Κινηματογραφιστής, εικαστικός, ποιητής, συγγραφέας, ερευνητής της μουσικής της πατρίδας του, ο Aryan Kaganof έχει αναδείξει μέσα από το έργο του στιγμές και τραύματα της ιστορίας της Νοτίου Αφρικής συνδυάζοντας το ντοκυμαντέρ με την πειραματική γραφή.
Με αφορμή την προβολή 4 ταινιών μικρού μήκους στο 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας στην Ταινιοθήκη (16/11, 8 μ.μ.) και τη συζήτηση που θα ακολουθήσει με το κοινό, του ζητήσαμε να μας απαντήσει σε μια σειρά ερωτήσεις για τη δουλειά του κι εκείνος μας αιφνιδίασε απαντώντας στην κάθε ερώτηση με ένα έργο, θέλοντας όπως μας είπε να δείξει ταυτόχρονα πώς λειτουργεί η τέχνη και πώς λειτουργεί η δική του τέχνη. «Κατ’ αυτή την έννοια η γνώση είναι πάντα διπλή – αν ο Ranciere καταλαβαίνει σωστά τον Πλάτωνα», συμπληρώνει.
Τι σας ενδιαφέρει στο να ξαναδείτε μέσα από το έργο σας στιγμές της ιστορίας της Νοτίου Αφρικής;
Έχετε δηλώσει ότι η πρόθεσή σας δεν είναι να θεωρητικολογήσεστε για τη Μαρικάνα, αλλά να θεωρητικολογήσετε μέσα από τη Μαρικάνα. Πώς το εννοείτε; Πιστεύετε στο διδακτικό ρόλο της τέχνης;
Σε τι έγκειται για σας η ανάγκη της καταγραφής («the need to document»);
Μπορεί η τέχνη να αποτελέσει εργαλείο ιστορικής αποσαφήνισης;
Είναι η Νότια Αφρική ένα παραγωγικό έδαφος για την τέχνη σήμερα;
Πώς θα περιγράφατε την εικαστική σκηνή εκεί;
Τι ρόλο παίζει η μουσική στα έργα σας;
Mε ποιόν τρόπο σας ενδιαφέρει η έρευνα πάνω στη μουσική της Νοτίου Αφρικής;
Τι θα δούμε στην Ταινιοθήκη
Κυριακή 16/11, Αίθουσα Α, 8 μ.μ.
Ο πρώτος οργασμός της Νίκολα / Nicola’s First Orgasm
Experimental/Πειραματικό, Νότια Αφρική/South Africa, 2002, 6΄
Digital Files, Έγχρ./Color, με ήχο/ sound
Σκηνοθεσία-Σενάριο-Φωτογραφία-Μοντάζ/Direction-Screenplay-Cinematography-Editing: Aryan Kaganof
Ηθοποιός/Cast: Nicola Deane
Παραγωγή/Production: Aryan Kaganof
Προέλευση κόπιας/Print source: Aryan Kaganof
Σύνοψη
«Δεν μπορούμε να απέχουμε από το να παρακολουθήσουμε την αποκάλυψη ενός όντος το οποίο δεν θα ήταν αντικείμενο ούτε για τον εαυτό της ούτε για κανένα άλλο βλέμμα, αλλά που ωστόσο θα επέφερε, στο μυστήριο της αορατότητάς της, τη συμπύκνωση κάθε αντικειμενικότητας.»
Δυτικό 4.33 / Western 4.33
Documentary/Ντοκιμαντέρ, Ναμίμπια-Ολλανδία-Νότια Αφρική/Namibia-Netherlands-South Africa, 2002, 33΄
Digital Files, Έγχρ./Color, με ήχο/ sound (στα Αγγλικά, Γερμανικά, Φλαμανδικά)
Σκηνοθεσία-Σενάριο-Μοντάζ/Direction-Screenplay-Editing: Aryan Kaganof Φωτογραφία/Cinematography: Wiro Felix
Μουσική/Music: Alec Empire, Sun Ra, Macy Gray, Calexico, Friedrich Nietzsche, Robert Schumann, Rodriguez, Lamonte Young, Harold Budd, Virgins
Αφηγητές: Blixa Bargeld and Zola
Ηθοποιός/Cast: Thomas Shipanga
Παραγωγή/Production: Wiro Felix for Mandala film
Προέλευση κόπιας / Print source : Aryan Kaganof
Σύνοψη
Γυρισμένο στα ερείπια ενός γερμανικού στρατοπέδου συγκέντρωσης στη Ναμίμπια, όπου χιλιάδες ιθαγενείς Χερέρο είχαν εγκλειστεί, το Δυτικό 4.33 είναι ένα τραγούδι προς τιμήν της σιωπής· ένας παιάνας σ’ ένα παρελθόν που μας έρχεται ως παρόν· μια ελεγεία που αρνείται να είναι ελεγεία, που αρνείται να αφήσει τους νεκρούς να εξαφανιστούν.
Ένα τραγούδι για τον Χέκτορ / Song for Hector
Experimental/Πειραματικό, Νότια Αφρική/South Africa, 2007, 5΄
Digital Files, Έγχρ./ Color, με ήχο/ sound
Σκηνοθεσία-Μοντάζ-Παραγωγή/Direction-Editing-Production: Aryan Kaganof
Μουσική/ Music: Ο M. Ward τραγουδά το «Let’s Dance» του David Bowie/M. Ward performing David Bowie’s “Let’s Dance”
Προέλευση κόπιας/Print source: Aryan Kagan
Σύνοψη
O Καγκάνοφ ξαναμιξάρει της ταραχές του Σοουέτο του 1976 και δημιουργεί ένα πειραματικό σινεμά που αποστρατικοποιεί, αποδομεί και αποαποικιοποιεί την υπεραφήγηση. Με φόντο τις ζοφερές κοινοτοπίες της βίαιης ιστορίας της Νότιας Αφρικής και της προπαγάνδας και της αμνησίας του παρόντος, ο Καγκάνοφ αντεπιτίθεται μ’ ένα τονωτικό μείγμα επαναφοράς, επανάληψης, επαναδιατύπωσης και επανεφεύρεσης.
Μοιρολόι για τα θύματα της Μαρικάνα / Threnody for the Victims of Marikana
Experimental Documentary/Πειραματικό Ντοκιμαντέρ, Νότια Αφρική/South Africa, 2014, 34΄
Digital Files, Έγχρ./Color, με ήχο/sound (στα Αγγλικά/in English)
Σκηνοθεσία-Φωτογραφία-Μοντάζ/Direction-Cinematography-Editing: Aryan Kaganof Κείμενo/Text: Jesus Sepulveda
Μουσική/Music: Neo Muyanga
Παραγωγή/Production: Hearing Landscape Critically
Προέλευση κόπιας/Print source: Aryan Kaganof
Σύνοψη
Η πρόθεσή μου εδώ δεν είναι να θεωρητικολογήσω για τη Μαρικάνα, αλλά να θεωρητικολογήσω μέσα από τη Μαρικάνα, η οποία θα παρουσιαστεί ως τελετουργική δολοφονία, της οποίας είναι απεικόνιση· ένα είδος θυσίας που προαναγγέλλει δυσοίωνες αλλαγές.