Τελευταία ευκαιρία για ένα έξοχο «Domino»

Είναι θέατρο; Είναι χορός; Είναι αυτό που καταχρηστικά αποκαλούμε «performance»; Όπως και να ‘χει, η βουβή χορογραφία με τον τίτλο «Domino» της Αργυρώς Χιώτη που παίζεται μέχρι τις 15/11 στις Ροές είναι ένα είδος από μόνη της κι ένα θέαμα εκρηκτικής ποιητικης που αξίζει να προλάβετε.

Τελευταία ευκαιρία για ένα έξοχο «Domino»

Πιο κοντά στις υφολογικές και αισθητικές αναζητήσεις του Ιάπωνα Τοσίκι Οκάντα όσο και του σύγχρονου κεντροευρωπαϊκού χοροθεάτρου παρά σε εκείνες των Ελλήνων συναδέλφων της κινείται πάντα η Αργυρώ Χιώτη (κάτοχος του βραβείου «Ελευθερία Σαπουντζή») και η διαπολιτισμική ομάδα της Vasistas. Η Χιώτη δεν είναι τυχαία περίπτωση –ήταν για μένα εμπειρία ζωής η άκρως μοντέρνα παράσταση που δημιούργησε το 2011 με μια ομάδα ανθρώπων με νοητική στέρηση και/ή σύνδρομο down στο Θέατρο Σφενδόνη. Έχοντας δει τις περισσότερες δουλειές της στο θέατρο τα τελευταία χρόνια (από τις «Φαίδρες» και την «Κόκκινη σκουφίτσα» στο Bios το 2006-7 μέχρι το «Spectacle» στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2011 ή τα «Αίματα» στη Στέγη το 2014). Εσωτερικοί και, ταυτόχρονα, επικοινωνιακοί είναι οι σκηνοθετικοί της κώδικες, αυστηρό και, την ίδια στιγμή, εύστροφα κωμικό το ύφος της και προσωπική αλλά, παράλληλα, συλλογική η αγωνία της να μετατρέψει τη σκηνή σε πεδίο αναστοχασμού.

Τελευταία ευκαιρία για ένα έξοχο «Domino» - εικόνα 1
Ο ηθοποιός Ευθύμης Θέου σε μια χαρακτηριστική σκηνή της παράστασης

Στο «Domino», κάνοντας μια ιδιότυπη σκηνοθετική ανάγνωση στο έργο «Παιχνίδια Σφαγής» (1970) του Ευγένιο Ιονέσκο, η Χιώτη καθοδηγεί τους ηθοποιούς της ομάδας της σε μια σειρά από ζωντανά ταμπλό με ποιητική και συμβολική ισχύ. Σα σμήνη πουλιών ή σαν εργάτες σε αλυσίδα εργασίας, σαν πιόνια του ντόμινο που παρασύρουν στην πτώση τους το ένα το άλλο, οι ηθοποιοί κινούνται, αγκαλιάζονται, παλεύουν, φιλιούνται, γδύνονται, θηλάζουν (! ), γελούν και κλαίνε -με τις ομοιόμορφες γκρι φόρμες τους να παραπέμπουν σαφώς στη θρυλική δυστοπική ταινία του Φριτς Λανγκ «Μetropolis». Μόνο κάποια «ξεχασμένα» τραγούδια ακούγονται, όπως το «What power are thou» (1691 ) των Henry Purcell, John Dryde και το «Aκόμα ένα τανγκό» (1926 ) του Αττίκ με τη φωνή της Δανάης, με τους στίχους να προβάλλονται σε οθόνη και τους ηθοποιούς να τους τραγουδούν δίχως όμως να βγάζουν …άχνα, δημιουργώντας έτσι ένα παράδοξο βουβό καραόκε. Η αίσθηση που αναδύεται είναι πως παρακολουθείς ένα είδος νέου τραγικού Χορού, δίχως να προ-υπάρχει κάποιο αρχαίο δράμα παρά μόνο η μεγάλη πολιτική, κοινωνική και υπαρξιακή τραγωδία του σήμερα. Η αλλόκοτη ποιητική της παράστασης εκρήγνυται και εγείρει γνήσια συγκίνηση στη μοναδική στιχομυθία που ακούγεται από το έργο του Ιονέσκο και, συγκεκριμένα, στη σκηνή του γέρου και της γριάς, η οποία δεν παίζεται από ηθοποιούς αλλά από τους κ.κ. Κώστα Τζάλιο και Κατερίνα Σηλιώνη, από ένα κέντρο φιλοξενίας ηλικιωμένων στο Μοσχάτο. Ιδιοσυγκρασιακό αλλά διόλου απρόσιτο, το «Domino» έχει πολλά να πει στον καθένα μας ξεχωριστά, καθώς –συνειδητά ή ασυνείδητα- απαρτίζουμε το ντόμινο των «παιχνιδιών σφαγής» που συμβαίνουν σε παρόντα χρόνο.

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Ελένη Βεργέτη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ευθύμης Θέου, Ματίνα Περγιουδάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Ρίτα Λυτού, Νατάσα Παπανδρέου, Αναστασία Ζαγκλή και Φιντέλ Ταλαμπούκας.

Δείτε εδώ το teaser της παράστασης

Περισσότερες πληροφορίες

Domino

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Η ομάδα διερευνά το ερώτημα «τι μπορεί να συμβεί πριν από την πτώση» και δημιουργεί μια σειρά από ζωντανά ταμπλό για το παρόν που μας διαφεύγει και το αόριστο μέλλον

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
11/10/2025

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.