Βασιλιάς Ληρ

3

Μνημειώδης εικονοποιία, πάλλουσες ερμηνείες, αλλά ασαφής σκηνοθετική προσέγγιση.

Βασιλιάς Ληρ

Μνημειώδης εικονοποιία, πάλλουσες ερμηνείες, αλλά ασαφής σκηνοθετική προσέγγιση. Η κοσμολογική τραγωδία του Σαίξπηρ γίνεται θύμα μιας μεταμοντέρνας ανάγνωσης που την αντιμετωπίζει ταυτόχρονα σαν μεσαιωνικό θρύλο, οικογενειακό θρίλερ, φαντασμαγορικό ονειρόδραμα και θέατρο της εικόνας.

Βασιλιάς Ληρ - εικόνα 1

«Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας βασιλιάς που είχε τρεις κόρες». Αυτή είναι η πρώτη φράση του Γιώργου Κιμούλη ως Βασιλιά Λιρ. Τα τρία κοριτσάκια με τα πριγκιπικά μαύρα φουστάνια, που στην καθηλωτική εναρκτήρια σκηνή έτρεχαν, γελούσαν και τον φώναζαν «μπαμπά», έχουν σκαρφαλώσει στην αγκαλιά του. Η εικόνα, καθηλωτική, απροσδόκητη και συγκινητική, δηλώνει πως ο Χρόνος (ναι, με το «Χ» κεφαλαίο) λειτουργεί αποκαλυπτικά. Οι δύο από τις τρεις αθώες παιδίσκες, μεγαλώνοντας, θα εξελιχτούν σε εξουσιομανείς μέγαιρες. Ο Λιρ, όπως θα δούμε ευθύς αμέσως, προκειμένου να μοιράσει το βασίλειό του, καλεί τις τρεις κόρες του να του εκφράσουν διαδοχικά το μέγεθος της αγάπης τους. «Σ’ αγαπώ πέρα από κάθε αγάπη» ορκίζεται η Γκόνεριν (Κόρα Καρβούνη) και κάτι ανάλογο η Ρέγκαν (Στεφανία Γουλιώτη).

Η μικρότερη όμως, η Κορντέλια (Πηνελόπη Τσιλίκα), αρνείται να ξεστομίσει τέτοιες κούφιες υπερβολές. Έξαλλος ο Λιρ, και θύμα της μεγαλοστομίας του, την εξορίζει. Όπως όμως προδίδει τη μικρότερη κόρη του, έτσι θα προδοθεί από τις δύο μεγαλύτερες. Η σαιξπηρική τραγωδία πραγματεύεται με όρους αρχαίου δράματος την κρίση –ατομική, οικογενειακή, κοινωνική, ηθική, πολιτική και ιδεολογική– ενός ολόκληρου κόσμου. Και τον ανθρώπινο σπαραγμό για τούτη την κρίση.

Ο Λιρ, ως βασιλιάς­-κοσμοκράτορας υπό το φως της αναγεννησιακής αντίληψης, βιώνει κατάσαρκα την αυτοκαταστροφή της εξουσίας. Η σταδιακή αποστροφή του για την οικογένεια, το κράτος, τον πολιτισμό, τον ίδιο τον άνθρωπο θα τον οδηγήσουν, εν μέσω σεληνιακών εκλείψεων και καταιγίδων, στην τρέλα και τη μόνη αδιαπραγμάτευτη σοφία: εκείνη της αδιάφορης και αδιάφθορης φύσης.

Βασιλιάς Ληρ - εικόνα 2

Ο Γιώργος Κιμούλης είναι ένας Λιρ επιβλητικός, ικανός να διατρέχει ιλιγγιωδώς το φάσμα από το τραγικό στο γκροτέσκο. Ίσως όμως βιάστηκε. Το φυσικό γήρας ενδεχομένως προσέδιδε στην ερμηνεία του την πολυπόθητη βαθύτητα. Το βάθος ήταν κάτι που συνολικά έλειπε από τη σκηνοθεσία του διακεκριμένου Σλοβένου. Η μεταμοντέρνα εικαστικότητα με τις βιβλικές, γκόθικ, μπουρλέσκ και πανκ αναφορές ήταν το μεγάλο προσόν της δραματουργικής κατασκευής του, που βασιζόταν μόνο σε οκτώ πρόσωπα και σε ένα αδόμητο συμπίλημα σκηνών. Μολονότι οι εικόνες του Παντούρ, όπως η εναρκτήρια ή εκείνη της νάιλον θύελλας, συνοδεία των ηχητικών τοπίων των Silence, είναι πολύσημες κι εναργείς, ό,τι άλλο διαμείβεται επί σκηνής παραμένει στην επικράτεια του θεάματος. Κυριαρχεί το ρευστό, το ανόργανο, το χαοτικό και το αυθαίρετο.

Το να σκηνοθετείς όμως ένα έργο σημαίνει πρωτίστως να μιλάς τη γλώσσα του κι έπειτα να το αποκρυπτογραφείς με εικόνες, κώδικες, ρυθμούς­ και σύμβολα. Εδώ η γλώσσα του Σαίξπηρ –λόγος, στίχος, ρητορική και δράση– χάνεται ανάμεσα στα φουρό, τα βίντεο, τα ψεύτικα αίματα, τις νίντζα σπάθες, τα γυμνά και τα ανδρόγυνα σώματα – όπως ο Τρελός (Αργύρης Πανταζάρας), ο οποίος ήταν σαν να ξεπόρτισε από το «Rocky Horror Show». Γι’ αυτό­ και οι ηθοποιοί, τόσο οι προαναφερθέντες όσο και οι Γιώργος Γάλλος, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Χάρης Τζωρτζάκης, έδωσαν μια φιλότιμη κι εν μέρει νικηφόρα μάχη να μεταγγίσουν στους θεατές όσα η σκηνοθεσία αρνήθηκε να διαχειριστεί.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Πειραιώς 260, Ταύρος, 2109282900. Διάρκεια: 150΄. Μέχρι 3/5.

Περισσότερες πληροφορίες

Βασιλιάς Ληρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Με επίκεντρο τον τραγικό ήρωα, η παράσταση εστιάζει στην εγκατάλειψη, τη μοναξιά και την «εξ αποκαλύψεως» συνειδητοποίηση από τους ήρωες αξιών όπως είναι η αγάπη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.