Θείος Βάνιας

3

Ο Κιμούλης μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, καθιστώντας τον «Θείο Βάνια» προσωπικό του στοίχημα και, όπως γίνεται με τα προσωπικά στοιχήματα, μεταδίδει τη θερμή του δέσμευση στο εγχείρημα αλλά και την αδυναμία του να δει καθαρά το σύνολο.

Θείος Βάνιας

Ο Κιμούλης μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, καθιστώντας τον «Θείο Βάνια» προσωπικό του στοίχημα και, όπως γίνεται με τα προσωπικά στοιχήματα, μεταδίδει τη θερμή του δέσμευση στο εγχείρημα αλλά και την αδυναμία του να δει καθαρά το σύνολο.

Θείος Βάνιας - εικόνα 1

Πόσο δύσκολο να παιχτεί ο Τσέχοφ! Ο «Θείος Βάνιας» του Γιώργου Κιμούλη είναι από τις παραστάσεις που επιβεβαιώνουν τις παγίδες που στήνει ο Ρώσος συγγραφέας σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς για πάνω από έναν αιώνα. Και αυτό επειδή στην παράσταση ό,τι δυσλειτουργεί είναι κυρίως ό,τι ανήκει στα αδιόρατα χαρακτηριστικά της τσεχοφικής δραματουργίας, αυτά που είναι ιδιαίτερα δύσκολο να επιτευχθούν: ο εσωτερικός ρυθμός, η διάχυτη αλλά μετρημένη ευαισθησία, οι διαφορετικές αποχρώσεις...

Αυτό που δεν κατακτάει, για παράδειγμα, η κατά τα άλλα φροντισμένη παράσταση είναι ότι, ενώ εμπεριέχει και το δραματικό και το κωμικό, δεν τα μετουσιώνει σε ένα ενιαίο σύνολο, αλλά τα παραθέτει εμφανώς διαχωρισμένα, χωρίς να δείχνει πως στο έργο το ένα εμπεριέχει το άλλο. Λείπουν, επίσης, τα ημιτόνια, το «ανάμεσα»· στην παράσταση τίποτα δεν υπονοείται, όλα λέγονται και δείχνονται και μάλιστα με σκληρότητα, κάπως «απότομα» – συμβάλλει σε αυτό και η μετάφραση που ακούγεται πολύ «σημερινή».

Θείος Βάνιας - εικόνα 2

Από την άλλη, είναι πολύ ενδιαφέρουσα η οπτική του Κιμούλη, που έχει διαβάσει το έργο εστιάζοντας κυρίως στην αντρική κρίση μέσης ηλικίας, παρά στα υπόλοιπα θέματα, π.χ. την αδράνεια ή το μέλλον. Αυτή η οπτική φαίνεται τόσο στην ερμηνεία του ίδιου ως Βάνια όσο και στην ανάγνωση του Αστρόβ (Τάσος Νούσιας), ο οποίος έχει απωλέσει αρκετή από τη γοητεία που του έχει προσδώσει ο συγγραφέας.

Η παράσταση δημιουργεί με εξαιρετική ενάργεια έναν κόσμο αντρών που έχουν χάσει την ικμάδα και την όποια γοητεία τους· καταναλώνουν αλκοόλ, επιδίδονται σε χοντροκοπιές και θρηνούν για το χρόνο που πέρασε. Μάλλον γι’ αυτό οι αντρικοί ρόλοι είναι πληρέστερα δοσμένοι, τόσο ο Τελέγκιν του Κώστα Κοράκη όσο και ο Καθηγητής Σερεμπριάκοφ του Γιώργου Ψυχογιού, ο οποίος μάλιστα, ενώ δεν είναι όσο γέρος απαιτεί ο ρόλος, καταλήγει όσο αντιπαθητικός πρέπει χάρη στην ερμηνεία του.

Θείος Βάνιας - εικόνα 3

Αντιθέτως, αμηχανία διακρίνει την καθοδήγηση των γυναικείων ερμηνειών. Και αν η Στέλλα Καζάζη δεν κατάφερε να αποφύγει τη συχνή παγίδα στην περσόνα της Έλενας, δίνοντάς την απλώς ως μια εντυπωσιακή γυναίκα, χωρίς να μεταφέρει κάτι από το προσωπικό της δράμα, είναι η ερμηνεία της Χαράς Μάτας Γιαννάτου που στοιχίζει περισσότερο. Ο τόσο σημαντικός ρόλος της Σόνιας μένει αδικαίωτος όσο η ηθοποιός, αδικαιολόγητα άκαμπτη, αδυνατεί να αναδείξει την εσωτερικότητα της ηρωίδας της. Ειδικά ο τελευταίος της μονόλογος, αυτός ο τόσο παρηγορητικός και με προσδοκία για ένα καλύτερο μέλλον, λέγεται με τόσο θυμό κι εξωτερική ένταση, που σχεδόν ακυρώνει την τελευταία αληθινά όμορφη σκηνή της παράστασης. Η ζεστή παρουσία της Μάγδας Λέκκα (Μαρίνα) και η αγέρωχη ερμηνεία της Μαίρης Νάνου (Μαρία) ικανοποιούν, όμως δεν αρκούν για να αποκαταστήσουν τις άνισες εντυπώσεις.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η κρίση της μέσης ηλικίας, ο ανεκπλήρωτος έρωτας, τα οικονομικά συμφέροντα, οι ενδοοικογενειακοί ανταγωνισμοί συνθέτουν μια ανθρώπινη ιστορία, στην οποία η ψευδαίσθηση και η απόγνωση ανταγωνίζονται το χιούμορ και την ελπίδα.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.

Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Tank / Όλη νύχτα εδώ" στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

Νεκτάριε Λιονάκη πώς "Το Nόημα" της Μαρίας Λαϊνά έγινε "Ζάχαρη" κι εσείς "ένα πείραμα για την εμμονή της κατάκτησής της";

Τι σχέση έχει η "Ζάχαρη" με την ψυχική ισορροπία; Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την πρώτη του παράσταση που έρχεται τον Μάιο στο "Μπάγκειον" και κάνει -στην κυριολεξία- πραγματικότητα ένα όνειρό του.