Με τη «Μεγάλη Χίμαιρα» να αναδεικνύεται σε παράσταση της χρονιάς, έγινε την Τρίτη 10 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η τελετή απονομής για τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού από το περιοδικό Αθηνόραμα, σε μια βραδιά αφιερωμένη όχι μόνο στο θέατρο και τους ανθρώπους του, αλλά και στα πέντε μεγαλύτερα πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας.
Μεγάλος νικητής της περασμένης σεζόν, σύμφωνα με το πιο θεατρόφιλο κοινό της πόλης, τους αναγνώστες του Αθηνοράματος, αναδείχθηκε η «Μεγάλη Χίμαιρα». Η διασκευή του μυθιστορήματος του Μ. Καραγάτση, που συνεχίζεται και φέτος στο θέατρο Πορεία, απέσπασε έξι συνολικά βραβεία. Δεύτερη καλύτερη παράσταση το «Ένας Άνθρωπος για όλες τις Εποχές» του Εθνικού Θεάτρου που έφυγε από την κατάμεστη αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» με τέσσερα βραβεία ενώ τρίτη αναδείχθηκε η «Σταματία, το Γένος Αργυροπούλου» από το Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Παρουσιαστής της τελετής ήταν ένας από τους πιο χαρισματικούς εκπροσώπους της συνεχώς ανερχόμενης τάσης της stand-up comedy, ο Λάμπρος Φισφής, ο οποίος έδωσε στην βραδιά μια χιουμοριστική one man show ατμόσφαιρα, διανθισμένη με θεατρική σάτιρα, διαδραστικά παιχνίδια, ευρηματικά βίντεο αλλά και ένα μίνι μιούζικαλ με το οποίο κορυφώθηκε η βραδιά. Τόσο ο ίδιος όσο και οι επί σκηνής συνεργάτες του, ο Δημήτρης Μακαλιάς, ο Ζήσης Ρούμπος και ο Γιάννης Σαρακατσάνης καθώς και η Αντιγόνη Ψυχράμη με την Ελευθερία Μπενοβία που έπαιξαν και τραγούδησαν στο τελευταίο μέρος, καταχειροκροτήθηκαν από ένα κοινό που διασκέδασε και γέλασε με την ψυχή του.
Πρωταγωνιστές της βραδιάς ήταν επίσης και η Mercedes-Benz Hellas με δύο πανέμορφα Smart (χορηγός της τελετής) που ήταν «παρκαρισμένα» στη σκηνή.
Οι απονομές των βραβείων στις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν όπως τις ανέδειξε το κοινό του Αθηνοράματος, έγιναν από τους επικεφαλής πέντε μεγάλων πολιτιστικών ιδρυμάτων της χώρας, κρατικών και ιδιωτικών, τα οποία στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε στέκονται όρθια παράγοντας πολύτιμο έργο και συμβάλλοντας όχι μόνο στην πολιτιστική, κοινωνική και οικονομική μας ανάκαμψη αλλά προβάλλοντας παράλληλα τη χώρα μας στο εξωτερικό, ως πρεσβευτές του ελληνικού πολιτισμού.
Tα Βραβεία Σκηνοθεσίας απένειμε στους νικητές ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός, τα βραβεία Σκηνογραφίας ο Διευθυντής του Κέντρου Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» Γιάννης Τροχόπουλος, τα Βραβεία Ενδυματολογίας εκ μέρους του Ιδρύματος Ωνάση η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια της Στέγης Αφροδίτη Παναγιωτάκου, τα Βραβεία Μουσικής Σύνθεσης ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης και τα Βραβεία Φωτισμού ο Πρόεδρος του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Ιωάννης Μάνος.
Στο πόντιουμ ανέβηκε επίσης ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz Ελλάς Γιάννης Καλλίγερος για να δώσει τα Βραβεία Γυναικείου Ρόλου, η ιδιοκτήτρια του Αθηνοράματος Άννη Ηλιοπούλου για τα Βραβεία Αντρικού Ρόλου και ο εκδότης του Αθηνοράματος Δημήτρης Ηλιόπουλος ο οποίος έκανε τις απονομές στις κορυφαίες παραστάσεις.
