Τα "Αέρινα Περάσματα" της Μαρίνας Γκενάντιεβα μετατρέπουν την εικαστική μορφή σε ενεργητική εικόνα

Τα "Αέρινα Περάσματα" θέτουν το ερώτημα της διέλευσης των ορίων και, ιδίως, την κίνηση του περάσματος των αόρατων ορίων, όπως αυτών της Νεκρής Ζώνης, τα οποία δεν εξακριβώνονται ούτε στο έδαφος ούτε στους χάρτες, αλλά προσλαμβάνονται μέσω της ενόρασης και της θέασης.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα @ZoumboulakisGalleries

Η Γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Μαρίνας Γκενάντιεβα "Αέρινα Περάσματα", που εγκαινιάζεται την Τρίτη 2 Απριλίου.

Ο Τάκης Κουμπής αναφέρει για τα έργα της Μαρίνας Γκενάντιεβα: "Η Νεκρή Ζώνη ορίζεται από το 1974 ως προέκταση της Πράσινης Γραμμής που προσλαμβάνει την ονομασία και τη γεωπολιτική της διάσταση από την οπτική χάραξη της πράσινης μολυβιάς του βρετανού υποστράτηγου Peter Young στον χάρτη της Λευκωσίας. Πρόκειται για την εναρκτήρια χειρονομία που προηγείται του γεωπολιτικού διαχωρισμού προσδίδοντας προτεραιότητα στο πεδίο του εμφανισμού της οπτικής χάραξης και της ουδέτερης ζώνης. Ως εκ τούτου, το έδαφος της Μεσαορίας ανάμεσα στα όρη Τρόοδος και Πενταδάκτυλος χαρακτηρίζεται από την απαγόρευση διέλευσης ανθρώπων, δημιουργώντας ακουσίως μια αρχέγονη Φύση, μια παράδοξη Εδέμ, έναν ζωικό-φυτικό μη-τόπο, ο οποίος υποδέχεται ορισμένα από τα σπανιότερα είδη ενδημικών και απειλούμενων φυτών και ζώων.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα
@ZoumboulakisGalleries

Αυτή η παράδοξη Φύση επαναθέτει το ερώτημα της φυσικής συνθήκης του οπτικού έργου και καλεί την τέχνη να δείξει τους ορατούς αλλά αδιάκριτους δρόμους, τις αόρατες διελεύσεις των ορίων, τα περάσματα που συνενώνουν τα ίχνη ανθρώπων, φυτών και ζώων, προσφέροντας στην τέχνη τη μοναδική δυνατότητα εξάλειψης του διαχωρισμού ανάμεσα στις μορφές της Φύσης και τα έργα της οπτικής τέχνης.

Τα 'Αέρινα Περάσματα' της Μαρίνας Γκενάντιεβα θέτουν το ερώτημα της διέλευσης των ορίων και, ιδίως, την κίνηση του περάσματος των αόρατων ορίων, όπως αυτών της Νεκρής Ζώνης, τα οποία δεν εξακριβώνονται ούτε στο έδαφος ούτε στους χάρτες, αλλά προσλαμβάνονται μέσω της ενόρασης και της θέασης. Η παρουσία των έργων, εδώ, αποβλέπει να μετατρέψει την εικαστική μορφή σε ενεργητική εικόνα και να θέσει το έργο εν κινήσει μέσω της διάδρασης με τον παρατηρητή. Συνεπώς, δεν πρόκειται για αναπαραστάσεις αλλά για έργα που καθίστανται ενεργήματα εικόνας, καθότι εμπεριέχουν οπτικώς τη μετατροπή τους σε τεχνουργήματα εν ενεργεία.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα
@ZoumboulakisGalleries

H δεσπόζουσα θεματική της έκθεσης εστιάζεται στο μοτίβο της κουρτίνας, η οποία στη δυτική εικονογραφία οριοθετεί το πλαίσιο του έργου τέχνης, διανοίγοντας ένα πεδίο συμβολισμού και αμφισημίας μέσω της συγκάλυψης / εκκάλυψης διφορούμενων σημείων της εικόνας. Η κουρτίνα (2022, 215 x 335 x 50 εκ.) στα 'Αέρινα Περάσματα', συνίσταται από ενάμισι εκατομμύριο χρωματιστές γυάλινες χάντρες περασμένες στο χέρι, μεταθέτοντας τη ζωγραφική εμπειρία στο χώρο. Η λεπτεπίλεπτη κίνηση που προκαλεί ο αέρας –η αναπνοή του χώρου– δημιουργεί πολλαπλά ανοίγματα, περάσματα προς την περιοχή των αόρατων ορίων, τα οποία διασφαλίζει η εστίαση της χωρο-εικόνας σε ένα ορισμένο μεσοδιάστημα από τον παρατηρητή. Αυτή η εικόνα εν κινήσει δημιουργεί την πραγματική συνθήκη του τοπίου, υποβάλλοντας την αρχέγονη εμπειρία της Φύσης. 

