Ο Μισάνθρωπος ή Ο πικρόχολος ερωτευμένος

3

Καθαρή και κλασικιστική στην όψη παράσταση της μολιερικής κωμωδίας, η οποία, αν και ζημιώνεται από την απουσία ενέργειας και κλιμακώσεων, έχει πολλαπλή σημασία από μόνη της.

Ο Μισάνθρωπος ή Ο πικρόχολος ερωτευμένος Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Είναι σχεδόν συγκινητικό και σίγουρα αξιοσημείωτο το γεγονός πως ένας από τους τιτάνες της παγκόσμιας σκηνοθεσίας δείχνει τέτοια πίστη στην αυτοδυναμία του κειμένου και παραδίδει μια καθαρή, και κλασικιστική στην όψη, παράσταση του "Μισάνθρωπου". Ενώ η συντριπτική πλειονότητα των σημαντικότερων σκηνοθετών χρησιμοποιούν τα κλασικά κείμενα κυρίως ως αφορμή ή μέσο για να διατυπώσουν ευρύτερες τοποθετήσεις πάνω στα θέματά τους, ο Πέτερ Στάιν ανεβάζει τη μολιερική κωμωδία αποδεσμευμένος από την ανάγκη να "μιλήσει" μέσω αυτής. Αυτό που παραδίδει επί σκηνής είναι αυτούσιο το κείμενο, σύμφωνα βέβαια με την προσωπική του αισθητική και ερμηνεία· έτσι, η παράσταση δεν λειτουργεί μόνο ως καλλιτεχνικό δημιούργημα, αλλά και –άθελά της ίσως– ως κάποιου είδους τεστ, ως μια δοκιμασία που καλείται να απαντήσει στο ερώτημα κατά πόσον αντέχουν τα μολιερικά ή και συνολικότερα τα κλασικά έργα χωρίς "έξωθεν" παρεμβάσεις.

Ο Μισάνθρωπος ή Ο πικρόχολος ερωτευμένος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Η παράσταση αναδεικνύει το έργο στην ολότητά του, άρα τα δυνατά σημεία αλλά και τα μειονεκτήματά του· καλύτερα, τόσο τα χαρακτηριστικά που γοητεύουν όσο και αυτά που αποδεικνύονται δυσλειτουργικά. Η συγγραφική δεξιοτεχνία στον έμμετρο λόγο είναι ένα καλό παράδειγμα και για τα δύο, μιας και οι λογοτεχνικές ποιότητες δεν εγγυώνται μια επιτυχημένη σκηνική απόδοση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι ηθοποιοί εγκλωβίζονται συχνά στο ρυθμό της έμμετρης δεκαπεντασύλλαβης μετάφρασης (Λουίζα Μητσάκου), κάτι που παρασύρει παράσταση και ερμηνείες σε μια γραμμική ισοπέδωση.

Ο Μισάνθρωπος ή Ο πικρόχολος ερωτευμένος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, στο ρόλο του πικρόχολου Αλσέστ που δοκιμάζεται στον έρωτά του για τη ματαιόδοξη Σελιμέν, έχει αποβάλει κάποιες αναγνωρίσιμες μανιέρες του αλλά εμφανίζεται μάλλον συγκρατημένος, όπως και ο Γιωργής Τσαμπουράκης ως Φιλέντ. Συνολικά, η παράσταση χρειαζόταν πιο ζωηρή ενέργεια και περισσότερες κλιμακώσεις ρυθμού και συναισθήματος – ίσως δεν κατακτήθηκε η απαιτούμενη συλλογικότητα μεταξύ των Ελλήνων ηθοποιών και του ξένου σκηνοθέτη; Ξεχωρίζουν η Νάνσυ Μπούκλη, που, ξεπερνώντας τη δυσκολία του δεκαπεντασύλλαβου, δίνει ύφος στην Ελιάντ, ενώ την ανάγκη για το κωμικό συναίσθημα εκπληρώνουν η απόδοση του υπερφίαλου Ορόντ από τον Γιώργο Γλάστρα και των δύο κωμικών αντίζηλων του Αλσέστ στον έρωτα για τη Σελιμέν (Θεοδόσης Τανής, Αχιλλέας Σκεύης). Η έμπειρη Όλια Λαζαρίδου αποδίδει με αυτοπεποίθηση την υποκρίτρια ηθικολόγο Αρσινόη, ενώ η Παρασκευή Δουρουκλάκη δίνει κάπως σχηματικά το ρόλο της –μάλλον αντιπαθητικής σύμφωνα με αυτήν τη σκηνοθετική ανάγνωση– Σελιμέν.

Ο Μισάνθρωπος ή Ο πικρόχολος ερωτευμένος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Αν μη τι άλλο εντυπωσιακή και υψηλής αισθητικής η κλασικιστική όψη στα κοστούμια και τις περούκες, ενώ το μοναδικό και σταθερό σκηνικό μπροστά από το οποίο εκτυλίσσεται ολόκληρη η δράση, μια ξύλινη πρόσοψη με γυάλινες πόρτες/καθρέφτες, χαρίζει ωραία κορύφωση στο φινάλε, όταν ανοίγει για να οδηγήσει τον Αλσέστ στην έξοδο κινδύνου· πρόκειται ίσως και για μια προσωπική νύξη του Στάιν, τη μόνη σε όλη την παράσταση, έναν δικό του καλλιτεχνικό (απο)χαιρετισμό.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μισάνθρωπος ή Ο πικρόχολος ερωτευμένος

  • Κωμωδία

Με αφορμή τα 400 χρόνια από τη γέννηση του Μολιέρου, ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαίους σκηνοθέτες, ο Πέτερ Στάιν, υπογράφει το ανέβασμα της εμβληματικής και πάντα επίκαιρης, πικρής κωμωδίας που καυτηριάζει την κοινωνική υποκρισία. Η ανειλικρίνεια και η εξαπάτηση του ίδιου μας του εαυτού ή των άλλων εξοργίζουν τον Αλσέστ, ο οποίος είναι διατεθειμένος να υποστεί οποιεσδήποτε συνέπειες αναλογούν στην “κακότροπη για πολλούς” συμπεριφορά του, προκειμένου να παραμείνει πιστός στις ιδέες του. Η παράσταση ανέβηκε πρώτη φορά από τον γερμανό θεατράνθρωπο το 2018 στο Παρίσι, σημειώνοντας τεράστια καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία με δεκάδες παραστάσεις σε ολόκληρη τη Γαλλία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.