«Είμαστε πολύ περήφανοι ως Αθηναίοι για το θέατρο της πόλης μας» τόνισε ο εκδότης του Αθηνοράματος απευθυνόμενος στον κόσμο του θεάτρου. «Και αυτό το οφείλουμε στη δουλειά σας, στο μεράκι, στις ιδέες και την αυταπάρνησή σας, καθώς μέσα σε αντίξοες συνθήκες καταφέρνετε σταθερά κάθε σεζόν να άγετε την ψυχή μας και να ανυψώνετε το πολιτιστικό επίπεδο της χώρας».
Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού βασίζονται στην κρίση και αξιολόγηση των παραστάσεων από τους αναγνώστες του Αθηνοράματος οι οποίοι όλη τη σεζόν παρακολουθούν δεκάδες έργα και τα βαθμολογούν συνολικά αλλά και ανά συντελεστή. Πρόκειται για το πιο θεατρόφιλο κοινό της χώρας, το οποίο έχει την αναγνώριση όλων των ανθρώπων του θεάτρου, οι οποίοι δεν χάνουν ευκαιρία κάθε χρόνο να τονίσουν πως το θεωρούν την καλύτερη «κριτική επιτροπή».
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία εκπρόσωποι από τον πολιτικό, τον επιχειρηματικό και βέβαια από τον θεατρικό και τον ευρύτερο καλλιτεχνικό χώρο: ο Αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για Θέματα Ευρωπαϊκών υποθέσεων Νίκος Ξυδάκης, ο επικεφαλής του κόμματος Το Ποτάμι Σταύρος Θεοδωράκης, ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ Θανάσης Θεοχαρόπουλος, η βουλευτής Όλγα Κεφαλογιάννη, ο πρώην υπουργός Αναστάσης Παπαληγούρας, ο καλλιτεχνικός επιχειρηματίας Ηλίας Μαροσούλης, οι θεατρικοί παραγωγοί Γιώργος Λυκιαρδόπουλος και Γιώργος Χατζηνικολάου, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη οι σκηνοθέτες Ελένη Σκότη, Στάθης Λιβαθινός, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Δημήτρης Τάρλοου, οι συγγραφείς Θανάσης Βαλτινός, Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης, Βασίλης Κατσικονούρης, Γιώργος Χρονάς, Άρης Σφακιανάκης, Αλέξης Σταμάτης και Πέτρος Τατσόπουλος, οι κινηματογραφιστές Νίκος Καβουκίδης και Αντρέας Τσιλιφώνης, ο συνθέτης Μίμης Πλέσσας, ο Μανώλης Μητσιάς και η ηθοποιοί Κάτια Δανδουλάκη, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Γιώργος Μοσχίδης, Καριοφυλιά Καραμπέτη, Γιώργος Κιμούλης, Άννα Αδριανού, Μυρτώ Αλικάκη, Κώστας Βουτσάς, Γρηγόρης Βαλτινός, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Λένα Παπαληγούρα, Τάσος Ιορδανίδης, Θάλεια Ματίκα, Γιώργος Νανούρης, Μίνα Αδαμάκη, Έμιλυ Κολιανδρή, Λήδα Πρωτοψάλτη, Γιώργος Χρυσοστόμου, Αριέτα Μουτούση, Χρήστος Λούλης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Δημήτρης Πιατάς, Άκης Σακελλαρίου, Σοφία Σεϊρλή, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Νίκος Ορφανός, Πάνος Σκουρολιάκος, Τιτίκα Στασινοπούλου, Μαριάννα Τόλη, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Γιώργος Χρανιώτης, Μάξιμος Μουμούρης, Κώστα Φαλελάκης καθώς και πολλοί άλλοι.
