Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της

3,5

Μεγαλειώδης παράσταση συνόλου σε ένα εμβληματικό έργο, το οποίο, μάλιστα, συγκαταλέγεται σε αυτά του Μπρεχτ που δεν βλέπουμε συχνά. Πιστός στο ύφος του, ο Λιβαθινός παραδίδει ένα πλουραλιστικό θέαμα με εξαίσια αισθητική, που όμως σε σημεία προδίδει το συγγραφικό πνεύμα. | Powered by Uber

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της Ελίνα Γιουνανλή©

Η παράσταση του Εθνικού μάς δίνει την ευκαιρία να ξαναθυμηθούμε ένα σπουδαίο κείμενο, που γράφτηκε μόλις ένα χρόνο πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ιστορία διαδραματίζεται πολύ νωρίτερα, κατά τον Τριακονταετή Πόλεμο μεταξύ Καθολικών και Προτεσταντών (1618-48), και αυτή η απόσταση βοηθάει τον Γερμανό δραματουργό να παραδώσει ένα ειρωνικό έργο που λειτουργεί –μέχρι σήμερα– ως προειδοποίηση για τη συνεχώς ανακυκλούμενη φύση του πολέμου. Βλέποντάς το ογδόντα πέντε μετά τη συγγραφή του, το αποτύπωμά του παραμένει βαθύ: η "Μάνα Κουράγιο" δείχνει πως η ιστορία της ανθρωπότητας είναι μάλλον μια ιστορία πολέμου (και πολέμων) και οι ειρηνικές περίοδοι απλώς διαλείμματα.

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της
Ελίνα Γιουνανλή©

Η κεντρική σκηνή του Εθνικού δίνει στον Λιβαθινό τις δυνατότητες να παραδώσει μια παράσταση με όρους κορυφαίου αισθητικά "υπερθεάματος", όπως αποτυπώνεται στα φώτα του Αλέκου Αναστασίου, τα κοστούμια της Ελένης Μανωλοπούλου, ακόμη και στο σκηνικό της ίδιας, δηλαδή το κάρο της Μάνας Κουράγιο όλο κι όλο, που καταφέρνει να γεμίσει τη μεγάλη σκηνή. Καθοριστικότατη στέκεται η πρωτότυπη, νέα σύνθεση του Θοδωρή Αμπαζή, που δεν σταματάει λεπτό να συμπληρώνει τη σκηνική δράση, και η παρουσία της ζωντανής ορχήστρας. Βέβαια, σε μια παράσταση του Λιβαθινού, το υπερθέαμα δεν θα μπορούσε να είναι απλώς μια εντυπωσιακή εξωτερική κατασκευή. Αντιθέτως, και αυτή η παράσταση αποτελεί ένα ωραίο δείγμα συλλογικής δουλειάς που φέρει το διακριτό σκηνοθετικό στίγμα του, καθώς ξεχειλίζει θεατρικότητα και παίζει με τις θεατρικές συμβάσεις.

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της
Ελίνα Γιουνανλή©

Η ιστορία παραδίδεται με γλαφυρότητα και η συγγραφική ειρωνεία μεταδίδεται, τόσο χάρη στη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα και τη δραματολογική δουλειά της Έρις Κύργια, που έχει κρατήσει το "ζουμί" του εκτενέστατου έργου, όσο και χάρη στην πολύ καλή ερμηνεία της Μπέττυς Αρβανίτη, στο ρόλο της τυχοδιώκτριας ηρωίδας που εκμεταλλεύεται τον πόλεμο, αλλά ο πόλεμος θα της στερήσει ό,τι πολυτιμότερο έχει, τα παιδιά της. Ο σκηνοθετικός πλουραλισμός (η κίνηση, τα τραγούδια, οι συνεχείς δράσεις, οι σκηνές συνόλου) αναζωογονεί την απόδοση του πυκνού κειμένου, όμως παράλληλα εντοπίζονται στοιχεία σκηνικής ελαφρότητας και λυρικού συναισθηματισμού που δεν συνάδουν με το μπρεχτικό ύφος· σε αυτά τα σημεία, τα βίντεο και η μουσική προσθέτουν ένα αχρείαστο μελοδραματικό ύφος.

