Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου συνεργάζεται με την Εθνική Λυρική Σκηνή

Στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ, ο σπουδαίος χορογράφος συναντάει ξανά τον Γιώργο Κουμεντάκη και παρουσιάζουν εκ νέου τη θρυλική παράσταση, «Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα».

Δημήτρης Παπαϊωάννου ©Julian Mommert

Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει ετοιμάσει για την ερχόμενη καλλιτεχνική περίοδο ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, έχοντας ως θεματικό άξονα "τη σύνδεση του ένδοξου παρελθόντος με το φιλόδοξο μέλλον". Ξεχωρίζει η πρώτη συνεργασία του Δημήτρη Παπαϊωάννου, με την performance-εγκατάσταση, "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα".

Το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" είναι ένα έργο που σημάδεψε την καλλιτεχνική δημιουργία της δεκαετίας του ’90 και τώρα σηματοδοτεί την πολυαναμενόμενη επανένωση των δύο εμβληματικών συνοδοιπόρων της θρυλικής Ομάδας Εδάφους, του Δημήτρη Παπαϊωάννου και του Γιώργου Κουμεντάκη, σε μια νέα ανάγνωση από τον διεθνή μαέστρο Θεόδωρο Κουρεντζή.

Η ιστορία 

Το 1995 στο Παλαιό Εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Νέο Φάληρο, η Ομάδα Εδάφους έκανε μια ρωγμή στον χρόνο με την παρουσίαση της παράστασης-εγκατάστασης "Ενός λεπτού σιγή", σε σύλληψη, σκηνοθεσία, χορογραφία του Δημήτρη Παπαϊωάννου και μουσική για το πρώτο κεφάλαιο του Γιώργου Κουμεντάκη και για το δεύτερο του Μάνου Χατζιδάκι. 

Με το τραύμα να παραμένει διαρκές από τον θάνατο από AIDS αγαπημένων φίλων και με τον "φόβο να στοιχειώνει την ερωτική ζωή μιας ολόκληρης γενιάς", ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ζήτησε από τον Γιώργο Κουμεντάκη να συνθέσει μια "καταιγίδα θανάτου" – ένα ρέκβιεμ για εκείνους που χάθηκαν από το AIDS. Στην ίδια παράσταση τη διστακτική ελπίδα για τη ζωή έφερναν τα "Τραγούδια της αμαρτίας" του Μάνου Χατζιδάκι, σε ποίηση Ντίνου Χριστιανόπουλου.

Η δυναμική συνεύρεση Παπαϊωάννου - Κουμεντάκη οδήγησε τη δεκαετία του 1990 στην πρώτη δημόσια, ανοιχτή καλλιτεχνική αναγνώριση της επιδημίας του AIDS στην Ελλάδα και των δικαιωμάτων μιας ολόκληρης κοινότητας.

Γιώργος Κουμεντάκης
© Andreas Simopoulos
Γιώργος Κουμεντάκης

Η νέα παραγωγή

Τριάντα ένα χρόνια μετά, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στήνει τη μεγάλη σκάλα της σκηνικής εγκατάστασης στην Εθνική Λυρική Σκηνή και δουλεύει από την αρχή πάνω στο "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα", ένα από τα εμβληματικά συμφωνικά έργα της πρώτης δημιουργικής περιόδου του Γιώργου Κουμεντάκη και "από τα δυνατότερα έργα του συνθέτη", όπως αναφέρει.

Η σύμπραξη των δύο δημιουργών που άνοιξαν τον δρόμο για μια νέα σκηνική γλώσσα στον χορό, το θέατρο, την όπερα, ακόμα και για τις Τελετές των Ολυμπιακών Αγώνων, συμπληρώνεται από έναν μεγαλοφυή μαέστρο, το όνομα του οποίου αναγνωρίζεται διεθνώς για τις ιδιοσυγκρασιακές αναγνώσεις σε μεγάλα συμφωνικά έργα και όπερες, τον Θεόδωρο Κουρεντζή

Θεόδωρος Κουρεντζής
©Nadia Romanova
Θεόδωρος Κουρεντζής

Είκοσι τέσσερα χρόνια μετά τη διάλυση της Ομάδας Εδάφους, η οποία άφησε ανεξίτηλο στίγμα στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή στα δεκαεπτά χρόνια λειτουργίας της, το ελληνικό αλλά και το διεθνές κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει εκ νέου ένα έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου που ισορροπεί ανάμεσα στο σωματικό θέατρο και την εικαστική εγκατάσταση, πάνω σε ένα μουσικό έργο που αποτελεί έναν πρώιμο δραματικό οπερατικό προάγγελο στη συνθετική διαδρομή του Γιώργου Κουμεντάκη. 

Ο Γιώργος Κουμεντάκης σημειώνει: "Μια άλλη καταβύθιση στο πρόσφατο παρελθόν τόσο της προσωπικής συνθετικής μου δημιουργίας όσο και της Ομάδας Εδάφους, η οποία όρισε τις παραστατικές τέχνες στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες, είναι το καινούριο ανέβασμα του 'Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα', το οποίο είχαμε παρουσιάσει το 1995 στο Παλιό Εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Μοσχάτο. Με αυτή την παραγωγή έχω τη χαρά να καλωσορίζω για πρώτη φορά στην ΕΛΣ τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, φίλο ζωής και συνοδοιπόρο για πολλά χρόνια, αλλά και τον Θεόδωρο Κουρεντζή, τον διαπρεπέστερο των Ελλήνων μαέστρων διεθνώς, τον οποίο σέβομαι και εκτιμώ απεριόριστα.

Διαβάστε Επίσης

Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 20 Ιανουαρίου 2026. Η μουσική είναι του Γιώργου Κουμεντάκη, η σύλληψη, η σκηνοθεσία, η χορογραφία και ο εικαστικός σχεδιασμός του Δημήτρη Παπαϊωάννου, η μουσική διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή. Τα σκηνικά, βασισμένα στην αρχική σκηνογραφία της Λίλης Πεζανού, του Δημήτρη Παπαϊωάννου και του Λουκά Μπάκα, τα κοστούμια του Βασίλη Παπατσαρούχα, οι φωτισμοί του Δημήτρη Παπαϊωάννου και του Στέφανου Δρουσιώτη. Συμμετέχουν πενήντα ερμηνευτές, ορχήστρα, χορωδία και υψίφωνος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/10/2025

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.

"Murmuration"- Το μαγευτικό χορευτικό φαινόμενο στο Ηρώδειο

Το Christmas Theater παρουσιάζει στο Ηρώδειο το "Murmuration" του Sadeck Berrabah· ένα οπτικοκινητικό ποίημα με 50 χορευτές, γεωμετρική ακρίβεια, projection mapping και έμπνευση από τα σμήνη πουλιών, υμνώντας αρμονία και συλλογικότητα.

Ο Χρήστος Πέτρου κάνει stand up comedy με τις αποτυχίες του και βγαίνει κερδισμένος!

Μιλήσαμε με τον ανερχόμενο κωμικό για το πρώτο επίσημο σόλο του, "C.R.E.A.M.", και για το stand-up που είναι το σπίτι του, μια ανάσα πριν την πρεμιέρα του στο θέατρο Eliart.

"Σιωπηλές Κραυγές" για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Πρόβα

Η Μαίρη Ραζή και ο Σωτήρης Τσόγκας πρωταγωνιστούν και φέτος στις "Σιωπηλές Κραυγές" θέτοντας ξανά ερωτήματα για τη μνήμη, τη δικαιοσύνη και την ιστορική αλήθεια.