Το γεφύρι της Άρτας - Επί του μύθου σύνθεσις

3

Υποβλητική παράσταση τελετουργικής υφής που αναπαριστά το θρύλο του γεφυριού της Άρτας, αντλώντας υλικό από την ομώνυμη παραλογή και άλλα κείμενα.

Το γεφύρι της Άρτας - Επί του μύθου σύνθεσις

Υποβλητική παράσταση τελετουργικής υφής που αναπαριστά το θρύλο του γεφυριού της Άρτας, αντλώντας υλικό από την ομώνυμη παραλογή και άλλα κείμενα.

Το γεφύρι της Άρτας - Επί του μύθου σύνθεσις - εικόνα 1

Κενός χώρος. Ημίφως. Ομίχλη. Ο επίμονος ήχος μιας σταλαγματιάς. Μια-δυο καρέκλες. Κι έπειτα, σχοινιά τεντωμένα, στεριωμένα σε τρία βαρίδια. Κι αίφνης, ο θρύλος του Γεφυριού της Άρτας μεταγγράφεται σε oπτικό τοπίο. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά: για να στεριώσει το γεφύρι, πρέπει να θυσιαστεί η γυναίκα του Πρωτομάστορα – το είπε ένα πουλάκι. Η θαυμαστή αφαιρετικότητα της όψης της παράστασης (σκηνικά-κοστούμια: Γ. Γαβαλάς, φωτισμοί: Β. Ταμιωλάκη) δεν απαντάται με ανάλογη συνέπεια στον υφολογικό κώδικα. Εκεί τα πράγματα κυμαίνονται από το ιερατικό έως το ηθογραφικό και από τον ποιητικό ρεαλισμό μέχρι το υπερ-δραματικό.

Ενιαίος ερμηνευτικός κώδικας δεν υπάρχει. Μολονότι, επίσης, η σύνθεση των κειμένων (η γνωστή παραλογή, το συναφές έργο του Γ. Θεοτοκά, ο κομμός της Κασσάνδρας από τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη και κάποιοι στίχοι του Γ. Ρίτσου) είναι ενδιαφέρουσα –αν και κάπως φιλολογική– η παράσταση πρωτίστως περιγράφει και αναπαριστά το θρύλο του 1600 παρά διεισδύει στο βαθύ πυρήνα του. Η υφή ενός αρχέγονου δρώμενου ενυπάρχει ως αίσθηση (ο «μαγικός κύκλος», ο δερβίσικος χορός κ.λπ.), αλλά δεν συντελείται με τρόπο οργανικό. Η ανάμνηση της διονυσιακής παράστασης του «Γεφυριού της Άρτας» το 1998, από κάποιους από τους συντελεστές του τωρινού «Γεφυριού», μοιάζει να στοιχειώνει την απόπειρα.

Το γεφύρι της Άρτας - Επί του μύθου σύνθεσις - εικόνα 2

«Δεν θέλουμε να παραδεχτούμε ότι δουλεύουμε στραβά», ομολογεί ένας φύλακας, και «είμαστε όλοι σάπιοι», ένας άλλος: αυτές τις φράσεις, αντί για το αναμενόμενο «ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ εγκρεμιζόταν», θα συγκρατήσω. Γιατί έχω την εντύπωση πως η «επί του μύθου σύνθεσις» των Ρόκκου-Χατζηαντωνίου φωτίζει, αν και κάπως αναποφάσιστα, την ατομική και συλλογική ευθύνη. Η παράλογη θυσία της γυναίκας του Πρωτομάστορα βαραίνει εξίσου τον ίδιο όσο και την κοινότητα – μαστόρους, μαθητάδες, γείτονες και διαβάτες. Με φόντο τα γεφύρια και τις ανθρωποθυσίες του σήμερα, δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε: για να θεμελιωθεί, λοιπόν, ο πολιτισμός μας, πρέπει να θυσιάζεται ο ανθρωπισμός μας;

Παίζουν οι Β. Ρόκκος, Γ. Παπαστυλιανός, Ίρ. Χατζηαντωνίου, Αντ. Γιαννούλη, Χ. Αγγέλου, Εβ. Αραπίδη.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το γεφύρι της Άρτας - Επί μύθου σύνθεσις

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Ο αγώνας του ανθρώπου να κερδίσει τη ζωή του αντικατοπτρίζεται σε μια παράσταση που παίρνει αφορμή το γνωστό δημοτικό τραγούδι, καθώς και υλικό από την πεζογραφία του Γ. Θεοτοκά και την ποίηση του Γ. Ρίτσου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/05/2024

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber

"Τότε, τώρα, πάντα": Πότε ξεκινά η νέα επιθεώρηση από τον Σταμάτη Φασουλή στο Θέατρο Άλσος

Ο μετρ του είδους θα ξεκαλοκαιριάσει στο Θέατρο Άλσος με νέα επιθεώρηση και ταλαντούχους συνεργάτες.

"The philanthropist": Οι Dirty Granny Tales επιστρέφουν με τη νέα τους παράσταση

Το Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" υποδέχεται ξανά το μουσικοθεατρικό σχήμα που αφηγείται σκοτεινά παραμύθια χρησιμοποιώντας μουσική, χορό, κουκλοθέατρο και animation.

"Ηρακλής Μαινόμενος": Δαδακαρίδης, Γουλιώτη, Γάλλος πρωταγωνιστούν στην σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ευριπίδη παρουσιάζεται το καλοκαίρι του 2024 σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.