"18/9": Η Δώρα Χρυσικού μιλάει για τον Παύλο Φύσσα που έφυγε "όρθιος σε δημόσια θέα"

Η γνωστή ηθοποιός, που δεν διστάζει να μιλήσει χωρίς να ωραιοποιεί τα πράγματα, δίνει το δικό της νόημα σε μια σειρά φορτισμένων λέξεων και φράσεων, γύρω από τον μονόλογο που ετοιμάζεται να ερμηνεύσει στο Ίδρυμα “Μιχάλης Κακογιάννης” για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τη δίκη της Χρυσής Αυγής.

18/9 Μάριος Λώλος©

Μια σειρά φορτισμένες λέξεις και φράσεις, που ίσως αποκτούν διαφορετική ερμηνεία αναλόγως την πλευρά που επιλέγει κανείς, δίνουν την αφορμή στην ερμηνεύτρια του μονολόγου "18/9" Δώρα Χρυσικού να μιλήσει για την παράσταση που, πλέκοντας το θέατρο ντοκουμέντο με τη μυθοπλασία, έρχεται να μιλήσει για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τη δίκη της Χρυσής Αυγής. Όντας άνθρωπος ενεργός σε σχέση με όσα συμβαίνουν στην κοινωνία, που παρακολούθησε από κοντά τα γεγονότα, η χαρισματική ηθοποιός εμπνεύστηκε μια ηρωίδα εύθραυστη, με ξεκάθαρα χαραγμένα πάνω της τα τραύματά της. H ηρωίδα αυτή, ένας άνθρωπος καθημερινός, είναι η Δάφνη, η οποία παλεύει με φόβους και διλήμματα λίγες ώρες πριν από την κατάθεσή της ως αυτόπτης μάρτυρας σε ένα ακροδεξιό έγκλημα. Στην ιδέα της Δώρας Χρυσικού, που διάλεξε το δρόμο ενός θεάτρου πολιτικού για να μιλήσει χωρίς ωραιοποιήσεις, έδωσαν σάρκα και οστά η Μαρία Λούκα και ο Κοραής Δαμάτης μέσα από το κείμενό τους (σε σκηνοθεσία του δεύτερου), που είναι εμπνευσμένο από τις Παρασκευή Καραγιαννίδου και Δήμητρα Ζώρζου, τα δύο κορίτσια που είδαν μπροστά στα μάτια τους τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα στις 18 Σεπτεμβρίου του 2013. Την πρεμιέρα της παράστασης περιμένουμε στις 10 Οκτωβρίου στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης”. Μέρος των εσόδων της θα διατεθούν για την ενίσχυση του  Συλλόγου Πολιτισμού "Παύλος Killah P Φύσσας".

"18/9" 

Η Δάφνη, η ηρωίδα που ερμηνεύω, είναι ένα κορίτσι σαν τόσα άλλα που ζει μια ζωή στενή, συγκεκριμένη, χαρτογραφημένη από υποχρεώσεις προς την οικογένεια και προς την κοινωνία ως προς το τι είναι αποδεκτό και τι όχι. Είναι ένα νέο κορίτσι, όπως τόσα παιδιά στην ελληνική επικράτεια, που παλεύουν με το χρέος προς τους γονείς, με το τι θα πει ο κόσμος, το κοίτα τη δουλειά σου, που στραγγαλίζουν κάθε προσωπική επιθυμία, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να χαράξουν ένα δικό τους προσωπικό δρόμο ζωής και ύπαρξης.

18/9
© Μάριος Λώλος - Αλέξανδρος Κατσής

Κοραής Δαμάτης

Ο άνθρωπος που μου έδωσε τον πρώτο μεγάλο μου ρόλο στο Θέατρο, τότε το μακρινό 2002. Δάσκαλος, άνθρωπος της καρδιάς μου, ο μόνος άνθρωπος που θα εμπιστευόμουν να με οδηγήσει με ασφάλεια και βαθιά αγάπη στα δύσβατα μονοπάτια της Δάφνης. Ο άνθρωπος που ξέροντας εμένα τόσο σε βάθος ξέρει πώς να με δουλέψει, τι να μου πει, πώς να χειριστεί τις στιγμές της αγωνίας και του φόβου μου. Ο άνθρωπος που γελάμε μέχρι δακρύων. Που είναι στιβαρός και απαλός μαζί.

Θέατρο Ντοκουμέντο

Καταγραφή της ζώσας ιστορίας. Η ανασύσταση της πραγματικότητας με την ιστορία και την τέχνη να μπλέκονται γλυκά.

"Η μνήμη είναι υπενθύμιση και αντίσταση απέναντι στη λήθη. Είναι γνώση και όπλο κι είναι και προστασία. Τα δολοφονημένα παιδιά δεν φεύγουν όταν τα θυμόμαστε. Έτσι κι ο Παύλος δεν θα ξεχαστεί και η σύγχρονη Ιστορία αυτού του τόπου πάντα θα του χρωστάει".

Φασισμός

Ο καρκίνος της ανθρωπότητας. Η κατώτερη έκφραση των πιο ποταπών ανθρώπινων ενστίκτων. Η φρίκη, και η βία ως κανονικότητα. Η θλιβερή αναμέτρηση με την κανονικοποίηση του κακού.

