Δωδέκατη νύχτα ή ό,τι επιθυμείτε

3,5

Η underground αισθητική και ο σαιξπηρικός λυρισμός συνυπάρχουν στην πρόταση του Γιάννη Κακλέα πάνω σε μία από τις ωραιότερες κωμωδίες του ελισαβετιανού συγγραφέα.

Δωδέκατη νύχτα Πάτροκλος Σκαφίδας©

Μια σειρά παρεξηγήσεων ορίζουν τη "Δωδέκατη νύχτα", καθώς η Βιόλα και ο δίδυμος αδερφός της Σεμπάστιαν ναυαγούν σε ένα νησί. Η Βιόλα μεταμφιέζεται σε άντρα και, ως Σεζάριο, μπαίνει στην υπηρεσία του δούκα Ορσίνο, τον οποίο και ερωτεύεται. Ο δούκας από την πλευρά του είναι ερωτευμένος με την Ολίβια, που όμως τον αποστρέφεται, αφού πενθεί τον αδερφό της κι έχει αποφασίσει να στερηθεί το ερωτικό συναίσθημα για εφτά χρόνια· ώσπου γνωρίζει και ερωτεύεται τον Σεζάριο/Βιόλα. Έτσι, ένα γαϊτανάκι από ασύμπτωτους και φαινομενικά αδιέξοδους έρωτες ξετυλίγεται όπως και ένα παιχνίδι ψευδαισθήσεων, με επίκεντρο την κρυφή ταυτότητα της Βιόλα και την εμφάνιση, σε δεύτερο χρόνο, του πανομοιότυπου Σεμπάστιαν. Το κεντρικό μοτίβο της μεταμφίεσης/αλλαγής φύλου παρακινεί τον Κακλέα να εντάξει στην παράσταση το ζήτημα της ρευστότητας, όχι μόνο του έρωτα, αλλά και των έμφυλων ταυτοτήτων. Έτσι ο Τρελός του έργου εδώ παίρνει τη μορφή μιας ανδρόγυνης φιγούρας (Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος) που γεννάει τη δράση και συντονίζει ένα σόου, ενώ η φανταστική Ιλλυρία του έργου γίνεται ένας άδειος μαύρος χώρος, όπου όλες οι φαντασιώσεις είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν (σκηνικά: Ηλ. Δουλαδήρη - Γ. Κακλέας).

Δωδέκατη νύχτα

Σε μία από τις κορυφαίες στιγμές του, ο Σαίξπηρ χρησιμοποιεί την παρεξήγηση για να "γελάσει" με τον έρωτα και τους ερωτευμένους. Έτσι, όσο εξυμνεί με μερικούς από τους ωραιότερους στίχους του το ερωτικό συναίσθημα άλλο τόσο περιγελάει τη μεταβλητότητά του και κυρίως τα μεγάλα λόγια και τους όρκους αιώνιας αγάπης. Ο Κακλέας προσθέτει ακόμη περισσότερη υπερβολή σε αυτήν τη διακωμώδηση, παρουσιάζοντας έναν πομπώδη, γελοίο Ορσίνο, που διακατέχεται από πάθος για την Ολίβια, απλώς για να το ξεχάσει όταν ανακαλύψει πως ο Σεζάριο είναι η όμορφη Βιόλα (αν και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής εμφανίζεται υπερβολικά μονοκόμματος) ή την πενθούσα Ολίβια (Ηλιάνα Μαυρομάτη) ως μια άκρως σεξουαλική, ηδυπαθή παρουσία. Δίνει όμως στο λυρισμό το χώρο που του αναλογεί, έστω κι αν το σαιξπηρικό κείμενο έχει περικοπεί δραστικά: η Αμαλία Καβάλη (Βιόλα/Σεμπάστιαν) είναι πραγματικά συγκινητική, ενώ η σκηνοθεσία συνολικά μεταχειρίζεται ωραία τις αλλαγές της δραματικής ατμόσφαιρας: έτσι η παράσταση πότε δονείται από την ενέργεια ενός κλαμπάτου, αισθησιακού σόου και πότε υποκλίνεται στο μεγαλείο του σαιξπηρικού πνεύματος.

Δωδέκατη νύχτα

Όσον αφορά το χιούμορ, ενώ οι κατεξοχήν φορείς του κωμικού (η παρέα των Σερ Τόμπι και Άντριου) ζημιώνονται κάπως υπό το βάρος της βιντεοκλιπίστικης, underground αισθητικής, ο Κακλέας κρατάει ως άσο στο μανίκι την κορυφαία κωμική σκηνή του έργου (και μία από τις απολαυστικότερες του παγκόσμιου ρεπερτορίου): τη διακωμώδηση του Μαλβόλιο, με την ξεκαρδιστική ερμηνεία του Αλέξανδρου Ζουριδάκη. Πετυχημένη η λειτουργία της μουσικής (Γρηγόρης Ελευθερίου), που στηρίζεται κυρίως σε διασκευές γνωστών κομματιών, συμπληρώνει αποφασιστικά το συναίσθημα των σκηνών, χαρακτηριστικά τα κοστούμια (Ηλένια Δουλαδήρη), που αντλούν από πολλές αναφορές "πειράζοντάς" τες, από το ελισαβετιανό ένδυμα και το βενετσιάνικο καρναβάλι μέχρι τα strip shows και το σύγχρονο street style.

Περισσότερες πληροφορίες

Δωδέκατη νύχτα ή ό,τι επιθυμείτε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο δίδυμα αδέλφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν που μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό, μετά από ένα ναυάγιο βρίσκονται σ΄έναν άγνωστο τόπο χωρίς να ξέρει ο ένας την τύχη του άλλου. Η Βιόλα για λόγους επιβίωσης ντύνεται άντρας και τότε ξεκινούν τα μπερδέματα. Τα πρόσωπα του έργου, στην αναζήτηση του ερωτικού τους συντρόφου, μπερδεύονται περίτεχνα με τα είδωλα τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια ρευστή εικόνα ερωτικής ταυτότητας και να εμφανιστούν οι πολλαπλές, πολύμορφες σεξουαλικές ταυτότητές τους. Το πάθος, η εναλλαγή φύλων, η τρέλα, η ερωτική παρεξήγηση συγκρούονται με τον πουριτανισμό και την αυστηρή ηθική δομή μιας κοινωνίας μη ερωτικής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.