Vanya

3,5

Σε τι αποσκοπεί η σύγχρονη μονοπρόσωπη εκδοχή του τσεχοφικού δράματος, πλην του τεράστιου στοιχήματος που θέτει στον ερμηνευτή; Η πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου και ερμηνεία Γιώργου Καραμίχου, δίνει εν μέρει τις απαντήσεις. | Powered by Uber

Vanya Αγγελική Κοκοβέ

Ο Σάιμον Στίβενς (γνωστός στην Ελλάδα από τα "Motortown" και "Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα") μετέγραψε, το 2023, σε μονοπρόσωπη εκδοχή το γνωστό δράμα του Τσέχοφ, "Θείος Βάνιας". Το έργο προορίζεται για έναν άνδρα ηθοποιό, ο οποίος καλείται να ερμηνεύσει όλα τα πρόσωπα του έργου. Αλήθεια, σε τι αποσκοπεί αυτή η "συμπυκνωμένη" εκδοχή του τσεχοφικού δράματος πλην του τεράστιου στοιχήματος που θέτει στον ερμηνευτή; Καθώς ο ήρωας του Τσέχοφ τοποθετείται αν όχι στο επακριβώς στο σήμερα τότε κάπου άχρονα, το έργο και οι προβληματισμοί του -οι ματαιώσεις, ο χαμένος χρόνος, οι ανεκπλήρωτοι έρωτες, οι προσωπικές αποτυχίες, η αγωνία για το μέλλον- ακούγονται διαφορετικά και επαναπροσδιορίζονται μέσα στο νέο πλαίσιο και ειδικά μέσα στη μη ρεαλιστική, μη "αληθοφανή" συνθήκη του ενός ερμηνευτή που υποδύεται όλα τα πρόσωπα – ανδρικά και γυναικεία.

Vanya
Αγγελική Κοκοβέ

Υπάρχει προφανώς θεατρικότητα σε αυτή τη συνθήκη, μια που το έργο συνιστά ένα παιχνίδι με τη φύση της θεατρικής και υποκριτικής τέχνης, όμως υπάρχει και μια βαθύτερη συνδιαλλαγή και συνομιλία με το τσεχοφικό πρωτότυπο· στην εκδοχή του Στίβενς δείχνουν να υπερισχύουν ο σαρκασμός και η απογοήτευση, σαν να μας λέει ο συγγραφέας, εκατόν είκοσι χρόνια μετά τη γραφή του έργου, η ανθρωπότητα και ο μέσος άνθρωπος δεν έχουν κάνει ούτε βήμα μπροστά. Ταυτόχρονα υπάρχει και μια έντονη γείωση, η ποιητικότητα και η τρυφερότητα υποχωρούν, τουλάχιστον όσον αφορά στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου, που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος. Μάλιστα, με την επιλογή να τοποθετήσει τη δράση μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ, με φόντο αναψυκτικά, οικιακά καθαριστικά, σνακς και χαρτικά, το αίσθημα του έργου για τον άδικα σπαταλημένο χρόνο δεν φτάνει σε εμάς απλώς πιο γιγαντωμένο, αλλά αγγίζει τα όρια μιας κωμικοτραγικής φάρσας (σκηνογραφία: Marco Turcich).

Vanya
Αγγελική Κοκοβέ

Όμως η σκηνοθεσία δείχνει να παίρνει συνολικότερα μια κωμική κατεύθυνση. Κι ο Τσέχοφ αναδεικνύει –με τρυφερότητα όμως- τη γελοιότητα των ηρώων του, όμως τώρα έχουμε να κάνουμε σχεδόν με διακωμώδηση, για παράδειγμα εξαιτίας της χρήσης ενός πολύ καθημερινού και πεζού λεξιλογίου, ή της ενσωμάτωσης στη δράση των οικιακών αναλώσιμων του σούπερ μάρκετ κ.ά. Ο Γιώργος Καραμίχος, πάντως, είναι συναρπαστικός. Ρέοντας από ρόλο σε ρόλο διατηρεί έναν εξαίσιο ρυθμό επί σκηνής, ενώ χαίρεται με αυτό το παιχνίδι των ρόλων. Εστιάζει ίσως περισσότερο σε αυτό, παρά στην πίκρα που προκύπτει από τη δράση και τα πρόσωπα –κι ίσως γι’ αυτό ο τρόπος που υποδύεται την Έλενα και τη Σόνια είναι ελαφρύς, χαλαρός, σχηματικός και προκαλεί μάλλον το γέλιο, - εναλλάσσεται όμως σαν χαμαιλέοντας από ρόλο σε ρόλο, προσδίδοντας στον καθένα τα δικά του χαρακτηριστικά. 

