Vanya

3,5

Σε τι αποσκοπεί η σύγχρονη μονοπρόσωπη εκδοχή του τσεχοφικού δράματος, πλην του τεράστιου στοιχήματος που θέτει στον ερμηνευτή; Η πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου και ερμηνεία Γιώργου Καραμίχου, δίνει εν μέρει τις απαντήσεις. | Powered by Uber

Vanya Αγγελική Κοκοβέ

Ο Σάιμον Στίβενς (γνωστός στην Ελλάδα από τα "Motortown" και "Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα") μετέγραψε, το 2023, σε μονοπρόσωπη εκδοχή το γνωστό δράμα του Τσέχοφ, "Θείος Βάνιας". Το έργο προορίζεται για έναν άνδρα ηθοποιό, ο οποίος καλείται να ερμηνεύσει όλα τα πρόσωπα του έργου. Αλήθεια, σε τι αποσκοπεί αυτή η "συμπυκνωμένη" εκδοχή του τσεχοφικού δράματος πλην του τεράστιου στοιχήματος που θέτει στον ερμηνευτή; Καθώς ο ήρωας του Τσέχοφ τοποθετείται αν όχι στο επακριβώς στο σήμερα τότε κάπου άχρονα, το έργο και οι προβληματισμοί του -οι ματαιώσεις, ο χαμένος χρόνος, οι ανεκπλήρωτοι έρωτες, οι προσωπικές αποτυχίες, η αγωνία για το μέλλον- ακούγονται διαφορετικά και επαναπροσδιορίζονται μέσα στο νέο πλαίσιο και ειδικά μέσα στη μη ρεαλιστική, μη "αληθοφανή" συνθήκη του ενός ερμηνευτή που υποδύεται όλα τα πρόσωπα – ανδρικά και γυναικεία.

Vanya
Αγγελική Κοκοβέ

Υπάρχει προφανώς θεατρικότητα σε αυτή τη συνθήκη, μια που το έργο συνιστά ένα παιχνίδι με τη φύση της θεατρικής και υποκριτικής τέχνης, όμως υπάρχει και μια βαθύτερη συνδιαλλαγή και συνομιλία με το τσεχοφικό πρωτότυπο· στην εκδοχή του Στίβενς δείχνουν να υπερισχύουν ο σαρκασμός και η απογοήτευση, σαν να μας λέει ο συγγραφέας, εκατόν είκοσι χρόνια μετά τη γραφή του έργου, η ανθρωπότητα και ο μέσος άνθρωπος δεν έχουν κάνει ούτε βήμα μπροστά. Ταυτόχρονα υπάρχει και μια έντονη γείωση, η ποιητικότητα και η τρυφερότητα υποχωρούν, τουλάχιστον όσον αφορά στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου, που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος. Μάλιστα, με την επιλογή να τοποθετήσει τη δράση μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ, με φόντο αναψυκτικά, οικιακά καθαριστικά, σνακς και χαρτικά, το αίσθημα του έργου για τον άδικα σπαταλημένο χρόνο δεν φτάνει σε εμάς απλώς πιο γιγαντωμένο, αλλά αγγίζει τα όρια μιας κωμικοτραγικής φάρσας (σκηνογραφία: Marco Turcich).

Vanya
Αγγελική Κοκοβέ

Όμως η σκηνοθεσία δείχνει να παίρνει συνολικότερα μια κωμική κατεύθυνση. Κι ο Τσέχοφ αναδεικνύει –με τρυφερότητα όμως- τη γελοιότητα των ηρώων του, όμως τώρα έχουμε να κάνουμε σχεδόν με διακωμώδηση, για παράδειγμα εξαιτίας της χρήσης ενός πολύ καθημερινού και πεζού λεξιλογίου, ή της ενσωμάτωσης στη δράση των οικιακών αναλώσιμων του σούπερ μάρκετ κ.ά. Ο Γιώργος Καραμίχος, πάντως, είναι συναρπαστικός. Ρέοντας από ρόλο σε ρόλο διατηρεί έναν εξαίσιο ρυθμό επί σκηνής, ενώ χαίρεται με αυτό το παιχνίδι των ρόλων. Εστιάζει ίσως περισσότερο σε αυτό, παρά στην πίκρα που προκύπτει από τη δράση και τα πρόσωπα –κι ίσως γι’ αυτό ο τρόπος που υποδύεται την Έλενα και τη Σόνια είναι ελαφρύς, χαλαρός, σχηματικός και προκαλεί μάλλον το γέλιο, - εναλλάσσεται όμως σαν χαμαιλέοντας από ρόλο σε ρόλο, προσδίδοντας στον καθένα τα δικά του χαρακτηριστικά. 

Περισσότερες πληροφορίες

Vanya

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Σύγχρονη εκδοχή του κλασικού έργου του Αντόν Τσέχοφ από τον πολυβραβευμένο και ιδιαίτερα αγαπητό στο ελληνικό κοινό συγγραφέα, όπου ένας ηθοποιός υποδύεται οκτώ ρόλους, ακροβατώντας ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία χαρακτήρων που θέλουν απεγνωσμένα να αλλάξουν τις ζωές τους. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη: "Στον πυρήνα του έργου είναι ένα ερώτημα: το πώς μπορούμε να αλλάξουμε τις ζωές μας. Οι χαρακτήρες αντιμετωπίζουν το ίδιο θέμα με διαφορετικό τρόπο και ένας ηθοποιός ενσωματώνει αυτή την σπαρακτική ανάγκη για αλλαγή, για μια διαφορετική ζωή, για έρωτα, αγάπη, επιτυχία, χρήματα, αποδοχή, ευτυχία”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Annie": Αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση στο Παλλάς

Δείτε φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση του πολυβραβευμένου μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ που ανεβάζει για τέταρτη φορά η Θέμις Μαρσέλλου με all star θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.