Από τις στιγμές των βραβεύσεων, θα μείνει στη μνήμη μας η έντονη συγκίνηση της Αλεξάνδρας Αϊδίνη που της πήρε αρκετή ώρα να βρει τα λόγια της, η εκμυστήρευση του Γιώργου Μιχαλακόπουλου πως με τον ρόλο του Τόμας Μορ στον «Άνθρωπο για όλες τις Εποχές» έκανε πραγματικότητα ένα νεανικό όνειρο από τότε που όντας νεαρός ηθοποιός, κρυφοκοίταζε την παράσταση στις κουίντες του Θεάτρου Μουσούρη, η δήλωση του Χρήστου Λούλη ότι «τα βραβεία μπορεί να μην έχουν σημασία… αλλά σιγά μη δεν χάρηκα που κέρδισα» αλλά και τα λόγια του Γιώργου Χρυσοστόμου: «Τους περιμένουμε τους αναγνώστες του Αθηνοράματος, πληρωνόμαστε με ποσοστά».
Για τον θεσμό των Θεατρικών Βραβείων που φέτος συμπλήρωσε 17 χρόνια, μίλησαν αρκετοί άνθρωποι του πολιτισμού:
Ο Διευθυντής του Κέντρου Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» Γιάννης Τροχόπουλος αναφέρθηκε στην εξέλιξη του θεσμού: «Πιστεύω πως επειδή το κοινό αλλάζει αλλά και έχει τη δυνατότητα να εκφράζεται ψηφίζοντας, αυτό δίνει και στο θεσμό μια ευκολία στο να εξελιχθεί. Άλλοι θεσμοί που δεν έχουν αυτό το interaction δεν εξελίσσονται και χάνονται. Βλέποντας και ποια έργα βραβεύτηκαν αποκτάς και μια αίσθηση τι γούστο έχει το κοινό, τι βλέπει. Όσο για την τελετή, μου άρεσε πολύ αυτό το νεανικό στιλ παρουσίασης και το χιούμορ που δεν ήταν κραυγαλέο, ήταν έξυπνο, είχε ατάκα έτοιμη».
«Χάρη στα βραβεία του Αθηνοράματος» μας είπε η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια της Στέγης Αφροδίτη Παναγιωτάκου «γιορτάζουμε το θέατρο, ακούμε το κοινό, τιμάμε τους έλληνες δημιουργούς, συναντιόμαστε όσοι συμμετέχουμε στην ιστορία που λέγεται πολιτισμός».
Ο Δημήτρης Τάρλοου που έφυγε από το Μέγαρο με δυο βραβεία (Παράστασης και Σκηνοθεσίας) από τα έξι συνολικά που πήρε η «Μεγάλη Χίμαιρα» δήλωσε πως «αυτό που λείπει στην Ελλάδα είναι το κύρος. Γι’ αυτό χάρηκα σήμερα που είδα πως οι εκπρόσωποι των μεγάλων ιδρυμάτων όπως του Ωνάση και του Νιάρχου και του Εθνικού ήταν εδώ. Σήμερα επιβεβαίωσαν σε ένα βαθμό ότι αυτά τα βραβεία είναι κάτι σημαντικό και ότι είναι κοινής αποδοχής. Αυτό λείπει στην Ελλάδα, να σεβόμαστε κάτι ως θεσμό».
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος που πήρε το δεύτερο βραβείο Σκηνοθεσίας για τον «Άνθρωπο για όλες τις Εποχές» είπε ότι «αυτό που το θεωρώ πολύ σημαντικό είναι ότι δημιουργείται μια γιορτή θεάτρου που έχει και τη σοβαρότητά της και την ελαφράδα της, γιατί και το θέατρο τα έχει και τα δύο. Το «α» στηρίζει το θέατρο από πάντα. Αυτή η εμμονή είναι καλή και για εμάς και για το περιοδικό και για το κοινό. Είναι μια χαρά να παίρνεις ένα βραβείο. Και γι’ αυτό είχα τρακ, παρόλο που είμαι πλακατζής, εδώ το ’χασα».|
Σύμφωνα δε με τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο (1ο Βραβείο Αντρικού Ρόλου) «είναι δημιουργικός θεσμός, ενδιαφέρει τον κόσμο του θεάτρου και είναι ο μόνος θεσμός πια που έχει απομείνει που δημιουργεί ευγενή ανταγωνισμό, προχωράει την υπόθεση του θεάτρου, έχει ένα ήθος κι αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον. Μετά από τόσα χρόνια είναι απίστευτο να βλέπεις μια δουλειά σου να βραβεύεται».