Οι 'Σοροί' νεκρών λουλουδιών, σύμβολα της απουσίας των σωμάτων, των νεκρών ή των αγνοουμένων, επιχειρούν να προσδώσουν σωματικότητα στη ζώσα μορφή της εικόνας.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα
@ZoumboulakisGalleries

Οι Νάρκες καθιστούν τη Νεκρή Ζώνη μη-τόπο του ουδέτερου καθώς συνιστούν απειλή κατά της ανέγγιχτης φύσης και συνάμα προστασία της. Ως γλυπτά μετατρέπονται σε εικόνες για να απολέσουν την επικινδυνότητά τους και να αποδώσουν την πραγματική ουδετερότητα του μη-τόπου. Τα ενδημικά και σπάνια φυτά της Νεκρής Ζώνης ως απευθείας φυσικά εντυπώματα σε μια βοτανική καταγραφή υποβάλλουν τη συνένωση των εικόνων της επιστήμης και της τέχνης. Οι Κρατήρες ως εκφορές ναρκοθετημένων εκρήξεων μετατρέπονται σε κρατήρες-αγγεία, στόμια που εμφανίζουν το έσωθεν της μορφής ενεργοποιώντας τη λανθάνουσα συνθήκη των εικόνων.

Στο έδαφος της Νεκρής Ζώνης προεικάζεται, σε ανθρωπολογικό και ηθικο-πολιτικό επίπεδο, το πέρασμα των προσφύγων και των μεταναστών προς άλλους τόπους λόγω της καταλυτικής μεσολάβησης της ουδετερότητας. Αντιστοίχως, οι εικόνες της Γκενάντιεβα επιχειρούν να μεταναστεύσουν από την Κύπρο, να διασχίσουν διαφορετικές χώρες και να επιβιώσουν, όπως οι εικόνες του Άτλαντα Μνημοσύνης του Aby Warburg που μεταναστεύουν από τη λεκάνη της Μεσογείου προς το κέντρο της Ευρώπης".

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μαρίνα Γκενάντιεβα. Αέρινα Περάσματα

  • Μεικτά Μέσα

Τα «Αέρινα Περάσματα» θέτουν το ερώτημα της διέλευσης των ορίων και, ιδίως, την κίνηση του περάσματος των αόρατων ορίων, όπως αυτών της Νεκρής Ζώνης, τα οποία δεν εξακριβώνονται ούτε στο έδαφος ούτε στους χάρτες, αλλά προσλαμβάνονται μέσω της ενόρασης και της θέασης. Η παρουσία των έργων, εδώ, αποβλέπει να μετατρέψει την εικαστική μορφή σε ενεργητική εικόνα και να θέσει το έργο εν κινήσει μέσω της διάδρασης με τον παρατηρητή. H βασική θεματική της έκθεσης αφορά το μοτίβο της κουρτίνας, η οποία στη δυτική εικονογραφία οριοθετεί το πλαίσιο του έργου τέχνης, διανοίγοντας ένα πεδίο συμβολισμού και αμφισημίας μέσω της συγκάλυψης διφορούμενων σημείων της εικόνας. Η λεπτεπίλεπτη κίνηση που προκαλεί ο αέρας δημιουργεί πολλαπλά ανοίγματα, περάσματα προς την περιοχή των αόρατων ορίων, τα οποία διασφαλίζει η εστίαση της χωρο-εικόνας σε ένα ορισμένο μεσοδιάστημα από τον παρατηρητή.

Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Κριεζώτου 6, Κολωνάκι
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Tο Μουσείο Ακρόπολης ακολουθεί τις "Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές"

Το μουσείο συμμετέχει στην επετειακή δράση που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού με τη θεματική παρουσίαση με τίτλο "Ανακαλύπτοντας τα τέσσερα στοιχεία της φύσης στο Μουσείο Ακρόπολης".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2024

Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος τιμήθηκε με τον τίτλο ΟΒΕ του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας

Ειδική τελετή πραγματοποιήθηκε στην Κατοικία του Βρετανού Πρέσβη για τη συνεισφορά του Δασκαλόπουλου στον χώρο των τεχνών και της φιλανθρωπίας.

Μαθαίνουμε για τη σύγχρονη αραβική λογοτεχνία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και την ελληνική μετάφραση έργων της

Ημερίδα με αφορμή την 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, με τιμώμενη την Σάρτζα.

Τα φιλμ της Κατερίνας Κομιανού κι ένα τραγούδι των Metro Decay

Η Κατερίνα δίνει χρονική απόσταση στο σήμερα από το σήμερα με μια κάμερα Σούπερ 8.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (20-26/4)

Ιδιότυπες φωτογραφικές εξερευνήσεις, μια έκθεση για το Black Lives Matter και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

"Μαρμαρυγή": Πώς η τέχνη απαθανατίζει το μεγαλείο της φύσης

Η εικαστικός Ελεάννα Μαρτίνου παρουσιάζει έργα της στην γκαλερί Batagianni.

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Πέντε αθηναϊκά μουσεία προτείνουν ένα ξεχωριστό έργο από τις συλλογές τους

Μιλήσαμε με πέντε μουσεία της πόλης για τα έργα τέχνης και τις συλλογές που κοσμούν τις αίθουσές τους και τα οποία δεν πρέπει να χάσουμε τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων (18/5).