
ταξιδεύοντας με την Ορέστεια
Μετά τις άκρως επιτυχημένες σκηνοθεσίες του «Όσκαρ» και του «Πέτρες στις τσέπες του», ο Δημήτρης Λιγνάδης βυθίζεται στην αρχαία ελληνική τραγωδία και παρουσιάζει μια underground (κυριολεκτικά και μεταφορικά) εκδοχή της «Ορέστειας» στη σκηνή, τα καμαρίνια αλλά και το γκαράζ της Πειραματικής του Εθνικού Θεάτρου. Τον συναντήσαμε λίγο πριν από την πρεμιέρα και μοιραστήκαμε τις σκέψεις του γύρω από το πείραμα που ετοιμάζει.

«Είναι σαν να θέλω να κλείσω έναν ωκεανό σ' ένα μπουκάλι! Δεν έχω κάνει πιο δύσβατο και συναρπαστικό ταξίδι...» μας εξομολογείται ο Δημήτρης Λιγνάδης αναφορικά με το εγχείρημα της ερευνητικής του «Ορέστειας». Και η ατμόσφαιρα που επικρατεί στην Πειραματική Σκηνή μας πείθει για του λόγου το αληθές. Χάρτινες μάσκες σκορπισμένες τριγύρω, ο Διονύσης Φωτόπουλος αγέρωχος και σκεφτικός να δίνει τις τελευταίες οδηγίες για το σκηνικό και τα κοστούμια και πέντε νέοι ηθοποιοί (Στάθης Μαντζώρος, Δημήτρης Μυλωνάς, Αγορίτσα Οικονόμου, Ομηρος Πουλάκης, Γιώργος Στάμος), σε δημιουργικό οίστρο να αλωνίζουν στο γκαράζ του Εθνικού Θεάτρου. Γιατί, πράγματι, ακόμη κι ο υπόγειος χώρος για τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιηθεί στο ανέβασμα της αισχύλειας τριλογίας που επιχειρεί ο Δημήτρης Λιγνάδης. Ας ακούσουμε όμως τι έχει να μας πει ο ίδιος... Πώς θα δούμε την «Ορέστεια» στην Πειραματική Σκηνή;
Στην παράσταση υπάρχουν δύο παράλληλες πορείες: του έργου και του θεάτρου. Θα δούμε, δηλαδή, την εξέλιξη του μύθου ενώ παράλληλα θα ακολουθούμε μια διαδρομή μέσα στους διάφορους χώρους του Εθνικού - από το φουαγιέ, τις κερκίδες και τη σκηνή της Πειραματικής, στα καμαρίνια και στο υπόγειο γκαράζ, δοκιμάζοντας θεατρικές φόρμες: ρεαλισμό, γκροτέσκο, παντομίμα, χρήση μασκών (από αρχαιοπρεπείς μέχρι ... αποκριάτικες!) Αν ο Αισχύλος με την τριλογία του κάνει μια μύηση από το σκοτάδι στο φως, από το μύθο στην Ιστορία, έτσι κι εμείς ταξιδεύουμε το θεατή σε ένα... λούνα-παρκ θεάτρου. Κι όλα αυτά από πέντε νέους ηθοποιούς, μαθητές μου στη Δραματική Σχολή του Εθνικού θεάτρου, με τρόπο έντιμο, ανάλαφρο, φιλόδοξο - ελπίζω και αρκετά γοητευτικό. Ο προορισμός μας; Να συναντήσουμε τον Αισχύλο στο σημερινό χώρο και χρόνο.

Ακούγεται σαν... κυνήγι του χαμένου θησαυρού
Όλο αυτό που δοκιμάζουμε έχει το περίβλημα του παιχνιδιού -όμως χωρίς ζαβολιές. Δεν βάζουμε τρικλοποδιά στο κείμενο -oι ηθοποιοί δεν δείχνουν, ας πούμε, τους κώλους τους! Τρεις έγνοιες έχω για την παράσταση: α) «να πατάει» στο πνεύμα του κειμένου, β) να επικοινωνεί με το θεατή και γ) να δικαιολογεί τον ερευνητικό της χαρακτήρα, μιας και βρισκόμαστε σε πειραματική σκηνή.
Αισθάνεσαι πως έρχεσαι αντιμέτωπος με το «φάντασμα» του πατέρα σου (του ακαδημαϊκού και μελετητή του αρχαίου δράματος Τάσου Λιγνάδη);Μπορεί. Μπορεί και να έρχομαι αντιμέτωπος με μια ολόκληρη αντίληψη και πρακτική για την αρχαία τραγωδία. Όμως η σκέψη και η εποχή εξελίσσονται και δεν νομίζω πως ούτε ο πατέρας μου ούτε η παράδοση θα είχαν αντίρρηση για ένα πείραμα. Φοβάμαι, δεν το κρύβω. Σίγουρα με ενδιαφέρει πολύ η επιτυχία της παράστασης, αλλά πιο πολύ με ενδιαφέρει να γίνει σωστά και γενναία το πείραμα. Υλικά βέβαια αναμειγνύω, μπορεί και να εκραγούν...

Τι πιστεύεις πως έχει ανάγκη η αρχαία τραγωδία σήμερα;
Την αναζήτηση φόρμας. Αυτό είναι και το δικό μας στοίχημα: η ανίχνευση υφών να δέσει όχι μόνο με το ύφος του έργου, αλλά και με κάθε σημαντική στιγμή του. Γι' αυτό κι εμείς τώρα δεν στοχεύουμε στο να παίξουμε την «Ορέστεια», αλλά μάλλον να τη δείξουμε. Εξάλλου, δεν νομίζω ότι γνωρίζoυμε πώς παίζεται ένα τέτοιο κείμενο…
Σκέφτεσαι το ενδεχόμενο να παρουσίαζες την «Ορέστεια» και στην Επίδαυρο;Βέβαια. Γι' αυτό την τωρινή παράσταση την ονομάζω «δοκιμή». Γιατί την αντιμετωπίζω ως ένα πρότζεκτ εν εξελίξει που ξεκινά από τον κλειστό χώρο της Πειραματικής, αλλά μπορεί να φτάσει και στην Επίδαυρο. Aισθάνομαι πάντως ευτυχής που συνεργάζομαι με αυτά τα νέα παιδιά, που χτίζουν και γκρεμίζουν και ξαναχτίζουν κάθε μέρα - με αμείωτο κέφι, ταλέντο και χαρίσματα. Σε τούτους πρώτα από όλους αφιερώνω αυτή την παράσταση. Ελπίζω να τους αρέσει...
Ιλειάνα Δημάδηidimadi@athinorama.gr INFO
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ Αγ. Κωνσταντίνου 22, 2105223242. Προγραμματισμένη πρεμιέρα: 21/3.