Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

4

Μέσα από την ιστορία ενός απόλυτου αντιήρωα της Επανάστασης του ’21, ο Δημήτρης Τάρλοου υπογράφει μια παράσταση επικών διαστάσεων αλλά ανθρώπινων μεγεθών, μια ελεγεία για την πολυπλοκότητα και τις αντιφάσεις της ανθρώπινης φύσης.

Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

Κανένα υψηλό ηρωικό συναίσθημα, μόνο πρόσωπα λερωμένα από χώμα και ψυχές με δυνατά πάθη και αδυναμίες αναδύονται από τον "Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου", και μαζί ο λυρισμός, το χιούμορ και ο άκρατος αισθησιασμός. Ο Δημήτρης Τάρλοου δίνει σκηνική υπόσταση στην τριλογία του Καραγάτση, έχοντας ως πολύτιμο οδηγό τη διασκευή του Θανάση Τριαρίδη, και μας συστήνει την προσωπικότητα και τη ζωή ενός απόλυτου αντιήρωα, του Μίχαλου Ρούση, εμπνευσμένου από υπαρκτό πρόσωπο, ενός κοτζάμπαση που δεν ήθελε την Επανάσταση, αλλαξοπίστησε μάλιστα όταν βρέθηκε σε κίνδυνο, αλλά αναδείχθηκε ήρωας κατά λάθος σε σημαντικές μάχες του Αγώνα – κι αυτή η ανθρώπινη διάσταση ορίζει την παράσταση, παρά τις επικές της διαστάσεις. 

Χρησιμοποιώντας τη λύση του flash black -με αφηγητές το βασιλικό ζεύγος, Όθωνα και Αμαλία- διασκευαστής και σκηνοθέτης στήνουν επί σκηνής ένα πυκνό κείμενο, που έχει ζωή και πάλλεται, δεν καταλήγει σε μια στείρα παράθεση προσώπων και γεγονότων, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται σε διαρκές φλερτ με ένα επίπεδο που διαφεύγει του ρεαλισμού. Η μοίρα, ο φόβος, οι ανθρώπινες αδυναμίες χορεύουν στη σκηνή, σε μια παράσταση που ξετυλίγεται ως ένα κομμάτι ζωής αλλά και σαν όνειρο, φαντασίωση ή εφιάλτης. Αντιστοίχως, οι ηρωικές μορφές του ’21 περνούν εδώ στην ανθρώπινη, απομυθοποιημένη διάστασή τους –ο Κολοκοτρώνης, ο Παπαφλέσσας, ο Μακρυγιάννης– με λερωμένες φουστανέλες και μαζί τους αποκαθηλώνονται μύθοι και φωτίζονται τα πραγματικά κίνητρα πίσω από εμβληματικά γεγονότα, σε μια ανάγνωση της Ιστορίας και της Επανάστασης που απομακρύνεται από την κρατούσα – χωρίς αυτό να γίνεται αυτοσκοπός. Ούτε το έργο ούτε η παράσταση δημιουργήθηκαν γι’ αυτό, αλλά για να καταδείξουν τη ρευστότητα και την πολυπλοκότητα της ύπαρξης. Αυτή δεν χωράει μυθικές φυσιογνωμίες, μόνο γήινους, φθαρτούς ανθρώπους. Ακόμη και η ίδια η έννοια της ανδρείας αποκαθηλώνεται, αφού πίσω από τις υπεράνθρωπες δυνάμεις που επιδεικνύει ο Ρούσης δεν κρύβεται κάποιος πόθος για την απελευθέρωση αλλά ο φόβος –"ο φόβος είναι το τρελό ζώο που ωθεί τον άνθρωπο"–, ενώ πίσω από το πάθος της σαρκικής απόλαυσης που ορίζει τη ζωή του διακρίνεται η αγωνία εξορκισμού του ίδιου φόβου.

Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

Η σκηνοθεσία καταφέρνει να απλωθεί στο εύρος του κειμένου, όχι όμως οριζόντια, εν τάχει, αλλά καθέτως, σε βάθος, και ταυτόχρονα να συμπυκνώσει τα διάσπαρτα νοήματά του σε μια εικόνα, μια σκηνή, κι αυτό είναι σπουδαίο επίτευγμα. Η παράσταση ευτυχεί από άποψη ατμόσφαιρας, καίρια η συμβολή της μουσικής (Άγγελος Τριανταφύλλου), που εκτελείται ζωντανά, των κοστουμιών (Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου) και της δεμένης ομάδας, από την οποία διακρίνονται ο Γιώργος Χριστοδούλου, που αποδίδει έξοχα την αντιφατική, γοητευτική όσο και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του Ρούση, ο Δημήτρης Ήμελλος (Κολοκοτρώνης), ο Θανάσης Δόβρης, απολαυστικός ως λαϊκιστής ηγέτης που βρίσκεται σε τρανς παραλήρημα (Παπαφλέσσας), η Βίκυ Κατσίκα (Ευαγγελία Ρούση) κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 130 '

Θεατρική μεταφορά του λογοτεχνήματος που επιχειρεί να φωτίσει τις σκοτεινές πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης και την ανθρώπινη πλευρά των αγωνιστών της, μέσα από τα μάτια ενός αντι-ήρωα, του Μίχαλου Ρούσση, βασισμένου σε ένα υπαρκτό πρόσωπο, τον προπάππου του συγγραφέα, Μήτρο Ροδόπουλο.

Πορεία at Victoria

Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χορός: Όσα πρέπει να ξέρετε για τα 100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο

Έφτασε η ώρα της πρεμιέρας για το χορευτικό γεγονός της χρονιάς: Όλα όσα μάθαμε στη συνέντευξη τύπου για την επετειακή παράσταση "The First and the Future" που έφερε την Martha Graham Dance Company στην Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
21/11/2025

Φωτογραφίες από τον σαγηνευτικό "Dracula" στο θέατρο Πόρτα

Ο μύθος του Δράκουλα ζωντανεύει επί σκηνής από μια ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών με την υπογραφή του Θάνου Παπακωνσταντίνου.

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.