«Αυτό το βραβείο έρχεται από το κοινό που έχει μπει στον κόπο της διαδικασίας να ψηφίσει» μας είπε η Αλεξάνδρα Αϊδίνη κρατώντας το βραβείο του καλύτερου γυναικείου ρόλου. «Έχει δει, έχει κάνει έρευνα και επίσης πίσω από αυτό είναι και το Αθηνόραμα ένας θεσμός που μεγαλώσαμε με αυτό. Νιώθεις ότι βρίσκεσαι ανάμεσα σε ανθρώπους που εκτιμάς πολύ, ότι είσαι συνυποψήφιος με ανθρώπους που εκτιμάς πάρα πολύ, που ήταν πρότυπο για σένα».
Μετά το τέλος των απονομών (και της αγωνίας) οι άνθρωποι του θεάτρου και οι θεατρόφιλοι αναγνώστες του «α» χαλάρωσαν στο φουαγιέ της αίθουσας Λαμπράκη, συζητώντας, σχολιάζοντας, πίνοντας ελληνικά κρασιά ( Αμπέλου Γης Λευκό και Τρεις Πλαγιές Κόκκινο ) και δοκιμάζοντας τέσσερα εξαιρετικά ελληνικά τυριά: Γραβιέρα Νάξου από την Ε.Α.Σ. Νάξου, Σαν Μιχάλη από το τυροκομείο Ζωζεφίνος Σύρου, Γραβιέρα Κρήτης από τις Γεύσεις Ξαθέρι και Ελληνικό Κατσικίσιο της Φάρμα Μαλτέζος.
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
1ο Βραβείο: «Η Μεγάλη Χίμαιρα» 2ο Βραβείο: «Ένας Άνθρωπος για όλες τις Εποχές» 3ο Βραβείο: «Σταματία, το Γένος Αργυροπούλου»
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
1ο Βραβείο: Δημήτρης Τάρλοου για τη «Μεγάλη Χίμαιρα» 2ο Βραβείο: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος για το «Ένας Άνθρωπος για όλες τις Εποχές» 3ο Βραβείο: Ελένη Σκότη για το «Αγαπητή Ελένα»
ΑΝΤΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
1ο Βραβείο: Γιώργος Μιχαλακόπουλος για το «Ένας Άνθρωπος για όλες τις Εποχές» 2ο Βραβείο: Χρήστος Λούλης για τον «Άμλετ» 3ο Βραβείο: Γιώργος Χρυσοστόμου για το «Λίλιομ»
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
1ο Βραβείο: Αλεξάνδρα Αϊδίνη για τη «Μεγάλη Χίμαιρα» 2ο Βραβείο: Ελένη Ουζουνίδου για το «Σταματία, το Γένος Αργυροπούλου» 3ο Βραβείο: Λένα Παπαληγούρα για το «Κατερίνα»
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ
1ο Βραβείο: Γιώργος Πάτσας για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» 2ο Βραβείο: Μαίρη Τσαγκάρη για τη «Μελωδία της Ευτυχίας» 3ο Βραβείο: Γιώργος Χατζηνικολάου για το «Αγαπητή Ελένα»
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
1ο Βραβείο: Γιώργος Πάτσας για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» 2ο Βραβείο: Ελένη Μανωλοπούλου για τη «Μεγάλη Χίμαιρα» 3ο Βραβείο: Κλαιρ Μπρέσγουελ για το «Ένας Άνθρωπος για όλες τις Εποχές»
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ
1ο Βραβείο: Κατερίνα Πολέμη για τη «Μεγάλη Χίμαιρα» 2ο Βραβείο: Δημοσθένης Γρίβας για τον «Άμλετ» 3ο Βραβείο: Λόλεκ για το «Κατερίνα»
ΦΩΤΙΣΜΟΣ
1ο Βραβείο: Αλέκος Αναστασίου για τη «Μεγάλη Χίμαιρα» 2ο Βραβείο: Αλέκος Αναστασίου για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» 3ο Βραβείο: Κατερίνα Μαραγκουδάκη για τη «Μελωδία της Ευτυχίας»
Οι βραβευμένες παραστάσεις
«Η μεγάλη χίμαιρα»
30.000 και πλέον θεατές, sold-out παραστάσεις, 300% αύξηση στις πωλήσεις του ομώνυμου μυθιστορήματος, λίστα αναμονής στις προπωλήσεις. Δεν χωρά αμφιβολία: ογδόντα χρόνια μετά τη συγγραφή του, το επικό ερωτικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση έμελλε να γίνει θεατρικό γεγονός τεράστιας εμβέλειας (1ο βραβείο παράστασης ), πρωτίστως χάρη στην ψυχαναλυτικής υφής σκηνοθεσία του εγγονού του συγγραφέα Δημήτρη Τάρλοου (1ο βραβείο σκηνοθεσίας ) και στην τρικυμισμένη ερμηνεία της Αλεξάνδρας Αϊδίνη (1ο βραβείο γυναικείου ρόλου ).