Περισσότερες πληροφορίες

Vanya

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Σύγχρονη εκδοχή του κλασικού έργου του Αντόν Τσέχοφ από τον πολυβραβευμένο και ιδιαίτερα αγαπητό στο ελληνικό κοινό συγγραφέα, όπου ένας ηθοποιός υποδύεται οκτώ ρόλους, ακροβατώντας ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία χαρακτήρων που θέλουν απεγνωσμένα να αλλάξουν τις ζωές τους. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη: "Στον πυρήνα του έργου είναι ένα ερώτημα: το πώς μπορούμε να αλλάξουμε τις ζωές μας. Οι χαρακτήρες αντιμετωπίζουν το ίδιο θέμα με διαφορετικό τρόπο και ένας ηθοποιός ενσωματώνει αυτή την σπαρακτική ανάγκη για αλλαγή, για μια διαφορετική ζωή, για έρωτα, αγάπη, επιτυχία, χρήματα, αποδοχή, ευτυχία”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Nina / where are you my de@r?": Το one woman show για λίγο μετά τα 30 επιστρέφει

Η πρώτη προσωπική δουλειά της Ειρήνης Φαναριώτη που κέρδισε το κοινό την προηγούμενη σεζόν επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2025

Επίδαυρος: Φωτογραφίες από τις πρόβες της "Ηλέκτρας" στη Χώρα της Άνδρου

Μετά το Θέατρο Πορεία, οι αναγνώσεις της "Ηλέκτρας" του Σοφοολή ολοκληρώθηκαν στο σπίτι των Καραγάτση στη Χώρα Άνδρου. Ένα τόπο που συγκινεί πολύ το σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου, ο οποίος καταθέτει την πρώτη σκηνοθεσία του στο αρχαίο δράμα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

"Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;" ρωτούν οι Κατερίνα Μπιλάλη και Κωνσταντίνος Κυριακού

Μια παράσταση που έρχεται από το… μέλλον στο θέατρο Μεταξουργείο, βασισμένη στην τριλογία του Ευγένιου Ο’Νιλ "To πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα".

"Το ξύπνημα της άνοιξης In Reverse": Το εμβληματικό έργο του Βέντεκιντ σε σύγχρονη διασκευή

Περισσότερο από έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, το "Ξύπνημα της Άνοιξης" του Φρανκ Βέντεκιντ αποδεικνύεται ανατριχιαστικά επίκαιρο μέσα από τη σύγχρονη διασκευή της Σμαράγδας Μαγδαληνής, που ανεβαίνει με τον τίτλο "In Reverse".

Όσα θα δούμε στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου" τη σεζόν 2025-2026

Μοσχόπουλος, Αυγουστίδης, Μαϊστράλη, Ζερίτης και άλλοι κορυφαίοι δημιουργοί δίνουν ραντεβού στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη" την επόμενη θεατρική σεζόν με ένα ρεπερτόριο που υπόσχεται δυνατές στιγμές.

Το Μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Χορού 2025 από τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ

Για την Παγκόσμια Ημέρα Χορού 2025, που γιορτάζεται 29 Απριλίου, το μήνυμα υπογράφει ένας άνθρωπος που έχει μάθει να ζει μέσα από τη σιωπηλή γλώσσα της κίνησης: ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ. Αναλογιστείτε το μήνυμα του και θυμηθείτε ποιοι άλλοι παγκοσμίως έχουν γράψει για την ημέρα αυτή.

Πάθος, μύθοι και σύγχρονη τέχνη στον κόσμο του "Holy Bitch!"

Πρώτες φωτογραφίες από την ανατρεπτική παράσταση "Holy Bitch!" της Έλλης Παπακωνσταντίνου στο Πορεία.