Ηλέκτρα

2,5

Καθαρή ανάγνωση της σοφόκλειας τραγωδίας, που πάνω από οποιαδήποτε ερμηνεία τοποθετεί την όσο το δυνατόν αμεσότερη πρόσληψη του έργου από το ευρύ κοινό, πέφτει όμως στην παγίδα να επαναπαυθεί στην αυτάρκεια του έργου.

Ηλέκτρα Μελεμέ Ελίνα Γιουνανλή©

Στην ετήσια αναμέτρηση θεατών και καλλιτεχνών με το αρχαίο δράμα, τη δική τους θέση καταλαμβάνουν παραστάσεις σαν αυτή που υπογράφει η Λίλλυ Μελεμέ, δηλαδή καθαρές αναγνώσεις που πάνω από οποιαδήποτε ερμηνεία τοποθετούν την όσο το δυνατόν αμεσότερη πρόσληψη του έργου από το  ευρύ κοινό. Αυτές οι παραστάσεις αποτελούν τον βασικό δίαυλο επικοινωνίας της μεγάλης πλειοψηφίας με το αρχαίο δράμα, καθώς βασίζονται κατ’ αρχήν στη δυναμική και τη διαχρονικότητα των κειμένων, στις συγκρούσεις και τις θεματικές τους. Φυσικά δεν είναι προαπαιτούμενο κάθε παράσταση να αποτελεί πρόταση πάνω στον τρόπο ανεβάσματος του αρχαίου δράματος, όμως ακόμη και ο "ασφαλής" δρόμος κρύβει παγίδες: το γεγονός πως η εμπιστοσύνη στην αυτάρκεια και την αξία των έργων, οδηγεί κάποιες φορές στην απουσία κέντρου βάρους από την παράσταση ή/και σε αισθητικές εκπτώσεις.

Ηλέκτρα Μελεμέ
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτά τα παθητικά σημεία είναι που ζημιώνουν την "Ηλέκτρα" της Μελεμέ, και όχι το γεγονός ότι αποτελεί μια αναμενόμενη, εκλαϊκευμένη πρόταση. Για τη σοφόκλεια εκδοχή του μύθου, που έχει επιλέξει η σκηνοθέτρια, οι θεωρητικές αναλύσεις διχάζονται σε δύο αντίθετες κατευθύνσεις: αυτή που δικαιώνει την Ηλέκτρα (και τον Ορέστη) και παρουσιάζει τους φόνους της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου ως μια δίκαιη εκδίκηση που αποκαθιστά τη διασαλευμένη τάξη στο παλάτι των Μυκηνών, και αυτή που επισημαίνει πως με τη διπλή δολοφονία ο ζόφος πολλαπλασιάζεται και δεν μπορεί παρά να ρουφήξει μέσα του τα δύο αδέρφια. Το έργο είναι τόσο αμφίρροπο και ανοιχτό στην τελική του ερμηνεία, ώστε αυτό που αξίζει να κρατηθεί είναι πως: "η Ηλέκτρα είναι ένα έργο στο οποίο ένας σκηνοθέτης θα μπορούσε νόμιμα να διαμορφώσει τη σημασία του τέλους, είτε προς μια θετική, είτε προς μια αρνητική ερμηνεία, χωρίς να παραποιεί το κείμενο" (R.G.A. Buxton).

Ηλέκτρα Μελεμέ
Ελίνα Γιουνανλή©

Η Μελεμέ σαφέστατα παίρνει τον πρώτο δρόμο και επιλέγει να δικαιώσει την Ηλέκτρα, όπως προκύπτει από την αντιπαράθεση της Λένας Παπαληγούρα και της Ελισάβετ Μουτάφη. Η πρώτη αποδίδει με μέτρο αλλά και σθένος το πάθος που κινεί τη ηρωίδα στις εκδηλώσεις του πένθους και της οργής όσο και στην παρόρμηση του φονικού (και ερμηνευτικά διασώζεται), ενώ η δεύτερη καθοδηγείται στην ερμηνεία της Κλυταιμνήστρας ως ενός μοχθηρού γύναιου, με σχεδόν κωμικές αποχρώσεις, έτσι ώστε αδυνατεί να προκαλέσει οποιαδήποτε ταύτιση. Από εκεί και πέρα, η παράσταση μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων και επαναπαυμένη στη δυναμική του έργου αφήνει και τους ηθοποιούς χωρίς εμφανή στήριξη: ο Στρατής Χατζησταματίου έχει ωραίες στιγμές ως Ορέστης, ειδικότερα στη σκηνή της αναγνώρισης, όμως εμφανίζεται "λίγος" όταν οπλίζει το χέρι του και οδηγείται στη διπλή δολοφονία, ο Ιωάννης Παπαζήσης ερμηνεύει τον Παιδαγωγό με μια ανεξήγητη παιγνιώδη διάθεση, επαρκείς είναι η Εριέττα Μανούρη (Χρυσόθεμις), ο Πάρις Λεόντιος (Πυλάδης) και ο Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος).

Ηλέκτρα Μελεμέ
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτό που κυρίως απουσιάζει είναι ένα αισθητικό ή συναισθηματικό στίγμα, μια ζωηρή αποτύπωση του (ζοφερού) κλίματος του έργου. Ελάχιστα σημεία στην παράσταση αναδεικνύουν τη μιαρή συνθήκη που επικρατεί στο παλάτι των Μυκηνών ή την εμμονική προσκόλληση της ηρωίδας σε καταστάσεις και αποφάσεις που την πνίγουν, όπως εν μέρει επιτυγχάνει η αντίθεση των κοστουμιών, μεταξύ της λερωμένης, ανδροντυμένης Ηλέκτρας και του καλοντυμένου Χορού (Βασιλική Σύρμα). Ο Χορός (Φιόνα Γεωργιάδη, Ήβη Νικολαϊδου, Κωνσταντίνα Νταντάμη, Δανάη Πολίτη, Μελισσάνθη Ρεγκούκου, Αρετή Τίλη) έχει συνεχή παρουσία, με εξάρσεις στις κορυφαίες δραματικές σκηνές (κίνηση: Κική Μπάκα), όπως και η μουσική-σασπένς του Σταύρου Γασπαράτου, ενώ το σκηνικό (Μικαέλα Λιακατά) ένα σύνολο από κεκλιμένες πλατφόρμες δεν αποτελεί καλαίσθητη επιλογή ούτε αποδεικνύεται λειτουργικό.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Ορέστης επιστρέφει στο Άργος και μαζί με την Ηλέκτρα εκδικούνται για το φόνο του πατέρα τους, Αγαμέμνονα, από τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα. Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του, που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας. Ένα βλέμμα θρυμματισμένο από το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει. Σε αυτόν τον κόσμο, η Ηλέκτρα επιλέγει να αποτελέσει το μοναδικό κύτταρο ζωντανής συνείδησης που δεν θα πάψει να καταγγέλλει την ανηθικότητα και την υποκρισία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.