Ήμουν εκεί: «Δεσποινίς Ζιλί» της Κέιτι Μίτσελ

Επιτέλους: μια παράσταση-εμπειρία. Δεν ήταν θέατρο. Δεν ήταν κινηματογράφος. Ήταν μια αβάσταχτα λυρική και τεχνικά αριστοτεχνική σύζευξη των δύο τεχνών...

Ήμουν εκεί: «Δεσποινίς Ζιλί» της Κέιτι Μίτσελ

Επιτέλους: μια παράσταση-εμπειρία. Δεν ήταν θέατρο. Δεν ήταν κινηματογράφος. Ήταν μια αβάσταχτα λυρική και τεχνικά αριστοτεχνική σύζευξη των δύο τεχνών σε ένα θέαμα-πείραμα, το οποίο, κατά τη γνώμη μου, συνιστούσε αυτόνομο έργο τέχνης.

Με αφορμή τη «Δεσποινίδα Ζιλί» του Στρίντμπεργκ, δυό κάμεραμαν αλλά και οι ίδιοι οι ηθοποιοί της βερολινέζικης Schaubuhne κινηματογραφούσαν μια 75λεπτη ταινία-φόρο τιμής στο σινεμά του Ταρκόφσκι, του Μπέργκμαν και του Χάνεκε, μέσα σε ένα άκρως εντυπωσιακό σκηνικό-κινηματογραφικό πλατό. Η ταινία που γυριζόταν επί τόπου προβαλλόταν, με αυτόματο μοντάζ, στην οθόνη πάνω από το σκηνικό, ενώ δύο άλλα μέλη του θιάσου είχαν αναλάβει, ενώπιόν μας, το μπρουιτάζ, τη ζωντανή δηλαδή αναπαραγωγή των ήχων, όπως στον παλιό κινηματογράφο.

Έχοντας δει και στο παρελθόν τις multimedia παραστάσεις της βρετανίδας σκηνοθέτιδας Κέιτι Μίτσελ στο Εθνικό θέατρο της Αγγλίας, όπου το live filming έχει τον πρώτο λόγο, περίμενα πώς και πώς την πρώτη αυτή άφιξή της στα μέρη μας. Και η εκδοχή της στην «Δεσποινίδα Ζυλί» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, εκτός από το ότι δικαίωσε τις αισθητικές προσδοκίες μου, μου ράγισε την καρδιά με την υπόκωφη τρυφερότητα που ανέδιδε για ένα-δυο θέματα, τα οποία, από την εποχή του Σουηδού μέχρι σήμερα, βασανίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη, όπως η ερωτική προδοσία και το πέρασμα, εν μία νυκτί, από την ευτυχία στη δυστυχία.

Η σκηνοθεσία της Μίτσελ, σε συνεργασία με τον video designer Λέο Βάρνερ, και με τον βερολινέζικο θίασο της Schaubuhne επί σκηνής, βασιζόταν σε μια σχεδόν μαρξιστική ανάγνωση του διάσημου μονόπρακτου έργου του 1888: πρωταγωνίστρια δεν ήταν εδώ η ατιμασμένη μεγαλοαστή Ζιλί που πλάγιασε με τον ταπεινό πλην όμως γοητευτικό υπηρέτη της, τον Ζαν, αλλά η φτωχή υπηρέτριά της και αρραβωνιαστικιά του Ζαν, η μαγείρισσα Κριστίν, ένα σχεδόν βουβό πρόσωπο του έργου. Σα να μας λέει, δηλαδή, η Μίτσελ «Σιγά μην κλάψουμε για την επιπόλαιη πλούσια Δεσποινίδα Ζιλί! Το αληθινό δράμα το ζει η υπηρέτρια-τελεία και παύλα!», μετατοπίζοντας μεμιάς το κέντρο βάρος του έργου από την πάλη των τάξεων και των φύλων σε εκείνο του ανθρώπινου -και δη γυναικείου- δράματος.

Και η Γιούλι Μπέβε στο ρόλο της Κριστίν, όπως ήδη γράφτηκε στον ξένο Τύπο, έδωσε ένα «σιωπηλό ρεσιτάλ» με τα βλέμματα και τις κινήσεις των χεριών της, εκπέμποντας τον βουβό της πόνο τόσο στη σκηνή όσο και στην ταινία-πορτραίτο της. Κρίμα που η επόμενη παράσταση που είδα από την βερολινέζικη Schaubuhne στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, χθες το βράδυ, το -υποτιθέμενο- μουσικό θέατρο «Επιστροφή του Οδυσσέα» του Ούγγρου σκηνοθέτη Νταβίντ Μάρτον αποδείχτηκε -το λιγότερο- απαράδεκτη, με την Γιούλι Μπέβε (την εξαιρετική Κριστίν στην «Δεσποινίδα Ζιλί») να ερμηνεύει -μάλλον απογοητευτικά- μια ανόητα κωμικοτραγική Πηνελόπη...

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τα μπαλέτα των γιορτών: Οι παραστάσεις χορού που αξίζει να δείτε

Τελευταία ευκαιρία για να κλείσετε θέση στα θεαματικά μπαλέτα που κάνουν παραμυθέια τα Χριστούγεννα 2025.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/12/2025

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γίνεται 'Μισάνθρωπος' για τα 50 χρόνια του Θεσσαλικού Θεάτρου

Δείτε τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες και το ατμοσφαιρικό βίντεο από την παράσταση - γιορτή για τα 50 χρόνια του ιστορικού Θεσσαλικού Θεάτρου, που θα δούμε στο θέατρο Φιλίπ το 2026.

Τελευταίες παραστάσεις για την συγκλονιστική "Πύλη της Κόλασης" του Γιάννη Καλαβριανού

Last call για την παράσταση που παίζεται δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Έφυγε ο Αλμπέρτο Εσκενάζη – Ο "Κεραυνός" ήταν η τελευταία του παράσταση

Η παράσταση "Κεραυνός" στο Τρένο στο Ρουφ υπήρξε η τελευταία σκηνοθετική και ερμηνευτική κατάθεση του Αλμπέρτο Εσκενάζη, το τελικό του ταξίδι πάνω στη σκηνή. Ο γνωστός ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών.

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.