Μνήμη - Παύλος Φύσσας

Η μνήμη είναι υπενθύμιση και αντίσταση απέναντι στη λήθη. Είναι γνώση και όπλο κι είναι και προστασία. Τα δολοφονημένα παιδιά δεν φεύγουν όταν τα θυμόμαστε. Έτσι κι ο Παύλος δεν θα ξεχαστεί και η σύγχρονη Ιστορία αυτού του τόπου πάντα θα του χρωστάει και οι επόμενες γενιές θα ξέρουν πως υπήρξε ο Παύλος Φύσσας, που έφυγε "όρθιος σε δημόσια θέα" όχι για προσωπικές διαφορές, όχι για το ποδόσφαιρο αλλά γιατί ήταν αντιφασίστας καλλιτέχνης, στοχοποιημένος από τα θρασίμια της εγκληματικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής. Για να μάθουν οι επόμενοι την σύντομη ζωή του και την θρασύδειλη δολοφονία του, να μπορέσουν να καταλάβουν τα παιδιά του μέλλοντος από τι ακριβά υλικά ήταν πλασμένος ο Παύλος Φύσσας, που εκείνο το βράδυ έβαλε τον εαυτό του μπροστά σε ένα μαχαίρι για να προστατέψει τους φίλους του.

18/9
Αλέξανδρος Κατσής©

Ηρωισμός

Οι καθημερινές νίκες των μικρών - τεράστιων ανθρώπων που καταφέρνουν να δαμάσουν το φόβο και το βόλεμα.

"Το #MeToo είναι η απόδειξη ότι τελικά πρέπει να φωνάζουμε για τα αυτονόητα".

Φόβος

Ο εχθρός που πήρε τα κλειδιά του σπιτιού μου ξαφνικά και θέλησε να εγκατασταθεί και να κυριαρχήσει κι έτσι τον έκανα φίλο σιγά σιγά για να τον τσεκάρω. Αλλά του έχω παραχωρήσει μόνο ένα μικρό μέρος για να μην πάρει αέρα. Και παίζουμε κρυφτό, και κυνηγητό συνήθως με εμένα νικήτρια.

Δικαιοσύνη

Η κορωνίδα της κοινωνικής συνοχής.

Εξουσία

Μια αδηφάγα, επικίνδυνη συνθήκη. Ο μεγαλύτερος εν δυνάμει διαφθορέας της προσωπικότητας. Όποιος της επιβληθεί και την χρησιμοποιήσει με σύνεση μπορεί να υπερηφανεύεται ότι κατέκτησε αυτοέλεγχο, ταπεινότητα, και ηθική υπεροχή.

18/9
Αλέξανδρος Κατσής©

18/9
Αλέξανδρος Κατσής©

Ελληνική κοινωνία

Ένας κόσμος αντιφάσεων που βαδίζει δίπλα δίπλα χωρίς ποτέ να συναντιέται. Το μυρμήγκι και ο γίγαντας. Η εκδοχή του καλύτερου και του χειρότερου εαυτού μας. Η μυρωδιά της ναφθαλίνης μαζί με τον καθαρό αέρα. Η μικροψυχία, ο συντηρητισμός, και οι αγωνιζόμενοι, ελεύθεροι άνθρωποι. Η πηγή πολλών κακών, πολλών τραυμάτων, χαμένων, καταρρακωμένων ζωών. Μια όχι συμπαγής μάζα.

#MeToo

Η ορατότητα, ο λυγμός και το κλάμα που έγινε φωνή και αγώνας. Η άρση του φόβου, της ντροπής και της ενοχής. Ένα παγκόσμιο κίνημα ενάντια στις κλειστές πόρτες, τα κλειστά στόματα, ενάντια στην ομερτά και τη σιωπή. Η αλληλεγγύη των θηλυκοτήτων, μια αλυσίδα φροντίδας και προστασίας. Η ανάδειξη στον δημόσιο λόγο όρων όπως η πατριαρχία, η τοξική αρρενωπότητα, η κουλτούρα βιασμού, απενοχοποιημένα και χωρίς αστερίσκους. Η απόδειξη ότι τελικά πρέπει να φωνάζουμε για τα αυτονόητα.

Βία

Κατάχρηση και επιβολή. Έλεγχος, κυριαρχία, υποταγή, φόβος, τραύμα. Πόνος. Η απόλυτη παραβίαση του εαυτού.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

18/9

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας μονόλογος αγωνίας και αγώνα, που, πλέκοντας το θέατρο ντοκουμέντο με τη μυθοπλασία, μιλάει για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τη δίκη της Χρυσής Αυγής, μέσα από το στόμα μιας ηρωίδας που ήταν αυτόπτης μάρτυρας. H εύθραυστη αυτή ηρωίδα είναι η Δάφνη. Ένας απλός καθημερινός άνθρωπος που έγινε υποκείμενο της ιστορίας, η οποία παλεύει με τους φόβους της, λίγες ώρες πριν από την κατάθεσή της ως αυτόπτης μάρτυρας σε ένα ακροδεξιό έγκλημα. Στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες και πραγματικά περιστατικά μπλέκονται μέσα από τη μυθοπλασία με το κοινωνικό ψυχογράφημα ενός κοριτσιού που άλλαξε η ζωή της και βρέθηκε μπροστά σε αδυσώπητα διλήμματα. Μέρος των εσόδων της θα διατεθούν για την ενίσχυση του Συλλόγου Πολιτισμού «Παύλος Killah P Φύσσας».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.