Η δίκη

3,5

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Η δίκη Ελίνα Γιουνανλή

Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της παράστασης του ΄Αρη Μπινιάρη: η μουσική φόρμα και η εστίαση σε μια υπαρξιακή ανάγνωση του έργου του Φραντς Κάφκα. Η μουσική φόρμα, σταθερό στοιχείο στο σκηνοθετικό του έργο, δεν λειτουργεί ως απλή αισθητική επιλογή ούτε ως κενό σχήμα. Aντιθέτως, αποτελεί έναν τρόπο απόδοσης του κειμένου, που επιτρέπει στην παράσταση να απευθυνθεί και πέρα από το καθαρά λογικό ή λεκτικό επίπεδο. Ο άψογα συγχρονισμένος μηχανισμός μουσικής, κίνησης, εκφοράς λόγου και ερμηνείας ενεργοποιεί το θυμικό και το ένστικτο του θεατή, αγγίζοντας περιοχές λιγότερο συνειδητές.

Η Δίκη
Ελίνα Γιουνανλή

Το δεύτερο χαρακτηριστικό αφορά τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος του Μπινιάρη προς το υπαρξιακό πεδίο, κάτι που διατρέχει τις πρόσφατες δουλειές του ("Προμηθέας", "Φάουστ"). Απομακρυνόμενος από τη θεματική του δογματισμού, η οποία απασχόλησε παλαιότερες παραστάσεις του, ο σκηνοθέτης στρέφεται εδώ στην ανίχνευση περισσότερο εσωτερικών διαδρομών. ΄΄Ετσι, το εμβληματικό αφήγημα του Κάφκα διαβάζεται λιγότερο στην πολιτική ή κοινωνική του διάσταση και περισσότερο ως απεικόνιση μιας εσωτερικής πορείας του Γιόζεφ Κ.

Εδώ, η αδικαιολόγητη σύλληψη και ανάκριση του ήρωα δεν λειτουργoύν τόσο ως αντανάκλαση ενός απρόσωπου, εφιαλτικού κρατικού μηχανισμού όσο ως αφετηρία για ένα ενδοσκοπικό ταξίδι. Ο Γιόζεφ Κ. έρχεται αντιμέτωπος με προσωπικούς φόβους και εσωτερικούς "δαίμονες", πέφτοντας σε ένα λαβύρινθο από τον οποίο δεν φαίνεται να υπάρχει διέξοδος. Η τέχνη, η θρησκεία και η επιστήμη δεν παρουσιάζονται μόνο ως θεσμοί ή μηχανισμοί εξουσίας, αλλά και ως πρόσωπα της ζωής του ίδιου του ήρωα. Η σκηνοθετική ανάγνωση αφήνει, μάλιστα, ανοιχτό το ενδεχόμενο όλα αυτά να αποτελούν έναν εφιάλτη, παρά πραγματικότητα.

Η Δίκη
Ελίνα Γιουνανλή

Αν και θα μπορούσε να αμφισβητηθεί η απομάκρυνση από το πολιτικό στοιχείο του έργου, ο Μπινιάρης στήνει και πάλι έναν άψογα κουρδισμένο σκηνικό μηχανισμό. Στο απρόσωπο, ψυχρό σκηνικό μιας κρατικής υπηρεσίας (ο σχεδιασμός του σκηνικού είναι δικός του), τα πρόσωπα που συναντά ο Γιόζεφ Κ. εμφανίζονται άλλοτε ως στερεοτυπικές, μηχανικές φιγούρες χωρίς ατομικά χαρακτηριστικά και άλλοτε με υπερτονισμένα, σχεδόν γκροτέσκα γνωρίσματα: κατηγορούμενοι με εφιαλτική όψη, αποκρουστικοί ηλικιωμένοι, προκλητικές γυναίκες. Παράλληλα, η οικογένεια και η θρησκεία συμμετέχουν ενεργά στη συγκρότηση αυτού του εσωτερικού εφιάλτη.

Η Δίκη
Ελίνα Γιουνανλή

Οι ηθοποιοί ανταποκρίνονται εξαιρετικά στις υψηλές ερμηνευτικές και σωματικές απαιτήσεις της παράστασης (Εβίτα Αγαΐτση, Αλέξης Βιδαλάκης, Αγγελική Δεληθανάση, Θανάσης Ισιδώρου, Βασίλης Καζής, Κωνσταντίνος Μαγκλάρας, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Σωτήρης Τσακομίδης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης), ενώ ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, στο ρόλο του Γιόζεφ Κ., αποδίδει πειστικά έναν άνθρωπο που σταδιακά εκμηδενίζεται: αρχικά από την άγνοια του τι του συμβαίνει και στη συνέχεια από το βάρος της ίδιας της ενδοσκοπικής διαδικασίας. Σημαντική συμβολή στη συνολική εικόνα έχουν τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη, που υπογραμμίζουν τη σχηματικότητα των προσώπων, η μουσική του Τζεφ Βάγγερ, που συνδιαμορφώνει το δραματικό περιβάλλον της παράστασης, καθώς και η κίνηση-χορογραφία του Αλέξανδρου Σταυρόπουλου και οι φωτισμοί του Στέφανου Δρουσιώτη.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Δίκη

  • Κοινωνικό/Πολιτικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η παράσταση «Δίκη» φέρνει στο προσκήνιο το αριστούργημα του Κάφκα με δραματική ένταση και καυστικό χιούμορ. Ο Γιόζεφ Κ., ερμηνευμένος από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, παγιδεύεται σε μια ατέρμονη διαδικασία, σε ένα σύμπαν όπου οι νόμοι είναι ασαφείς και η δικαιοσύνη φαντασιακή. Η παράσταση αποκαλύπτει την αέναη μάχη του ατόμου με την εξουσία και την παράνοια ενός ολοκληρωτικού κόσμου.

ARK

Δροσοπούλου 197, Κυψέλη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.

Ο Κυρ Παντελής ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη: ο Σταμάτης Φασουλής συνεχίζει την επιτυχία

Το κοινό της Αθήνας έχει την τελευταία ευκαιρία να απολαύσει τη σπαρταριστή κωμωδία "Η Δεξιά, η Αριστερά και ο Κυρ Παντελής" στο Μικρό Παλλάς, με το φινάλε την Κυριακή 11 Ιανουαρίου.