Βάτραχοι

3

Ο Αριστοφάνης ως ψυχαγωγικό υπερθέαμα, με αισθητική αμερικανικού μιούζικαλ και σε πληθωρική παραγωγή, όπου η sci fi φαντασμαγορία και οι ατραξιόν παίζουν τον πρώτο ρόλο, ενώ ο Πάνος Βλάχος κλέβει τις εντυπώσεις.

Βάτραχοι

Ο Αριστοφάνης ως ψυχαγωγικό υπερθέαμα, με αισθητική αμερικανικού μιούζικαλ και σε πληθωρική παραγωγή, όπου η sci fi φαντασμαγορία και οι ατραξιόν παίζουν τον πρώτο ρόλο, ενώ ο Πάνος Βλάχος κλέβει τις εντυπώσεις.

Βάτραχοι - εικόνα 1

Βουτώντας στο μαγγα­νοπήγαδο της λαϊκής­ παράδοσης, ο Κάρολος Κουν ανέβασε επτά από τις σωζόμενες αριστοφανικές κωμωδίες, διατυπώνοντας έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο επανανοηματοδότησής τους. Τηρουμένων των αναλογιών, μετά τη «Λυσιστράτη» και τους «Όρνιθες», ο Γιάννης Κακλέας εκθέτει πλέον με τους «Βατράχους» το δικό του σύστημα αναφορών: οπτικοακουστικές εξτραβαγκάντσες γίνονται τα αριστοφανικά έργα στα χέρια του, ένα θέατρο της εικόνας που φλερτάρει με το ultra pop αμερικανικό μιούζικαλ, τη δυστοπία της επιστημονικής φαντασίας, το βενετσιάνικο καρναβάλι, την μπαρόκ όπερα και την commedia dell’arte. Αν στην περίπτωση του Κουν συνέτρεχαν λόγοι όπως η ανάδειξη της ελληνικότητας και η διαφοροποίηση από τον τρόπο ανεβάσματος της τραγωδίας, για τον Κακλέα υπερισχύει η αίσθηση της φαντασμαγορίας, με την αισθητική­ του μετα-ποπ κομφούζιου των ’90s.
Στο πληθωρικό του σύμπαν επικρατεί η σουρεαλιστική λογική­ «όσο πιο αυθαίρετο τόσο πιο ισχυρό». Μόνο που ο βομβαρδισμός του βλέμματος με αναίτιες εκκεντρικότητες –κάτι που αφορά τη σκηνογραφία (Μανόλης Παντελιδάκης) και την ενδυματολογία (Εύα Νάθενα)– αντιστρατεύεται το ήθος και τη διάνοια του έργου. Μια ιέρεια (με απωθητικό στόμφο η άδουσα Εβελίνα Παπούλια), ως άλλη Lady Gaga, διαθέτοντας ένα sci fi κουκούλι, αφήνει να «πέσει» ένα alien-αεικίνητος χορευτής. Ο θεός Διόνυσος (πάντα συμπαθής, αλλά κάπως κουρασμένος ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) εμφανίζεται σαν ξεφωνημένος γκέι, ενώ ο Αισχύλος (θαμπός ο Γιάννης Ζουγανέλης) και ο Ευριπίδης (ευφράδης ο Φάνης Μουρατίδης) σαν κουστουμαρισμένοι μαφιόζοι.

Βάτραχοι - εικόνα 2

Όσο για την παράβαση, ο Χορός απαγγέλλει Ελύτη, Σεφέρη, Ρίτσο κ.ά. σαν σε σχολική γιορτή πατριδογνωσίας και αναπτέρωσης ηθικού. Η αφηγηματική ροή, πάντως, δεν χάνεται. ο Κακλέας είναι ένας δυναμικός αν και υπερβολικά γλαφυρός «παραμυθάς», που ξέρει να καθιστά εύληπτες τις υποθέσεις των έργων. Eξίσου σημαντικό είναι πως στην οιστρήλατη σκηνοθετική και μεταφραστική του απόπειρα επιστρατεύει ατραξιόν που «μυρίζουν» κωμικό θέατρο: καρτουνίστικη σάτιρα, σλάπστικ χιού­μορ, γκαγκ και κλοτσοπατινάδα.
Το γέλιο επίσης δεν χάνεται. το εξασφαλίζει, εξάλλου, με κάθε δράση και χειρονομία του ο χαρισματικός Πάνος Βλάχος (δούλος Ξανθίας). Χάνεται όμως στην παραζάλη της εξωγήινης και ρομαντικής εικονοπλασίας του Κακλέα κάτι αστάθμητο: η σκοτεινή, μεταφυσική και τελετουργική διάσταση ενός έργου μύησης, μιας κωμωδίας της αμφισβήτησης που ενέχει την ισχύ επικήδειας ιερουργίας. Γιατί οι «Βάτραχοι» διδάχτηκαν το 405 π.Χ., ένα χρόνο μετά το θάνατο του Σοφοκλή και του Ευριπίδη, διαδραματίζονται στον Κάτω Κόσμο κι έχουν ως αίτημα όχι απλώς την επιστροφή των χαμένων ποιητών αλλά και την αναγέννηση του ίδιου του στοχασμού, της δηκτικής πολιτικής σκέψης απέναντι στους παραδομένους θεσμούς, στα ιδεολογημάτα και στους επιβεβλημένους μύθους.

Η παράσταση περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Βάτραχοι

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η πόλη χρειάζεται επειγόντως έναν ποιητή για να τη σώσει. Ο Διόνυσος κατεβαίνει στον Άδη και διοργανώνει ποιητικό αγώνα μεταξύ Ευριπίδη και Αισχύλου. Ο Αισχύλος νικά και ανεβαίνει στον επάνω κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.