε ένα καμαρίνι γεμάτο καθρέφτες, ενώ για την τριλογία του Στρίντμπεργκ «Προς Δαμασκόν» εγκιβωτίζονταν σε προθήκες από πλεξιγκλάς μαζί με σφαχτάρια από τα οποία έτρεχε ακόμη το αίμα. Μην ανησυχείτε όμως, η «Μιράντα» που ανεβάζει στο θέατρο Πορεία ο Όσκαρας Κορσουνόβας (γεν. 1969) δεν εντάσσεται σε λογικές σοκ και δέους.

Ο ταραξίας από το Βίλνιους: έτσι αποκαλούσαν τον Κορσουνόβας στα 21 του χρόνια, όταν απέσπασε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου το 1990, την ίδια δηλαδή χρονιά που η χώρα του ανεξαρτητοποιήθηκε από το σοβιετικό καθεστώς. Πριν κλείσει τα τριάντα, ο Κορσουνόβας σκηνοθετούσε όπερες, κλασικά έργα και ταυτόχρονα σύστηνε στη Βαλτική τους νέους δραματουργούς της Δύσης: Σάρα Κέιν, Μαρκ Ρέιβενχιλ, Μάριους φον Μάγενμπουργκ κ.ά. Εδώ και 25 χρόνια, έχοντας ως βάση το θέατρό του στο Βίλνιους της Λιθουανίας, ταξιδεύει τις παραστάσεις του στην Ευρώπη, στην Ασία και στην Αμερική. Στην ακόρεστη φαντασία του, το παγανιστικό και το κομμουνιστικό παρελθόν της Λιθουανίας μπλέκονται με το πολιτικό σχόλιο και την εκκεντρική ποιητικότητα, όπως εξάλλου ο υπερβατικός ρομαντισμός και ο μακάβριος σαρκασμός. Η μεταφυσική ματιά του και ο ριζοσπαστικός στοχασμός του έχουν γίνει σήμα-κατατεθέν για ολόκληρο το λιθουανικό θέατρο.

«Μιράντα»: Σαίξπηρ της Δικτατορίας μέσω Λιθουανίας - εικόνα 2

Δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται τη χώρα μας. Η αρχή έγινε το 2001, όταν, ύστερα από πρόσκληση της Ελένης Βαροπούλου, ο Κορσουνόβας βρέθηκε στις Πρέσπες, στο πλαίσιο της Θερινής Ακαδημίας του Εθνικού Θεάτρου, με ένα masterclass πάνω στο «Όνειρο θερινής νυκτός». Επανήλθε με τον προβοκατόρικο «Οιδίποδά» του στην Πάτρα το 2006 και με μια πρώτη εκδοχή του εκρηκτικού «Άμλετ» στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το βραβείο Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες. Το 2012, μολονότι έκανε πρόβες στο Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας, η παράσταση «Τρωίλος και Χρυσηίδα» του Σαίξπηρ τελικά ακυρώθηκε.

«Μιράντα»: Σαίξπηρ της Δικτατορίας μέσω Λιθουανίας - εικόνα 3

Με τα βραβεία που έχει λάβει να είναι πλέον τόσα όσες σχεδόν και οι παραστάσεις του, ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνοθέτης κάνει το τελευταίο δίμηνο πρόβες για τη «Μιράντα», ένα δικό του έργο, μια ελεύθερη διασκευή της «Τρικυμίας» (1610), πιθανότατα του τελευταίου έργου του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, διαποτισμένη από την προσωπική του εμπειρία ως «υπηκόου» του σοβιετικού καθεστώτος. Παραμύθι φαντασίας και ταυτόχρονα πνευματική διαθήκη του Άγγλου βάρδου, η «Τρικυμία» θέλει τον δούκα του Μιλάνου, Πρόσπερο, έναν λάτρη των βιβλίων και του μυστικισμού, να καταλήγει με την κόρη του Μιράντα σε ένα παράξενο ερημονήσι, όταν ο αδερφός του σφετερίζεται το θρόνο του. Ο Κορσουνόβας μας καλεί να δούμε την «Τρικυμία» σαν ένα παράδοξο έργο δωματίου: σε ένα διαμέρισμα-κιβωτό πολιτισμού και αντίστασης ζουν αυτοεξόριστοι ένας ηλικιωμένος καλλιτέχνης και η τετραπληγική κόρη του. Ή μήπως πρόκειται για την ανάπηρη ψυχή του;

«Στο έργο αυτό ως επί το πλείστον με ενδιαφέρει η Μιράντα», σημειώνει ο Λιθουανός δραματουργός-σκηνοθέτης. «Έχει θεωρηθεί κυρίως ως μια αφελής πριγκίπισσα, όμως είναι δημιούργημα του Πρόσπερου, είναι η ψυχή του Πρόσπερου. Τελικά, οι δημιουργοί χρησιμοποιούσαν την εξορία στα ερημονήσια προκειμένου να ‘‘αναθρέψουν’’ τις δικές τους Μιράντες». Ασκώντας με όρους υπαρξιακής αγωνίας την κριτική του στα ολοκληρωτικά καθεστώτα, ο Κορσουνόβας χρησιμοποιεί την «Τρικυμία» σαν κοσμοείδωλο: το σαιξπηρικό νησί είναι ο κόσμος, ο κόσμος είναι μια σκηνή και όλοι οι άνθρωποι είναι ηθοποιοί, αντιμέτωποι με το μεγάλο δράμα της εξουσίας και της ανελευθερίας.

«Μιράντα»: Σαίξπηρ της Δικτατορίας μέσω Λιθουανίας - εικόνα 4

«Το να αφήσεις την τέχνη σου είναι μια μορφή αυτοεξορίας, έτσι δεν είναι;» λέει ο Δημήτρης Τάρλοου, ο οποίος βρήκε συγκλονιστική τη «Μιράντα» όταν την είδε πριν από τρία χρόνια στο Βίλνιους. Πρότεινε, λοιπόν, στον Κορσουνόβας να την παρουσιάσει και στην Ελλάδα, με τον όρο όμως να παιχτεί από Έλληνες ηθοποιούς και την πρόθεση να προσαρμοστεί στα καθ’ ημάς. Κι έτσι, αντί για έναν αυτοεξόριστο του κομμουνιστικού καθεστώτος, ο Λαέρτης Μαλκότσης γίνεται ένας Πρόσπερο της δικτατορίας των συνταγματαρχών, με τη φωνή του Γεώργιου Παπαδόπουλου να αντηχεί απειλητικά και με την Ιωάννα Παππά να χορεύει, αντί για ρώσικους χορούς, έναν πεντοζάλη! Όπως, βέβαια, δηλώνει ο Κορσουνόβας, «οι καλλιτέχνες είναι διεθνής πληθυσμός. Ανεξάρτητα, δηλαδή, από πού κατάγεται ή ζει ένας ηθοποιός κι ανεξάρτητα από το ποια γλώσσα μιλάει, είναι πάντα ένας άνθρωπος ελεύθερος, σε μόνιμη δημιουργική διάθεση».

Η «Μιράντα» θα παίζεται από τις 25/11στο θέατρο Πορεία σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο με τη «Μεγάλη χίμαιρα».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
11/10/2025

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.