Η κουζίνα

2,5

Ρυθμός, ενέργεια, εκσυγχρονισμός, πολλές οι τονωτικές ενέσεις του σκηνοθέτη, το αποτέλεσμα όμως ­καταλήγει άνισο, καθώς αρκετά από τα ευρήματά του δεν τον δικαιώνουν κι επιβαρύνουν ακόμη περισ­σότερο ένα ούτως ή άλλως περίεργο έργο.

Η κουζίνα

Ρυθμός, ενέργεια, εκσυγχρονισμός, πολλές οι τονωτικές ενέσεις του σκηνοθέτη, το αποτέλεσμα όμως ­καταλήγει άνισο, καθώς αρκετά από τα ευρήματά του δεν τον δικαιώνουν κι επιβαρύνουν ακόμη περισ­σότερο ένα ούτως ή άλλως περίεργο έργο.

Η κουζίνα - εικόνα 1

Η άγνωστή μας μέχρι τώρα «Κουζίνα» γράφτηκε τη δεκαετία του ’50 και στην υπόθεσή της αποτυπώνονται τα «παρασκήνια» ενός εστιατόριου. Ήρωες είναι οι εργαζόμενοι και ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου και θέμα του οι μεταξύ τους σχέσεις, απ’ όπου προκύπτουν τα επιμέρους –κοινωνικά πάντα– υποθέματα, το εργασιακό στρες, η ανεργία αλλά και οι κοινωνικές και φυλετικές προκαταλήψεις, μια και το προσωπικό του εστιατόριου είναι πολυπολιτισμικό και αυτό προκαλεί συγκρούσεις κ.ά.

Παρά το ενδιαφέρον θέμα, το έργο φτάνει στ’ αφτιά μας κάπως ράθυμο, ίσως επειδή δεν έχει ένα ισχυρό κέντρο βάρους, ούτε δυνατή πλοκή και για πολλή ώρα εξαντλείται γύρω από τη ζωή της κουζίνας. Αλλά και όταν ο θεατής αρχίζει να αντιλαμβάνεται πως υπάρχει ένα θέμα που ωθεί κάπως τα πράγματα, δηλαδή το αδιέξοδο love story μεταξύ δύο υπαλλήλων που θα έχει δραματική κατάληξη, αυτό ακούγεται μάλλον μελοδραματικό.

Η αλήθεια είναι ότι ο Γιώργος Νανούρης δείχνει πως αγάπησε και παιδεύτηκε δημιουργικά με το έργο. Εμπνευσμένος ίσως και από σύγχρονες αγγλικές παραστάσεις που του έδωσαν μια δεύτερη ζωή, έστησε και τη δική του με βασικό εύρημα το ρυθμό και τη χορογραφημένη κίνηση. Αυτή η ανάγνωση, πλην της ενέργειας που μεταφέρει από τη σκηνή στην πλατεία, αποτύπωσε τους φρενήρεις ρυθμούς που επικρατούν στο εστιατόριο πολύ αποτελεσματικότερα απ’ ό,τι θα έκαναν τα λόγια.

Επιπλέον ο ολοένα γρηγορότερος ρυθμός των μηχανικών κινήσεων των υπαλλήλων λειτούργησε ως εύστοχη απεικόνιση της εργασιακής ρουτίνας κι έδωσε ωραίο σωματικό ένδυμα στο συσσωρευμένο θυμό τους. Σκηνές δε όπως του slow motion ή της λίμνης των κύκνων θα μας συνοδεύουν για καιρό.

Η κουζίνα - εικόνα 2

Από εκεί και πέρα όμως, η σκηνοθεσία υπερφόρτωσε ένα κείμενο που φαίνεται από μόνο του να θέλει να χωρέσει πολλά. Είναι κατανοητή η επιθυμία να εκσυγχρονίσει ένα παλιό κείμενο προσαρμόζοντας στο 2018 κάποια αριθμητικά και κοινωνικά δεδομένα του, βρήκα όμως αχρείαστη τη μεταφορά στην ελληνική πραγματικότητα (μάλιστα κάθε ηθοποιός κρατάει το πραγματικό του όνομα) και, κυρίως, τις προσθήκες και τις αλλαγές που έγιναν για να ενισχυθεί ο κοινωνικός προσανατολισμός του έργου, όπως οι αναφορές στο gay pride, το εμβόλιμο κείμενο του Μπρεχτ για την «παιδοκτόνο Μαρία Φαράρ» κ.ά.

Αυτά επιβαρύνουν ό,τι η σκηνοθεσία θέλησε να τονώσει, δηλαδή την ευρυθμία της παράστασης, κάνουν το έργο να ακούγεται διδακτικό, ενώ το αποτέλεσμα ζημιώνεται και από το υποκριτικό κομμάτι κι επειδή οι ηθοποιοί είναι άνισοι (ξεχωρίζουν οι Απόστολος Καμιτσάκης, Παναγιώτης Γαβρέλας, Φίλιους-Μιχαήλ Κανάκης), αλλά κυρίως επειδή έχουν οδηγηθεί (από τον σκηνοθέτη;) σε μια ενοχλητική ένταση κι ερμηνείες εξωτερικά δουλεμένες.

ΑΠΟΘΗΚΗ Σαρρή 40,Ψυρρή, 2103253153. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η κουζίνα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η εκμετάλλευση στον εργασιακό χώρο, η καταπίεση και ο κοινωνικός ρατσισμός αναδύονται μέσα από το περιβάλλον μιας κουζίνας εστιατορίου-μικρογραφία της κοινωνίας.

Αποθήκη

Σαρρή 40

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.