Το κοινό του «α» τίμησε τη «Μεγάλη Χίμαιρα» με τρία ακόμη βραβεία (1ο βραβείο μουσικής σύνθεσης η Κατερίνα Πολέμη, 1ο βραβείο φωτισμών ο Αλέκος Αναστασίου και 2ο βραβείο ενδυματολογίας η Ελένη Μανωλοπούλου ), αποδεικνύοντας ίσως έτσι αυτό που γράφαμε στην κριτική μας: «Πρόκειται για μια παράσταση που επαναπροσδιορίζει το θέμα της σκηνικής μεταφοράς της λογοτεχνίας αλλά και τους όρους του αστικού θεάτρου, προωθώντας το, μάλιστα, από τον στίβο του θεάματος σε εκείνον του στοχασμού». Η παράσταση συνεχίζεται και φέτος στο θέατρο Πορεία.
«Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές»
Μέγας ρόλος, μέγας ηθοποιός. Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος (1ο βραβείο ανδρικού ρόλου) τιθάσευσε τις ατελείωτες τιράντες λόγου δικανικής και ρητορικής φύσης και έπλασε ένα χαρακτήρα πιθανότατα ανύπαρκτο: έναν πολιτικό-πρότυπο ακεραιότητας, τον καγκελάριο Τόμας Μορ, που καταδικάζεται σε θάνατο.
Κλασικό έργο ρεπερτορίου «with a twist», που λένε και οι Άγγλοι, σε μια παράσταση αξιώσεων (2ο βραβείο παράστασης), ιδανική για το σκεπτόμενο αστικό κοινό ενός Εθνικού Θεάτρου υπήρξε το «Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές» του Βρετανού Ρόμπερτ Μπολτ, το οποίο ανέβασε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (2ο βραβείο σκηνοθεσίας). Η κεντρική σκηνή του κτιρίου Τσίλερ μεταμορφώθηκε σε ένα εικαστικό σύμπαν-αναφορά στην αναγεννησιακή ζωγραφική, με την πολύτιμη αρωγή της ενδυματολόγου Κλερ Μπρέισγουελ (3ο βραβείο ενδυματολογίας).
«Σταματία, το γένος Αργυροπούλου»
Συντηρητική, εθνικόφρων, παρθένα γεροντοκόρη, ταγμένη ψυχή τε και σώματι στα χρηστά ήθη με τα οποία γαλουχήθηκε: αυτή είναι η Σταματία στο μονόλογο του Κώστα Σωτηρίου, και για χάρη αυτής της «κυρίας» το Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου γέμιζε ασφυκτικά όλο τον προηγούμενο χειμώνα (3ο βραβείο παράστασης ). Μολονότι έχει ονοματεπώνυμο, δεν είναι υπαρκτό πρόσωπο, αλλά μια κωμικοτραγική κατασκευή συντεθειμένη από άμεσα αντιληπτά και αναγνωρίσιμα στερεότυπα της «παλιάς» Ελλάδας.