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της
Ελίνα Γιουνανλή©

Όσον αφορά στις ερμηνείες, ο Λιβαθινός έχει κατορθώσει να μεταγγίσει τη μέθοδό του σε ένα θίασο που αποτελείται κυρίως από ηθοποιούς που δεν ανήκουν στη σταθερή ομάδα του, όμως αυτοί εμφανίζονται άνισοι. Πάντως, εκτός της στιβαρής Αρβανίτη, ξεχωρίζει με την ένθερμη σωματική ερμηνεία της η Άννα Μάγκου στο ρόλο της βουβής Κάτριν, ενώ πολύ καλή είναι και η ομάδα των ηθοποιών που εναλλάσσονται σε μικρούς ρόλους (Γιάννης Δενδρινός, Πάρης Λεόντιος, Βασίλης Ντάρμας, Θεοδοσία Σαββάκη κ.ά.). Ωραία παρουσία σαν από καμπαρέ η πόρνη της Εύας Σιμάτου, αν και έντονα εξωστρεφής, κάτι που παρατηρείται και σε άλλες ερμηνείες, ως αντιστάθμισμα ίσως στην μπρεχτική αποστασιοποίηση.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 165 '

Η ιστορία της τυχοδιώκτριας Άννα Φρίλινγκ που εκμεταλλεύεται τον πόλεμο για να επιβιώσει, πουλώντας αγαθά στους στρατιώτες, ενώ μάταια προσπαθεί να προστατεύσει τα τρία παιδιά της. Θέλοντας να παρουσιάσει «την κοινωνία ως ικανή να αλλάξει», ο Μπρεχτ περιγράφει συμβάντα που διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια του Τριακονταετούς Πολέμου στην Ευρώπη, ως μια παραβολική αντιπολεμική κραυγή για τον επερχόμενο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς το έργο γράφτηκε στη Σκανδιναβία το 1938-1939. Στον πρώτο Μπρεχτ της πορείας του Στάθη Λιβαθινού, η μουσική και τα τραγούδια της παράστασης παρουσιάζονται σε μια νέα εκδοχή -και όχι εκείνη του Πάουλ Ντεσάου- με την υπογραφή του Θοδωρή Αμπαζή.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στην ταράτσα του Λαμπέτη για θέατρο και συναυλίες

Το καλοκαίρι του 2025 μάς περιμένουν μουσικές βραδιές με τους Μελίνα Ασλανίδου, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Ασπασία Στρατηγού, Κώστα Μακεδόνα, Γιώτα Νέγκα, Polkar, Φωτεινή Βελεσιώτου, Θοδωρή Βουτσικάκη, μια ολοκαίνουργια παράσταση με πρωταγωνιστή τον Πέτρο Λαγούτη, stand up comedy με την Κατερίνα Βρανά και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2025

"Nina / where are you my de@r?": Το one woman show για λίγο μετά τα 30 επιστρέφει

Η πρώτη προσωπική δουλειά της Ειρήνης Φαναριώτη που κέρδισε το κοινό την προηγούμενη σεζόν επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις.

Επίδαυρος: Φωτογραφίες από τις πρόβες της "Ηλέκτρας" στη Χώρα της Άνδρου

Μετά το Θέατρο Πορεία, οι αναγνώσεις της "Ηλέκτρας" του Σοφοολή ολοκληρώθηκαν στο σπίτι των Καραγάτση στη Χώρα Άνδρου. Ένα τόπο που συγκινεί πολύ το σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου, ο οποίος καταθέτει την πρώτη σκηνοθεσία του στο αρχαίο δράμα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

"Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;" ρωτούν οι Κατερίνα Μπιλάλη και Κωνσταντίνος Κυριακού

Μια παράσταση που έρχεται από το… μέλλον στο θέατρο Μεταξουργείο, βασισμένη στην τριλογία του Ευγένιου Ο’Νιλ "To πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα".

"Το ξύπνημα της άνοιξης In Reverse": Το εμβληματικό έργο του Βέντεκιντ σε σύγχρονη διασκευή

Περισσότερο από έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, το "Ξύπνημα της Άνοιξης" του Φρανκ Βέντεκιντ αποδεικνύεται ανατριχιαστικά επίκαιρο μέσα από τη σύγχρονη διασκευή της Σμαράγδας Μαγδαληνής, που ανεβαίνει με τον τίτλο "In Reverse".

Όσα θα δούμε στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου" τη σεζόν 2025-2026

Μοσχόπουλος, Αυγουστίδης, Μαϊστράλη, Ζερίτης και άλλοι κορυφαίοι δημιουργοί δίνουν ραντεβού στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη" την επόμενη θεατρική σεζόν με ένα ρεπερτόριο που υπόσχεται δυνατές στιγμές.

Το Μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Χορού 2025 από τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ

Για την Παγκόσμια Ημέρα Χορού 2025, που γιορτάζεται 29 Απριλίου, το μήνυμα υπογράφει ένας άνθρωπος που έχει μάθει να ζει μέσα από τη σιωπηλή γλώσσα της κίνησης: ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ. Αναλογιστείτε το μήνυμα του και θυμηθείτε ποιοι άλλοι παγκοσμίως έχουν γράψει για την ημέρα αυτή.