Ήμουν εκεί: «Δεσποινίς Ζιλί» της Κέιτι Μίτσελ

Επιτέλους: μια παράσταση-εμπειρία. Δεν ήταν θέατρο. Δεν ήταν κινηματογράφος. Ήταν μια αβάσταχτα λυρική και τεχνικά αριστοτεχνική σύζευξη των δύο τεχνών...

Ήμουν εκεί: «Δεσποινίς Ζιλί» της Κέιτι Μίτσελ

Επιτέλους: μια παράσταση-εμπειρία. Δεν ήταν θέατρο. Δεν ήταν κινηματογράφος. Ήταν μια αβάσταχτα λυρική και τεχνικά αριστοτεχνική σύζευξη των δύο τεχνών σε ένα θέαμα-πείραμα, το οποίο, κατά τη γνώμη μου, συνιστούσε αυτόνομο έργο τέχνης.

Με αφορμή τη «Δεσποινίδα Ζιλί» του Στρίντμπεργκ, δυό κάμεραμαν αλλά και οι ίδιοι οι ηθοποιοί της βερολινέζικης Schaubuhne κινηματογραφούσαν μια 75λεπτη ταινία-φόρο τιμής στο σινεμά του Ταρκόφσκι, του Μπέργκμαν και του Χάνεκε, μέσα σε ένα άκρως εντυπωσιακό σκηνικό-κινηματογραφικό πλατό. Η ταινία που γυριζόταν επί τόπου προβαλλόταν, με αυτόματο μοντάζ, στην οθόνη πάνω από το σκηνικό, ενώ δύο άλλα μέλη του θιάσου είχαν αναλάβει, ενώπιόν μας, το μπρουιτάζ, τη ζωντανή δηλαδή αναπαραγωγή των ήχων, όπως στον παλιό κινηματογράφο.

Έχοντας δει και στο παρελθόν τις multimedia παραστάσεις της βρετανίδας σκηνοθέτιδας Κέιτι Μίτσελ στο Εθνικό θέατρο της Αγγλίας, όπου το live filming έχει τον πρώτο λόγο, περίμενα πώς και πώς την πρώτη αυτή άφιξή της στα μέρη μας. Και η εκδοχή της στην «Δεσποινίδα Ζυλί» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, εκτός από το ότι δικαίωσε τις αισθητικές προσδοκίες μου, μου ράγισε την καρδιά με την υπόκωφη τρυφερότητα που ανέδιδε για ένα-δυο θέματα, τα οποία, από την εποχή του Σουηδού μέχρι σήμερα, βασανίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη, όπως η ερωτική προδοσία και το πέρασμα, εν μία νυκτί, από την ευτυχία στη δυστυχία.

Η σκηνοθεσία της Μίτσελ, σε συνεργασία με τον video designer Λέο Βάρνερ, και με τον βερολινέζικο θίασο της Schaubuhne επί σκηνής, βασιζόταν σε μια σχεδόν μαρξιστική ανάγνωση του διάσημου μονόπρακτου έργου του 1888: πρωταγωνίστρια δεν ήταν εδώ η ατιμασμένη μεγαλοαστή Ζιλί που πλάγιασε με τον ταπεινό πλην όμως γοητευτικό υπηρέτη της, τον Ζαν, αλλά η φτωχή υπηρέτριά της και αρραβωνιαστικιά του Ζαν, η μαγείρισσα Κριστίν, ένα σχεδόν βουβό πρόσωπο του έργου. Σα να μας λέει, δηλαδή, η Μίτσελ «Σιγά μην κλάψουμε για την επιπόλαιη πλούσια Δεσποινίδα Ζιλί! Το αληθινό δράμα το ζει η υπηρέτρια-τελεία και παύλα!», μετατοπίζοντας μεμιάς το κέντρο βάρος του έργου από την πάλη των τάξεων και των φύλων σε εκείνο του ανθρώπινου -και δη γυναικείου- δράματος.

Και η Γιούλι Μπέβε στο ρόλο της Κριστίν, όπως ήδη γράφτηκε στον ξένο Τύπο, έδωσε ένα «σιωπηλό ρεσιτάλ» με τα βλέμματα και τις κινήσεις των χεριών της, εκπέμποντας τον βουβό της πόνο τόσο στη σκηνή όσο και στην ταινία-πορτραίτο της. Κρίμα που η επόμενη παράσταση που είδα από την βερολινέζικη Schaubuhne στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, χθες το βράδυ, το -υποτιθέμενο- μουσικό θέατρο «Επιστροφή του Οδυσσέα» του Ούγγρου σκηνοθέτη Νταβίντ Μάρτον αποδείχτηκε -το λιγότερο- απαράδεκτη, με την Γιούλι Μπέβε (την εξαιρετική Κριστίν στην «Δεσποινίδα Ζιλί») να ερμηνεύει -μάλλον απογοητευτικά- μια ανόητα κωμικοτραγική Πηνελόπη...

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ακυκλοφόρητες φωτογραφίες από την 'Κόμισσα της Φάμπρικας' και μερικές σκέψεις του Σταμάτη Φασουλή

Η εμβληματική κωμωδία 'Η κόμισσα της Φάμπρικας' των Γιαλαμά – Πρετεντέρη επέστρεψε στο Embassy Theater, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή. Στιγμές, ατμόσφαιρα μέσα από τις εικόνες της παράστασης και σκέψεις του σκηνοθέτη, μέσα από το σημείωμα του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

"Όταν έκλαψε ο Νίτσε": η sold out παράσταση μετακομίζει στο Θέατρο Πορεία

Τρεις σπουδαίες προσωπικότητες συναντιούνται και πάλι στην θεατρική σκηνή, στο "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" που μετακομίζει στο Θέατρο Πορεία. Μια συγκλονιστική συνάντηση φιλοσοφίας, ψυχανάλυσης και ανθρώπινης εξομολόγησης.

Πρεμιέρα του "Annie" στο Παλλάς: Ειδική τιμή για περιορισμένες θέσεις

Ζήστε τη μαγεία της πρεμιέρας του μιούζικαλ "Annie" στο Θέατρο Παλλάς με ένα ειδικό, προνομιακό εισιτήριο για περιορισμένο αριθμό θέσεων. Μάθετε περισσότερα.

"Ο εχθρός του λαού" από τον Τόμας Όστερμάιερ: Φωτογραφίες από την πρεμιέρα

Αν ήδη έχετε σημειώσει στην ατζέντα σας την παράσταση του "Εχθρού του λαού", σε σκηνοθεσία του Τόμας Οστερμάγερ πάρτε μια γεύση από την παράσταση που θα δείτε στο Κνωσός με έναν ωραίο θίασο: Κων/νος Μπιμπής, Λένα Παπαληγούρα, Μιχάλης Οικονόμου κ.ά.

O Λάμπρος Φισφής είναι και πάλι "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ

Αν ψάχνεις μια παράσταση που θα σε κάνει να γελάσεις, να ταυτιστείς και να δεις τη ζωή αλλιώς, ο Λάμπρος Φισφής επιστρέφει με το νέο του stand-up show "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ.

5 λόγοι για να δεις τη 'Ruby Moon' από την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.