Αυτήν την «κατασκευή» ενσαρκώνει μοναδικά η Ελένη Ουζουνίδου (2ο βραβείο γυναικείου ρόλου ), με το φλογερό ταμπεραμέντο, το σκέρτσο, το τσαγανό και τη στεντόρεια φωνή. Καθοδηγούμενη στέρεα από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, ανοίγει την περίτεχνη βεντάλια των εκφραστικών της μέσων και μας παρασύρει σε μια ερμηνεία χοϊκή, τζαζ και απείρως γοητευτική. Η παράσταση συνεχίζεται και φέτος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
«Αγαπητή Ελένα»
Αυτή η παράσταση δεν βραβεύεται για πρώτη φορά. Δεκαπέντε χρόνια πριν, όταν πρωτοανέβηκε στο ξεκίνημα του θεάτρου Επί Κολωνώ το 2000, το έργο της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια θριάμβευσε στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του «α». Έτσι και τώρα, η παράσταση της Ελένης Σκότη (3ο βραβείο σκηνοθεσίας ), στο κινηματογραφικό σκηνικό-αναφορά στα σοβιετικά ’80s του Γιώργου Χατζηνικολάου (3ο βραβείο σκηνογραφίας ), προσδίδει μια ανησυχαστική ατμόσφαιρα ψυχολογικού θρίλερ σε αυτό το έργο-δυναμίτη, που θέλει τέσσερις εφήβους να κρατούν σε ομηρία την καθηγήτριά τους στο διαμέρισμά της προκειμένου να της αποσπάσουν το κλειδί για το ντουλάπι όπου φυλάσσονται τα γραπτά τους.
Η μεταξύ τους σύγκρουση είναι σφοδρή, αντικατοπτρίζοντας το χάσμα γενεών αλλά και των αντιπαρατιθέμενων ιδεολογιών: το πειραματόζωο του σοβιετικού σοσιαλισμού (η καθηγήτρια Ελένα ) κι εκείνα της επερχόμενης περεστρόικα (οι μαθητές ) παραδίνονται σε έναν εμφύλιο γεμάτο ηττημένους. Η παράσταση συνεχίζεται και φέτος στο θέατρο Επί Κολωνώ.
«Άμλετ»
«Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιχείρησε κάτι που λίγοι σκηνοθέτες επιτυγχάνουν: εισχώρησε στο μυαλό των προσώπων, και κυρίως του Άμλετ, και αποκρυπτογράφησε κάθε σκέψη, φαντασίωση, πρόθεση, φόβο, εμμονή, θυμό και μυστικό, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στο χώρο και στις λεπτομέρειές του. Άξιος και φλογερός ως Άμλετ ο Χρήστος Λούλης [2ο βραβείο ανδρικού ρόλου], ισορρόπησε μοναδικά ανάμεσα στη μελαγχολία και στο δυναμισμό του νέου που ζει στην αυγή του αιώνα της λογικής» γράφαμε στην κριτική μας εδώ στο «α», όταν η ρηξικέλευθη αυτή εκδοχή του κλασικού σαιξπηρικού έργου, με τις ηλεκτρισμένες συνθέσεις του Δημοσθένη Γρίβα (2ο βραβείο μουσικής σύνθεσης ), παρουσιαζόταν την προηγούμενη σεζόν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
«Λίλιομ»
Με χθόνιο ερωτισμό, άγρια φυσικότητα και με μιαν αισθαντικότητα βουτηγμένη στο συναίσθημα, αλλά δίχως ίχνος μελοδραματισμού, ο Γιώργος Χρυσοστόμου (3ο βραβείο ανδρικού ρόλου ) ερμήνευσε τον Λίλιομ, τον γοητευτικό απατεωνίσκο του 1900 που εργάζεται ως «κράχτης» και ζιγκολό σε λούνα-παρκ και, ακόμη κι όταν αυτοκτονεί, παραμένει (και ) στον άλλο κόσμο ένας αξιέραστος αλήτης! Δύσκολα θα φανταζόμασταν άλλον ηθοποιό να αντιμετωπίζει τόσο σθεναρά τον πρώτο ρόλο της ομώνυμης παραμυθικής παραβολής του Φερέντ Μολνάρ, που ανέβασε ο Θωμάς Μοσχόπουλος την προηγούμενη σεζόν στο θέατρο Πόρτα.
«Σμύρνη μου αγαπημένη»
Το μουσικοθεατρικό θέαμα-φόρος τιμής στις χαμένες πατρίδες διά χειρός Μιμής Ντενίση παραμένει για δεύτερη σεζόν μια από τις πιο διάσημες και περιζήτητες παραστάσεις. Το εντυπωσιακά ρεαλιστικό σκηνικό και τα εξαίσια κοστούμια εποχής του Γιώργου Πάτσα (1ο βραβείο σκηνογραφίας και 1ο βραβείο ενδυματολογίας ) φέρνουν στο Θέατρο του Ελληνικού Κόσμου τον κοσμοπολίτικο αέρα της Σμύρνης του άλλοτε, ενώ ο Αλέκος Αναστασίου (2ο βραβείο φωτισμών ) φωτίζει με τρόπο μοναδικό τη «ζωντανή τοιχογραφία» της ακμάζουσας κοινωνίας και της αριστοκρατικής οικογένειας. Κι ενώ όλοι τους μιλούν για την πολιτική και τους πολιτικούς, τον βασιλιά, τον Βενιζέλο, τον Κεμάλ και το όραμα της μεγάλης Τουρκίας, η ίδια η Ιστορία τούς συναντά, θρυμματίζοντας λέξεις, όνειρα και ζωές… Η παράσταση συνεχίζεται και φέτος στο «Θέατρον».
«Η μελωδία της ευτυχίας»
Η αληθινή ιστορία της οικογένειας Φον Τραπ, που έγινε μιούζικαλ και στη συνέχεια πολύ επιτυχημένη ταινία με την Τζούλι Άντριους, ανέβηκε την προηγούμενη σεζόν από την εταιρεία παραγωγής Live 2 στο Παλλάς, με τη σκηνοθέτιδα Θέμιδα Μαρσέλλου, σαν ένα ανοιχτόκαρδο μουσικοθεατρικό θέαμα αγάπης, για μικρούς και μεγάλους, με πρωταγωνιστές παιδιά ηλικίας 4,5-13 ετών.
Στην έναρξη της παράστασης η αστραφτερή Νάντια Κοντογεώργη, στο ρόλο της γκουβερνάντας τους, ξεκαρφιτσωνόταν σαν σύννεφο από τα αυστριακά βουνά του επιβλητικού σκηνικού της Μαίρης Τσαγκάρη (2ο βραβείο σκηνογραφίας), το οποίο, ακόμη και στις πιο απαιτητικές σκηνές (όπως εκείνη της καταιγίδας), φωτιζόταν υποδειγματικά από την Κατερίνα Μαραγκουδάκη (3ο βραβείο φωτισμών).
«Κατερίνα»
Τόσο νέα, τόσο σπουδαία! Ηθοποιός μεγάλης κλάσης, η Λένα Παπαληγούρα (3ο βραβείο γυναικείου ρόλου ) καταθέτει ένα σόλο ρεσιτάλ λυτρωτικού αυτοσαρκασμού, ερμηνεύοντας τη διπολική αυτόχειρα μητέρα του Αυγούστου Κορτώ. Η «χειροποίητη» παράσταση του Γιώργου Νανούρη βασίζεται στο μπεστ σέλερ μυθιστόρημα του Κορτώ «Το βιβλίο της Κατερίνας». Ο new-age τραγουδοποιός Λόλεκ (3ο βραβείο μουσικής σύνθεσης ) συνοδεύει επάξια την πρωταγωνίστρια με τις μπαλάντες του στο σόλο της, στην παράσταση που συνεχίζει να φέρνει ορδές θεατών στο Θησείον-Ένα Θέατρο για τις Τέχνες, όπου και επαναλαμβάνεται.
Ο χορηγός της βραδιάς
Τα smart fortwo και forfour χορηγούν την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού 2015